Vulnerability of social communication students. A case study

Descripción del Articulo

This article start with a research completed in 2018, whose goal was to identify situations and causes of physical, emotional, social and economic vulnerability of the students of the Social Communication´s program. In pursuit of this aim, four discussion groups, 125 surveys shaped with 49 closed qu...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Ruiz Echeverry, Piedad
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2019
Institución:Universidad de San Martín de Porres
Repositorio:Correspondencias & Análisis
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/321
Enlace del recurso:http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/321
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Characterization
Vulnerability
Discrimination
Training Students
Social Communication
Caracterización
Vulnerabilidad
Discriminación
Formación
Estudiantes
Comunicación social
id REVCOA_f2d8379aab144b21d40fcc72e03cadec
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/321
network_acronym_str REVCOA
network_name_str Correspondencias & Análisis
repository_id_str
spelling Vulnerability of social communication students. A case studyVulnerabilidad de los estudiantes de comunicación social. Un estudio de casoRuiz Echeverry, PiedadCharacterizationVulnerabilityDiscriminationTraining StudentsSocial CommunicationCaracterizaciónVulnerabilidadDiscriminaciónFormaciónEstudiantesComunicación socialThis article start with a research completed in 2018, whose goal was to identify situations and causes of physical, emotional, social and economic vulnerability of the students of the Social Communication´s program. In pursuit of this aim, four discussion groups, 125 surveys shaped with 49 closed questions each, provided the information for the analysis. The results of the research, enabled the identification of some socioeconomic characteristics of the students, such as that the program average student lives in low-middle class neighborhoods, does not get to have three proper meals a day and depends on his family to pay their student fees and their sustenance. The research also showed that belonging to the LGBTIQ+ population, parenting, and financial difficulties, represent some bigger student vulnerability conditions which impact in the quality of the training environment and the forming process itself.El artículo parte de una investigación terminada en 2018, cuyo objetivo fue identificar las situaciones y causas de vulnerabilidad física, emocional, social y económica de los estudiantes del Programa de Comunicación social. En procura de ello se recogió información de los estudiantes a través de cuatro grupos de discusión y 125 encuestas cada una con 49 preguntas cerradas, lo cual constituyó el insumo para el análisis. Los resultados de la investigación permitieron identificar algunas características socioeconómicas como que el estudiante promedio del Programa es residente en barrios de estrato medio-bajo, no consume tres alimentos completos al día y depende de su familia para pagar su matrícula y su sustento. También que la pertenencia a la población LGBTIQ+, la maternidad o paternidad, así como las dificultades financieras son las condiciones de mayor vulnerabilidad estudiantil e inciden en la calidad de vida del entorno formativo y en el proceso mismo de formación.Universidad San Martín de Porres. Escuela Profesional de Ciencias de la Comunicación. Instituto de Investigación2019-06-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlapplication/epub+ziphttp://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/32110.24265/cian.2019.n9.09Correspondences & analysis; No. 9 (2019): Correspondences & analysis N°9 2019 (january - june)Correspondencias & análisis; Núm. 9 (2019): Correspondencias & análisis N°9 2019 (enero - junio)2304-22652224-235Xreponame:Correspondencias & Análisisinstname:Universidad de San Martín de Porresinstacron:USMPspahttp://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/321/404http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/321/403http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/321/515Derechos de autor 2019 Piedad Ruiz Echeverryinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3212025-01-17T16:21:26Z
dc.title.none.fl_str_mv Vulnerability of social communication students. A case study
Vulnerabilidad de los estudiantes de comunicación social. Un estudio de caso
title Vulnerability of social communication students. A case study
spellingShingle Vulnerability of social communication students. A case study
Ruiz Echeverry, Piedad
Characterization
Vulnerability
Discrimination
Training Students
Social Communication
Caracterización
Vulnerabilidad
Discriminación
Formación
Estudiantes
Comunicación social
title_short Vulnerability of social communication students. A case study
title_full Vulnerability of social communication students. A case study
title_fullStr Vulnerability of social communication students. A case study
title_full_unstemmed Vulnerability of social communication students. A case study
title_sort Vulnerability of social communication students. A case study
dc.creator.none.fl_str_mv Ruiz Echeverry, Piedad
author Ruiz Echeverry, Piedad
author_facet Ruiz Echeverry, Piedad
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Characterization
Vulnerability
Discrimination
Training Students
Social Communication
Caracterización
Vulnerabilidad
Discriminación
Formación
Estudiantes
Comunicación social
topic Characterization
Vulnerability
Discrimination
Training Students
Social Communication
Caracterización
Vulnerabilidad
Discriminación
Formación
Estudiantes
Comunicación social
description This article start with a research completed in 2018, whose goal was to identify situations and causes of physical, emotional, social and economic vulnerability of the students of the Social Communication´s program. In pursuit of this aim, four discussion groups, 125 surveys shaped with 49 closed questions each, provided the information for the analysis. The results of the research, enabled the identification of some socioeconomic characteristics of the students, such as that the program average student lives in low-middle class neighborhoods, does not get to have three proper meals a day and depends on his family to pay their student fees and their sustenance. The research also showed that belonging to the LGBTIQ+ population, parenting, and financial difficulties, represent some bigger student vulnerability conditions which impact in the quality of the training environment and the forming process itself.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-06-24
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/321
10.24265/cian.2019.n9.09
url http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/321
identifier_str_mv 10.24265/cian.2019.n9.09
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/321/404
http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/321/403
http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/321/515
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2019 Piedad Ruiz Echeverry
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2019 Piedad Ruiz Echeverry
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
application/epub+zip
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad San Martín de Porres. Escuela Profesional de Ciencias de la Comunicación. Instituto de Investigación
publisher.none.fl_str_mv Universidad San Martín de Porres. Escuela Profesional de Ciencias de la Comunicación. Instituto de Investigación
dc.source.none.fl_str_mv Correspondences & analysis; No. 9 (2019): Correspondences & analysis N°9 2019 (january - june)
Correspondencias & análisis; Núm. 9 (2019): Correspondencias & análisis N°9 2019 (enero - junio)
2304-2265
2224-235X
reponame:Correspondencias & Análisis
instname:Universidad de San Martín de Porres
instacron:USMP
instname_str Universidad de San Martín de Porres
instacron_str USMP
institution USMP
reponame_str Correspondencias & Análisis
collection Correspondencias & Análisis
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1846804112816996352
score 12.605999
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).