University teacher training in Spain: Evolution and perspectives
Descripción del Articulo
In Spain, the first formal experiences in the field of University Teacher Training (abbreviated to FPU in Spanish) appear in the seventies, responding to isolated initiatives. In the eighties the first groups of FPU specialists are configured in scattered universities with the support of the governm...
Autores: | , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2013 |
Institución: | Pontificia Universidad Católica del Perú |
Repositorio: | Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7494 |
Enlace del recurso: | http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/7494 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | University teacher training evolution perspectives teacher training programs research formación docente universitaria evolución perspectivas programas de formación docente investigación |
id |
REVPUCP_0394d8deb8c8d8389f5bdfb00bf3f7be |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7494 |
network_acronym_str |
REVPUCP |
network_name_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository_id_str |
|
spelling |
University teacher training in Spain: Evolution and perspectivesLa formación del profesorado universitario en España: evolución y perspectivasAramburuzabala Higuera, PilarMartínez-Garrido, CynthiaGarcía-Peinado, RocíoUniversity teacher trainingevolutionperspectivesteacher training programsresearchformación docente universitariaevoluciónperspectivasprogramas de formación docenteinvestigaciónIn Spain, the first formal experiences in the field of University Teacher Training (abbreviated to FPU in Spanish) appear in the seventies, responding to isolated initiatives. In the eighties the first groups of FPU specialists are configured in scattered universities with the support of the government. Later, specialized departments arise that rely on the also emerging distance learning services and educational technology. Today, in a time when there are major changes in the university structure and the teaching models, it seems clear that the teaching and research staff will have to adapt to a very different environment. Thus, FPU becomes a powerful tool that can help improve the quality of university teaching and promote the professionalization of the teaching role. This article aims to make an approach to the experiences and research in the field of the FPU that were held in Spain from its origins. It also describes some of the emerging trends in the university system that will form the basis of a new University. This analysis will provide information to the debate on the professionalization of the teaching role that is currently taking place.En España, las primeras experiencias formales en el campo de la Formación del Profesorado Universitario (FPU) aparecen en los años setenta, respondiendo a iniciativas aisladas. Con el apoyo de las administraciones en los años ochenta se configuran los primeros núcleos de especialistas en FPU en centros universitarios dispersos. Posteriormente surgen departamentos especializados que se apoyan en los también incipientes servicios de educación a distancia y tecnologías educativas. En el momento actual, de profundos cambios en la estructura universitaria y los modelos didácticos, parece claro que el personal docente e investigador tendrá que adaptarse a un entorno muy distinto al conocido hasta hace poco tiempo.La FPU se convierte, así, en un poderoso instrumento que puede contribuir a mejorar la calidad de la docencia universitaria y a impulsar la profesionalizacióndel rol docente. En este artículo se pretende hacer una aproximación a las experiencia se investigaciones que en el campo de la FPU se han llevado a cabo en España desde sus orígenes. Se describen también algunas de las tendencias emergentes del sistema universitario que constituirán la base de una nueva universidad. Este análisis aportará información al debate sobre la profesionalización del rol docente que se está desarrollando en la actualidad.Pontificia Universidad Católica del Perú2013-10-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/7494Educacion; Vol. 22 No. 43 (2013); 7-25Educación; Vol. 22 Núm. 43 (2013); 7-25Educacion; v. 22 n. 43 (2013); 7-252304-43221019-9403reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/7494/7733Derechos de autor 2016 Educacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/74942022-11-21T17:32:14Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
University teacher training in Spain: Evolution and perspectives La formación del profesorado universitario en España: evolución y perspectivas |
title |
University teacher training in Spain: Evolution and perspectives |
spellingShingle |
University teacher training in Spain: Evolution and perspectives Aramburuzabala Higuera, Pilar University teacher training evolution perspectives teacher training programs research formación docente universitaria evolución perspectivas programas de formación docente investigación |
title_short |
University teacher training in Spain: Evolution and perspectives |
title_full |
University teacher training in Spain: Evolution and perspectives |
title_fullStr |
University teacher training in Spain: Evolution and perspectives |
title_full_unstemmed |
University teacher training in Spain: Evolution and perspectives |
title_sort |
University teacher training in Spain: Evolution and perspectives |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Aramburuzabala Higuera, Pilar Martínez-Garrido, Cynthia García-Peinado, Rocío |
author |
Aramburuzabala Higuera, Pilar |
author_facet |
Aramburuzabala Higuera, Pilar Martínez-Garrido, Cynthia García-Peinado, Rocío |
author_role |
author |
author2 |
Martínez-Garrido, Cynthia García-Peinado, Rocío |
author2_role |
author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
University teacher training evolution perspectives teacher training programs research formación docente universitaria evolución perspectivas programas de formación docente investigación |
topic |
University teacher training evolution perspectives teacher training programs research formación docente universitaria evolución perspectivas programas de formación docente investigación |
description |
In Spain, the first formal experiences in the field of University Teacher Training (abbreviated to FPU in Spanish) appear in the seventies, responding to isolated initiatives. In the eighties the first groups of FPU specialists are configured in scattered universities with the support of the government. Later, specialized departments arise that rely on the also emerging distance learning services and educational technology. Today, in a time when there are major changes in the university structure and the teaching models, it seems clear that the teaching and research staff will have to adapt to a very different environment. Thus, FPU becomes a powerful tool that can help improve the quality of university teaching and promote the professionalization of the teaching role. This article aims to make an approach to the experiences and research in the field of the FPU that were held in Spain from its origins. It also describes some of the emerging trends in the university system that will form the basis of a new University. This analysis will provide information to the debate on the professionalization of the teaching role that is currently taking place. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-10-11 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/7494 |
url |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/7494 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/7494/7733 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2016 Educación info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2016 Educación |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educacion; Vol. 22 No. 43 (2013); 7-25 Educación; Vol. 22 Núm. 43 (2013); 7-25 Educacion; v. 22 n. 43 (2013); 7-25 2304-4322 1019-9403 reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú instname:Pontificia Universidad Católica del Perú instacron:PUCP |
instname_str |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
instacron_str |
PUCP |
institution |
PUCP |
reponame_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
collection |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1844706497597014016 |
score |
13.408957 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).