Intercultural higher education for indigenous Yucatec Maya in Mexico
Descripción del Articulo
This work presents important decisions made during the implementationof the intercultural educational model at the UniversidadIntercultural Maya de Quintana Roo, Mexico, in a context of povertyand conditions of lagging behind the rest of the society of theindigenous Yucatec Maya population. Within t...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2017 |
Institución: | Pontificia Universidad Católica del Perú |
Repositorio: | Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/16511 |
Enlace del recurso: | http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/16511 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Intercultural higher education indigenous Maya indigenous education intercultural pedagogy Educación intercultural indígenas mayas educación indígena pedagogía intercultural |
id |
REVPUCP_1028f2ac9d18e18b4497613da53bd2b7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/16511 |
network_acronym_str |
REVPUCP |
network_name_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository_id_str |
|
spelling |
Intercultural higher education for indigenous Yucatec Maya in MexicoFormación universitaria intercultural para indígenas mayas de Yucatán, MéxicoRosado-May, Francisco JavierIntercultural higher educationindigenous Mayaindigenous educationintercultural pedagogyEducación interculturalindígenas mayaseducación indígenapedagogía interculturalThis work presents important decisions made during the implementationof the intercultural educational model at the UniversidadIntercultural Maya de Quintana Roo, Mexico, in a context of povertyand conditions of lagging behind the rest of the society of theindigenous Yucatec Maya population. Within the legal frameworkof public universities in Mexico, the financing of projects, thedeveloping of intercultural pedagogy and designing the institutionalsettings, rested on elements that included learning/transmission andconstruction/innovation of knowledge that combined aspects of thelocal culture with conventional education. High figures on indicatorssuch as retention, graduation rate, employability, and quality ofthe academic programs, along with opinions from alumni, achievedduring the period of February 2007 to February 2015, indicate thatthe decisions and actions taken in the beginning of the constructionof the intercultural model at UIMQRoo, were in the right direction.Mediante una descripción vivencial de la construcción de la Universidad Intercultural Maya de Quintana Roo, este trabajo presenta importantes decisiones tomadas y caminos andados para la implementación de un modelo educativo, intercultural, en un contexto de alto rezago y pobreza de los indígenas mayas en Quintana Roo. Sin descuidar las normas y políticas que aplican a instituciones públicas en México, los esquemas de financiamiento, arreglo institucional y pedagogía intercultural, desarrollados en la UIMQRoo, tomaron en cuenta elementos de aprendizaje/transmisión y de construcción/ innovación de conocimiento que combinan aspectos de la cultura local con la educación convencional. Altos indicadores de retención, titulación, empleabilidad y calidad de los programas educativos, así como opiniones de egresados, alcanzados de febrero 2007 a febrero 2015, hacen pensar que las decisiones condujeron hacia la dirección correcta.Pontificia Universidad Católica del Perú2017-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/16511Anthropologica del Departamento de Ciencias Sociales; Vol. 35 No. 39 (2017): Indigenous youth, interculturality and higher education; 215-242Anthropologica; Vol. 35 Núm. 39 (2017): Jóvenes indígenas, interculturalidad y educación superior; 215-2422224-64280254-9212reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/16511/19634info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/165112020-08-01T01:38:51Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Intercultural higher education for indigenous Yucatec Maya in Mexico Formación universitaria intercultural para indígenas mayas de Yucatán, México |
title |
Intercultural higher education for indigenous Yucatec Maya in Mexico |
spellingShingle |
Intercultural higher education for indigenous Yucatec Maya in Mexico Rosado-May, Francisco Javier Intercultural higher education indigenous Maya indigenous education intercultural pedagogy Educación intercultural indígenas mayas educación indígena pedagogía intercultural |
title_short |
Intercultural higher education for indigenous Yucatec Maya in Mexico |
title_full |
Intercultural higher education for indigenous Yucatec Maya in Mexico |
title_fullStr |
Intercultural higher education for indigenous Yucatec Maya in Mexico |
title_full_unstemmed |
Intercultural higher education for indigenous Yucatec Maya in Mexico |
title_sort |
Intercultural higher education for indigenous Yucatec Maya in Mexico |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Rosado-May, Francisco Javier |
author |
Rosado-May, Francisco Javier |
author_facet |
Rosado-May, Francisco Javier |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Intercultural higher education indigenous Maya indigenous education intercultural pedagogy Educación intercultural indígenas mayas educación indígena pedagogía intercultural |
topic |
Intercultural higher education indigenous Maya indigenous education intercultural pedagogy Educación intercultural indígenas mayas educación indígena pedagogía intercultural |
description |
This work presents important decisions made during the implementationof the intercultural educational model at the UniversidadIntercultural Maya de Quintana Roo, Mexico, in a context of povertyand conditions of lagging behind the rest of the society of theindigenous Yucatec Maya population. Within the legal frameworkof public universities in Mexico, the financing of projects, thedeveloping of intercultural pedagogy and designing the institutionalsettings, rested on elements that included learning/transmission andconstruction/innovation of knowledge that combined aspects of thelocal culture with conventional education. High figures on indicatorssuch as retention, graduation rate, employability, and quality ofthe academic programs, along with opinions from alumni, achievedduring the period of February 2007 to February 2015, indicate thatthe decisions and actions taken in the beginning of the constructionof the intercultural model at UIMQRoo, were in the right direction. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-12-15 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/16511 |
url |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/16511 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/16511/19634 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
dc.source.none.fl_str_mv |
Anthropologica del Departamento de Ciencias Sociales; Vol. 35 No. 39 (2017): Indigenous youth, interculturality and higher education; 215-242 Anthropologica; Vol. 35 Núm. 39 (2017): Jóvenes indígenas, interculturalidad y educación superior; 215-242 2224-6428 0254-9212 reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú instname:Pontificia Universidad Católica del Perú instacron:PUCP |
instname_str |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
instacron_str |
PUCP |
institution |
PUCP |
reponame_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
collection |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1841535737782075392 |
score |
13.959468 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).