Semantic Processing Effects on the Reading Performance of Novice College Students

Descripción del Articulo

Research in academic literacy has shown that scaffolding improves the reading of disciplinary texts. Included among the considered variables is the lexica. A robust vocabulary will result in better reading performance. To verify this, a semantic priming task and a reading comprehension test were app...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Bargetto, Miguel Á., Riffo Ocares, Bernardo
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2024
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/29254
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/lexis/article/view/29254
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Psicolingüística
Alfabetización académica
Comprensión lectora
Vocabulario
Reconocimiento de palabras
Psycholinguistics
Academic literacy
Reading comprehension
Vocabulary
Word recognition
id REVPUCP_128fd4050b89c18902b0915aaf868033
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/29254
network_acronym_str REVPUCP
network_name_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository_id_str
spelling Semantic Processing Effects on the Reading Performance of Novice College StudentsEfectos de procesamiento semántico en el desempeño lector de estudiantes universitarios novatosBargetto, Miguel Á.Riffo Ocares, BernardoPsicolingüísticaAlfabetización académicaComprensión lectoraVocabularioReconocimiento de palabrasPsycholinguisticsAcademic literacyReading comprehensionVocabularyWord recognitionResearch in academic literacy has shown that scaffolding improves the reading of disciplinary texts. Included among the considered variables is the lexica. A robust vocabulary will result in better reading performance. To verify this, a semantic priming task and a reading comprehension test were applied to 31 first-year pedagogy students to establish whether there is a correlation between lexical processing and reading. The main findings indicate the establishment of weak semantic relations and normal reading performance. It is concluded that better reading performance is associated with slower lexical processing, which would suggest that readers engage in strategic operations to address comprehension tasks. This will allow for the formulation of scaffolding actions that highlight the importance of mastering the disciplinary vocabulary in order to safeguard an adequate reading task.Los estudios en alfabetización académica han demostrado que el acompañamiento mejora la lectura de textos disciplinares. Dentro de las variables consideradas, está la léxica. Un vocabulario robusto redundará en un mejor desempeño lector. Para comprobar lo anterior, se aplicó a 31 estudiantes de primer año de pedagogía una tarea de priming semántico y una prueba de comprensión lectora para establecer si existe correlación entre el procesamiento léxico y la lectura. Los principales hallazgos indican el establecimiento de relaciones semánticas débiles y un desempeño normal en lectura. Se concluye que un mejor rendimiento en lectura está asociado a un procesamiento léxico más lento, lo que evidenciaría operaciones estratégicas por parte de los lectores para abordar las tareas de comprensión. Esto permitirá formular acciones de acompañamiento que destaquen la importancia de dominar el léxico disciplinar a fin de resguardar una adecuada tarea de lectura.Pontificia Universidad Católica del Perú2024-07-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/lexis/article/view/29254Lexis; Vol. 48 No. 1 (2024); 145-173Lexis; Vol. 48 Núm. 1 (2024); 145-1730254-9239reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/lexis/article/view/29254/26560Derechos de autor 2024 Lexishttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/292542024-10-02T13:48:58Z
dc.title.none.fl_str_mv Semantic Processing Effects on the Reading Performance of Novice College Students
Efectos de procesamiento semántico en el desempeño lector de estudiantes universitarios novatos
title Semantic Processing Effects on the Reading Performance of Novice College Students
spellingShingle Semantic Processing Effects on the Reading Performance of Novice College Students
Bargetto, Miguel Á.
Psicolingüística
Alfabetización académica
Comprensión lectora
Vocabulario
Reconocimiento de palabras
Psycholinguistics
Academic literacy
Reading comprehension
Vocabulary
Word recognition
title_short Semantic Processing Effects on the Reading Performance of Novice College Students
title_full Semantic Processing Effects on the Reading Performance of Novice College Students
title_fullStr Semantic Processing Effects on the Reading Performance of Novice College Students
title_full_unstemmed Semantic Processing Effects on the Reading Performance of Novice College Students
title_sort Semantic Processing Effects on the Reading Performance of Novice College Students
dc.creator.none.fl_str_mv Bargetto, Miguel Á.
Riffo Ocares, Bernardo
author Bargetto, Miguel Á.
author_facet Bargetto, Miguel Á.
Riffo Ocares, Bernardo
author_role author
author2 Riffo Ocares, Bernardo
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Psicolingüística
Alfabetización académica
Comprensión lectora
Vocabulario
Reconocimiento de palabras
Psycholinguistics
Academic literacy
Reading comprehension
Vocabulary
Word recognition
topic Psicolingüística
Alfabetización académica
Comprensión lectora
Vocabulario
Reconocimiento de palabras
Psycholinguistics
Academic literacy
Reading comprehension
Vocabulary
Word recognition
description Research in academic literacy has shown that scaffolding improves the reading of disciplinary texts. Included among the considered variables is the lexica. A robust vocabulary will result in better reading performance. To verify this, a semantic priming task and a reading comprehension test were applied to 31 first-year pedagogy students to establish whether there is a correlation between lexical processing and reading. The main findings indicate the establishment of weak semantic relations and normal reading performance. It is concluded that better reading performance is associated with slower lexical processing, which would suggest that readers engage in strategic operations to address comprehension tasks. This will allow for the formulation of scaffolding actions that highlight the importance of mastering the disciplinary vocabulary in order to safeguard an adequate reading task.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-07-14
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/lexis/article/view/29254
url http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/lexis/article/view/29254
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/lexis/article/view/29254/26560
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2024 Lexis
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2024 Lexis
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
dc.source.none.fl_str_mv Lexis; Vol. 48 No. 1 (2024); 145-173
Lexis; Vol. 48 Núm. 1 (2024); 145-173
0254-9239
reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
instname:Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron:PUCP
instname_str Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron_str PUCP
institution PUCP
reponame_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
collection Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1852317319224623104
score 13.062179
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).