University teacher training in Spain: Evolution and perspectives

Descripción del Articulo

In Spain, the first formal experiences in the field of University Teacher Training (abbreviated to FPU in Spanish) appear in the seventies, responding to isolated initiatives. In the eighties the first groups of FPU specialists are configured in scattered universities with the support of the governm...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Aramburuzabala Higuera, Pilar, Martínez-Garrido, Cynthia, García-Peinado, Rocío
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2013
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7494
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/7494
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:University teacher training
evolution
perspectives
teacher training programs
research
formación docente universitaria
evolución
perspectivas
programas de formación docente
investigación
id REVPUCP_0394d8deb8c8d8389f5bdfb00bf3f7be
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7494
network_acronym_str REVPUCP
network_name_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository_id_str
spelling University teacher training in Spain: Evolution and perspectivesLa formación del profesorado universitario en España: evolución y perspectivasAramburuzabala Higuera, PilarMartínez-Garrido, CynthiaGarcía-Peinado, RocíoUniversity teacher trainingevolutionperspectivesteacher training programsresearchformación docente universitariaevoluciónperspectivasprogramas de formación docenteinvestigaciónIn Spain, the first formal experiences in the field of University Teacher Training (abbreviated to FPU in Spanish) appear in the seventies, responding to isolated initiatives. In the eighties the first groups of FPU specialists are configured in scattered universities with the support of the government. Later, specialized departments arise that rely on the also emerging distance learning services and educational technology. Today, in a time when there are major changes in the university structure and the teaching models, it seems clear that the teaching and research staff will have to adapt to a very different environment. Thus, FPU becomes a powerful tool that can help improve the quality of university teaching and promote the professionalization of the teaching role. This article aims to make an approach to the experiences and research in the field of the FPU that were held in Spain from its origins. It also describes some of the emerging trends in the university system that will form the basis of a new University. This analysis will provide information to the debate on the professionalization of the teaching role that is currently taking place.En España, las primeras experiencias formales en el campo de la Formación del Profesorado Universitario (FPU) aparecen en los años setenta, respondiendo a iniciativas aisladas. Con el apoyo de las administraciones en los años ochenta se configuran los primeros núcleos de especialistas en FPU en centros universitarios dispersos. Posteriormente surgen departamentos especializados que se apoyan en los también incipientes servicios de educación a distancia y tecnologías educativas. En el momento actual, de profundos cambios en la estructura universitaria y los modelos didácticos, parece claro que el personal docente e investigador tendrá que adaptarse a un entorno muy distinto al conocido hasta hace poco tiempo.La FPU se convierte, así, en un poderoso instrumento que puede contribuir a mejorar la calidad de la docencia universitaria y a impulsar la profesionalizacióndel rol docente. En este artículo se pretende hacer una aproximación a las experiencia se investigaciones que en el campo de la FPU se han llevado a cabo en España desde sus orígenes. Se describen también algunas de las tendencias emergentes del sistema universitario que constituirán la base de una nueva universidad. Este análisis aportará información al debate sobre la profesionalización del rol docente que se está desarrollando en la actualidad.Pontificia Universidad Católica del Perú2013-10-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/7494Educacion; Vol. 22 No. 43 (2013); 7-25Educación; Vol. 22 Núm. 43 (2013); 7-25Educacion; v. 22 n. 43 (2013); 7-252304-43221019-9403reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/7494/7733Derechos de autor 2016 Educacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/74942022-11-21T17:32:14Z
dc.title.none.fl_str_mv University teacher training in Spain: Evolution and perspectives
La formación del profesorado universitario en España: evolución y perspectivas
title University teacher training in Spain: Evolution and perspectives
spellingShingle University teacher training in Spain: Evolution and perspectives
Aramburuzabala Higuera, Pilar
University teacher training
evolution
perspectives
teacher training programs
research
formación docente universitaria
evolución
perspectivas
programas de formación docente
investigación
title_short University teacher training in Spain: Evolution and perspectives
title_full University teacher training in Spain: Evolution and perspectives
title_fullStr University teacher training in Spain: Evolution and perspectives
title_full_unstemmed University teacher training in Spain: Evolution and perspectives
title_sort University teacher training in Spain: Evolution and perspectives
dc.creator.none.fl_str_mv Aramburuzabala Higuera, Pilar
Martínez-Garrido, Cynthia
García-Peinado, Rocío
author Aramburuzabala Higuera, Pilar
author_facet Aramburuzabala Higuera, Pilar
Martínez-Garrido, Cynthia
García-Peinado, Rocío
author_role author
author2 Martínez-Garrido, Cynthia
García-Peinado, Rocío
author2_role author
author
dc.subject.none.fl_str_mv University teacher training
evolution
perspectives
teacher training programs
research
formación docente universitaria
evolución
perspectivas
programas de formación docente
investigación
topic University teacher training
evolution
perspectives
teacher training programs
research
formación docente universitaria
evolución
perspectivas
programas de formación docente
investigación
description In Spain, the first formal experiences in the field of University Teacher Training (abbreviated to FPU in Spanish) appear in the seventies, responding to isolated initiatives. In the eighties the first groups of FPU specialists are configured in scattered universities with the support of the government. Later, specialized departments arise that rely on the also emerging distance learning services and educational technology. Today, in a time when there are major changes in the university structure and the teaching models, it seems clear that the teaching and research staff will have to adapt to a very different environment. Thus, FPU becomes a powerful tool that can help improve the quality of university teaching and promote the professionalization of the teaching role. This article aims to make an approach to the experiences and research in the field of the FPU that were held in Spain from its origins. It also describes some of the emerging trends in the university system that will form the basis of a new University. This analysis will provide information to the debate on the professionalization of the teaching role that is currently taking place.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-10-11
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/7494
url http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/7494
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/7494/7733
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2016 Educación
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2016 Educación
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
dc.source.none.fl_str_mv Educacion; Vol. 22 No. 43 (2013); 7-25
Educación; Vol. 22 Núm. 43 (2013); 7-25
Educacion; v. 22 n. 43 (2013); 7-25
2304-4322
1019-9403
reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
instname:Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron:PUCP
instname_str Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron_str PUCP
institution PUCP
reponame_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
collection Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1844706497597014016
score 13.408957
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).