Consumer behavior in wine tourism contexts: the case of La Rioja, Spain
Descripción del Articulo
This study analyzes the factors that influence wine consumer behavior in La Rioja, Spain, focusing on perception, disposition, and the influence of reference groups and wineries’ branding strategies. The research was based on 300 structured interviews with visitors to Bodegas Franco Españolas, highl...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2025 |
Institución: | Pontificia Universidad Católica del Perú |
Repositorio: | Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/32219 |
Enlace del recurso: | http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/360gestion/article/view/32219 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Consumer behavior Wine marketing Wine region Reference groups La Rioja Comportamiento del consumidor Marketing del vino Región vitivinícola Grupos de referencia Comportamento do consumidor Marketing do vinho Região vinícola Grupos de referência |
Sumario: | This study analyzes the factors that influence wine consumer behavior in La Rioja, Spain, focusing on perception, disposition, and the influence of reference groups and wineries’ branding strategies. The research was based on 300 structured interviews with visitors to Bodegas Franco Españolas, highlighting the demographic and educational profile of the participants. The acceptance of a Tempranillo wine was assessed using a Likert- scale questionnaire and structural equation modeling with partial least squares was applied to analyze the variables related to purchase intention and positive emotions. The results showed significant relationships and a well-adjusted model, statistically validated with confidentiality tests, convergent and discriminant validity, and absence of multicollinearity. This work contributes to understanding consumer behavior in a key wine-producing region, providing input for marketing and tourism development strategies. |
---|
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).