How to Build the Enemy in Ayacucho, Peru

Descripción del Articulo

From an auto-ethnographic perspective, the study analyzes the construction of different types of enemies in the context of the internal armed conflict and state of exception that took place in Ayacucho, Peru, between1980 and 2000. The result suggests a critical examination of the states of exception...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Gavilán Sánchez, Lurgio
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2023
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistaspuc:article/26724
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/26724
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Enemy
State of Emergency
Violence
Standarization
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Peru
Enemigo
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Perú
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spelling How to Build the Enemy in Ayacucho, PeruCómo se construye al enemigoGavilán Sánchez, LurgioEnemyState of EmergencyViolenceStandarizationSurvivalPeruEnemigoEstado de excepciónViolenciaNormalizaciónSobrevienciaPerúFrom an auto-ethnographic perspective, the study analyzes the construction of different types of enemies in the context of the internal armed conflict and state of exception that took place in Ayacucho, Peru, between1980 and 2000. The result suggests a critical examination of the states of exception. Well then, beyond the reduction to a single enemy-friend (Sendero Luminoso and the Peruvian State), new qualitative views showa complex kaleidoscopic situation of multiple faces of the social subject, which involves examining the network of adversaries: troops, terrucos, cachacos, even a statue of the Inca. Thus, in the face of dichotomous and stigmatizing visions, knowing these dissimilar enemies allows us to betterunderstand the victim and perpetrator produced in a context of violence, with their own interests and local cultural logics, since these adversaries caused polarization and fractures of the social fabric.Desde una mirada autoetnográfica, el estudio analiza la construcción de distintos tipos de enemigos en el contexto del conflicto armado interno y estado de excepción ocurrido entre las décadas de 1980 y 2000 enAyacucho, Perú. El resultado sugiere una mirada crítica hacia los estados de excepción. Pues, más allá de reducir a un solo enemigo-amigo (Sendero Luminoso y Estado peruano), nuevas miradas cualitativas muestran una situación compleja calidoscópica de múltiples rostros del sujeto social; lo cual pasa por examinar la madeja de adversarios: mesnadas, terrucos, cachacos, hasta una estatua del inca. Así, frente a visiones dicotómicas yestigmatizadoras, conocer a estos disímiles enemigos nos permite entendermejor a la víctima y victimario producido en un contexto de violencia, cada quién, con sus propios intereses y lógicas culturales locales; ya que dichos adversarios ocasionaron polarización y fracturas del tejido social.Pontificia Universidad Católica del Perú2023-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por paresapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/2672410.18800/anthropologica.202302.001Anthropologica; Vol. 41 Núm. 51 (2023): Historia, vigencia y materialidad del Estado de Emergencia en el Perú/Transmisión cultural, ecología y representación; 5-382224-64280254-9212reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/26724/25989Derechos de autor 2023 Lurgio Gavilán Sánchezhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistaspuc:article/267242024-01-17T16:30:35Z
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