New scenarios, new proposals, new femele actors: Indigenous Graduate Woman and the Intercultural University of Veracruz

Descripción del Articulo

This article discusses the emergence of new actors among graduate students in Mexico, specifically of indigenous graduate women, who are one of the results of an educational model that intends to question the prevailing developmental logic. It describes and analyzes the role of intercultural higher...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Olivera Rodríguez, Inés
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2017
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/18637
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/18637
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:intercultural higher education
indigenous professionals
indigenous women
interculturality
development.
educación superior intercultural
profesionales indígenas
mujeres indígenas
interculturalidad
desarrollo.
id REVPUCP_3644df9b820bdb1856f7c3b30468cc29
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/18637
network_acronym_str REVPUCP
network_name_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository_id_str
spelling New scenarios, new proposals, new femele actors: Indigenous Graduate Woman and the Intercultural University of VeracruzNuevos escenarios, nuevas propuestas, otras actoras: licenciadas indígenas y la Universidad Veracruzana InterculturalOlivera Rodríguez, Inésintercultural higher educationindigenous professionalsindigenous womeninterculturalitydevelopment.educación superior interculturalprofesionales indígenasmujeres indígenasinterculturalidaddesarrollo.This article discusses the emergence of new actors among graduate students in Mexico, specifically of indigenous graduate women, who are one of the results of an educational model that intends to question the prevailing developmental logic. It describes and analyzes the role of intercultural higher education policies as catalyst for an emerging professional profile that is having important impacts in building new family, community and regional relations. Through the discussion of these policies, their origins, limits and possibilities, this paper focuses on the specific proposal of the Universidad Veracruzana Intercultural (UVI). It also examines the life experiences of five UVI female graduates, and concentrates in one case in which her trajectory is compared to the life experiences of her own mother, grandmother and great-grandmother. Through these cases, the paper seeks to identify the ways in which the UVI contributes to the constitution of these new female actors.El presente artículo trae una discusión en torno a la aparición, en México, de mujeres indígenas licenciadas como resultado de la construcción de un modelo educativo que se pretende cuestionador de la lógica desarrollista imperante. Describe y analiza el papel de la política de educación superior intercultural como el detonante en la aparición de este perfil profesional, que viene mostrándose eficazen la generación de transformaciones, familiares, comunitarias y regionales. Parte de una discusión en torno al surgimiento de dicha política, y los debates en torno a sus límites y posibilidades, y aterriza en la propuesta específica de la Universidad Veracruzana Intercultural (UVI).  Para ello analiza las narraciones biográficas de cinco egresadas de la primera generación y la comparación intergeneracional entre una de ellas, su madre, su abuela y su bisabuela, a fin de identificar lo que la experiencia en la UVI aporta a la constitución de estas nuevas actoras.Pontificia Universidad Católica del Perú2017-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/18637Anthropologica del Departamento de Ciencias Sociales; Vol. 35 No. 39 (2017): Indigenous youth, interculturality and higher education; 75-98Anthropologica; Vol. 35 Núm. 39 (2017): Jóvenes indígenas, interculturalidad y educación superior; 75-982224-64280254-9212reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/18637/19637info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/186372020-08-01T01:38:51Z
dc.title.none.fl_str_mv New scenarios, new proposals, new femele actors: Indigenous Graduate Woman and the Intercultural University of Veracruz
Nuevos escenarios, nuevas propuestas, otras actoras: licenciadas indígenas y la Universidad Veracruzana Intercultural
title New scenarios, new proposals, new femele actors: Indigenous Graduate Woman and the Intercultural University of Veracruz
spellingShingle New scenarios, new proposals, new femele actors: Indigenous Graduate Woman and the Intercultural University of Veracruz
Olivera Rodríguez, Inés
intercultural higher education
indigenous professionals
indigenous women
interculturality
development.
educación superior intercultural
profesionales indígenas
mujeres indígenas
interculturalidad
desarrollo.
title_short New scenarios, new proposals, new femele actors: Indigenous Graduate Woman and the Intercultural University of Veracruz
title_full New scenarios, new proposals, new femele actors: Indigenous Graduate Woman and the Intercultural University of Veracruz
title_fullStr New scenarios, new proposals, new femele actors: Indigenous Graduate Woman and the Intercultural University of Veracruz
title_full_unstemmed New scenarios, new proposals, new femele actors: Indigenous Graduate Woman and the Intercultural University of Veracruz
title_sort New scenarios, new proposals, new femele actors: Indigenous Graduate Woman and the Intercultural University of Veracruz
dc.creator.none.fl_str_mv Olivera Rodríguez, Inés
author Olivera Rodríguez, Inés
author_facet Olivera Rodríguez, Inés
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv intercultural higher education
indigenous professionals
indigenous women
interculturality
development.
educación superior intercultural
profesionales indígenas
mujeres indígenas
interculturalidad
desarrollo.
topic intercultural higher education
indigenous professionals
indigenous women
interculturality
development.
educación superior intercultural
profesionales indígenas
mujeres indígenas
interculturalidad
desarrollo.
description This article discusses the emergence of new actors among graduate students in Mexico, specifically of indigenous graduate women, who are one of the results of an educational model that intends to question the prevailing developmental logic. It describes and analyzes the role of intercultural higher education policies as catalyst for an emerging professional profile that is having important impacts in building new family, community and regional relations. Through the discussion of these policies, their origins, limits and possibilities, this paper focuses on the specific proposal of the Universidad Veracruzana Intercultural (UVI). It also examines the life experiences of five UVI female graduates, and concentrates in one case in which her trajectory is compared to the life experiences of her own mother, grandmother and great-grandmother. Through these cases, the paper seeks to identify the ways in which the UVI contributes to the constitution of these new female actors.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-12-15
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/18637
url http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/18637
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/18637/19637
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
dc.source.none.fl_str_mv Anthropologica del Departamento de Ciencias Sociales; Vol. 35 No. 39 (2017): Indigenous youth, interculturality and higher education; 75-98
Anthropologica; Vol. 35 Núm. 39 (2017): Jóvenes indígenas, interculturalidad y educación superior; 75-98
2224-6428
0254-9212
reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
instname:Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron:PUCP
instname_str Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron_str PUCP
institution PUCP
reponame_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
collection Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1844706459266318336
score 13.403676
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).