Transmedia Intertextual Systems as a pedagogical strategy: From The Walking Dead® to The Odyssey
Descripción del Articulo
This paper approach the study of transmedia phenomenon as a set of relationships that involves not only intertextual narrative conditions, but also anthropological. With two goals: first, to structure a system that serves intertextual analysis tool to own transmedia products of the culture industry...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2015 |
Institución: | Universidad de San Martín de Porres |
Repositorio: | Correspondencias & Análisis |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/192 |
Enlace del recurso: | http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/192 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Transmedia Storytelling Intertextual RelationshipsI Transmedia Intertextual Systems Transmedia Education Convergence Culture Narrativa transmedia Relaciones intertextuales Sistemas intertextuales Transmedia Transmedia educativo Cultura de convergencia |
id |
REVCOA_e60867024c711d9de9f855918c80a6e8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/192 |
network_acronym_str |
REVCOA |
network_name_str |
Correspondencias & Análisis |
repository_id_str |
|
spelling |
Transmedia Intertextual Systems as a pedagogical strategy: From The Walking Dead® to The OdysseyLos sistemas intertextuales transmedia como estrategia pedagógica: De The Walking Dead® a La OdiseaMontoya Bermúdez, DiegoArango Marín, MiguelTransmedia StorytellingIntertextual RelationshipsITransmedia IntertextualSystemsTransmedia EducationConvergence CultureNarrativa transmediaRelaciones intertextualesSistemas intertextualesTransmediaTransmedia educativoCultura de convergenciaThis paper approach the study of transmedia phenomenon as a set of relationships that involves not only intertextual narrative conditions, but also anthropological. With two goals: first, to structure a system that serves intertextual analysis tool to own transmedia products of the culture industry and the second, to generate possible keys to be used as a pedagogical strategy in the classroom to encourage reading and writing in conjunction with other symbolic systems. So, the article introduces the reader to the phenomenon of transmediality, which is then reviewed proposals from Henry Jenkins and Marsha Kinder that serve as material for developing a transmedia Intertextual System, which applied as a methodology for the analysis of a case of the entertainment industry, The Walking Dead ®. From the above and way of results, the text identifies key for this type of transmedia systems, which are applied as instructional strategies for teaching in basic education levels in secondary and high schools, as evidenced in the The Odyssey study. Finally, in conclusion exposes the importance of exploring the possibilities offered by the study and reflection transmedial in areas that transcend the world of entertainment.El presente artículo asume el estudio del fenómeno transmedia como un conjunto de relaciones intertextuales que involucra no sólo condiciones narrativas, sino también antropológicas, con dos objetivos: primero, el de estructurar un sistema intertextual que sirva de herramienta para el análisis de productos transmedia propios de la industria cultural; y segundo, el de generar claves posibles de ser usadas como estrategia pedagógica en el aula de clases para motivar la lectura y escritura en conjunto con otros sistemas simbólicos. Así, el artículo introduce al lector en el fenómeno de la transmedialidad, el cual es posteriormente revisado a partir de las propuestas de Henry Jenkins y Marsha Kinder que nos sirven como material para la elaboración de un Sistema Intertextual Transmedial, el cual se aplica como metodología para el análisis de un caso de la industria del entretenimiento, The Walking Dead®. A partir de lo anterior y a manera de resultados, el texto identifica claves propias de este tipo de sistemas transmediales, las cuales son aplicadas como estrategias pedagógicas para la enseñanza en los niveles de educación básica secundaria y media en los colegios, como se evidenciará en el estudio a La Odisea. Finalmente, a modo de conclusión expone la importancia de explorar las posibilidades que ofrece el estudio y la reflexión transmedial en ámbitos que trasciendan el mundo del entretenimiento.Universidad San Martín de Porres. Escuela Profesional de Ciencias de la Comunicación. Instituto de Investigación2015-10-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttp://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/19210.24265/cian.2015.n5.01Correspondences & analysis; No. 5 (2015): Correspondences & analysis N°5 2015 (january - december); 15-36Correspondencias & análisis; Núm. 5 (2015): Correspondencias & análisis N°5 2015 (enero - diciembre); 15-362304-22652224-235Xreponame:Correspondencias & Análisisinstname:Universidad de San Martín de Porresinstacron:USMPspahttp://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/192/169http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/192/325Derechos de autor 2015 Diego Montoya Bermúdez, Miguel Arango Maríninfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1922025-01-17T16:35:10Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Transmedia Intertextual Systems as a pedagogical strategy: From The Walking Dead® to The Odyssey Los sistemas intertextuales transmedia como estrategia pedagógica: De The Walking Dead® a La Odisea |
title |
Transmedia Intertextual Systems as a pedagogical strategy: From The Walking Dead® to The Odyssey |
spellingShingle |
Transmedia Intertextual Systems as a pedagogical strategy: From The Walking Dead® to The Odyssey Montoya Bermúdez, Diego Transmedia Storytelling Intertextual RelationshipsI Transmedia Intertextual Systems Transmedia Education Convergence Culture Narrativa transmedia Relaciones intertextuales Sistemas intertextuales Transmedia Transmedia educativo Cultura de convergencia |
title_short |
Transmedia Intertextual Systems as a pedagogical strategy: From The Walking Dead® to The Odyssey |
title_full |
Transmedia Intertextual Systems as a pedagogical strategy: From The Walking Dead® to The Odyssey |
title_fullStr |
Transmedia Intertextual Systems as a pedagogical strategy: From The Walking Dead® to The Odyssey |
title_full_unstemmed |
Transmedia Intertextual Systems as a pedagogical strategy: From The Walking Dead® to The Odyssey |
title_sort |
Transmedia Intertextual Systems as a pedagogical strategy: From The Walking Dead® to The Odyssey |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Montoya Bermúdez, Diego Arango Marín, Miguel |
author |
Montoya Bermúdez, Diego |
author_facet |
Montoya Bermúdez, Diego Arango Marín, Miguel |
author_role |
author |
author2 |
Arango Marín, Miguel |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Transmedia Storytelling Intertextual RelationshipsI Transmedia Intertextual Systems Transmedia Education Convergence Culture Narrativa transmedia Relaciones intertextuales Sistemas intertextuales Transmedia Transmedia educativo Cultura de convergencia |
topic |
Transmedia Storytelling Intertextual RelationshipsI Transmedia Intertextual Systems Transmedia Education Convergence Culture Narrativa transmedia Relaciones intertextuales Sistemas intertextuales Transmedia Transmedia educativo Cultura de convergencia |
description |
This paper approach the study of transmedia phenomenon as a set of relationships that involves not only intertextual narrative conditions, but also anthropological. With two goals: first, to structure a system that serves intertextual analysis tool to own transmedia products of the culture industry and the second, to generate possible keys to be used as a pedagogical strategy in the classroom to encourage reading and writing in conjunction with other symbolic systems. So, the article introduces the reader to the phenomenon of transmediality, which is then reviewed proposals from Henry Jenkins and Marsha Kinder that serve as material for developing a transmedia Intertextual System, which applied as a methodology for the analysis of a case of the entertainment industry, The Walking Dead ®. From the above and way of results, the text identifies key for this type of transmedia systems, which are applied as instructional strategies for teaching in basic education levels in secondary and high schools, as evidenced in the The Odyssey study. Finally, in conclusion exposes the importance of exploring the possibilities offered by the study and reflection transmedial in areas that transcend the world of entertainment. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-10-26 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/192 10.24265/cian.2015.n5.01 |
url |
http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/192 |
identifier_str_mv |
10.24265/cian.2015.n5.01 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/192/169 http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/192/325 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2015 Diego Montoya Bermúdez, Miguel Arango Marín info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2015 Diego Montoya Bermúdez, Miguel Arango Marín |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad San Martín de Porres. Escuela Profesional de Ciencias de la Comunicación. Instituto de Investigación |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad San Martín de Porres. Escuela Profesional de Ciencias de la Comunicación. Instituto de Investigación |
dc.source.none.fl_str_mv |
Correspondences & analysis; No. 5 (2015): Correspondences & analysis N°5 2015 (january - december); 15-36 Correspondencias & análisis; Núm. 5 (2015): Correspondencias & análisis N°5 2015 (enero - diciembre); 15-36 2304-2265 2224-235X reponame:Correspondencias & Análisis instname:Universidad de San Martín de Porres instacron:USMP |
instname_str |
Universidad de San Martín de Porres |
instacron_str |
USMP |
institution |
USMP |
reponame_str |
Correspondencias & Análisis |
collection |
Correspondencias & Análisis |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1841730678523166720 |
score |
12.860808 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).