Transmedia Storytelling and Construction of Fictional Worlds: Aliados Series as Case Study

Descripción del Articulo

This paper explores the contributions of transmedia storytelling in the construction of fictional worlds, in an attempt to detect the narrative elements that strengthen the bond of the audience with the fictional world. The study shows that based on the solid construction of the poetics of a story,...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Atarama-Rojas, Tomás
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2019
Institución:Universidad de San Martín de Porres
Repositorio:Correspondencias & Análisis
Lenguaje:inglés
español
OAI Identifier:oai:ojs2.ojs.correspondenciasyanalisis.com:article/314
Enlace del recurso:http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/314
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Narrativa transmedia
Mundos ficcionales
Guion
Ficción
Series de televisión
Aliados
id REVCOA_93532398cf14be57557658f6be359dbc
oai_identifier_str oai:ojs2.ojs.correspondenciasyanalisis.com:article/314
network_acronym_str REVCOA
network_name_str Correspondencias & Análisis
repository_id_str
dc.title.none.fl_str_mv Transmedia Storytelling and Construction of Fictional Worlds: Aliados Series as Case Study
Narrativas transmedia y la construcción de mundos ficcionales: La serie Aliados como caso de estudio
title Transmedia Storytelling and Construction of Fictional Worlds: Aliados Series as Case Study
spellingShingle Transmedia Storytelling and Construction of Fictional Worlds: Aliados Series as Case Study
Atarama-Rojas, Tomás
Narrativa transmedia
Mundos ficcionales
Guion
Ficción
Series de televisión
Aliados
title_short Transmedia Storytelling and Construction of Fictional Worlds: Aliados Series as Case Study
title_full Transmedia Storytelling and Construction of Fictional Worlds: Aliados Series as Case Study
title_fullStr Transmedia Storytelling and Construction of Fictional Worlds: Aliados Series as Case Study
title_full_unstemmed Transmedia Storytelling and Construction of Fictional Worlds: Aliados Series as Case Study
title_sort Transmedia Storytelling and Construction of Fictional Worlds: Aliados Series as Case Study
dc.creator.none.fl_str_mv Atarama-Rojas, Tomás
author Atarama-Rojas, Tomás
author_facet Atarama-Rojas, Tomás
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Narrativa transmedia
Mundos ficcionales
Guion
Ficción
Series de televisión
Aliados
topic Narrativa transmedia
Mundos ficcionales
Guion
Ficción
Series de televisión
Aliados
description This paper explores the contributions of transmedia storytelling in the construction of fictional worlds, in an attempt to detect the narrative elements that strengthen the bond of the audience with the fictional world. The study shows that based on the solid construction of the poetics of a story, transmedia storytelling can enrich the engagement with a large audience. To prove this, we analyze the narrative elements and the transmedia strategies of the series Aliados, produced by Cris Morena Group and broadcasted in Latin America and countries in Europe
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-06-25
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/314
10.24265/cian.2019.n9.02
url http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/314
identifier_str_mv 10.24265/cian.2019.n9.02
dc.language.none.fl_str_mv eng
spa
language eng
spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/314/377
http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/314/390
http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/314/508
/*ref*/Atarama-Rojas, T., Castañeda-Purizaga, L. & Frías-Oliva, L. (2017). Marketing Transmedia: análisis del ecosistema narrativo de la campaña publicitaria “Leyes de la Amistad” de Pilsen Callao. adComunica, 14, 75-96. doi: 10.6035/2174-0992.2017.14.5
/*ref*/Dena, C. (2009). Transmedia practice: Theorizing the practice of expressing a fictional world across distinct media and environments (unpublished doctoral dissertation). University of Sydney, Sydney, Australia.
/*ref*/Fernández, C. (2014). Prácticas transmedia en la era del consumidor: hacia una definición del contenido generado por el usuario. Cuadernos de Información y Comunicación, 19, 53-67. doi: 10.5209/rev_CIYC.2014.v19.43903
/*ref*/Formoso, M., Martínez, S. & Sanjuán-Pérez, A. (2016). La ficción nacional y los nuevos modelos narrativos en la autopromoción de Atresmedia. Icono14, 14(1), 211-232. doi: 10.7195/ri14.v14i1.910
/*ref*/Ganzert, A. (2015). We welcome you to your Heroes community. Remember, everything is connected. A Case Study in Transmedia Storytelling. Image, 21, 34-49.
/*ref*/García-Noblejas, J. (2004). Personal Identity and Dystopian Film Worlds. Communication & Society, XVII(2), 173-87. Retrieved from https://www.unav.es/fcom/communicationsociety/en/resumen.php?art_id=81
/*ref*/Genette, G. (1989). Palimpsestos. La literatura en segundo grado. Madrid: Taurus.
/*ref*/Guerrero-Pico, M. & Scolari, C. (2016). Transmedia Storytelling and User-generated Content: A Case Study on Crossovers. Cuadernos.info, 38, 183-200. doi: 10.7764/cdi.38.760
/*ref*/Jenkins, H. (2003, January 15). Transmedia storytelling: Moving characters from books to films to video games can make them stronger and more compelling. Retrieved from http://goo.gl/TU7rWy
/*ref*/Jenkins, H. (2006). Convergence culture. Where old and new media collide. New York: New York University Press.
/*ref*/Jenkins, H. (2007, March 21). Transmedia Storytelling 101 [Blog post]. Retrieved from http://goo.gl/T0ksLe
/*ref*/Klastrup, L. & Tosca, S. (2014, November 18). Transmedial Worlds – Rethinking Cyberworld Design. Paper presented at the 2004 International Conference on Cyberworlds. Retrieved from https://doi.org/10.1109/CW.2004.67
/*ref*/Marie, J. (2013, July 23). ‘Aliados’ positions Fox in first place in pay-tv. Retrieved from https://goo.gl/sMAJrd
/*ref*/Morena, C. (Producer). (2013). Aliados [Television Series]. Buenos Aires: Telefe.
/*ref*/Pis, E. & García, F. (2014). Development of the audiovisual market in Argentina: An export industry. Palabra Clave, 17(4), 1137-1167. doi: 10.5294/pacla.2014.17.4.7
/*ref*/Quintas-Froufe, N. & González-Neira, A. (2014). Active audiences: Social audience participation in television. Comunicar, 23(43), 83-90. doi: 10.3916/C43-2014-08
/*ref*/Robledo, K., Atarama-Rojas, T. & Palomino, H. (2017). De la comunicación multimedia a la comunicación transmedia: una revisión teórica sobre las actuales narrativas periodísticas. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 23(1), 223-240. doi: 10.5209/ESMP.55593
/*ref*/Ryan, M. (2009). From Narrative Games to Playable Stories. Toward a Poetics of Interactive Narrative. StoryWorlds: A Journal of Narrative Studies, 1, 43-59. doi: 10.1353/stw.0.0003
/*ref*/Scolari, C. (2013a). Lostology: Transmedia storytelling and expansion/ compression strategies. Semiotica, 195, 45-68. doi: 10.1515/sem-2013-0038
/*ref*/Scolari, C. (2013b). Narrativas transmedia. Cuando todos los medios cuentan. Barcelona: Deusto.
/*ref*/Scolari, C. (2014). Don Quixote of La Mancha: Transmedia storytelling in the grey zone. International Journal of Communication, 8, 2382-2405.
/*ref*/Scolari, C., Fernández, S., Garín, M., Guerrero, M., Jiménez, M., Martos, A., Obradors, M., Oliva, M., Pérez, O. & Pujadas, E. (2012). Narrativas transmediáticas, convergencia audiovisual y nuevas estrategias de comunicación. Quaderns del CAC, 15(1), 79-89. Retrieved from https://www.cac.cat/sites/default/files/2019-01/Q38_scolari_et_al_ES.pdf
/*ref*/Scolari, C., Jiménez, M. & Guerrero, M. (2012). Transmedia Storytelling in Spain: four fictions searching for their cross-media destiny. Communication & Society, 25(1), 137-163.
/*ref*/Sony Music (2013, July 25). Aliados disco de oro!! Retrieved from https://goo.gl/skuJcQ
/*ref*/Tur-Viñes, V. & Rodríguez, R. (2014). Transmedia, fiction series and social networks. The case of Pulseras Rojas in the official Facebook group (Antena 3. Spain). Cuadernos.info, 34, 115-131. doi: 10.7764/cdi.34.549
/*ref*/Zimmermann, A. (2015). Blurring the Line Between Fiction and Reality. Functional Transmedia Storytelling in the German TV Series About: Kate. Image, 22, 22-35. Retrieved from http://www.gib.uni-tuebingen.de/own/journal/upload/bb53f351f013a250142bad066e4156b5.pdf
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2019 Tomás Atarama-Rojas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2019 Tomás Atarama-Rojas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
application/epub+zip
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad San Martín de Porres. Escuela Profesional de Ciencias de la Comunicación. Instituto de Investigación
publisher.none.fl_str_mv Universidad San Martín de Porres. Escuela Profesional de Ciencias de la Comunicación. Instituto de Investigación
dc.source.none.fl_str_mv Correspondences & Analysis; No 9 (2019): Correspondences & analysis N°9 2019 (january - june)
Correspondencias & análisis; Núm. 9 (2019): Correspondencias & análisis N°9 2019 (enero - junio)
2304-2265
2224-235X
reponame:Correspondencias & Análisis
instname:Universidad de San Martín de Porres
instacron:USMP
instname_str Universidad de San Martín de Porres
instacron_str USMP
institution USMP
reponame_str Correspondencias & Análisis
collection Correspondencias & Análisis
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1804948307650281472
spelling Transmedia Storytelling and Construction of Fictional Worlds: Aliados Series as Case StudyNarrativas transmedia y la construcción de mundos ficcionales: La serie Aliados como caso de estudioAtarama-Rojas, TomásNarrativa transmediaMundos ficcionalesGuionFicciónSeries de televisiónAliadosThis paper explores the contributions of transmedia storytelling in the construction of fictional worlds, in an attempt to detect the narrative elements that strengthen the bond of the audience with the fictional world. The study shows that based on the solid construction of the poetics of a story, transmedia storytelling can enrich the engagement with a large audience. To prove this, we analyze the narrative elements and the transmedia strategies of the series Aliados, produced by Cris Morena Group and broadcasted in Latin America and countries in Europe Esta investigación explora las contribuciones de las narrativas transmedia en la construcción de mundos ficcionales, con el objetivo de detectar los elementos narrativos que fortalecen la vinculación de la audiencia con el mundo ficcional. Los resultados muestran que, basados en una sólida construcción de la historia, la narrativa transmedia puede enriquecer la vinculación con una amplia audiencia. Para probar esto, en la investigación se analiza los elementos narrativos y las estrategias transmedia de la serie Aliados, producida por el Grupo Cris Morena (Argentina) y distribuida en Latinoamérica y EuropaUniversidad San Martín de Porres. Escuela Profesional de Ciencias de la Comunicación. Instituto de Investigación2019-06-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlapplication/epub+ziphttp://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/31410.24265/cian.2019.n9.02Correspondences & Analysis; No 9 (2019): Correspondences & analysis N°9 2019 (january - june)Correspondencias & análisis; Núm. 9 (2019): Correspondencias & análisis N°9 2019 (enero - junio)2304-22652224-235Xreponame:Correspondencias & Análisisinstname:Universidad de San Martín de Porresinstacron:USMPengspahttp://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/314/377http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/314/390http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/314/508/*ref*/Atarama-Rojas, T., Castañeda-Purizaga, L. & Frías-Oliva, L. (2017). Marketing Transmedia: análisis del ecosistema narrativo de la campaña publicitaria “Leyes de la Amistad” de Pilsen Callao. adComunica, 14, 75-96. doi: 10.6035/2174-0992.2017.14.5/*ref*/Dena, C. (2009). Transmedia practice: Theorizing the practice of expressing a fictional world across distinct media and environments (unpublished doctoral dissertation). University of Sydney, Sydney, Australia./*ref*/Fernández, C. (2014). Prácticas transmedia en la era del consumidor: hacia una definición del contenido generado por el usuario. Cuadernos de Información y Comunicación, 19, 53-67. doi: 10.5209/rev_CIYC.2014.v19.43903/*ref*/Formoso, M., Martínez, S. & Sanjuán-Pérez, A. (2016). La ficción nacional y los nuevos modelos narrativos en la autopromoción de Atresmedia. Icono14, 14(1), 211-232. doi: 10.7195/ri14.v14i1.910/*ref*/Ganzert, A. (2015). We welcome you to your Heroes community. Remember, everything is connected. A Case Study in Transmedia Storytelling. Image, 21, 34-49./*ref*/García-Noblejas, J. (2004). Personal Identity and Dystopian Film Worlds. Communication & Society, XVII(2), 173-87. Retrieved from https://www.unav.es/fcom/communicationsociety/en/resumen.php?art_id=81/*ref*/Genette, G. (1989). Palimpsestos. La literatura en segundo grado. Madrid: Taurus./*ref*/Guerrero-Pico, M. & Scolari, C. (2016). Transmedia Storytelling and User-generated Content: A Case Study on Crossovers. Cuadernos.info, 38, 183-200. doi: 10.7764/cdi.38.760/*ref*/Jenkins, H. (2003, January 15). Transmedia storytelling: Moving characters from books to films to video games can make them stronger and more compelling. Retrieved from http://goo.gl/TU7rWy/*ref*/Jenkins, H. (2006). Convergence culture. Where old and new media collide. New York: New York University Press./*ref*/Jenkins, H. (2007, March 21). Transmedia Storytelling 101 [Blog post]. Retrieved from http://goo.gl/T0ksLe/*ref*/Klastrup, L. & Tosca, S. (2014, November 18). Transmedial Worlds – Rethinking Cyberworld Design. Paper presented at the 2004 International Conference on Cyberworlds. Retrieved from https://doi.org/10.1109/CW.2004.67/*ref*/Marie, J. (2013, July 23). ‘Aliados’ positions Fox in first place in pay-tv. Retrieved from https://goo.gl/sMAJrd/*ref*/Morena, C. (Producer). (2013). Aliados [Television Series]. Buenos Aires: Telefe./*ref*/Pis, E. & García, F. (2014). Development of the audiovisual market in Argentina: An export industry. Palabra Clave, 17(4), 1137-1167. doi: 10.5294/pacla.2014.17.4.7/*ref*/Quintas-Froufe, N. & González-Neira, A. (2014). Active audiences: Social audience participation in television. Comunicar, 23(43), 83-90. doi: 10.3916/C43-2014-08/*ref*/Robledo, K., Atarama-Rojas, T. & Palomino, H. (2017). De la comunicación multimedia a la comunicación transmedia: una revisión teórica sobre las actuales narrativas periodísticas. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 23(1), 223-240. doi: 10.5209/ESMP.55593/*ref*/Ryan, M. (2009). From Narrative Games to Playable Stories. Toward a Poetics of Interactive Narrative. StoryWorlds: A Journal of Narrative Studies, 1, 43-59. doi: 10.1353/stw.0.0003/*ref*/Scolari, C. (2013a). Lostology: Transmedia storytelling and expansion/ compression strategies. Semiotica, 195, 45-68. doi: 10.1515/sem-2013-0038/*ref*/Scolari, C. (2013b). Narrativas transmedia. Cuando todos los medios cuentan. Barcelona: Deusto./*ref*/Scolari, C. (2014). Don Quixote of La Mancha: Transmedia storytelling in the grey zone. International Journal of Communication, 8, 2382-2405./*ref*/Scolari, C., Fernández, S., Garín, M., Guerrero, M., Jiménez, M., Martos, A., Obradors, M., Oliva, M., Pérez, O. & Pujadas, E. (2012). Narrativas transmediáticas, convergencia audiovisual y nuevas estrategias de comunicación. Quaderns del CAC, 15(1), 79-89. Retrieved from https://www.cac.cat/sites/default/files/2019-01/Q38_scolari_et_al_ES.pdf/*ref*/Scolari, C., Jiménez, M. & Guerrero, M. (2012). Transmedia Storytelling in Spain: four fictions searching for their cross-media destiny. Communication & Society, 25(1), 137-163./*ref*/Sony Music (2013, July 25). Aliados disco de oro!! Retrieved from https://goo.gl/skuJcQ/*ref*/Tur-Viñes, V. & Rodríguez, R. (2014). Transmedia, fiction series and social networks. The case of Pulseras Rojas in the official Facebook group (Antena 3. Spain). Cuadernos.info, 34, 115-131. doi: 10.7764/cdi.34.549/*ref*/Zimmermann, A. (2015). Blurring the Line Between Fiction and Reality. Functional Transmedia Storytelling in the German TV Series About: Kate. Image, 22, 22-35. Retrieved from http://www.gib.uni-tuebingen.de/own/journal/upload/bb53f351f013a250142bad066e4156b5.pdfDerechos de autor 2019 Tomás Atarama-Rojashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.ojs.correspondenciasyanalisis.com:article/3142023-05-05T21:57:56Z
score 13.904009
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).