Same although different: Social beliefs in the cultural canalization of twins’ development

Descripción del Articulo

This paper investigates ideas and expectations by the mother, grandfather and teacher of monozygotic twins  about  their  development,  considering  the sociocultural constructivist perspective. Through an interpretive-qualitative analysis, categories were constructed inferred from participant’s nar...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Oliveira Machado, Alessandra, Uchoa Branco, Angela
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2010
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1465
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/1465
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Twinship
socialization
beliefs
individuation process
cultural psychology
Gemelos
Socialización
Creencias
Procesos de individuación
Psicología cultural
Socialization
Beliefs
Individuation process
Cultural psychology
id REVPUCP_16c24f9404f9d15dfa5067a2bf0012ca
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1465
network_acronym_str REVPUCP
network_name_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository_id_str
spelling Same although different: Social beliefs in the cultural canalization of twins’ developmentIguales, pero diferentes: creencias sociales en la canalización cultural del desarrollo de gemelosOliveira Machado, AlessandraUchoa Branco, AngelaTwinshipsocializationbeliefsindividuation processcultural psychologyGemelosSocializaciónCreenciasProcesos de individuaciónPsicología culturalTwinshipSocializationBeliefsIndividuation processCultural psychologyThis paper investigates ideas and expectations by the mother, grandfather and teacher of monozygotic twins  about  their  development,  considering  the sociocultural constructivist perspective. Through an interpretive-qualitative analysis, categories were constructed inferred from participant’s narratives. Results show that: a) cultural and educational prac- tices carried out within school and family contexts depend on adults’ beliefs about twinship;b) such practices may have fundamental impact over the development of subjectivity of each child; c) there are divergences about beliefs and expectations held by family and school contexts about twins’ behaviors and performances; d) there is a dialogical tension between promoting similarity and/or individuation/differentiation processes.El artículo analiza las teorías y creencias de la madre, abuela y profesora de gemelos monocigóticos sobre su desarrollo, considerando la perspectiva sociocultural constructivista. Se construyeron categorías a través de una análisis interpretativo-cualitativo de las entrevistas. Los resultados señalan que a) las prácticas culturales y educativas en la escuela y la familia dependen de las creencias que tienen los adultos sobre la condición de gemelaridad; b) dichas prácticas parecen tener un gran impacto sobre el desarrollo de las subjetividades de los gemelos; c) existen divergencias en cuando a las creencias y expectativas de la familia y de la escuela en relación al comportamiento y desempeño de los niños; d) existe una tensión dialógica entre promover una similitud en los procesos de individuación.Pontificia Universidad Católica del Perú2010-03-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/1465Revista de Psicología; Vol. 28 Núm. 2 (2010); 341-380Revista de Psicología; v. 28 n. 2 (2010); 341-3802223-37330254-9247reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/1465/1412info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/14652020-03-10T18:52:03Z
dc.title.none.fl_str_mv Same although different: Social beliefs in the cultural canalization of twins’ development
Iguales, pero diferentes: creencias sociales en la canalización cultural del desarrollo de gemelos
title Same although different: Social beliefs in the cultural canalization of twins’ development
spellingShingle Same although different: Social beliefs in the cultural canalization of twins’ development
Oliveira Machado, Alessandra
Twinship
socialization
beliefs
individuation process
cultural psychology
Gemelos
Socialización
Creencias
Procesos de individuación
Psicología cultural
Twinship
Socialization
Beliefs
Individuation process
Cultural psychology
title_short Same although different: Social beliefs in the cultural canalization of twins’ development
title_full Same although different: Social beliefs in the cultural canalization of twins’ development
title_fullStr Same although different: Social beliefs in the cultural canalization of twins’ development
title_full_unstemmed Same although different: Social beliefs in the cultural canalization of twins’ development
title_sort Same although different: Social beliefs in the cultural canalization of twins’ development
dc.creator.none.fl_str_mv Oliveira Machado, Alessandra
Uchoa Branco, Angela
author Oliveira Machado, Alessandra
author_facet Oliveira Machado, Alessandra
Uchoa Branco, Angela
author_role author
author2 Uchoa Branco, Angela
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Twinship
socialization
beliefs
individuation process
cultural psychology
Gemelos
Socialización
Creencias
Procesos de individuación
Psicología cultural
Twinship
Socialization
Beliefs
Individuation process
Cultural psychology
topic Twinship
socialization
beliefs
individuation process
cultural psychology
Gemelos
Socialización
Creencias
Procesos de individuación
Psicología cultural
Twinship
Socialization
Beliefs
Individuation process
Cultural psychology
description This paper investigates ideas and expectations by the mother, grandfather and teacher of monozygotic twins  about  their  development,  considering  the sociocultural constructivist perspective. Through an interpretive-qualitative analysis, categories were constructed inferred from participant’s narratives. Results show that: a) cultural and educational prac- tices carried out within school and family contexts depend on adults’ beliefs about twinship;b) such practices may have fundamental impact over the development of subjectivity of each child; c) there are divergences about beliefs and expectations held by family and school contexts about twins’ behaviors and performances; d) there is a dialogical tension between promoting similarity and/or individuation/differentiation processes.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-03-27
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/1465
url http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/1465
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/1465/1412
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Psicología; Vol. 28 Núm. 2 (2010); 341-380
Revista de Psicología; v. 28 n. 2 (2010); 341-380
2223-3733
0254-9247
reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
instname:Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron:PUCP
instname_str Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron_str PUCP
institution PUCP
reponame_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
collection Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1847243826336366592
score 13.12126
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).