The role of manufacturer brands in the face of social demands. Analysis of “Negrita” re-branding advertising by Alicorp

Descripción del Articulo

Based on the analysis of Alicorps’ official statement regarding the renaming of their commercial brand Negrita, this article suggests delving into the reasons why brands have begun to take political stands through their discourse and actions, and how this decisions have an impact on the commercial a...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Rivas Gonzales, Viviana Lorena, Tello Giusti, Carolina
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Universidad de San Martín de Porres
Repositorio:Correspondencias & Análisis
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/367
Enlace del recurso:http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/367
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Brand positioning
Brand purpose
Social change
Stereotypes
Alicorp
Posicionamiento de marca
Cambio social
Estereotipos
id REVCOA_6bf56f3f55db1d932adce8d5b59aa481
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/367
network_acronym_str REVCOA
network_name_str Correspondencias & Análisis
repository_id_str
spelling The role of manufacturer brands in the face of social demands. Analysis of “Negrita” re-branding advertising by AlicorpEl Rol de las marcas fabricantes ante la demandas sociales: Análisis del anuncio de cambio de marca de los productos Negrita por la empresa AlicorpRivas Gonzales, Viviana LorenaTello Giusti, CarolinaBrand positioningBrand purposeSocial changeStereotypesAlicorpPosicionamiento de marcaCambio socialEstereotiposAlicorpBased on the analysis of Alicorps’ official statement regarding the renaming of their commercial brand Negrita, this article suggests delving into the reasons why brands have begun to take political stands through their discourse and actions, and how this decisions have an impact on the commercial and manufacturers’ brand equity as well as their consumers. Albeit interest regarding role portrayals in advertising is not a new issue,  “¿is it possible that brands and advertising have embraced a new role as social actors?, “¿are societal changes so powerful that they call for a brand to take a political stand towards them?”  Through on the outcome of these questions, and through this cases’ discussion, this study seeks to explore the roots and consequences of this new brand positioning.Partiendo del análisis del pronunciamiento de la marca Alicorp sobre el cambio de nombre de su marca comercial Negrita, se propone profundizar en las razones por las cuales las marcas han comenzado a tomar posiciones políticas a través de sus discursos y acciones, y de qué manera estas decisiones impactan en la valoración de la marca fabricante, la marca comercial y sus consumidores. Aunque este interés acerca de las representaciones sociales en la publicidad no es un tema nuevo, “¿será posible que las marcas y la publicidad hayan adoptado un rol como actores sociales?”, “¿son las transformaciones sociales actuales tan fuertes que demandan que las marcas tomen una posición política frente a estas?”. Mediante la respuesta a estas preguntas este análisis busca, a través de la presentación y discusión del caso, indagar en las raíces y consecuencias de este nuevo posicionamiento de marca.Universidad San Martín de Porres. Escuela Profesional de Ciencias de la Comunicación. Instituto de Investigación2020-11-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlapplication/xmlapplication/zipaudio/mpegaudio/mpeghttp://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/36710.24265/cian.2020.n12.05Correspondences & analysis; No. 12 (2020): Correspondences & analysis N°12 2020 (july - december); 123-157Correspondencias & análisis; Núm. 12 (2020): Correspondencias & análisis N°12 2020 (julio - diciembre); 123-1572304-22652224-235Xreponame:Correspondencias & Análisisinstname:Universidad de San Martín de Porresinstacron:USMPspahttp://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/367/523http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/367/538http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/367/551http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/367/564http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/367/849http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/367/850Derechos de autor 2020 Viviana Lorena Rivas Gonzales, Carolina Tello Giustiinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3672025-01-17T16:02:26Z
dc.title.none.fl_str_mv The role of manufacturer brands in the face of social demands. Analysis of “Negrita” re-branding advertising by Alicorp
El Rol de las marcas fabricantes ante la demandas sociales: Análisis del anuncio de cambio de marca de los productos Negrita por la empresa Alicorp
title The role of manufacturer brands in the face of social demands. Analysis of “Negrita” re-branding advertising by Alicorp
spellingShingle The role of manufacturer brands in the face of social demands. Analysis of “Negrita” re-branding advertising by Alicorp
Rivas Gonzales, Viviana Lorena
Brand positioning
Brand purpose
Social change
Stereotypes
Alicorp
Posicionamiento de marca
Cambio social
Estereotipos
Alicorp
title_short The role of manufacturer brands in the face of social demands. Analysis of “Negrita” re-branding advertising by Alicorp
title_full The role of manufacturer brands in the face of social demands. Analysis of “Negrita” re-branding advertising by Alicorp
title_fullStr The role of manufacturer brands in the face of social demands. Analysis of “Negrita” re-branding advertising by Alicorp
title_full_unstemmed The role of manufacturer brands in the face of social demands. Analysis of “Negrita” re-branding advertising by Alicorp
title_sort The role of manufacturer brands in the face of social demands. Analysis of “Negrita” re-branding advertising by Alicorp
dc.creator.none.fl_str_mv Rivas Gonzales, Viviana Lorena
Tello Giusti, Carolina
author Rivas Gonzales, Viviana Lorena
author_facet Rivas Gonzales, Viviana Lorena
Tello Giusti, Carolina
author_role author
author2 Tello Giusti, Carolina
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Brand positioning
Brand purpose
Social change
Stereotypes
Alicorp
Posicionamiento de marca
Cambio social
Estereotipos
Alicorp
topic Brand positioning
Brand purpose
Social change
Stereotypes
Alicorp
Posicionamiento de marca
Cambio social
Estereotipos
Alicorp
description Based on the analysis of Alicorps’ official statement regarding the renaming of their commercial brand Negrita, this article suggests delving into the reasons why brands have begun to take political stands through their discourse and actions, and how this decisions have an impact on the commercial and manufacturers’ brand equity as well as their consumers. Albeit interest regarding role portrayals in advertising is not a new issue,  “¿is it possible that brands and advertising have embraced a new role as social actors?, “¿are societal changes so powerful that they call for a brand to take a political stand towards them?”  Through on the outcome of these questions, and through this cases’ discussion, this study seeks to explore the roots and consequences of this new brand positioning.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-11-23
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/367
10.24265/cian.2020.n12.05
url http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/367
identifier_str_mv 10.24265/cian.2020.n12.05
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/367/523
http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/367/538
http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/367/551
http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/367/564
http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/367/849
http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/367/850
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2020 Viviana Lorena Rivas Gonzales, Carolina Tello Giusti
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2020 Viviana Lorena Rivas Gonzales, Carolina Tello Giusti
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
application/xml
application/zip
audio/mpeg
audio/mpeg
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad San Martín de Porres. Escuela Profesional de Ciencias de la Comunicación. Instituto de Investigación
publisher.none.fl_str_mv Universidad San Martín de Porres. Escuela Profesional de Ciencias de la Comunicación. Instituto de Investigación
dc.source.none.fl_str_mv Correspondences & analysis; No. 12 (2020): Correspondences & analysis N°12 2020 (july - december); 123-157
Correspondencias & análisis; Núm. 12 (2020): Correspondencias & análisis N°12 2020 (julio - diciembre); 123-157
2304-2265
2224-235X
reponame:Correspondencias & Análisis
instname:Universidad de San Martín de Porres
instacron:USMP
instname_str Universidad de San Martín de Porres
instacron_str USMP
institution USMP
reponame_str Correspondencias & Análisis
collection Correspondencias & Análisis
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1847438291708674048
score 12.677942
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).