Self education and the production of indigenous children in the Northwest Amazon (Brazil)
Descripción del Articulo
Supported by ethnographic documentation, by the anthropological literature and by data collected in the field, this article relates the process by which indigenous peoples in the northwest Amazon learn and teach children with the rich dialogue about the production of persons. The techniques and the...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2015 |
Institución: | Pontificia Universidad Católica del Perú |
Repositorio: | Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/14635 |
Enlace del recurso: | http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/14635 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | production of the person indigenous education Brazilian northwest Amazon producción de persona educación indígena noroeste amazónico brasileño |
id |
REVPUCP_2393e950a3383503dab04652c839ace1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/14635 |
network_acronym_str |
REVPUCP |
network_name_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository_id_str |
|
spelling |
Self education and the production of indigenous children in the Northwest Amazon (Brazil)La educación de sí mismo y la producción del niño indígena en el noroeste amazónico de BrasilCácia Oenning da Silva, Rita deproduction of the personindigenous educationBrazilian northwest Amazonproducción de personaeducación indígenanoroeste amazónico brasileñoSupported by ethnographic documentation, by the anthropological literature and by data collected in the field, this article relates the process by which indigenous peoples in the northwest Amazon learn and teach children with the rich dialogue about the production of persons. The techniques and the meaning of «producing people» are transmitted in day to day life, in the interaction between generations, and in the narratives of specialists and family members (especially grandparents). At the same time, this process is intertwined with ritual and mythic knowledge transmission, which is, if not always explicit, always present in the indigenous groups of the region. Children also play active roles in this process of formation and self- formation; in this article, I lay out this social agency my means of a careful description of the day in the life of children in the multiethnic village of Tabocal do uneiuxi, santa Isabel do Rio negro. In this narrative, I point of the ways that children are agents in their own education and self-production, emphasizing their protagonism in the process of «producing people», as they incorporate and transform knowledge.Con el apoyo de la documentación etnográfica, la literatura antropológica y los datos recolectados en campo, el artículo relaciona el proceso de aprendizaje y enseñanza de los grupos indígenas del noroeste amazónico brasileño con los modos de producción y cuidado de personas. Las técnicas y el significado del proceso de «producir gente» se transmiten en la actividad diaria, en la interacción entre diversas generaciones y en las narrativas de especialistas y familiares (especialmente abuelos). Al mismo tiempo, este proceso se entrelaza con un conocimiento ritual y mitológico poco explicitado, pero siempre presente en los grupos de la región. Los niños y niñas también son participantes activos en este proceso de formación y autoformación; en el artículo, explico este protagonismo mediante una descripción detallada de un día de campo en la comunidad de Tabocal de uneiuxi, santa Isabel do Rio negro, Amazonas. en este relato demarco los medios por los cuales la producción de sí se realiza a través de las acciones de los niños y niñas, enfatizando el protagonismo de aquellos en su producción como gente, incorporando conocimientos y transformándolos.Pontificia Universidad Católica del Perú2015-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/14635Anthropologica del Departamento de Ciencias Sociales; Vol. 33 No. 35 (2015): Indigenous childhood, ethnic-national identifications and education; 15-40Anthropologica; Vol. 33 Núm. 35 (2015): Infancias indígenas, identificaciones étnico-nacionales y educación; 15-402224-64280254-9212reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/14635/15221info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/146352020-08-01T01:42:39Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Self education and the production of indigenous children in the Northwest Amazon (Brazil) La educación de sí mismo y la producción del niño indígena en el noroeste amazónico de Brasil |
title |
Self education and the production of indigenous children in the Northwest Amazon (Brazil) |
spellingShingle |
Self education and the production of indigenous children in the Northwest Amazon (Brazil) Cácia Oenning da Silva, Rita de production of the person indigenous education Brazilian northwest Amazon producción de persona educación indígena noroeste amazónico brasileño |
title_short |
Self education and the production of indigenous children in the Northwest Amazon (Brazil) |
title_full |
Self education and the production of indigenous children in the Northwest Amazon (Brazil) |
title_fullStr |
Self education and the production of indigenous children in the Northwest Amazon (Brazil) |
title_full_unstemmed |
Self education and the production of indigenous children in the Northwest Amazon (Brazil) |
title_sort |
Self education and the production of indigenous children in the Northwest Amazon (Brazil) |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Cácia Oenning da Silva, Rita de |
author |
Cácia Oenning da Silva, Rita de |
author_facet |
Cácia Oenning da Silva, Rita de |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
production of the person indigenous education Brazilian northwest Amazon producción de persona educación indígena noroeste amazónico brasileño |
topic |
production of the person indigenous education Brazilian northwest Amazon producción de persona educación indígena noroeste amazónico brasileño |
description |
Supported by ethnographic documentation, by the anthropological literature and by data collected in the field, this article relates the process by which indigenous peoples in the northwest Amazon learn and teach children with the rich dialogue about the production of persons. The techniques and the meaning of «producing people» are transmitted in day to day life, in the interaction between generations, and in the narratives of specialists and family members (especially grandparents). At the same time, this process is intertwined with ritual and mythic knowledge transmission, which is, if not always explicit, always present in the indigenous groups of the region. Children also play active roles in this process of formation and self- formation; in this article, I lay out this social agency my means of a careful description of the day in the life of children in the multiethnic village of Tabocal do uneiuxi, santa Isabel do Rio negro. In this narrative, I point of the ways that children are agents in their own education and self-production, emphasizing their protagonism in the process of «producing people», as they incorporate and transform knowledge. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-12-01 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/14635 |
url |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/14635 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/14635/15221 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
dc.source.none.fl_str_mv |
Anthropologica del Departamento de Ciencias Sociales; Vol. 33 No. 35 (2015): Indigenous childhood, ethnic-national identifications and education; 15-40 Anthropologica; Vol. 33 Núm. 35 (2015): Infancias indígenas, identificaciones étnico-nacionales y educación; 15-40 2224-6428 0254-9212 reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú instname:Pontificia Universidad Católica del Perú instacron:PUCP |
instname_str |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
instacron_str |
PUCP |
institution |
PUCP |
reponame_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
collection |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1845975133142908928 |
score |
13.04064 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).