Architecture as a means of civic empowerment

Descripción del Articulo

In Peru there are 48 native languages, 11 ecological regions, 84 of the 117 different «life zones» in the world. Can architects operate from an active and participatory action with respect that strengthens the social habitat to combat inequality? If architecture is an art that generates spaces for b...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Maccaglia, Marta
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2023
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistaspuc:article/28244
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/ensayo/article/view/28244
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Arquitectura participativa
Cooperación
Hábitat social
Desarrollo
Local
Participatory architecture
Cooperation
Social habitat
Development
id REVPUCP_2d9393181b6ba899bdd7ad6ddb0d7ff5
oai_identifier_str oai:revistaspuc:article/28244
network_acronym_str REVPUCP
network_name_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository_id_str
spelling Architecture as a means of civic empowermentLa arquitectura como medio de empoderamiento cívicoMaccaglia, MartaArquitectura participativaCooperaciónHábitat socialDesarrolloLocalParticipatory architectureCooperationSocial habitatDevelopmentLocalIn Peru there are 48 native languages, 11 ecological regions, 84 of the 117 different «life zones» in the world. Can architects operate from an active and participatory action with respect that strengthens the social habitat to combat inequality? If architecture is an art that generates spaces for better living, architects have the responsibility to understand and respect the territory and the people, to propose spaces that represent the culture and spirit of each place.However, in cities we live between physical walls that highlight inequalities and make visible the fear we have of others. In the peripheral areas and, even more, in the rural areas of the country, we contribute a system than abandon the most vulnerable communities. Faced with this scenario, we believe that the first wall we have to tear down is a wall in our minds, and this is only possible through equal access to education. For this reason, we are interested in educational architecture projects: the school, the first place after the home, where children can develop by learning in society.En el Perú resisten 48 lenguas originarias, 11 regiones ecológicas, 84 de los 117 las diferentes «Zona de vida» en el mundo. ¿Podemos los arquitectos operar desde una acción activa y participativa con respeto y fortaleciendo el hábitat social y así combatir la desigualdad? Si la arquitectura es un arte que genera espacios para vivir mejor, los arquitectos tenemos la responsabilidad de conocer y respetar el territorio y a las personas, para proponer espacios que representen la cultura y el espíritu de cada lugar.Sin embargo, en las ciudades vivimos entre muros físicos que resaltan las desigualdades y visibilizan el miedo que tenemos al otro. En las zonas periféricas y, aún más, en las zonas rurales del país, contribuimos a un sistema que abandona a las comunidades más vulnerables. Frente a este escenario, es que pensamos que el primer muro que tenemos que derribar es el muro en nuestras mentes, y esto es posible sólo a través de un igualitario acceso a la educación. Por ello, nos interesamos en proyectos de arquitectura educativa: la escuela, el primer lugar después de la casa, en el que el niño se desarrolla aprendiendo en sociedad.Pontificia Universidad Católica del Perú2023-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/ensayo/article/view/2824410.18800/ensayo.202303.005Ensayo: Revista de arquitectura, urbanismo y territorio; Núm. 3 (2023); 83-962710-29472413-9726reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/ensayo/article/view/28244/26176http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistaspuc:article/282442024-11-25T13:43:56Z
dc.title.none.fl_str_mv Architecture as a means of civic empowerment
La arquitectura como medio de empoderamiento cívico
title Architecture as a means of civic empowerment
spellingShingle Architecture as a means of civic empowerment
Maccaglia, Marta
Arquitectura participativa
Cooperación
Hábitat social
Desarrollo
Local
Participatory architecture
Cooperation
Social habitat
Development
Local
title_short Architecture as a means of civic empowerment
title_full Architecture as a means of civic empowerment
title_fullStr Architecture as a means of civic empowerment
title_full_unstemmed Architecture as a means of civic empowerment
title_sort Architecture as a means of civic empowerment
dc.creator.none.fl_str_mv Maccaglia, Marta
author Maccaglia, Marta
author_facet Maccaglia, Marta
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Arquitectura participativa
Cooperación
Hábitat social
Desarrollo
Local
Participatory architecture
Cooperation
Social habitat
Development
Local
topic Arquitectura participativa
Cooperación
Hábitat social
Desarrollo
Local
Participatory architecture
Cooperation
Social habitat
Development
Local
description In Peru there are 48 native languages, 11 ecological regions, 84 of the 117 different «life zones» in the world. Can architects operate from an active and participatory action with respect that strengthens the social habitat to combat inequality? If architecture is an art that generates spaces for better living, architects have the responsibility to understand and respect the territory and the people, to propose spaces that represent the culture and spirit of each place.However, in cities we live between physical walls that highlight inequalities and make visible the fear we have of others. In the peripheral areas and, even more, in the rural areas of the country, we contribute a system than abandon the most vulnerable communities. Faced with this scenario, we believe that the first wall we have to tear down is a wall in our minds, and this is only possible through equal access to education. For this reason, we are interested in educational architecture projects: the school, the first place after the home, where children can develop by learning in society.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/ensayo/article/view/28244
10.18800/ensayo.202303.005
url http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/ensayo/article/view/28244
identifier_str_mv 10.18800/ensayo.202303.005
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/ensayo/article/view/28244/26176
dc.rights.none.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
dc.source.none.fl_str_mv Ensayo: Revista de arquitectura, urbanismo y territorio; Núm. 3 (2023); 83-96
2710-2947
2413-9726
reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
instname:Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron:PUCP
instname_str Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron_str PUCP
institution PUCP
reponame_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
collection Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1836736779813650432
score 13.906606
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).