Heritage and history. Educate in museums and high schools (Bahía Blanca, Argentina)
Descripción del Articulo
This article presents the results of an educational research on pedagogical use in high schools of the heritage of a history museum of Bahía Blanca city (Buenos Aires, Argentina). The aim is to describe the aulic treatment of three history teachers to address local history and its articulation with...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2020 |
Institución: | Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú |
Repositorio: | Revista Innova Educación |
Lenguaje: | inglés español |
OAI Identifier: | oai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/72 |
Enlace del recurso: | https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/72 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Escuelas patrimonio museos educación prácticas docentes School heritage museums education teaching practices |
id |
REVIE_c8c5a622107ff3cfd5ad83053a84987f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/72 |
network_acronym_str |
REVIE |
network_name_str |
Revista Innova Educación |
repository_id_str |
|
spelling |
Heritage and history. Educate in museums and high schools (Bahía Blanca, Argentina)Patrimonio e historia. Educar en los museos y en las escuelas secundarias (Bahía Blanca, Argentina)Perrière, HernánEscuelaspatrimoniomuseoseducaciónprácticas docentesSchoolheritagemuseumseducationteaching practicesThis article presents the results of an educational research on pedagogical use in high schools of the heritage of a history museum of Bahía Blanca city (Buenos Aires, Argentina). The aim is to describe the aulic treatment of three history teachers to address local history and its articulation with the national historical processes of the XIXth century. Methodologically it is framed in an ethnographic approach, whose purpose was to look at the school on the everyday scale, to rescue the production of knowledge and practices. The main theoretical debates related to the relationship between museums and schools, thevaluation of heritage in Argentine educational laws and the purpose of history as a school discipline in relation to identity processes are briefly addressed interculturality. Two axes of analysis of aulic practices are described: (a) themes of local or national history to be recovered (frontier, national state formation, military campaigns and indigenous peoples) and (b) the pedagogical resources used by teachers to produce historical knowledge (texts, didactic games and drawings). Finally, the possibilities of school use of museums for the teaching of history and the possibilities of appropriation and resignificance of officialized historical accounts are discussed.En este artículo se presentan los resultados de una investigación educativa sobre la utilización pedagógica en las escuelas secundarias del patrimonio de un museo de historia de Bahía Blanca (Buenos Aires, Argentina). El objetivo es describir el tratamiento áulico que realizan tres docentes de Historia para abordar la historia local y su articulación con los procesos históricos nacionales del siglo XIX. Metodológicamente se encuadra en un enfoque etnográfico, cuya finalidad fue mirar a la escuela en la escala cotidiana, para rescatar la producción de saberes y prácticas. Se abordan brevemente, los principales debates teóricos vinculados a la relación entre museos y escuelas, a la valoración del patrimonio en las leyes educativas argentinas y la finalidad de la Historia como disciplina escolar en relación con los procesos identitarios nacionales y la interculturalidad. Se describen dos ejes de análisis de las prácticas áulicas: a) que temáticas de la historia local o nacional que se recuperan (frontera, formación del Estado nacional, campañas militares y pueblos originarios) y b) los recursos pedagógicos utilizados por las docentes para producir conocimiento histórico (textos, juegos didácticos y dibujos). Por último, se discuten las posibilidades de uso escolar de los museos para la enseñanza de la historia y las posibilidades de apropiación y resignificación de los relatos históricos oficializados.Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú2020-02-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfaudio/mpegaudio/mpeghttps://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/7210.35622/j.rie.2020.01.010Revista Innova Educación; Vol. 2 Núm. 1 (2020); 162-1762664-14962664-1488reponame:Revista Innova Educacióninstname:Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perúinstacron:INUDIengspahttps://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/72/739https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/72/451https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/72/452Derechos de autor 2020 Hernán Perrièrehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/722024-10-05T13:56:26Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Heritage and history. Educate in museums and high schools (Bahía Blanca, Argentina) Patrimonio e historia. Educar en los museos y en las escuelas secundarias (Bahía Blanca, Argentina) |
title |
Heritage and history. Educate in museums and high schools (Bahía Blanca, Argentina) |
spellingShingle |
Heritage and history. Educate in museums and high schools (Bahía Blanca, Argentina) Perrière, Hernán Escuelas patrimonio museos educación prácticas docentes School heritage museums education teaching practices |
title_short |
Heritage and history. Educate in museums and high schools (Bahía Blanca, Argentina) |
title_full |
Heritage and history. Educate in museums and high schools (Bahía Blanca, Argentina) |
title_fullStr |
Heritage and history. Educate in museums and high schools (Bahía Blanca, Argentina) |
title_full_unstemmed |
Heritage and history. Educate in museums and high schools (Bahía Blanca, Argentina) |
title_sort |
Heritage and history. Educate in museums and high schools (Bahía Blanca, Argentina) |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Perrière, Hernán |
author |
Perrière, Hernán |
author_facet |
Perrière, Hernán |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Escuelas patrimonio museos educación prácticas docentes School heritage museums education teaching practices |
topic |
Escuelas patrimonio museos educación prácticas docentes School heritage museums education teaching practices |
description |
This article presents the results of an educational research on pedagogical use in high schools of the heritage of a history museum of Bahía Blanca city (Buenos Aires, Argentina). The aim is to describe the aulic treatment of three history teachers to address local history and its articulation with the national historical processes of the XIXth century. Methodologically it is framed in an ethnographic approach, whose purpose was to look at the school on the everyday scale, to rescue the production of knowledge and practices. The main theoretical debates related to the relationship between museums and schools, thevaluation of heritage in Argentine educational laws and the purpose of history as a school discipline in relation to identity processes are briefly addressed interculturality. Two axes of analysis of aulic practices are described: (a) themes of local or national history to be recovered (frontier, national state formation, military campaigns and indigenous peoples) and (b) the pedagogical resources used by teachers to produce historical knowledge (texts, didactic games and drawings). Finally, the possibilities of school use of museums for the teaching of history and the possibilities of appropriation and resignificance of officialized historical accounts are discussed. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-02-01 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/72 10.35622/j.rie.2020.01.010 |
url |
https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/72 |
identifier_str_mv |
10.35622/j.rie.2020.01.010 |
dc.language.none.fl_str_mv |
eng spa |
language |
eng spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/72/739 https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/72/451 https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/72/452 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2020 Hernán Perrière https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2020 Hernán Perrière https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf audio/mpeg audio/mpeg |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Innova Educación; Vol. 2 Núm. 1 (2020); 162-176 2664-1496 2664-1488 reponame:Revista Innova Educación instname:Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú instacron:INUDI |
instname_str |
Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú |
instacron_str |
INUDI |
institution |
INUDI |
reponame_str |
Revista Innova Educación |
collection |
Revista Innova Educación |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1842811339109564416 |
score |
12.873224 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).