The Sophist Tradition in Paulo Freire

Descripción del Articulo

This article aims to demonstrate that the philosophical and educational conceptions of the Brazilian scholar Paulo Freire are rooted in a discursive tradition with origins dating back to the inception of philosophy. This tradition, known as rhetoric, originated with the sophists of Classical Greece,...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: da Silva, Tatiane, da Cunha, Marcus Vinicius
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2023
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
Lenguaje:portugués
OAI Identifier:oai:revistaspuc:article/27458
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/27458
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Paulo Freire
Rhetoric
Sophistic
Pedagogical Theories
Retórica
Sofística
Teorías Pedagógicas
Teorias Pedagógicas
id REVPUCP_22074e0ac37a8d05cf2ede49c1e4dd30
oai_identifier_str oai:revistaspuc:article/27458
network_acronym_str REVPUCP
network_name_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository_id_str
spelling The Sophist Tradition in Paulo FreireLa Tradición Sofista en Paulo FreireA Tradição Sofista em Paulo Freireda Silva, Tatianeda Cunha, Marcus ViniciusPaulo FreireRhetoricSophisticPedagogical TheoriesPaulo FreireRetóricaSofísticaTeorías PedagógicasPaulo FreireRetóricaSofísticaTeorias PedagógicasThis article aims to demonstrate that the philosophical and educational conceptions of the Brazilian scholar Paulo Freire are rooted in a discursive tradition with origins dating back to the inception of philosophy. This tradition, known as rhetoric, originated with the sophists of Classical Greece, giving rise to an educational approach focused on the holistic development of the individual’s creative, affective, communicative, ethical, and political capacities, all aimed at the betterment of the common good. The first section of the article introduces the theoretical underpinnings and techniques that constitute this pedagogical framework. The subsequent section examines Freire’s philosophical and educational concepts within the context of Sophistic principles.Este artículo busca mostrar que las concepciones filosóficas y educativas del pensador brasileño Paulo Freire pertenecen a una tradición discursiva cuyo origen se remonta a los inicios de la filosofía. Esta tradición llamada retórica se inició con los sofistas que trabajaron en la Grecia clásica y dio origen a una pedagogía cuyo fin es la formación plena del individuo para actuar en sociedad a través de su potencial creativo, afectivo, comunicativo, ético y político, orientado al bien común. La primera parte del artículo presenta los fundamentos teóricos y técnicas que componen esta propuesta pedagógica. La segunda parte discute los conceptos filosóficos y educativos de Freire a la luz de los conceptos sofistas.Este artigo procura mostrar que as concepções filosóficas e educacionais do pensador brasileiro Paulo Freire pertencem a uma tradição discursiva cuja origem remonta aos primórdios da filosofia. Essa tradição denominada retórica teve início com os sofistas que atuaram na Grécia Clássica e deu origem a uma pedagogia cujo propósito é a formação plena do indivíduo para atuar na sociedade por meio de seu potencial criativo, afetivo, comunicativo, ético e político, visando ao bem comum. A primeira parte do artigo apresenta os fundamentos teóricos e as técnicas que compõem essa proposta pedagógica. A segunda parte discute as concepções filosóficas e educacionais freireanas à luz dos conceitos da Sofística.Pontificia Universidad Católica del Perú2023-09-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2745810.18800/educacion.202302.A010Educación; Vol. 32 Núm. 63 (2023); 204-2212304-43221019-9403reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPporhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/27458/25668Derechos de autor 2023 Educacionhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistaspuc:article/274582024-07-18T17:34:31Z
dc.title.none.fl_str_mv The Sophist Tradition in Paulo Freire
La Tradición Sofista en Paulo Freire
A Tradição Sofista em Paulo Freire
title The Sophist Tradition in Paulo Freire
spellingShingle The Sophist Tradition in Paulo Freire
da Silva, Tatiane
Paulo Freire
Rhetoric
Sophistic
Pedagogical Theories
Paulo Freire
Retórica
Sofística
Teorías Pedagógicas
Paulo Freire
Retórica
Sofística
Teorias Pedagógicas
title_short The Sophist Tradition in Paulo Freire
title_full The Sophist Tradition in Paulo Freire
title_fullStr The Sophist Tradition in Paulo Freire
title_full_unstemmed The Sophist Tradition in Paulo Freire
title_sort The Sophist Tradition in Paulo Freire
dc.creator.none.fl_str_mv da Silva, Tatiane
da Cunha, Marcus Vinicius
author da Silva, Tatiane
author_facet da Silva, Tatiane
da Cunha, Marcus Vinicius
author_role author
author2 da Cunha, Marcus Vinicius
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Paulo Freire
Rhetoric
Sophistic
Pedagogical Theories
Paulo Freire
Retórica
Sofística
Teorías Pedagógicas
Paulo Freire
Retórica
Sofística
Teorias Pedagógicas
topic Paulo Freire
Rhetoric
Sophistic
Pedagogical Theories
Paulo Freire
Retórica
Sofística
Teorías Pedagógicas
Paulo Freire
Retórica
Sofística
Teorias Pedagógicas
description This article aims to demonstrate that the philosophical and educational conceptions of the Brazilian scholar Paulo Freire are rooted in a discursive tradition with origins dating back to the inception of philosophy. This tradition, known as rhetoric, originated with the sophists of Classical Greece, giving rise to an educational approach focused on the holistic development of the individual’s creative, affective, communicative, ethical, and political capacities, all aimed at the betterment of the common good. The first section of the article introduces the theoretical underpinnings and techniques that constitute this pedagogical framework. The subsequent section examines Freire’s philosophical and educational concepts within the context of Sophistic principles.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-09-29
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/27458
10.18800/educacion.202302.A010
url http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/27458
identifier_str_mv 10.18800/educacion.202302.A010
dc.language.none.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/27458/25668
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2023 Educacion
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2023 Educacion
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
dc.source.none.fl_str_mv Educación; Vol. 32 Núm. 63 (2023); 204-221
2304-4322
1019-9403
reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
instname:Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron:PUCP
instname_str Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron_str PUCP
institution PUCP
reponame_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
collection Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1840900562341593088
score 12.873224
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).