Intercultural education and indigenous peoples in the State of Guerrero, Mexico
Descripción del Articulo
The article maintains that intercultural education emancipates indigenous peoples and contributes to the construction of a dialogical democracy. In addition, he points out that the school plays an important role, since it promotes respect for the Other, fosters more horizontal knowledge and learning...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2020 |
Institución: | Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú |
Repositorio: | Revista Innova Educación |
Lenguaje: | español inglés |
OAI Identifier: | oai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/77 |
Enlace del recurso: | https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/77 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | educación intercultural Estado identidad indígenas otredad intercultural education State identity indigenous otherness |
id |
REVIE_10b7e946a669634756c53cf219f0ad34 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/77 |
network_acronym_str |
REVIE |
network_name_str |
Revista Innova Educación |
repository_id_str |
|
spelling |
Intercultural education and indigenous peoples in the State of Guerrero, MexicoLa educación intercultural y los pueblos indígenas en el Estado de Guerrero, MéxicoCastillo, AnaCuevas, Carloseducación interculturalEstadoidentidadindígenasotredadintercultural educationStateidentityindigenousothernessThe article maintains that intercultural education emancipates indigenous peoples and contributes to the construction of a dialogical democracy. In addition, he points out that the school plays an important role, since it promotes respect for the Other, fosters more horizontal knowledge and learning among students and teachers. But it also indicates that the lack of budget, the bureaucracy, the discrimination and the rejection of non-western culture impede the construction of a new school. That said, the purpose of this work is to analyze the current situation of indigenous peoples and education in the state of Guerrero. The discussion on this topic allows educational actors and society to reconsider the fact that intercultural dialogue reinforces the sense of belonging and identity of those communities such as the Amuzgos, Mixtecos, Nahuas and Tlapanecos, who have been marginalized. during these last decades. Regarding the methodology, we rely on reflective and interpretive sociology in order to carry out a detailed analysis not only of bibliographic and newspaper sources, but also of the complexities, possibilities and paradoxes of the Mexican educational system.El artículo sostiene que la educación intercultural emancipa a los pueblos indígenas y contribuye a la construcción de una democracia dialógica. Además, señala que la escuela juega un papel importante, puesto que promueve el respeto al Otro, fomenta saberes y aprendizajes más horizontales entre los estudiantes y docentes. Pero, también indica que la falta de presupuesto, la burocracia, la discriminación y el rechazo a la cultura no occidental impiden la construcción de una nueva escuela. Dicho esto, el propósito de este trabajo consiste en analizar la situación actual de los pueblos indígenas y la educación en el estado de Guerrero. La discusión sobre este tema permite que los actores educativos y la sociedad reconsideren el hecho de que el diálogo intercultural refuerza el sentido de pertenencia y de identidad de aquellas comunidades como los amuzgos, mixtecos, nahuas y tlapanecos, quienes se han visto en situación de marginalidad durante estos últimos decenios. En cuanto a la metodología, nos apoyamos en la sociología reflexiva e interpretativa con la finalidad de llevar a cabo un análisis minucioso de las fuentes bibliográficas y hemerográficas, pero también de las complejidades, posibilidades y paradojas del sistema educativo mexicano.Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú2020-04-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfaudio/mpegaudio/mpeghttps://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/7710.35622/j.rie.2020.02.002Revista Innova Educación; Vol. 2 Núm. 2 (2020); 245-2592664-14962664-1488reponame:Revista Innova Educacióninstname:Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perúinstacron:INUDIspaenghttps://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/77/160https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/77/161https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/77/461https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/77/462Derechos de autor 2020 Ana Castillo, Carlos Cuevashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/772024-10-05T13:56:30Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Intercultural education and indigenous peoples in the State of Guerrero, Mexico La educación intercultural y los pueblos indígenas en el Estado de Guerrero, México |
title |
Intercultural education and indigenous peoples in the State of Guerrero, Mexico |
spellingShingle |
Intercultural education and indigenous peoples in the State of Guerrero, Mexico Castillo, Ana educación intercultural Estado identidad indígenas otredad intercultural education State identity indigenous otherness |
title_short |
Intercultural education and indigenous peoples in the State of Guerrero, Mexico |
title_full |
Intercultural education and indigenous peoples in the State of Guerrero, Mexico |
title_fullStr |
Intercultural education and indigenous peoples in the State of Guerrero, Mexico |
title_full_unstemmed |
Intercultural education and indigenous peoples in the State of Guerrero, Mexico |
title_sort |
Intercultural education and indigenous peoples in the State of Guerrero, Mexico |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Castillo, Ana Cuevas, Carlos |
author |
Castillo, Ana |
author_facet |
Castillo, Ana Cuevas, Carlos |
author_role |
author |
author2 |
Cuevas, Carlos |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
educación intercultural Estado identidad indígenas otredad intercultural education State identity indigenous otherness |
topic |
educación intercultural Estado identidad indígenas otredad intercultural education State identity indigenous otherness |
description |
The article maintains that intercultural education emancipates indigenous peoples and contributes to the construction of a dialogical democracy. In addition, he points out that the school plays an important role, since it promotes respect for the Other, fosters more horizontal knowledge and learning among students and teachers. But it also indicates that the lack of budget, the bureaucracy, the discrimination and the rejection of non-western culture impede the construction of a new school. That said, the purpose of this work is to analyze the current situation of indigenous peoples and education in the state of Guerrero. The discussion on this topic allows educational actors and society to reconsider the fact that intercultural dialogue reinforces the sense of belonging and identity of those communities such as the Amuzgos, Mixtecos, Nahuas and Tlapanecos, who have been marginalized. during these last decades. Regarding the methodology, we rely on reflective and interpretive sociology in order to carry out a detailed analysis not only of bibliographic and newspaper sources, but also of the complexities, possibilities and paradoxes of the Mexican educational system. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-04-26 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/77 10.35622/j.rie.2020.02.002 |
url |
https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/77 |
identifier_str_mv |
10.35622/j.rie.2020.02.002 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa eng |
language |
spa eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/77/160 https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/77/161 https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/77/461 https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/77/462 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2020 Ana Castillo, Carlos Cuevas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2020 Ana Castillo, Carlos Cuevas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf audio/mpeg audio/mpeg |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Innova Educación; Vol. 2 Núm. 2 (2020); 245-259 2664-1496 2664-1488 reponame:Revista Innova Educación instname:Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú instacron:INUDI |
instname_str |
Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú |
instacron_str |
INUDI |
institution |
INUDI |
reponame_str |
Revista Innova Educación |
collection |
Revista Innova Educación |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1841556314836172800 |
score |
13.093635 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).