Reliable role of public relations in social innovation processes
Descripción del Articulo
Social innovation is recognized by multilateral organizations as a way to cope creatively and collaboratively with social demands that are not satisfied, neither from the public nor from the private. This challenge requires management reliable relationship between actors with diverse and sometimes c...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2021 |
Institución: | Universidad de San Martín de Porres |
Repositorio: | Correspondencias & Análisis |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs2.ojs.correspondenciasyanalisis.com:article/404 |
Enlace del recurso: | http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/404 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Relaciones públicas Innovación social Confianza Investigación-acción- participativa |
id |
REVCOA_899b85b07e503a8e3f682c492c2aef91 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.ojs.correspondenciasyanalisis.com:article/404 |
network_acronym_str |
REVCOA |
network_name_str |
Correspondencias & Análisis |
repository_id_str |
|
dc.title.none.fl_str_mv |
Reliable role of public relations in social innovation processes Papel confiable de las relaciones públicas en procesos de innovación social |
title |
Reliable role of public relations in social innovation processes |
spellingShingle |
Reliable role of public relations in social innovation processes Torres Valdés, Rosa María Relaciones públicas Innovación social Confianza Investigación-acción- participativa |
title_short |
Reliable role of public relations in social innovation processes |
title_full |
Reliable role of public relations in social innovation processes |
title_fullStr |
Reliable role of public relations in social innovation processes |
title_full_unstemmed |
Reliable role of public relations in social innovation processes |
title_sort |
Reliable role of public relations in social innovation processes |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Torres Valdés, Rosa María |
author |
Torres Valdés, Rosa María |
author_facet |
Torres Valdés, Rosa María |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Relaciones públicas Innovación social Confianza Investigación-acción- participativa |
topic |
Relaciones públicas Innovación social Confianza Investigación-acción- participativa |
description |
Social innovation is recognized by multilateral organizations as a way to cope creatively and collaboratively with social demands that are not satisfied, neither from the public nor from the private. This challenge requires management reliable relationship between actors with diverse and sometimes conflicting interests. In this sense, the social function of public relations (PR) can provide an important service to prevent resistance to social changes that involve innovation processes. The literature consulted shows that theorizations on social innovation, recommend cultivating relational capital and theories and models PR provide methods and techniques to reliably achieve said capital. A documentary investigation and a case study based on the participatory-action-research that is the basis of a theoretical prot-model ofintervention of reliable PR in social innovation processes. It’s a study exploratory and descriptive with a sequential methodology. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-06 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/404 10.24265/cian.2021.n14.08 |
url |
http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/404 |
identifier_str_mv |
10.24265/cian.2021.n14.08 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/404/622 http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/404/826 http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/404/649 http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/404/650 http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/404/804 http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/404/805 /*ref*/Acuña, J. F., de las Heras, A., Aguayo, F. y Guerrero, M. (2019). Protomodelo para la creación de un Sistema de Gestión Integrada bajo el paradigma holónico fractal y la triple e. XXIII Congreso Internacional de Dirección e Ingeniería de Proyectos CIDIP. http://dspace.aeipro.com/xmlui/handle/123456789/2358 /*ref*/Ander-Egg, E. (2003). Repensando la investigación-acción-participativa (4th ed.). Lumen Hvmanitas. /*ref*/Arce, L. (2018). Relaciones públicas como catalizadoras de innovación en la cadena de valor empresarial (Programa de prácticas empresariales Universidad Latina de Costa Rica). Revista Internacional de Relaciones Públicas, 8(8), 85-108. DOI: 10.5783 http://revistarelacionespublicas.uma.es/index.php/revrrpp/article/view/556 /*ref*/Benenzon, R. (2000). Musicoterapia: De la teoría a la práctica. Paidós. /*ref*/Benn, S., Todd, L. R. y Pendleton, J. (2010). Public Relations Leadership in Corporate Social Responsibility. Bus Ethics 96, 403-423. https://doi.org/10.1007/s10551-010-0474-5 /*ref*/Bradach, J. L. (2003). Going to Scale. The Challenge of replicating social programs. Stanford Social Innovation Review. https://cutt.ly/bWEogLD Buckland, H. y Murillo, D. (2013). Antena de innovación social: vías hacia el cambio sistémico: ejemplos y variables para la innovación social. Ed. ESADE, Instituto de Innovación Social. /*ref*/Califano, B. (2012). Comunicación, Estado y Políticas Públicas: Apuntes para la investigación. Questión, 1(35). Universidad Nacional de la Plata. https://core.ac.uk/reader/230781263. /*ref*/Castillo, A. (2009). Relaciones públicas. Teoría e historia. Editorial UOC. /*ref*/Castro-Spila, J. y Alonso, D. (2021). Social Innovations Patents. Journal of Social Work Education and Practice, 6(2) 44-63. https://www.jswep.in/060204.html /*ref*/Castro-Spila, J., Torres, R., Lorenzo, C. y Santa, A. (2018). Social innovation and sustainable tourism lab: an explorative model. Higher Education, Skills and Work-Based Learning, 8(3), 274-290. https://doi.org/10.1108/HESWBL-03-2018-0032 /*ref*/Cerón, E. (2011). Del diálogo de saberes al diálogo de ignorancias. Reflexiones para politizar la acción pedagógica y pedagogizar la acción política. Sustentabilidad (Es), 4. http://www.sustentabilidades.usach.cl/numero-4-ano-2-julio-2011 /*ref*/Changhwan, S. (2016). A conceptual approach to the relationships between the social economy, social welfare, and social innovation. Journal of Science and Technology Policy Management, 7(2), 154-172. https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/JSTPM-08-2015-0027/full/html /*ref*/COM. (2010, 6 de octubre). Iniciativa emblemática de Europa 2020 Unión por la innovación. Comunicación de la Comisión al Parlamento Europeo, al Consejo, al Comité Económico y Social Europeo y al Comité de las Regiones. Bruselas, 546 final. https://eurlex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2010:0546:FIN:es:PDF /*ref*/Cuenca, J. (2010). El análisis de la calidad de las relaciones en el ámbito de las Relaciones Públicas. Aplicación de un modelo global de auditoría de Relaciones Públicas a la Sociedad Municipal 22 del Ayuntamiento de Barcelona [Tesis doctoral. Universidad Autónoma de Barcelona]. https://cutt.ly/2b4AVQR /*ref*/Cutlip, S. M., Center, A. H. y Broom, G. M. (2001). Relaciones Públicas eficaces. Gestión 2000. /*ref*/Delgado, M., Martín de Castro, G., Navas, J. E. y Cruz, J. (2011). Capital social, capital relacional e innovación tecnológica. Una aplicación al sector manufacturero español de alta y mediaalta tecnología. Cuadernos de Economía y Dirección de la Empresa, 14(4), 207-221. https://doi.org/10.1016/j.cede.2011.04.001 /*ref*/Fitzpatrick, K. y Gauthier, C. (2001). Toward a Professional Responsibility Theory of Public Relations Ethics. Journal of Mass Media Ethics 16(2), 193-212. DOI: 10.1207/S15327728JMME1602&3_8 /*ref*/Geddes, P. (1915). Cities in Evolution. An introduction to the town planning movement and to the study of civics. Internet Archive. https://archive.org/details/citiesinevolutio00gedduoft/page/386/mode/2up /*ref*/Gerometta, J., Haussermann, H. y Longo, G. (2005). Social innovation and civil society in urban governance: strategies for an inclusive city. Urban Studies, 42(11), 2007-2021. https://journals.sagepub.com/doi/10.1080/00420980500279851 /*ref*/Grunig, J. E. (2011). Public relations and strategic management: Institutionalizing organizationpublic relationships in contemporary society. Central European Journal of Communication, 4(1 y 6), 11-31. https://cutt.ly/Ub4A3Dg /*ref*/Grunig, J. y Hunt, T. (2000). Dirección de Relaciones Públicas (Ed. En español). Gestión 2000. /*ref*/Haque, S. y Ahmad, J. (2017). Ethics in Public Relations and Responsible Advocacy Theory. Journal Komunikasi Malaysian Journal of Communication Jilid, 33(1), 147-157. https://ejournal.ukm.my/mjc/article/view/17158/7709 /*ref*/Harlow, A., Cowie, B., McKie, D. y Peter, M. (2017). Threshold concept theory as an enabling constraint: a facilitated practitioner action research study. Educational Action Research, 25(3), 438-452. DOI: http://doi.org/gfzfhf /*ref*/Hart, C. (1998). Doing a literature review: releasing the social science research imagination. Sage Publications. /*ref*/Hernández, R. y Mendoza, C. P. (2018). Metodología de la Investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw Hill. /*ref*/Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación (6th ed.). McGraw Hill. /*ref*/Hernández-Ascanio, J., Tirado-Valencia, P. y Ariza-Montes, A. (2016). El concepto de innovación social: ámbitos, definiciones y alcances teóricos. Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa, 88, 164-199. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=174/17449696006 /*ref*/Hevia de la Jara, F. (2007). ¿Como construir la confianza? Hacia una definición relacional de la confianza social. En A. Hernández (Coord.), Transparencias, rendición de cuentas y construcción de confianza en la sociedad y Estado mexicanos. Biblioteca Jurídica Virtual. UNAM. http://ru.juridicas.unam.mx:80/xmlui/handle/123456789/11414 /*ref*/Jaillier, E., Carmona, Y. y Suárez, L. (2015). Los retos de la comunicación en la apropiación social del conocimiento, en algunas experiencias significativas de innovación social en Medellín. Comunicación, 32, 39-54. https://revistas.upb.edu.co/index.php/comunicacion/article/view/2352/2127 /*ref*/Kanter, R. (1995). World class: Thriving locally in the global economy. Simon and Schuster. /*ref*/Kruckeberg, D. (2006, 30 de junio-1 de julio). An ‘Organic Model’ of Public Relations: The role of public relations for governments, civil society organizations (CSOs) and corporations in developing and guiding social and cultural policy to build and maintain community in 21st-Century civil society [Ponencia]. International Conference Municipal Social Policy and Publics: Realities and Perspectives. Ulan-Ude City, Buryatia, Rusia. /*ref*/Lasa, E. y Soto, A. (2021). Innovación Social Transformadora frente al capitalismo neoliberal. Revista de Economía Crítica, 31. http://revistaeconomiacritica.org/node/1244 /*ref*/L’Etang, J. (2005). Critical public relations: Some reflections. Public Relations Review, 31(4), 521-526. https://doi.org/10.1016/J.PUBREV.2005.08.011 /*ref*/L’Etang, J. (2006). Public Relations. Critical Debates and Contemporary Practice. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203822449 /*ref*/L’Étang, J. (2009). Relaciones Públicas: Conceptos, Práctica y Crítica (1.ª ed.). Editorial UOC. /*ref*/L’Etang, J., Mckie, D., Snow, N. y Xifra, J. (2015). The Routledge Handbook of Critical Public Relations. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315852492 /*ref*/López, G. A. (2014). Innovación: Lo social le es inmanente. Revista Facultad de Ciencias Económicas: Investigación y Reflexión, 22(2), 123-158. https://www.redalyc.org/pdf/909/90933005009.pdf /*ref*/Marsh, C. (2018). Indirect reciprocity and reputation management: Interdisciplinary findings from evolutionary biology and economics. Public Relations Review, 44(4), 463-470. DOI: http://doi.org/ds6r /*ref*/Martínez-Celorrio, X. (2017). La innovación social: orígenes, tendencias y ambivalencias. Sistema: revista de ciencias sociales, 247, 61-88. http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/126700/1/674366.pdf /*ref*/Mckie, D. y Munshi, D. (2007). Reconfiguring Public Relations: Ecology, Equity and Enterprise. Routledge. /*ref*/Michelini, L. (2012). Social innovación and New Business Models. Creating Share Value in Low-Income Markets. Springer-Verlag Berlin Heidelberg. /*ref*/Mintz, S. W. (2003). Sabor a comida, sabor a libertad. Incursiones en la comida, la cultura y el pasado. Ediciones de la Reina Roja, S. A. de C. V. /*ref*/Moreno, I., Perfetti, S. y Ramil, X. (2020). La comunicación en plataformas de innovación social. Revista Diecisiete: Investigación Interdisciplinar para los objetivos de Desarrollo Sostenible, 2, 105-122. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7561087 /*ref*/Mulgan, G. (2006). The process of social innovation. Innovations. Technology, Governance, Globalization, 1(2), 145-162. https://doi.org/10.1162/itgg.2006.1.2.145 /*ref*/Murray, R., Caulier-Grice, J. y Mulgan, G. (2010). The open book of social innovation. Ed. National endowment for science, technology and the art London. https://cutt.ly/vWE1XXm /*ref*/Noguero, A. (1995). Función Social de las Relaciones Públicas. Historia, teoría y marco legal. ESRP, Colección Comunicación y Relaciones Públicas. /*ref*/Noguero, A. (2006). Consideraciones acerca de las relaciones públicas en el siglo XX y su incardinación actual en el fenómeno de la globalización. Anàlisi: Quaderns de comunicación i cultura, 34, 87-102. https://ddd.uab.cat/record/15553 /*ref*/Oszlak, O. y O’Donnell, G. (1984). Estado y políticas estatales en América Latina: hacia una estrategia de investigación. En G. Flores y J. Nef (comps.), Administración pública. Perspectivas críticas. San José de Costa Rica, ICAP. /*ref*/Ozdora, E., Ferguson, M. A. y Atakan, S. (2016). Corporate social responsibility and CSR fit as predictors of corporate reputation: A global perspective. Public Relations Review, 42(1), 79-81. https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2015.11.004 /*ref*/Pérez, R. y Solórzano, E. (2000). Relaciones públicas superiores: una nueva pedagogía. Universidad de San Martín de Porres. /*ref*/Robles, R. (2005). Diálogos entre saberes científicos y artísticos. Impresora Feriva. /*ref*/Rodríguez, A. y Alvarado, H. (2008). Claves de la innovación social en América Latina y el Caribe. Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). Santiago de Chile. https://cutt.ly/yWE0Xfh /*ref*/Sánchez de Walter, A. (2012). Redimensionar las Relaciones Públicas: en busca de un constructo teórico que optimice la dinámica comunicacional entre las realidades sociales y empresariales. Correspondencias & Análisis, 2, 85-98. https://doi.org/10.24265/cian.2012.n2.04 /*ref*/Simões, R. P. (1984). Relaçoes Públicas: Funçao Política. FEEVALE, Novo Hamburgo. /*ref*/Simões, R. P. (2001). Relaçoes Públicas e Micropolítica (2.ª ed.). Summus editorial. /*ref*/Simon, R. (1986). Relaciones Públicas. Teoría y práctica. Editorial Limusa. /*ref*/Simon, J., Millard, J., Lauritzen, J. R. K., Carpintero, G., Schimpf, G. y Leszek, P. (2014). Haciendo innovación social: una guía para profesionales. Producto final del proyecto: «Los fundamentos teóricos, empíricos y políticos para la construcción de la innovación social en Europa» (TEPSIE), Comisión Europea - 7º Programa Marco, Bruselas: Comisión Europea, DG Investigación. http://www.transitsocialinnovation.eu/resource-hub/doing-socialinnovation-a-guide-for-practitioners /*ref*/Unceta, A. y Barandiarán, X. (2019). La Innovación Social como instrumento para la Innovación Pública. UCJC Business and Society Review (formerly Known As Universia Business Review), 16(1), 100-125. https://journals.ucjc.edu/ubr/article/view/4015 /*ref*/Unceta, A., Castro-Spila, J. y García Fronti, J. (2017). The three governances in social Innovation. Innovation: The European Journal of Social Science Research. Routledge, 30(4), 406-420. https://doi.org/10.1080/13511610.2017.1279537 /*ref*/Wakefield, R. (2000). World-class public relations: A model for effective public relations in the multinational, Journal of Communication Management, 5(1), 59-71. http://doi.org/cg837n /*ref*/Wakefield, R. (2011). «World-Class» Public Relations One Decade Later: Does the Model Still Apply? Public Relations Journal, 5(3). https://bit.ly/2SfPwP0 /*ref*/Westley, F., Antadze, N., Darcy, J., Riddell, D., Robinson, K. y Geobey, S. (2014). Five Configurations for Scaling Up Social Innovation: Case Examples of Nonprofit Organizations From Canada. The Journal of Applied Behavioral Science, 50(3), 234-260. https://doi.org/10.1177/0021886314532945 /*ref*/Wheatley, M. y Frieze, D. (2006). Using Emergence to Take Social Innovation to Scale. The Berkana Institute. https://www.margaretwheatley.com/articles/emergence.html |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2021 Rosa María Torres Valdés http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2021 Rosa María Torres Valdés http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html application/xml application/epub+zip audio/mpeg audio/mpeg |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad San Martín de Porres. Escuela Profesional de Ciencias de la Comunicación. Instituto de Investigación |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad San Martín de Porres. Escuela Profesional de Ciencias de la Comunicación. Instituto de Investigación |
dc.source.none.fl_str_mv |
Correspondences & Analysis; No 14 (2021): Correspondences & analysis N°14 2021 (july - december); 169-208 Correspondencias & análisis; Núm. 14 (2021): Correspondencias & análisis N°14 2021 (julio - diciembre); 169-208 2304-2265 2224-235X reponame:Correspondencias & Análisis instname:Universidad de San Martín de Porres instacron:USMP |
instname_str |
Universidad de San Martín de Porres |
instacron_str |
USMP |
institution |
USMP |
reponame_str |
Correspondencias & Análisis |
collection |
Correspondencias & Análisis |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1804948308407353344 |
spelling |
Reliable role of public relations in social innovation processesPapel confiable de las relaciones públicas en procesos de innovación socialTorres Valdés, Rosa MaríaRelaciones públicasInnovación socialConfianzaInvestigación-acción- participativaSocial innovation is recognized by multilateral organizations as a way to cope creatively and collaboratively with social demands that are not satisfied, neither from the public nor from the private. This challenge requires management reliable relationship between actors with diverse and sometimes conflicting interests. In this sense, the social function of public relations (PR) can provide an important service to prevent resistance to social changes that involve innovation processes. The literature consulted shows that theorizations on social innovation, recommend cultivating relational capital and theories and models PR provide methods and techniques to reliably achieve said capital. A documentary investigation and a case study based on the participatory-action-research that is the basis of a theoretical prot-model ofintervention of reliable PR in social innovation processes. It’s a study exploratory and descriptive with a sequential methodology.La innovación social es reconocida por organismos multilaterales como una forma de hacer frente de modo creativo y colaborativo a demandas sociales que no son satisfechas, ni desde lo público ni desde lo privado. Este reto requiere de gestión relacional confiable entre actores con intereses diversos y a veces contrapuestos. En tal sentido, la función social de las relaciones públicas (RRPP) puede prestar un servicio importante para prevenir resistencias a los cambios sociales que entrañan los procesos de innovación. La literatura consultada muestra que las teorizaciones sobre innovación social, recomiendan cultivar capital relacional y las teorías y modelos de RRPP proveen de métodos y técnicas para alcanzar de modo confiable dicho capital. Se presenta una investigación documental y un caso de estudio basado en la investigación-acción-participativa que es la base de un protomodelo teórico de intervención de las RRPP confiables en procesos de innovación social. Es un estudio exploratorio y descriptivo con una metodología secuencial.Universidad San Martín de Porres. Escuela Profesional de Ciencias de la Comunicación. Instituto de Investigación2021-12-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlapplication/xmlapplication/epub+zipaudio/mpegaudio/mpeghttp://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/40410.24265/cian.2021.n14.08Correspondences & Analysis; No 14 (2021): Correspondences & analysis N°14 2021 (july - december); 169-208Correspondencias & análisis; Núm. 14 (2021): Correspondencias & análisis N°14 2021 (julio - diciembre); 169-2082304-22652224-235Xreponame:Correspondencias & Análisisinstname:Universidad de San Martín de Porresinstacron:USMPspahttp://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/404/622http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/404/826http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/404/649http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/404/650http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/404/804http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/404/805/*ref*/Acuña, J. F., de las Heras, A., Aguayo, F. y Guerrero, M. (2019). Protomodelo para la creación de un Sistema de Gestión Integrada bajo el paradigma holónico fractal y la triple e. XXIII Congreso Internacional de Dirección e Ingeniería de Proyectos CIDIP. http://dspace.aeipro.com/xmlui/handle/123456789/2358/*ref*/Ander-Egg, E. (2003). Repensando la investigación-acción-participativa (4th ed.). Lumen Hvmanitas./*ref*/Arce, L. (2018). Relaciones públicas como catalizadoras de innovación en la cadena de valor empresarial (Programa de prácticas empresariales Universidad Latina de Costa Rica). Revista Internacional de Relaciones Públicas, 8(8), 85-108. DOI: 10.5783 http://revistarelacionespublicas.uma.es/index.php/revrrpp/article/view/556/*ref*/Benenzon, R. (2000). Musicoterapia: De la teoría a la práctica. Paidós./*ref*/Benn, S., Todd, L. R. y Pendleton, J. (2010). Public Relations Leadership in Corporate Social Responsibility. Bus Ethics 96, 403-423. https://doi.org/10.1007/s10551-010-0474-5/*ref*/Bradach, J. L. (2003). Going to Scale. The Challenge of replicating social programs. Stanford Social Innovation Review. https://cutt.ly/bWEogLD Buckland, H. y Murillo, D. (2013). Antena de innovación social: vías hacia el cambio sistémico: ejemplos y variables para la innovación social. Ed. ESADE, Instituto de Innovación Social./*ref*/Califano, B. (2012). Comunicación, Estado y Políticas Públicas: Apuntes para la investigación. Questión, 1(35). Universidad Nacional de la Plata. https://core.ac.uk/reader/230781263./*ref*/Castillo, A. (2009). Relaciones públicas. Teoría e historia. Editorial UOC./*ref*/Castro-Spila, J. y Alonso, D. (2021). Social Innovations Patents. Journal of Social Work Education and Practice, 6(2) 44-63. https://www.jswep.in/060204.html/*ref*/Castro-Spila, J., Torres, R., Lorenzo, C. y Santa, A. (2018). Social innovation and sustainable tourism lab: an explorative model. Higher Education, Skills and Work-Based Learning, 8(3), 274-290. https://doi.org/10.1108/HESWBL-03-2018-0032/*ref*/Cerón, E. (2011). Del diálogo de saberes al diálogo de ignorancias. Reflexiones para politizar la acción pedagógica y pedagogizar la acción política. Sustentabilidad (Es), 4. http://www.sustentabilidades.usach.cl/numero-4-ano-2-julio-2011/*ref*/Changhwan, S. (2016). A conceptual approach to the relationships between the social economy, social welfare, and social innovation. Journal of Science and Technology Policy Management, 7(2), 154-172. https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/JSTPM-08-2015-0027/full/html/*ref*/COM. (2010, 6 de octubre). Iniciativa emblemática de Europa 2020 Unión por la innovación. Comunicación de la Comisión al Parlamento Europeo, al Consejo, al Comité Económico y Social Europeo y al Comité de las Regiones. Bruselas, 546 final. https://eurlex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2010:0546:FIN:es:PDF/*ref*/Cuenca, J. (2010). El análisis de la calidad de las relaciones en el ámbito de las Relaciones Públicas. Aplicación de un modelo global de auditoría de Relaciones Públicas a la Sociedad Municipal 22 del Ayuntamiento de Barcelona [Tesis doctoral. Universidad Autónoma de Barcelona]. https://cutt.ly/2b4AVQR/*ref*/Cutlip, S. M., Center, A. H. y Broom, G. M. (2001). Relaciones Públicas eficaces. Gestión 2000./*ref*/Delgado, M., Martín de Castro, G., Navas, J. E. y Cruz, J. (2011). Capital social, capital relacional e innovación tecnológica. Una aplicación al sector manufacturero español de alta y mediaalta tecnología. Cuadernos de Economía y Dirección de la Empresa, 14(4), 207-221. https://doi.org/10.1016/j.cede.2011.04.001/*ref*/Fitzpatrick, K. y Gauthier, C. (2001). Toward a Professional Responsibility Theory of Public Relations Ethics. Journal of Mass Media Ethics 16(2), 193-212. DOI: 10.1207/S15327728JMME1602&3_8/*ref*/Geddes, P. (1915). Cities in Evolution. An introduction to the town planning movement and to the study of civics. Internet Archive. https://archive.org/details/citiesinevolutio00gedduoft/page/386/mode/2up/*ref*/Gerometta, J., Haussermann, H. y Longo, G. (2005). Social innovation and civil society in urban governance: strategies for an inclusive city. Urban Studies, 42(11), 2007-2021. https://journals.sagepub.com/doi/10.1080/00420980500279851/*ref*/Grunig, J. E. (2011). Public relations and strategic management: Institutionalizing organizationpublic relationships in contemporary society. Central European Journal of Communication, 4(1 y 6), 11-31. https://cutt.ly/Ub4A3Dg/*ref*/Grunig, J. y Hunt, T. (2000). Dirección de Relaciones Públicas (Ed. En español). Gestión 2000./*ref*/Haque, S. y Ahmad, J. (2017). Ethics in Public Relations and Responsible Advocacy Theory. Journal Komunikasi Malaysian Journal of Communication Jilid, 33(1), 147-157. https://ejournal.ukm.my/mjc/article/view/17158/7709/*ref*/Harlow, A., Cowie, B., McKie, D. y Peter, M. (2017). Threshold concept theory as an enabling constraint: a facilitated practitioner action research study. Educational Action Research, 25(3), 438-452. DOI: http://doi.org/gfzfhf/*ref*/Hart, C. (1998). Doing a literature review: releasing the social science research imagination. Sage Publications./*ref*/Hernández, R. y Mendoza, C. P. (2018). Metodología de la Investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw Hill./*ref*/Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación (6th ed.). McGraw Hill./*ref*/Hernández-Ascanio, J., Tirado-Valencia, P. y Ariza-Montes, A. (2016). El concepto de innovación social: ámbitos, definiciones y alcances teóricos. Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa, 88, 164-199. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=174/17449696006/*ref*/Hevia de la Jara, F. (2007). ¿Como construir la confianza? Hacia una definición relacional de la confianza social. En A. Hernández (Coord.), Transparencias, rendición de cuentas y construcción de confianza en la sociedad y Estado mexicanos. Biblioteca Jurídica Virtual. UNAM. http://ru.juridicas.unam.mx:80/xmlui/handle/123456789/11414/*ref*/Jaillier, E., Carmona, Y. y Suárez, L. (2015). Los retos de la comunicación en la apropiación social del conocimiento, en algunas experiencias significativas de innovación social en Medellín. Comunicación, 32, 39-54. https://revistas.upb.edu.co/index.php/comunicacion/article/view/2352/2127/*ref*/Kanter, R. (1995). World class: Thriving locally in the global economy. Simon and Schuster./*ref*/Kruckeberg, D. (2006, 30 de junio-1 de julio). An ‘Organic Model’ of Public Relations: The role of public relations for governments, civil society organizations (CSOs) and corporations in developing and guiding social and cultural policy to build and maintain community in 21st-Century civil society [Ponencia]. International Conference Municipal Social Policy and Publics: Realities and Perspectives. Ulan-Ude City, Buryatia, Rusia./*ref*/Lasa, E. y Soto, A. (2021). Innovación Social Transformadora frente al capitalismo neoliberal. Revista de Economía Crítica, 31. http://revistaeconomiacritica.org/node/1244/*ref*/L’Etang, J. (2005). Critical public relations: Some reflections. Public Relations Review, 31(4), 521-526. https://doi.org/10.1016/J.PUBREV.2005.08.011/*ref*/L’Etang, J. (2006). Public Relations. Critical Debates and Contemporary Practice. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203822449/*ref*/L’Étang, J. (2009). Relaciones Públicas: Conceptos, Práctica y Crítica (1.ª ed.). Editorial UOC./*ref*/L’Etang, J., Mckie, D., Snow, N. y Xifra, J. (2015). The Routledge Handbook of Critical Public Relations. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315852492/*ref*/López, G. A. (2014). Innovación: Lo social le es inmanente. Revista Facultad de Ciencias Económicas: Investigación y Reflexión, 22(2), 123-158. https://www.redalyc.org/pdf/909/90933005009.pdf/*ref*/Marsh, C. (2018). Indirect reciprocity and reputation management: Interdisciplinary findings from evolutionary biology and economics. Public Relations Review, 44(4), 463-470. DOI: http://doi.org/ds6r/*ref*/Martínez-Celorrio, X. (2017). La innovación social: orígenes, tendencias y ambivalencias. Sistema: revista de ciencias sociales, 247, 61-88. http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/126700/1/674366.pdf/*ref*/Mckie, D. y Munshi, D. (2007). Reconfiguring Public Relations: Ecology, Equity and Enterprise. Routledge./*ref*/Michelini, L. (2012). Social innovación and New Business Models. Creating Share Value in Low-Income Markets. Springer-Verlag Berlin Heidelberg./*ref*/Mintz, S. W. (2003). Sabor a comida, sabor a libertad. Incursiones en la comida, la cultura y el pasado. Ediciones de la Reina Roja, S. A. de C. V./*ref*/Moreno, I., Perfetti, S. y Ramil, X. (2020). La comunicación en plataformas de innovación social. Revista Diecisiete: Investigación Interdisciplinar para los objetivos de Desarrollo Sostenible, 2, 105-122. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7561087/*ref*/Mulgan, G. (2006). The process of social innovation. Innovations. Technology, Governance, Globalization, 1(2), 145-162. https://doi.org/10.1162/itgg.2006.1.2.145/*ref*/Murray, R., Caulier-Grice, J. y Mulgan, G. (2010). The open book of social innovation. Ed. National endowment for science, technology and the art London. https://cutt.ly/vWE1XXm/*ref*/Noguero, A. (1995). Función Social de las Relaciones Públicas. Historia, teoría y marco legal. ESRP, Colección Comunicación y Relaciones Públicas./*ref*/Noguero, A. (2006). Consideraciones acerca de las relaciones públicas en el siglo XX y su incardinación actual en el fenómeno de la globalización. Anàlisi: Quaderns de comunicación i cultura, 34, 87-102. https://ddd.uab.cat/record/15553/*ref*/Oszlak, O. y O’Donnell, G. (1984). Estado y políticas estatales en América Latina: hacia una estrategia de investigación. En G. Flores y J. Nef (comps.), Administración pública. Perspectivas críticas. San José de Costa Rica, ICAP./*ref*/Ozdora, E., Ferguson, M. A. y Atakan, S. (2016). Corporate social responsibility and CSR fit as predictors of corporate reputation: A global perspective. Public Relations Review, 42(1), 79-81. https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2015.11.004/*ref*/Pérez, R. y Solórzano, E. (2000). Relaciones públicas superiores: una nueva pedagogía. Universidad de San Martín de Porres./*ref*/Robles, R. (2005). Diálogos entre saberes científicos y artísticos. Impresora Feriva./*ref*/Rodríguez, A. y Alvarado, H. (2008). Claves de la innovación social en América Latina y el Caribe. Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). Santiago de Chile. https://cutt.ly/yWE0Xfh/*ref*/Sánchez de Walter, A. (2012). Redimensionar las Relaciones Públicas: en busca de un constructo teórico que optimice la dinámica comunicacional entre las realidades sociales y empresariales. Correspondencias & Análisis, 2, 85-98. https://doi.org/10.24265/cian.2012.n2.04/*ref*/Simões, R. P. (1984). Relaçoes Públicas: Funçao Política. FEEVALE, Novo Hamburgo./*ref*/Simões, R. P. (2001). Relaçoes Públicas e Micropolítica (2.ª ed.). Summus editorial./*ref*/Simon, R. (1986). Relaciones Públicas. Teoría y práctica. Editorial Limusa./*ref*/Simon, J., Millard, J., Lauritzen, J. R. K., Carpintero, G., Schimpf, G. y Leszek, P. (2014). Haciendo innovación social: una guía para profesionales. Producto final del proyecto: «Los fundamentos teóricos, empíricos y políticos para la construcción de la innovación social en Europa» (TEPSIE), Comisión Europea - 7º Programa Marco, Bruselas: Comisión Europea, DG Investigación. http://www.transitsocialinnovation.eu/resource-hub/doing-socialinnovation-a-guide-for-practitioners/*ref*/Unceta, A. y Barandiarán, X. (2019). La Innovación Social como instrumento para la Innovación Pública. UCJC Business and Society Review (formerly Known As Universia Business Review), 16(1), 100-125. https://journals.ucjc.edu/ubr/article/view/4015/*ref*/Unceta, A., Castro-Spila, J. y García Fronti, J. (2017). The three governances in social Innovation. Innovation: The European Journal of Social Science Research. Routledge, 30(4), 406-420. https://doi.org/10.1080/13511610.2017.1279537/*ref*/Wakefield, R. (2000). World-class public relations: A model for effective public relations in the multinational, Journal of Communication Management, 5(1), 59-71. http://doi.org/cg837n/*ref*/Wakefield, R. (2011). «World-Class» Public Relations One Decade Later: Does the Model Still Apply? Public Relations Journal, 5(3). https://bit.ly/2SfPwP0/*ref*/Westley, F., Antadze, N., Darcy, J., Riddell, D., Robinson, K. y Geobey, S. (2014). Five Configurations for Scaling Up Social Innovation: Case Examples of Nonprofit Organizations From Canada. The Journal of Applied Behavioral Science, 50(3), 234-260. https://doi.org/10.1177/0021886314532945/*ref*/Wheatley, M. y Frieze, D. (2006). Using Emergence to Take Social Innovation to Scale. The Berkana Institute. https://www.margaretwheatley.com/articles/emergence.htmlDerechos de autor 2021 Rosa María Torres Valdéshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.ojs.correspondenciasyanalisis.com:article/4042023-05-05T21:22:39Z |
score |
13.982926 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).