Self education and the production of indigenous children in the Northwest Amazon (Brazil)

Descripción del Articulo

Supported by ethnographic documentation, by the anthropological literature and by data collected in the field, this article relates the process by which indigenous peoples in the northwest Amazon learn and teach children with the rich dialogue about the production of persons. The techniques and the...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Cácia Oenning da Silva, Rita de
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2015
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/14635
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/14635
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:production of the person
indigenous education
Brazilian northwest Amazon
producción de persona
educación indígena
noroeste amazónico brasileño
id REVPUCP_2393e950a3383503dab04652c839ace1
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/14635
network_acronym_str REVPUCP
network_name_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository_id_str
spelling Self education and the production of indigenous children in the Northwest Amazon (Brazil)La educación de sí mismo y la producción del niño indígena en el noroeste amazónico de BrasilCácia Oenning da Silva, Rita deproduction of the personindigenous educationBrazilian northwest Amazonproducción de personaeducación indígenanoroeste amazónico brasileñoSupported by ethnographic documentation, by the anthropological literature and by data collected in the field, this article relates the process by which indigenous peoples in the northwest Amazon learn and teach children with the rich dialogue about the production of persons. The techniques and the meaning of «producing people» are transmitted in day to day life, in the interaction between generations, and in the narratives of specialists and family members (especially grandparents). At the same time, this process is intertwined with ritual and mythic knowledge transmission, which is, if not always explicit, always present in the indigenous groups of the region. Children also play active roles in this process of formation and self- formation; in this article, I lay out this social agency my means of a careful description of the day in the life of children in the multiethnic village of Tabocal do uneiuxi, santa Isabel do Rio negro. In this narrative, I point of the ways that children are agents in their own education and self-production, emphasizing their protagonism in the process of «producing people», as they incorporate and transform knowledge.Con el apoyo de la documentación etnográfica, la literatura antropológica y los datos recolectados en campo, el artículo relaciona el proceso de aprendizaje y enseñanza de los grupos indígenas del noroeste amazónico brasileño con los modos de producción y cuidado de personas. Las técnicas y el significado del proceso de «producir gente» se transmiten en la actividad diaria, en la interacción entre diversas generaciones y en las narrativas de especialistas y familiares (especialmente abuelos). Al mismo tiempo, este proceso se entrelaza con un conocimiento ritual y mitológico poco explicitado, pero siempre presente en los grupos de la región. Los niños y niñas también son participantes activos en este proceso de formación y autoformación; en el artículo, explico este protagonismo mediante una descripción detallada de un día de campo en la comunidad de Tabocal de uneiuxi, santa Isabel do Rio negro, Amazonas. en este relato demarco los medios por los cuales la producción de sí se realiza a través de las acciones de los niños y niñas, enfatizando el protagonismo de aquellos en su producción como gente, incorporando conocimientos y transformándolos.Pontificia Universidad Católica del Perú2015-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/14635Anthropologica del Departamento de Ciencias Sociales; Vol. 33 No. 35 (2015): Indigenous childhood, ethnic-national identifications and education; 15-40Anthropologica; Vol. 33 Núm. 35 (2015): Infancias indígenas, identificaciones étnico-nacionales y educación; 15-402224-64280254-9212reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/14635/15221info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/146352020-08-01T01:42:39Z
dc.title.none.fl_str_mv Self education and the production of indigenous children in the Northwest Amazon (Brazil)
La educación de sí mismo y la producción del niño indígena en el noroeste amazónico de Brasil
title Self education and the production of indigenous children in the Northwest Amazon (Brazil)
spellingShingle Self education and the production of indigenous children in the Northwest Amazon (Brazil)
Cácia Oenning da Silva, Rita de
production of the person
indigenous education
Brazilian northwest Amazon
producción de persona
educación indígena
noroeste amazónico brasileño
title_short Self education and the production of indigenous children in the Northwest Amazon (Brazil)
title_full Self education and the production of indigenous children in the Northwest Amazon (Brazil)
title_fullStr Self education and the production of indigenous children in the Northwest Amazon (Brazil)
title_full_unstemmed Self education and the production of indigenous children in the Northwest Amazon (Brazil)
title_sort Self education and the production of indigenous children in the Northwest Amazon (Brazil)
dc.creator.none.fl_str_mv Cácia Oenning da Silva, Rita de
author Cácia Oenning da Silva, Rita de
author_facet Cácia Oenning da Silva, Rita de
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv production of the person
indigenous education
Brazilian northwest Amazon
producción de persona
educación indígena
noroeste amazónico brasileño
topic production of the person
indigenous education
Brazilian northwest Amazon
producción de persona
educación indígena
noroeste amazónico brasileño
description Supported by ethnographic documentation, by the anthropological literature and by data collected in the field, this article relates the process by which indigenous peoples in the northwest Amazon learn and teach children with the rich dialogue about the production of persons. The techniques and the meaning of «producing people» are transmitted in day to day life, in the interaction between generations, and in the narratives of specialists and family members (especially grandparents). At the same time, this process is intertwined with ritual and mythic knowledge transmission, which is, if not always explicit, always present in the indigenous groups of the region. Children also play active roles in this process of formation and self- formation; in this article, I lay out this social agency my means of a careful description of the day in the life of children in the multiethnic village of Tabocal do uneiuxi, santa Isabel do Rio negro. In this narrative, I point of the ways that children are agents in their own education and self-production, emphasizing their protagonism in the process of «producing people», as they incorporate and transform knowledge.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-12-01
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/14635
url http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/14635
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/14635/15221
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
dc.source.none.fl_str_mv Anthropologica del Departamento de Ciencias Sociales; Vol. 33 No. 35 (2015): Indigenous childhood, ethnic-national identifications and education; 15-40
Anthropologica; Vol. 33 Núm. 35 (2015): Infancias indígenas, identificaciones étnico-nacionales y educación; 15-40
2224-6428
0254-9212
reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
instname:Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron:PUCP
instname_str Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron_str PUCP
institution PUCP
reponame_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
collection Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1845975133142908928
score 13.04064
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).