The Sophist Tradition in Paulo Freire
Descripción del Articulo
This article aims to demonstrate that the philosophical and educational conceptions of the Brazilian scholar Paulo Freire are rooted in a discursive tradition with origins dating back to the inception of philosophy. This tradition, known as rhetoric, originated with the sophists of Classical Greece,...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2023 |
Institución: | Pontificia Universidad Católica del Perú |
Repositorio: | Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
Lenguaje: | portugués |
OAI Identifier: | oai:revistaspuc:article/27458 |
Enlace del recurso: | http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/27458 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Paulo Freire Rhetoric Sophistic Pedagogical Theories Retórica Sofística Teorías Pedagógicas Teorias Pedagógicas |
id |
REVPUCP_22074e0ac37a8d05cf2ede49c1e4dd30 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistaspuc:article/27458 |
network_acronym_str |
REVPUCP |
network_name_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository_id_str |
|
spelling |
The Sophist Tradition in Paulo FreireLa Tradición Sofista en Paulo FreireA Tradição Sofista em Paulo Freireda Silva, Tatianeda Cunha, Marcus ViniciusPaulo FreireRhetoricSophisticPedagogical TheoriesPaulo FreireRetóricaSofísticaTeorías PedagógicasPaulo FreireRetóricaSofísticaTeorias PedagógicasThis article aims to demonstrate that the philosophical and educational conceptions of the Brazilian scholar Paulo Freire are rooted in a discursive tradition with origins dating back to the inception of philosophy. This tradition, known as rhetoric, originated with the sophists of Classical Greece, giving rise to an educational approach focused on the holistic development of the individual’s creative, affective, communicative, ethical, and political capacities, all aimed at the betterment of the common good. The first section of the article introduces the theoretical underpinnings and techniques that constitute this pedagogical framework. The subsequent section examines Freire’s philosophical and educational concepts within the context of Sophistic principles.Este artículo busca mostrar que las concepciones filosóficas y educativas del pensador brasileño Paulo Freire pertenecen a una tradición discursiva cuyo origen se remonta a los inicios de la filosofía. Esta tradición llamada retórica se inició con los sofistas que trabajaron en la Grecia clásica y dio origen a una pedagogía cuyo fin es la formación plena del individuo para actuar en sociedad a través de su potencial creativo, afectivo, comunicativo, ético y político, orientado al bien común. La primera parte del artículo presenta los fundamentos teóricos y técnicas que componen esta propuesta pedagógica. La segunda parte discute los conceptos filosóficos y educativos de Freire a la luz de los conceptos sofistas.Este artigo procura mostrar que as concepções filosóficas e educacionais do pensador brasileiro Paulo Freire pertencem a uma tradição discursiva cuja origem remonta aos primórdios da filosofia. Essa tradição denominada retórica teve início com os sofistas que atuaram na Grécia Clássica e deu origem a uma pedagogia cujo propósito é a formação plena do indivíduo para atuar na sociedade por meio de seu potencial criativo, afetivo, comunicativo, ético e político, visando ao bem comum. A primeira parte do artigo apresenta os fundamentos teóricos e as técnicas que compõem essa proposta pedagógica. A segunda parte discute as concepções filosóficas e educacionais freireanas à luz dos conceitos da Sofística.Pontificia Universidad Católica del Perú2023-09-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2745810.18800/educacion.202302.A010Educación; Vol. 32 Núm. 63 (2023); 204-2212304-43221019-9403reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPporhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/27458/25668Derechos de autor 2023 Educacionhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistaspuc:article/274582024-07-18T17:34:31Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Sophist Tradition in Paulo Freire La Tradición Sofista en Paulo Freire A Tradição Sofista em Paulo Freire |
title |
The Sophist Tradition in Paulo Freire |
spellingShingle |
The Sophist Tradition in Paulo Freire da Silva, Tatiane Paulo Freire Rhetoric Sophistic Pedagogical Theories Paulo Freire Retórica Sofística Teorías Pedagógicas Paulo Freire Retórica Sofística Teorias Pedagógicas |
title_short |
The Sophist Tradition in Paulo Freire |
title_full |
The Sophist Tradition in Paulo Freire |
title_fullStr |
The Sophist Tradition in Paulo Freire |
title_full_unstemmed |
The Sophist Tradition in Paulo Freire |
title_sort |
The Sophist Tradition in Paulo Freire |
dc.creator.none.fl_str_mv |
da Silva, Tatiane da Cunha, Marcus Vinicius |
author |
da Silva, Tatiane |
author_facet |
da Silva, Tatiane da Cunha, Marcus Vinicius |
author_role |
author |
author2 |
da Cunha, Marcus Vinicius |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Paulo Freire Rhetoric Sophistic Pedagogical Theories Paulo Freire Retórica Sofística Teorías Pedagógicas Paulo Freire Retórica Sofística Teorias Pedagógicas |
topic |
Paulo Freire Rhetoric Sophistic Pedagogical Theories Paulo Freire Retórica Sofística Teorías Pedagógicas Paulo Freire Retórica Sofística Teorias Pedagógicas |
description |
This article aims to demonstrate that the philosophical and educational conceptions of the Brazilian scholar Paulo Freire are rooted in a discursive tradition with origins dating back to the inception of philosophy. This tradition, known as rhetoric, originated with the sophists of Classical Greece, giving rise to an educational approach focused on the holistic development of the individual’s creative, affective, communicative, ethical, and political capacities, all aimed at the betterment of the common good. The first section of the article introduces the theoretical underpinnings and techniques that constitute this pedagogical framework. The subsequent section examines Freire’s philosophical and educational concepts within the context of Sophistic principles. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-09-29 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/27458 10.18800/educacion.202302.A010 |
url |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/27458 |
identifier_str_mv |
10.18800/educacion.202302.A010 |
dc.language.none.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/27458/25668 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2023 Educacion http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2023 Educacion http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educación; Vol. 32 Núm. 63 (2023); 204-221 2304-4322 1019-9403 reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú instname:Pontificia Universidad Católica del Perú instacron:PUCP |
instname_str |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
instacron_str |
PUCP |
institution |
PUCP |
reponame_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
collection |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1840900562341593088 |
score |
12.873224 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).