“Minute ten”: a peruvian educational alternative for the teaching of communication and development of understanding
Descripción del Articulo
The pedagogical approach to strategies for the improvement of students’ reading comprehension is one of the main challenges of education in Peru. In the case of the Tacna region, this improvement has gone hand in hand with educational innovation, mainly during the transition period between the exams...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2023 |
Institución: | Instituto Internacional de Gobierno |
Repositorio: | Igobernanza |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/302 |
Enlace del recurso: | https://www.igobernanza.org/index.php/IGOB/article/view/302 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Estrategia educativa mejora de procesos de enseñanza innovación pedagógica Educational strategy improvement of teaching processes pedagogical innovation |
id |
REVIGOB_6028c2791aab460ee579748f8d2d3f7f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/302 |
network_acronym_str |
REVIGOB |
network_name_str |
Igobernanza |
repository_id_str |
|
spelling |
“Minute ten”: a peruvian educational alternative for the teaching of communication and development of understanding“Minuto diez”: una alternativa de educativa peruana para la enseñanza de la comunicación y desarrollo de la comprensión lectoraSoto Acosta, Rocío del Carmen Santos Jiménez, Ofelia CarmenEstrategia educativamejora de procesos de enseñanzainnovación pedagógicaEducational strategyimprovement of teaching processespedagogical innovationThe pedagogical approach to strategies for the improvement of students’ reading comprehension is one of the main challenges of education in Peru. In the case of the Tacna region, this improvement has gone hand in hand with educational innovation, mainly during the transition period between the exams to control the evolution of educational parameters proposed as part of the Student Census Evaluation Strategy (ECE) promoted by the Ministry of Education, as a response to the low indicators in mathematical and verbal reasoning of Peruvian students. The objective of this research is to demonstrate the impact of the "Minute Ten" strategy in improving the results of students in the Tacna Region. To demonstrate this, a comparison of pre- and post-implementation results of the strategy will be made to understand its impact on students in the Tacna Region, Peru.El abordaje pedagógico de las estrategias para la mejora de la comprensión lectora de los educandos, es uno de los principales retos de la educación en el Perú. En el caso de la región Tacna, está mejor ha ido de la mano de la innovación educativa, principalmente entre el periodo de transición entre los exámenes de control de la evolución de parámetros educativos planteados como parte de la Estrategia de la Evaluación Censal de Estudiantes (ECE) impulsados desde el Ministerio de Educación, como respuesta a los bajos indicadores en razonamiento matemático y verbal de los educandos del Perú. El objetivo de esta investigación es evidenciar el impacto de la Estrategia del “Minuto Diez” en la mejora de los resultados de los educandos en la Región Tacna. Para demostrar ello, se recurrirá a la comparación de resultas pre y post implementación de la Estrategia, a fin de comprender el impacto de esta en los educandos de la Región Tacna, Perú.INSTITUTO INTERNACIONAL DE GOBIERNO (IGOB)2023-09-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.igobernanza.org/index.php/IGOB/article/view/302IGOBERNANZA; Vol. 6 Núm. 23 (2023): Estrategia Didáctica y Calidad para el Aprendizaje; 393-4122617-619X10.47865/igob.vol6.n23.2023reponame:Igobernanzainstname:Instituto Internacional de Gobiernoinstacron:IGOBspahttps://www.igobernanza.org/index.php/IGOB/article/view/302/646https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3022023-11-15T16:38:32Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
“Minute ten”: a peruvian educational alternative for the teaching of communication and development of understanding “Minuto diez”: una alternativa de educativa peruana para la enseñanza de la comunicación y desarrollo de la comprensión lectora |
title |
“Minute ten”: a peruvian educational alternative for the teaching of communication and development of understanding |
spellingShingle |
“Minute ten”: a peruvian educational alternative for the teaching of communication and development of understanding Soto Acosta, Rocío del Carmen Estrategia educativa mejora de procesos de enseñanza innovación pedagógica Educational strategy improvement of teaching processes pedagogical innovation |
title_short |
“Minute ten”: a peruvian educational alternative for the teaching of communication and development of understanding |
title_full |
“Minute ten”: a peruvian educational alternative for the teaching of communication and development of understanding |
title_fullStr |
“Minute ten”: a peruvian educational alternative for the teaching of communication and development of understanding |
title_full_unstemmed |
“Minute ten”: a peruvian educational alternative for the teaching of communication and development of understanding |
title_sort |
“Minute ten”: a peruvian educational alternative for the teaching of communication and development of understanding |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Soto Acosta, Rocío del Carmen Santos Jiménez, Ofelia Carmen |
author |
Soto Acosta, Rocío del Carmen |
author_facet |
Soto Acosta, Rocío del Carmen Santos Jiménez, Ofelia Carmen |
author_role |
author |
author2 |
Santos Jiménez, Ofelia Carmen |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Estrategia educativa mejora de procesos de enseñanza innovación pedagógica Educational strategy improvement of teaching processes pedagogical innovation |
topic |
Estrategia educativa mejora de procesos de enseñanza innovación pedagógica Educational strategy improvement of teaching processes pedagogical innovation |
description |
The pedagogical approach to strategies for the improvement of students’ reading comprehension is one of the main challenges of education in Peru. In the case of the Tacna region, this improvement has gone hand in hand with educational innovation, mainly during the transition period between the exams to control the evolution of educational parameters proposed as part of the Student Census Evaluation Strategy (ECE) promoted by the Ministry of Education, as a response to the low indicators in mathematical and verbal reasoning of Peruvian students. The objective of this research is to demonstrate the impact of the "Minute Ten" strategy in improving the results of students in the Tacna Region. To demonstrate this, a comparison of pre- and post-implementation results of the strategy will be made to understand its impact on students in the Tacna Region, Peru. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-09-28 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://www.igobernanza.org/index.php/IGOB/article/view/302 |
url |
https://www.igobernanza.org/index.php/IGOB/article/view/302 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.igobernanza.org/index.php/IGOB/article/view/302/646 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
INSTITUTO INTERNACIONAL DE GOBIERNO (IGOB) |
publisher.none.fl_str_mv |
INSTITUTO INTERNACIONAL DE GOBIERNO (IGOB) |
dc.source.none.fl_str_mv |
IGOBERNANZA; Vol. 6 Núm. 23 (2023): Estrategia Didáctica y Calidad para el Aprendizaje; 393-412 2617-619X 10.47865/igob.vol6.n23.2023 reponame:Igobernanza instname:Instituto Internacional de Gobierno instacron:IGOB |
instname_str |
Instituto Internacional de Gobierno |
instacron_str |
IGOB |
institution |
IGOB |
reponame_str |
Igobernanza |
collection |
Igobernanza |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1843618849691271168 |
score |
12.87381 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).