We do not know what we see; we see what we believe. Perceptions, emotions and reactions to campaign stimuli in the 2018 presidential election in Mexico.
Descripción del Articulo
Can political ads produce enough emotional shock as for orienting a person’s vote? To answer this inquiry we monitored a group of first-time voters from different universities in Mexico City during the 2018 electoral process. Through association analysis and multidimensional scaling techniques, we c...
| Autores: | , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2019 |
| Institución: | Universidad de San Martín de Porres |
| Repositorio: | Correspondencias & Análisis |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/310 |
| Enlace del recurso: | http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/310 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Vote Emotions 2018 Elections Mexico Young Campaign spots Political ads Voto Emociones Elección 2018 México Jóvenes Spots Campañas |
| id |
REVCOA_b92873c6611c009f181c58462860efbd |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/310 |
| network_acronym_str |
REVCOA |
| network_name_str |
Correspondencias & Análisis |
| repository_id_str |
|
| spelling |
We do not know what we see; we see what we believe. Perceptions, emotions and reactions to campaign stimuli in the 2018 presidential election in Mexico.No sabemos lo que vemos; vemos lo que creemos. Percepciones, emociones y reacciones frente a estímulos de campaña en la elección presidencial de 2018 en MéxicoBárcena Juárez, Sergio ArturoUrbina Cortés, Gustavo AdolfoVoteEmotions2018 ElectionsMexicoYoungCampaign spotsPolitical adsVotoEmocionesElección 2018MéxicoJóvenesSpotsCampañasCan political ads produce enough emotional shock as for orienting a person’s vote? To answer this inquiry we monitored a group of first-time voters from different universities in Mexico City during the 2018 electoral process. Through association analysis and multidimensional scaling techniques, we contrasted their emotional response to campaign ads of the three main presidential candidates with their final vote on July 1st. Our results show there is only a slight correlation between emotional reaction to political ads and the vote cast by individuals. Emotions motivated by audiovisual stimuli, have a limited effect over vote orientation, since these reactions depend upon the interpretive capitals that each voter possesses.¿Los spots políticos generan la suficiente conmoción emotiva para orientar el voto? Buscando resolver esta interrogante, monitoreamos a un grupo de primo-votantes universitarios de la Ciudad de México en el proceso electoral 2018. Mediante análisis de asociación y técnicas de escalamiento multidimensional contrastamos su respuesta emocional a los spots de los tres principales candidatos presidenciales con la emisión de su voto. Nuestros resultados sugieren que aun cuando las campañas despiertan emociones complejas en las personas, existe una tenue correlación entre la experiencia sensorial generada por estos mensajes y el sufragio. Las emociones motivadas por estímulos audiovisuales, tienen un efecto limitado sobre la orientación del voto pues éstas quedan predeterminadas por sesgos cognitivos que dependen del capital interpretativo de cada votante.Universidad San Martín de Porres. Escuela Profesional de Ciencias de la Comunicación. Instituto de Investigación2019-11-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlapplication/xmlapplication/epub+ziphttp://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/31010.24265/cian.2019.n10.03Correspondences & analysis; No. 10 (2019): Correspondences & analysis N°10 2019 (july - december)Correspondencias & análisis; Núm. 10 (2019): Correspondencias & análisis N°10 2019 (julio - diciembre)2304-22652224-235Xreponame:Correspondencias & Análisisinstname:Universidad de San Martín de Porresinstacron:USMPspahttp://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/310/411http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/310/427http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/310/926http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/310/470Derechos de autor 2019 Sergio Arturo Bárcena Juárez, Gustavo Adolfo Urbina Cortésinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3102025-01-17T16:18:24Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
We do not know what we see; we see what we believe. Perceptions, emotions and reactions to campaign stimuli in the 2018 presidential election in Mexico. No sabemos lo que vemos; vemos lo que creemos. Percepciones, emociones y reacciones frente a estímulos de campaña en la elección presidencial de 2018 en México |
| title |
We do not know what we see; we see what we believe. Perceptions, emotions and reactions to campaign stimuli in the 2018 presidential election in Mexico. |
| spellingShingle |
We do not know what we see; we see what we believe. Perceptions, emotions and reactions to campaign stimuli in the 2018 presidential election in Mexico. Bárcena Juárez, Sergio Arturo Vote Emotions 2018 Elections Mexico Young Campaign spots Political ads Voto Emociones Elección 2018 México Jóvenes Spots Campañas |
| title_short |
We do not know what we see; we see what we believe. Perceptions, emotions and reactions to campaign stimuli in the 2018 presidential election in Mexico. |
| title_full |
We do not know what we see; we see what we believe. Perceptions, emotions and reactions to campaign stimuli in the 2018 presidential election in Mexico. |
| title_fullStr |
We do not know what we see; we see what we believe. Perceptions, emotions and reactions to campaign stimuli in the 2018 presidential election in Mexico. |
| title_full_unstemmed |
We do not know what we see; we see what we believe. Perceptions, emotions and reactions to campaign stimuli in the 2018 presidential election in Mexico. |
| title_sort |
We do not know what we see; we see what we believe. Perceptions, emotions and reactions to campaign stimuli in the 2018 presidential election in Mexico. |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Bárcena Juárez, Sergio Arturo Urbina Cortés, Gustavo Adolfo |
| author |
Bárcena Juárez, Sergio Arturo |
| author_facet |
Bárcena Juárez, Sergio Arturo Urbina Cortés, Gustavo Adolfo |
| author_role |
author |
| author2 |
Urbina Cortés, Gustavo Adolfo |
| author2_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
Vote Emotions 2018 Elections Mexico Young Campaign spots Political ads Voto Emociones Elección 2018 México Jóvenes Spots Campañas |
| topic |
Vote Emotions 2018 Elections Mexico Young Campaign spots Political ads Voto Emociones Elección 2018 México Jóvenes Spots Campañas |
| description |
Can political ads produce enough emotional shock as for orienting a person’s vote? To answer this inquiry we monitored a group of first-time voters from different universities in Mexico City during the 2018 electoral process. Through association analysis and multidimensional scaling techniques, we contrasted their emotional response to campaign ads of the three main presidential candidates with their final vote on July 1st. Our results show there is only a slight correlation between emotional reaction to political ads and the vote cast by individuals. Emotions motivated by audiovisual stimuli, have a limited effect over vote orientation, since these reactions depend upon the interpretive capitals that each voter possesses. |
| publishDate |
2019 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2019-11-25 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/310 10.24265/cian.2019.n10.03 |
| url |
http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/310 |
| identifier_str_mv |
10.24265/cian.2019.n10.03 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/310/411 http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/310/427 http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/310/926 http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/310/470 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2019 Sergio Arturo Bárcena Juárez, Gustavo Adolfo Urbina Cortés info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2019 Sergio Arturo Bárcena Juárez, Gustavo Adolfo Urbina Cortés |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html application/xml application/epub+zip |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad San Martín de Porres. Escuela Profesional de Ciencias de la Comunicación. Instituto de Investigación |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad San Martín de Porres. Escuela Profesional de Ciencias de la Comunicación. Instituto de Investigación |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Correspondences & analysis; No. 10 (2019): Correspondences & analysis N°10 2019 (july - december) Correspondencias & análisis; Núm. 10 (2019): Correspondencias & análisis N°10 2019 (julio - diciembre) 2304-2265 2224-235X reponame:Correspondencias & Análisis instname:Universidad de San Martín de Porres instacron:USMP |
| instname_str |
Universidad de San Martín de Porres |
| instacron_str |
USMP |
| institution |
USMP |
| reponame_str |
Correspondencias & Análisis |
| collection |
Correspondencias & Análisis |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1846804112797073408 |
| score |
12.696115 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).