Intercultural education and indigenous peoples in the State of Guerrero, Mexico

Descripción del Articulo

The article maintains that intercultural education emancipates indigenous peoples and contributes to the construction of a dialogical democracy. In addition, he points out that the school plays an important role, since it promotes respect for the Other, fosters more horizontal knowledge and learning...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Castillo, Ana, Cuevas, Carlos
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú
Repositorio:Revista Innova Educación
Lenguaje:español
inglés
OAI Identifier:oai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/77
Enlace del recurso:https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/77
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:educación intercultural
Estado
identidad
indígenas
otredad
intercultural education
State
identity
indigenous
otherness
id REVIE_10b7e946a669634756c53cf219f0ad34
oai_identifier_str oai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/77
network_acronym_str REVIE
network_name_str Revista Innova Educación
repository_id_str
spelling Intercultural education and indigenous peoples in the State of Guerrero, MexicoLa educación intercultural y los pueblos indígenas en el Estado de Guerrero, MéxicoCastillo, AnaCuevas, Carloseducación interculturalEstadoidentidadindígenasotredadintercultural educationStateidentityindigenousothernessThe article maintains that intercultural education emancipates indigenous peoples and contributes to the construction of a dialogical democracy. In addition, he points out that the school plays an important role, since it promotes respect for the Other, fosters more horizontal knowledge and learning among students and teachers. But it also indicates that the lack of budget, the bureaucracy, the discrimination and the rejection of non-western culture impede the construction of a new school. That said, the purpose of this work is to analyze the current situation of indigenous peoples and education in the state of Guerrero. The discussion on this topic allows educational actors and society to reconsider the fact that intercultural dialogue reinforces the sense of belonging and identity of those communities such as the Amuzgos, Mixtecos, Nahuas and Tlapanecos, who have been marginalized. during these last decades. Regarding the methodology, we rely on reflective and interpretive sociology in order to carry out a detailed analysis not only of bibliographic and newspaper sources, but also of the complexities, possibilities and paradoxes of the Mexican educational system.El artículo sostiene que la educación intercultural emancipa a los pueblos indígenas y contribuye a la construcción de una democracia dialógica. Además, señala que la escuela juega un papel importante, puesto que promueve el respeto al Otro, fomenta saberes y aprendizajes más horizontales entre los estudiantes y docentes. Pero, también indica que la falta de presupuesto, la burocracia, la discriminación y el rechazo a la cultura no occidental impiden la construcción de una nueva escuela. Dicho esto, el propósito de este trabajo consiste en analizar la situación actual de los pueblos indígenas y la educación en el estado de Guerrero. La discusión sobre este tema permite que los actores educativos y la sociedad reconsideren el hecho de que el diálogo intercultural refuerza el sentido de pertenencia y de identidad de aquellas comunidades como los amuzgos, mixtecos, nahuas y tlapanecos, quienes se han visto en situación de marginalidad durante estos últimos decenios. En cuanto a la metodología, nos apoyamos en la sociología reflexiva e interpretativa con la finalidad de llevar a cabo un análisis minucioso de las fuentes bibliográficas y hemerográficas, pero también de las complejidades, posibilidades y paradojas del sistema educativo mexicano.Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú2020-04-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfaudio/mpegaudio/mpeghttps://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/7710.35622/j.rie.2020.02.002Revista Innova Educación; Vol. 2 Núm. 2 (2020); 245-2592664-14962664-1488reponame:Revista Innova Educacióninstname:Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perúinstacron:INUDIspaenghttps://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/77/160https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/77/161https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/77/461https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/77/462Derechos de autor 2020 Ana Castillo, Carlos Cuevashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/772024-10-05T13:56:30Z
dc.title.none.fl_str_mv Intercultural education and indigenous peoples in the State of Guerrero, Mexico
La educación intercultural y los pueblos indígenas en el Estado de Guerrero, México
title Intercultural education and indigenous peoples in the State of Guerrero, Mexico
spellingShingle Intercultural education and indigenous peoples in the State of Guerrero, Mexico
Castillo, Ana
educación intercultural
Estado
identidad
indígenas
otredad
intercultural education
State
identity
indigenous
otherness
title_short Intercultural education and indigenous peoples in the State of Guerrero, Mexico
title_full Intercultural education and indigenous peoples in the State of Guerrero, Mexico
title_fullStr Intercultural education and indigenous peoples in the State of Guerrero, Mexico
title_full_unstemmed Intercultural education and indigenous peoples in the State of Guerrero, Mexico
title_sort Intercultural education and indigenous peoples in the State of Guerrero, Mexico
dc.creator.none.fl_str_mv Castillo, Ana
Cuevas, Carlos
author Castillo, Ana
author_facet Castillo, Ana
Cuevas, Carlos
author_role author
author2 Cuevas, Carlos
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv educación intercultural
Estado
identidad
indígenas
otredad
intercultural education
State
identity
indigenous
otherness
topic educación intercultural
Estado
identidad
indígenas
otredad
intercultural education
State
identity
indigenous
otherness
description The article maintains that intercultural education emancipates indigenous peoples and contributes to the construction of a dialogical democracy. In addition, he points out that the school plays an important role, since it promotes respect for the Other, fosters more horizontal knowledge and learning among students and teachers. But it also indicates that the lack of budget, the bureaucracy, the discrimination and the rejection of non-western culture impede the construction of a new school. That said, the purpose of this work is to analyze the current situation of indigenous peoples and education in the state of Guerrero. The discussion on this topic allows educational actors and society to reconsider the fact that intercultural dialogue reinforces the sense of belonging and identity of those communities such as the Amuzgos, Mixtecos, Nahuas and Tlapanecos, who have been marginalized. during these last decades. Regarding the methodology, we rely on reflective and interpretive sociology in order to carry out a detailed analysis not only of bibliographic and newspaper sources, but also of the complexities, possibilities and paradoxes of the Mexican educational system.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-04-26
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/77
10.35622/j.rie.2020.02.002
url https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/77
identifier_str_mv 10.35622/j.rie.2020.02.002
dc.language.none.fl_str_mv spa
eng
language spa
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/77/160
https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/77/161
https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/77/461
https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/77/462
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2020 Ana Castillo, Carlos Cuevas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2020 Ana Castillo, Carlos Cuevas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
audio/mpeg
audio/mpeg
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú
publisher.none.fl_str_mv Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú
dc.source.none.fl_str_mv Revista Innova Educación; Vol. 2 Núm. 2 (2020); 245-259
2664-1496
2664-1488
reponame:Revista Innova Educación
instname:Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú
instacron:INUDI
instname_str Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú
instacron_str INUDI
institution INUDI
reponame_str Revista Innova Educación
collection Revista Innova Educación
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1841556314836172800
score 13.093635
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).