Political communication: a multidisciplinary study from social sciences
Descripción del Articulo
The aim of this paper is to describe the study of Political Com- munication historiographically, showing its theoretical evolution. Political communication involves thinking of a discipline that has several theoretical approaches and schools of thought that, from the social sciences, politics, commu...
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Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2019 |
Institución: | Universidad de San Martín de Porres |
Repositorio: | Correspondencias & Análisis |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs2.ojs.correspondenciasyanalisis.com:article/345 |
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Nivel de acceso: | acceso abierto |
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Political communication: a multidisciplinary study from social sciences La comunicación política: un estudio multidisciplinar desde las ciencias sociales |
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The aim of this paper is to describe the study of Political Com- munication historiographically, showing its theoretical evolution. Political communication involves thinking of a discipline that has several theoretical approaches and schools of thought that, from the social sciences, politics, communication and sociology, have contributed to the construction of po- litical communication as a new academic discipline. Therefore, this paper seeks to contribute to the current discussions on the origin, definitions and approaches to analysis on political communication, which for many is con- sidered an illegitimate and trivial discipline, but which at the moment is in the center of the study of modern democracies from the remarkable crisis of political representation and political disaffection, the lack of political ideolo- gies and high personalization and especially the new forms of communicative interaction between citizens and governments. |
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Correspondences & Analysis; No 10 (2019): Correspondences & analysis N°10 2019 (july - december) Correspondencias & análisis; Núm. 10 (2019): Correspondencias & análisis N°10 2019 (julio - diciembre) 2304-2265 2224-235X reponame:Correspondencias & Análisis instname:Universidad de San Martín de Porres instacron:USMP |
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Political communication: a multidisciplinary study from social sciencesLa comunicación política: un estudio multidisciplinar desde las ciencias socialesRestrepo-Echavarría, Néstor JuliánComunicación políticaDemocraciaMedios de comunicaciónCampañas electoralesThe aim of this paper is to describe the study of Political Com- munication historiographically, showing its theoretical evolution. Political communication involves thinking of a discipline that has several theoretical approaches and schools of thought that, from the social sciences, politics, communication and sociology, have contributed to the construction of po- litical communication as a new academic discipline. Therefore, this paper seeks to contribute to the current discussions on the origin, definitions and approaches to analysis on political communication, which for many is con- sidered an illegitimate and trivial discipline, but which at the moment is in the center of the study of modern democracies from the remarkable crisis of political representation and political disaffection, the lack of political ideolo- gies and high personalization and especially the new forms of communicative interaction between citizens and governments.El objetivo del presente artículo es describir el estudio de la co- municación política, mostrando su evolución teórica historiográficamente. La comunicación política implica pensar en una disciplina que tiene varios en- foques teóricos y escuelas de pensamiento que, desde las ciencias sociales, la política, la comunicación y la sociología, han aportado en la construcción de la comunicación política como una nueva disciplina académica. Por lo tanto, este escrito busca aportar a las discusiones actuales sobre el origen, definicio- nes y enfoques de análisis sobre la comunicación política, que para muchos es considerada una disciplina ilegitima y trivial, pero que en la actualidad se encuentra en el centro de estudio de las democracias modernas a partir de la notable crisis de representación política, la desafección política, la carencia de ideologías políticas y la alta personalización, así como las nuevas formas de interacción comunicativa que hay entre los ciudadanos y los gobernantes.Universidad San Martín de Porres. Escuela Profesional de Ciencias de la Comunicación. Instituto de Investigación2019-11-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlapplication/xmlapplication/epub+ziphttp://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/34510.24265/cian.2019.n10.09Correspondences & Analysis; No 10 (2019): Correspondences & analysis N°10 2019 (july - december)Correspondencias & análisis; Núm. 10 (2019): Correspondencias & análisis N°10 2019 (julio - diciembre)2304-22652224-235Xreponame:Correspondencias & Análisisinstname:Universidad de San Martín de Porresinstacron:USMPspahttp://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/345/417http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/345/439http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/345/932http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/345/476/*ref*/Abal, J. (2004). Los partidos políticos. ¿Un mal necesario? Buenos Aires: Capital Intelectual./*ref*/Arendt, H. (1969). Philosophy and Politics. What is Political Philosophy? Washington, DC: Library of Congress./*ref*/Aristóteles (2004). Retórica. Madrid: Alianza Editorial./*ref*/Berrocal, S. (1993). Comunicación política y televisión. Definición de un marco teórico en la investigación electoral en televisión. Las elecciones legislativas 1993 (tesis doctoral). Universidad Complutense de Madrid, España./*ref*/Blake, R. & Haroldsen, E. (1975). Taxonomía de conceptos de comunicación. México, DF: Nuevomar./*ref*/Blumer, J. (1999). Tendencias de la comunicación política en las campañas electorales británicas. En A. Muñoz-Alonso & J. Rospir (Eds.), Democracia mediática y campañas electorales. Barcelona: Ariel./*ref*/Bouza, F. (2004). El área de impacto de la comunicación política: La ciudada- nía ante el discurso público. International Review of Sociology, 14(2), 245-259./*ref*/Caballero, M., De Echano, J., Martínez, E., Montarelo, P. & Navlet, I. (Cols.) (2001). Historia de la filosofía Noesis: los sofistas y Aristóteles. Ma- drid: Vicens Vives./*ref*/Campbell, A., Converse, P., Miller, W. & Stokes, D. (1960). The American Voter. Chicago: University of Chicago./*ref*/Canel, M. (2006). Comunicación política, una guía para su estudio y práctica. Madrid: Tecnos./*ref*/Chaffee, S. (1981). Mass media in political campaigns: An expending role. En R. Rice & W. Paisley (Eds.), Public Communication Campaigns (pp. 181-198). Beverly Hills: Sage./*ref*/Cicerón (2014). Brevario de campaña electoral. Barcelona: Acantilado. Cotarelo, R. (2010). La política en la era de Internet. Valencia: Tirant lo Blanch. Cotteret, J. (1997). La comunicación política. Gobernantes y gobernados. Buenos Aires: El Ateneo./*ref*/Dahdah, S. (2004). Mirando al mundo desde las ventanas de un edificio: la comunicación política y sus propuestas teóricas. Politeia, 32/33, 3-40./*ref*/Debray, R. (1995). El Estado seductor: las revoluciones mediológicas del poder. Buenos Aires: Manantial./*ref*/Fernández, A. (1996). La renovada centralidad del concepto de poder en la ciencia política de los años noventa. En S. Gaveglio (Ed.), Desarro- llos de la teoría política contemporánea. Rosario: Homo Sapiens./*ref*/Ferry, J. & Wolton, D. (1992). El nuevo espacio público. Barcelona: Gedisa. Figueroa, R. (2013). Introducción a las teorías de la comunicación. México, DF: Pearson./*ref*/García, V., D’Adamo, O. & Slavisky, G. (2011). Propaganda gubernamental. Tácticas e iconografías del poder. Buenos Aires: La Crujía./*ref*/Gerstlé, J. (2005). La comunicación política. Santiago de Chile: LOM Ediciones./*ref*/Habermas, J. (1981). Historia y critica de la opinión pública. Barcelona: Gustavo Gili./*ref*/Katz, E., Blumler, J. & Gurevith, M. (1974). Uses of Mass Communication by Individual. En M. de Moragas (Ed.), Sociología de la comunica- ción. Volumen II: Estructura, funciones y efectos (127- 172). Barcelona: Gustavo Gili./*ref*/Kotler, P. (1999). 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