Same although different: Social beliefs in the cultural canalization of twins’ development
Descripción del Articulo
This paper investigates ideas and expectations by the mother, grandfather and teacher of monozygotic twins about their development, considering the sociocultural constructivist perspective. Through an interpretive-qualitative analysis, categories were constructed inferred from participant’s nar...
| Autores: | , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2010 |
| Institución: | Pontificia Universidad Católica del Perú |
| Repositorio: | Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1465 |
| Enlace del recurso: | http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/1465 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Twinship socialization beliefs individuation process cultural psychology Gemelos Socialización Creencias Procesos de individuación Psicología cultural Socialization Beliefs Individuation process Cultural psychology |
| id |
REVPUCP_16c24f9404f9d15dfa5067a2bf0012ca |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1465 |
| network_acronym_str |
REVPUCP |
| network_name_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
| repository_id_str |
|
| spelling |
Same although different: Social beliefs in the cultural canalization of twins’ developmentIguales, pero diferentes: creencias sociales en la canalización cultural del desarrollo de gemelosOliveira Machado, AlessandraUchoa Branco, AngelaTwinshipsocializationbeliefsindividuation processcultural psychologyGemelosSocializaciónCreenciasProcesos de individuaciónPsicología culturalTwinshipSocializationBeliefsIndividuation processCultural psychologyThis paper investigates ideas and expectations by the mother, grandfather and teacher of monozygotic twins about their development, considering the sociocultural constructivist perspective. Through an interpretive-qualitative analysis, categories were constructed inferred from participant’s narratives. Results show that: a) cultural and educational prac- tices carried out within school and family contexts depend on adults’ beliefs about twinship;b) such practices may have fundamental impact over the development of subjectivity of each child; c) there are divergences about beliefs and expectations held by family and school contexts about twins’ behaviors and performances; d) there is a dialogical tension between promoting similarity and/or individuation/differentiation processes.El artículo analiza las teorías y creencias de la madre, abuela y profesora de gemelos monocigóticos sobre su desarrollo, considerando la perspectiva sociocultural constructivista. Se construyeron categorías a través de una análisis interpretativo-cualitativo de las entrevistas. Los resultados señalan que a) las prácticas culturales y educativas en la escuela y la familia dependen de las creencias que tienen los adultos sobre la condición de gemelaridad; b) dichas prácticas parecen tener un gran impacto sobre el desarrollo de las subjetividades de los gemelos; c) existen divergencias en cuando a las creencias y expectativas de la familia y de la escuela en relación al comportamiento y desempeño de los niños; d) existe una tensión dialógica entre promover una similitud en los procesos de individuación.Pontificia Universidad Católica del Perú2010-03-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/1465Revista de Psicología; Vol. 28 Núm. 2 (2010); 341-380Revista de Psicología; v. 28 n. 2 (2010); 341-3802223-37330254-9247reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/1465/1412info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/14652020-03-10T18:52:03Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Same although different: Social beliefs in the cultural canalization of twins’ development Iguales, pero diferentes: creencias sociales en la canalización cultural del desarrollo de gemelos |
| title |
Same although different: Social beliefs in the cultural canalization of twins’ development |
| spellingShingle |
Same although different: Social beliefs in the cultural canalization of twins’ development Oliveira Machado, Alessandra Twinship socialization beliefs individuation process cultural psychology Gemelos Socialización Creencias Procesos de individuación Psicología cultural Twinship Socialization Beliefs Individuation process Cultural psychology |
| title_short |
Same although different: Social beliefs in the cultural canalization of twins’ development |
| title_full |
Same although different: Social beliefs in the cultural canalization of twins’ development |
| title_fullStr |
Same although different: Social beliefs in the cultural canalization of twins’ development |
| title_full_unstemmed |
Same although different: Social beliefs in the cultural canalization of twins’ development |
| title_sort |
Same although different: Social beliefs in the cultural canalization of twins’ development |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Oliveira Machado, Alessandra Uchoa Branco, Angela |
| author |
Oliveira Machado, Alessandra |
| author_facet |
Oliveira Machado, Alessandra Uchoa Branco, Angela |
| author_role |
author |
| author2 |
Uchoa Branco, Angela |
| author2_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
Twinship socialization beliefs individuation process cultural psychology Gemelos Socialización Creencias Procesos de individuación Psicología cultural Twinship Socialization Beliefs Individuation process Cultural psychology |
| topic |
Twinship socialization beliefs individuation process cultural psychology Gemelos Socialización Creencias Procesos de individuación Psicología cultural Twinship Socialization Beliefs Individuation process Cultural psychology |
| description |
This paper investigates ideas and expectations by the mother, grandfather and teacher of monozygotic twins about their development, considering the sociocultural constructivist perspective. Through an interpretive-qualitative analysis, categories were constructed inferred from participant’s narratives. Results show that: a) cultural and educational prac- tices carried out within school and family contexts depend on adults’ beliefs about twinship;b) such practices may have fundamental impact over the development of subjectivity of each child; c) there are divergences about beliefs and expectations held by family and school contexts about twins’ behaviors and performances; d) there is a dialogical tension between promoting similarity and/or individuation/differentiation processes. |
| publishDate |
2010 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2010-03-27 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/1465 |
| url |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/1465 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/1465/1412 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
| publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Psicología; Vol. 28 Núm. 2 (2010); 341-380 Revista de Psicología; v. 28 n. 2 (2010); 341-380 2223-3733 0254-9247 reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú instname:Pontificia Universidad Católica del Perú instacron:PUCP |
| instname_str |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
| instacron_str |
PUCP |
| institution |
PUCP |
| reponame_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
| collection |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1847243826336366592 |
| score |
13.12126 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).