The Peruvian education system and the loss of Andean cultural identity in the Puno region
Descripción del Articulo
Peru is characterized by the plurality of languages and in the Puno region by the Quechua, Aymara and Castilian languages, as the official language of Peru, on the other hand, the use of native languages is restricted in the educational institutions of urban and rural areas. in the university for th...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2019 |
Institución: | Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú |
Repositorio: | Revista Innova Educación |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/32 |
Enlace del recurso: | https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/32 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Educación identidad cultural sistema educativo quechua aimara región Education cultural identity educational system region |
id |
REVIE_6c791a49827d375509dc1ed9e47d4f65 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/32 |
network_acronym_str |
REVIE |
network_name_str |
Revista Innova Educación |
repository_id_str |
|
spelling |
The Peruvian education system and the loss of Andean cultural identity in the Puno regionEl sistema educativo peruano y la pérdida de identidad cultural andina en la región PunoVargas, DianaPérez, KatiaEducaciónidentidad culturalsistema educativoquechuaaimararegiónEducationcultural identityeducational systemquechuaaimararegionPeru is characterized by the plurality of languages and in the Puno region by the Quechua, Aymara and Castilian languages, as the official language of Peru, on the other hand, the use of native languages is restricted in the educational institutions of urban and rural areas. in the university for the hegemony of Castilian. This research aims to investigate the Peruvian educational system as an influence on the loss of the Quechua - Aymara cultural identity of the Puno region, the research is of a descriptive type that corresponds to the quantitative approach. The research aims to rescue and value cultural identity in education in order to preserve the Andean culture in the Puno region and therefore in Peru and strengthen their training to face the sudden changes in educational models in Peru, since the language is the symbol of cultural identity, understanding that the language fulfills a functional role in society and to transmit its traditions, narrations and its sense of Andean man, as collective social promotion of culture, symbol of reciprocity and cooperation or solidarity. The languages are valid (77.8%) and strengthened in the Andean societies that are considered an instrument for social interaction.El Perú se caracteriza por la pluralidad de lenguas y en la región Puno por los idiomas quechua, aimara y el castellano, como lengua oficial del Perú, por otro lado, el uso de las lenguas originarias se restringe en las instituciones educativas de zona urbana y en la universidad por la hegemonía del castellano. Esta investigación tiene como objetivo investigar el sistema educativo peruano como influencia en la pérdida de la identidad cultural quechua – aimara de la región Puno, la investigación es de tipo descriptivo que corresponde al enfoque cuantitativo. La investigación realizada pretende rescatar y valorar la identidad cultural en la educación con el fin de preservar la cultura andina en la región Puno y por ende en el Perú y fortalecer su formación para enfrentar los cambios repentinos en cuanto a los modelos educativos en el Perú, puesto que la lengua es el símbolo de identidad cultural, entendiendo que la lengua cumple un rol funcional en la sociedad y para transmitir sus tradiciones, narraciones y su sentir de hombre andino, como promoción social colectiva de la cultura, símbolo de reciprocidad y cooperación o solidaridad. Las lenguas están vigentes (77.8%) y fortalecidas en las sociedades andinas que se consideran un instrumento para interacción social.Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú2019-03-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/3210.35622/j.rie.2019.02.010Revista Innova Educación; Vol. 1 Núm. 2 (2019); 244-2512664-14962664-1488reponame:Revista Innova Educacióninstname:Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perúinstacron:INUDIspahttps://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/32/59Derechos de autor 2019 Diana Vargas, Katia Pérezhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/322024-11-22T15:20:13Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Peruvian education system and the loss of Andean cultural identity in the Puno region El sistema educativo peruano y la pérdida de identidad cultural andina en la región Puno |
title |
The Peruvian education system and the loss of Andean cultural identity in the Puno region |
spellingShingle |
The Peruvian education system and the loss of Andean cultural identity in the Puno region Vargas, Diana Educación identidad cultural sistema educativo quechua aimara región Education cultural identity educational system quechua aimara region |
title_short |
The Peruvian education system and the loss of Andean cultural identity in the Puno region |
title_full |
The Peruvian education system and the loss of Andean cultural identity in the Puno region |
title_fullStr |
The Peruvian education system and the loss of Andean cultural identity in the Puno region |
title_full_unstemmed |
The Peruvian education system and the loss of Andean cultural identity in the Puno region |
title_sort |
The Peruvian education system and the loss of Andean cultural identity in the Puno region |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Vargas, Diana Pérez, Katia |
author |
Vargas, Diana |
author_facet |
Vargas, Diana Pérez, Katia |
author_role |
author |
author2 |
Pérez, Katia |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Educación identidad cultural sistema educativo quechua aimara región Education cultural identity educational system quechua aimara region |
topic |
Educación identidad cultural sistema educativo quechua aimara región Education cultural identity educational system quechua aimara region |
description |
Peru is characterized by the plurality of languages and in the Puno region by the Quechua, Aymara and Castilian languages, as the official language of Peru, on the other hand, the use of native languages is restricted in the educational institutions of urban and rural areas. in the university for the hegemony of Castilian. This research aims to investigate the Peruvian educational system as an influence on the loss of the Quechua - Aymara cultural identity of the Puno region, the research is of a descriptive type that corresponds to the quantitative approach. The research aims to rescue and value cultural identity in education in order to preserve the Andean culture in the Puno region and therefore in Peru and strengthen their training to face the sudden changes in educational models in Peru, since the language is the symbol of cultural identity, understanding that the language fulfills a functional role in society and to transmit its traditions, narrations and its sense of Andean man, as collective social promotion of culture, symbol of reciprocity and cooperation or solidarity. The languages are valid (77.8%) and strengthened in the Andean societies that are considered an instrument for social interaction. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-03-28 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/32 10.35622/j.rie.2019.02.010 |
url |
https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/32 |
identifier_str_mv |
10.35622/j.rie.2019.02.010 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/32/59 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2019 Diana Vargas, Katia Pérez https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2019 Diana Vargas, Katia Pérez https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Innova Educación; Vol. 1 Núm. 2 (2019); 244-251 2664-1496 2664-1488 reponame:Revista Innova Educación instname:Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú instacron:INUDI |
instname_str |
Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú |
instacron_str |
INUDI |
institution |
INUDI |
reponame_str |
Revista Innova Educación |
collection |
Revista Innova Educación |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1845981798303006720 |
score |
13.361153 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).