Formative evaluation in the framework of the competences approach
Descripción del Articulo
The objective of the article was to carry out a bibliographic review on the formative evaluation, given the problems observed in basic education, referring to the difficulties in the evaluation practice in the classroom, from the management of the concepts, the planning and the application of the sa...
| Autores: | , , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2019 |
| Institución: | Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú |
| Repositorio: | Revista Innova Educación |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/45 |
| Enlace del recurso: | https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/45 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Evaluación formativa competencias prácticas evaluativas aprendizaje enseñanza Formative evaluation competences evaluative practices learning teaching |
| id |
REVIE_3737a121672ee7809541fbe759a03386 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/45 |
| network_acronym_str |
REVIE |
| network_name_str |
Revista Innova Educación |
| repository_id_str |
|
| spelling |
Formative evaluation in the framework of the competences approachEvaluación formativa en el marco del enfoque por competenciasBizarro, WilfredoSucari, WilsonQuispe-Coaquira, AngelaEvaluación formativacompetenciasprácticas evaluativasaprendizajeenseñanzaFormative evaluationcompetencesevaluative practiceslearningteachingThe objective of the article was to carry out a bibliographic review on the formative evaluation, given the problems observed in basic education, referring to the difficulties in the evaluation practice in the classroom, from the management of the concepts, the planning and the application of the same in the development of the teaching-learning process, this in the competences-centered approach to learning; answering the questions; what and how we understand formative evaluation, what is evaluated, what is evaluated, what is evaluated, when is evaluated, who evaluates and how it is evaluated. The methodology used was focused on qualitative documentary research. It is concluded that the individual and collective performance of the students who are coparticipants of their evaluation must be evaluated, this implies the feedback according to the evidences, thus generating a transformation of the evaluative practice in the improvement of the learning with autonomy and reflection.El objetivo del artículo fue realizar una revisión bibliográfica sobre la evaluación formativa, dada la problemática observada en la educación básica, referido a las dificultades en la práctica evaluativa en aula, desde el manejo de los conceptos, la planificación y la aplicación de la misma en el desarrollo del proceso enseñanza aprendizaje, esto en el enfoque de competencias centrado en los aprendizajes; respondiendo las preguntas; qué y cómo entendemos a la evaluación formativa, qué se evalúa, para qué se evalúa, con qué se evalúa, cuándo se evalúa, quiénes evalúan y cómo se evalúa. La metodología empleada se centró en la investigación documental, de tipo cualitativo. Se concluye que se debe valorar el desempeño individual y colectivo de los estudiantes quienes son copartícipes de su evaluación, ello implica la retroalimentación en función a las evidencias, así generar una transformación de la práctica evaluativa en la mejora de los aprendizajes con autonomía y reflexión.Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú2019-07-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/4510.35622/j.rie.2019.03.r001Revista Innova Educación; Vol. 1 Núm. 3 (2019); 374-3902664-14962664-1488reponame:Revista Innova Educacióninstname:Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perúinstacron:INUDIspahttps://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/45/88Derechos de autor 2019 Wilfredo Bizarro, Wilson Sucari, Angela Quispe-Coaquirahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/452024-11-22T15:20:26Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Formative evaluation in the framework of the competences approach Evaluación formativa en el marco del enfoque por competencias |
| title |
Formative evaluation in the framework of the competences approach |
| spellingShingle |
Formative evaluation in the framework of the competences approach Bizarro, Wilfredo Evaluación formativa competencias prácticas evaluativas aprendizaje enseñanza Formative evaluation competences evaluative practices learning teaching |
| title_short |
Formative evaluation in the framework of the competences approach |
| title_full |
Formative evaluation in the framework of the competences approach |
| title_fullStr |
Formative evaluation in the framework of the competences approach |
| title_full_unstemmed |
Formative evaluation in the framework of the competences approach |
| title_sort |
Formative evaluation in the framework of the competences approach |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Bizarro, Wilfredo Sucari, Wilson Quispe-Coaquira, Angela |
| author |
Bizarro, Wilfredo |
| author_facet |
Bizarro, Wilfredo Sucari, Wilson Quispe-Coaquira, Angela |
| author_role |
author |
| author2 |
Sucari, Wilson Quispe-Coaquira, Angela |
| author2_role |
author author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
Evaluación formativa competencias prácticas evaluativas aprendizaje enseñanza Formative evaluation competences evaluative practices learning teaching |
| topic |
Evaluación formativa competencias prácticas evaluativas aprendizaje enseñanza Formative evaluation competences evaluative practices learning teaching |
| description |
The objective of the article was to carry out a bibliographic review on the formative evaluation, given the problems observed in basic education, referring to the difficulties in the evaluation practice in the classroom, from the management of the concepts, the planning and the application of the same in the development of the teaching-learning process, this in the competences-centered approach to learning; answering the questions; what and how we understand formative evaluation, what is evaluated, what is evaluated, what is evaluated, when is evaluated, who evaluates and how it is evaluated. The methodology used was focused on qualitative documentary research. It is concluded that the individual and collective performance of the students who are coparticipants of their evaluation must be evaluated, this implies the feedback according to the evidences, thus generating a transformation of the evaluative practice in the improvement of the learning with autonomy and reflection. |
| publishDate |
2019 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2019-07-17 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/45 10.35622/j.rie.2019.03.r001 |
| url |
https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/45 |
| identifier_str_mv |
10.35622/j.rie.2019.03.r001 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/45/88 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2019 Wilfredo Bizarro, Wilson Sucari, Angela Quispe-Coaquira https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2019 Wilfredo Bizarro, Wilson Sucari, Angela Quispe-Coaquira https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú |
| publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Innova Educación; Vol. 1 Núm. 3 (2019); 374-390 2664-1496 2664-1488 reponame:Revista Innova Educación instname:Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú instacron:INUDI |
| instname_str |
Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú |
| instacron_str |
INUDI |
| institution |
INUDI |
| reponame_str |
Revista Innova Educación |
| collection |
Revista Innova Educación |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1846615977072001024 |
| score |
13.425424 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).