Heritage and history. Educate in museums and high schools (Bahía Blanca, Argentina)

Descripción del Articulo

This article presents the results of an educational research on pedagogical use in high schools of the heritage of a history museum of Bahía Blanca city (Buenos Aires, Argentina). The aim is to describe the aulic treatment of three history teachers to address local history and its articulation with...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Perrière, Hernán
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú
Repositorio:Revista Innova Educación
Lenguaje:inglés
español
OAI Identifier:oai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/72
Enlace del recurso:https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/72
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Escuelas
patrimonio
museos
educación
prácticas docentes
School
heritage
museums
education
teaching practices
id REVIE_c8c5a622107ff3cfd5ad83053a84987f
oai_identifier_str oai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/72
network_acronym_str REVIE
network_name_str Revista Innova Educación
repository_id_str
spelling Heritage and history. Educate in museums and high schools (Bahía Blanca, Argentina)Patrimonio e historia. Educar en los museos y en las escuelas secundarias (Bahía Blanca, Argentina)Perrière, HernánEscuelaspatrimoniomuseoseducaciónprácticas docentesSchoolheritagemuseumseducationteaching practicesThis article presents the results of an educational research on pedagogical use in high schools of the heritage of a history museum of Bahía Blanca city (Buenos Aires, Argentina). The aim is to describe the aulic treatment of three history teachers to address local history and its articulation with the national historical processes of the XIXth century. Methodologically it is framed in an ethnographic approach, whose purpose was to look at the school on the everyday scale, to rescue the production of knowledge and practices. The main theoretical debates related to the relationship between museums and schools, thevaluation of heritage in Argentine educational laws and the purpose of history as a school discipline in relation to identity processes are briefly addressed interculturality. Two axes of analysis of aulic practices are described: (a) themes of local or national history to be recovered (frontier, national state formation, military campaigns and indigenous peoples) and (b) the pedagogical resources used by teachers to produce historical knowledge (texts, didactic games and drawings). Finally, the possibilities of school use of museums for the teaching of history and the possibilities of appropriation and resignificance of officialized historical accounts are discussed.En este artículo se presentan los resultados de una investigación educativa sobre la utilización pedagógica en las escuelas secundarias del patrimonio de un museo de historia de Bahía Blanca (Buenos Aires, Argentina). El objetivo es describir el tratamiento áulico que realizan tres docentes de Historia para abordar la historia local y su articulación con los procesos históricos nacionales del siglo XIX. Metodológicamente se encuadra en un enfoque etnográfico, cuya finalidad fue mirar a la escuela en la escala cotidiana, para rescatar la producción de saberes y prácticas. Se abordan brevemente, los principales debates teóricos vinculados a la relación entre museos y escuelas, a la valoración del patrimonio en las leyes educativas argentinas y la finalidad de la Historia como disciplina escolar en relación con los procesos identitarios nacionales y la interculturalidad. Se describen dos ejes de análisis de las prácticas áulicas: a) que temáticas de la historia local o nacional que se recuperan (frontera, formación del Estado nacional, campañas militares y pueblos originarios) y b) los recursos pedagógicos utilizados por las docentes para producir conocimiento histórico (textos, juegos didácticos y dibujos). Por último, se discuten las posibilidades de uso escolar de los museos para la enseñanza de la historia y las posibilidades de apropiación y resignificación de los relatos históricos oficializados.Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú2020-02-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfaudio/mpegaudio/mpeghttps://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/7210.35622/j.rie.2020.01.010Revista Innova Educación; Vol. 2 Núm. 1 (2020); 162-1762664-14962664-1488reponame:Revista Innova Educacióninstname:Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perúinstacron:INUDIengspahttps://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/72/739https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/72/451https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/72/452Derechos de autor 2020 Hernán Perrièrehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/722024-10-05T13:56:26Z
dc.title.none.fl_str_mv Heritage and history. Educate in museums and high schools (Bahía Blanca, Argentina)
Patrimonio e historia. Educar en los museos y en las escuelas secundarias (Bahía Blanca, Argentina)
title Heritage and history. Educate in museums and high schools (Bahía Blanca, Argentina)
spellingShingle Heritage and history. Educate in museums and high schools (Bahía Blanca, Argentina)
Perrière, Hernán
Escuelas
patrimonio
museos
educación
prácticas docentes
School
heritage
museums
education
teaching practices
title_short Heritage and history. Educate in museums and high schools (Bahía Blanca, Argentina)
title_full Heritage and history. Educate in museums and high schools (Bahía Blanca, Argentina)
title_fullStr Heritage and history. Educate in museums and high schools (Bahía Blanca, Argentina)
title_full_unstemmed Heritage and history. Educate in museums and high schools (Bahía Blanca, Argentina)
title_sort Heritage and history. Educate in museums and high schools (Bahía Blanca, Argentina)
dc.creator.none.fl_str_mv Perrière, Hernán
author Perrière, Hernán
author_facet Perrière, Hernán
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Escuelas
patrimonio
museos
educación
prácticas docentes
School
heritage
museums
education
teaching practices
topic Escuelas
patrimonio
museos
educación
prácticas docentes
School
heritage
museums
education
teaching practices
description This article presents the results of an educational research on pedagogical use in high schools of the heritage of a history museum of Bahía Blanca city (Buenos Aires, Argentina). The aim is to describe the aulic treatment of three history teachers to address local history and its articulation with the national historical processes of the XIXth century. Methodologically it is framed in an ethnographic approach, whose purpose was to look at the school on the everyday scale, to rescue the production of knowledge and practices. The main theoretical debates related to the relationship between museums and schools, thevaluation of heritage in Argentine educational laws and the purpose of history as a school discipline in relation to identity processes are briefly addressed interculturality. Two axes of analysis of aulic practices are described: (a) themes of local or national history to be recovered (frontier, national state formation, military campaigns and indigenous peoples) and (b) the pedagogical resources used by teachers to produce historical knowledge (texts, didactic games and drawings). Finally, the possibilities of school use of museums for the teaching of history and the possibilities of appropriation and resignificance of officialized historical accounts are discussed.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-02-01
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/72
10.35622/j.rie.2020.01.010
url https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/72
identifier_str_mv 10.35622/j.rie.2020.01.010
dc.language.none.fl_str_mv eng
spa
language eng
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/72/739
https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/72/451
https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/72/452
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2020 Hernán Perrière
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2020 Hernán Perrière
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
audio/mpeg
audio/mpeg
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú
publisher.none.fl_str_mv Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú
dc.source.none.fl_str_mv Revista Innova Educación; Vol. 2 Núm. 1 (2020); 162-176
2664-1496
2664-1488
reponame:Revista Innova Educación
instname:Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú
instacron:INUDI
instname_str Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú
instacron_str INUDI
institution INUDI
reponame_str Revista Innova Educación
collection Revista Innova Educación
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1842811339109564416
score 12.873224
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).