Mediations and sociodigital interactions related with self-medication among young university students in Mexico

Descripción del Articulo

This paper reports the results of a concluded research investigating the selfmedication practice among university students in México. The study suggests that young university students who practice self-medication reinforce this behaviour through social media among their peers. This exploratory resea...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Farías Ochoa, Alberto
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2024
Institución:Universidad de San Martín de Porres
Repositorio:Correspondencias & Análisis
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/505
Enlace del recurso:http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/505
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:estudiantes universitarios de México
plataformas sociales y fármacos
automedicación
salud mental
Mexican university students
social media and pharmacy
selfmedication
mental health
id REVCOA_225a409f6245c5c98dbefb1dff0d96bb
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/505
network_acronym_str REVCOA
network_name_str Correspondencias & Análisis
repository_id_str
spelling Mediations and sociodigital interactions related with self-medication among young university students in MexicoMediaciones e interacciones sociodigitales relacionadas con la automedicación en jóvenes universitarios de MéxicoFarías Ochoa, AlbertoFarías Ochoa, Albertoestudiantes universitarios de Méxicoplataformas sociales y fármacosautomedicaciónsalud mentalMexican university studentssocial media and pharmacyselfmedication mental healthThis paper reports the results of a concluded research investigating the selfmedication practice among university students in México. The study suggests that young university students who practice self-medication reinforce this behaviour through social media among their peers. This exploratory research had a qualitative approach and incorporated etnography and interviews (in-depth and semi-structured) as methods for collecting data for further analysis. During the study, several coincidences were found about the practice of self-medication among university students in Mexico, and other investigations reported the same practice among other university students in Latin America. Medication in young people without physician supervision is increasing every day, and accessibility to pharmaceutical products is very common, especially in developing countries. Furthermore, social networks give university students new channels for acquiring medicines. Self-medication in university students requires special attention from multidisciplinary approaches to study the phenomenon through different dimensions and prevent several risk possibilities among this population.      El artículo reporta los resultados de una investigación concluida que indaga el hábito de la automedicación en jóvenes universitarios de México. La indagación partió del supuesto de que los jóvenes universitarios que practican la automedicación refuerzan dichos hábitos a través de las mediaciones que sostienen con sus pares a través de las redes sociodigitales. Se trató de un estudio de tipo exploratorio con enfoque cualitativo que emplea la etnografía como método particular y se sirve de entrevistas a profundidad y de entrevistas semiestructuradas como técnicas de recopilación de la información y análisis. En la investigación se identificaron coincidencias en las prácticas de la automedicación y las mediaciones tecnológicas en jóvenes estudiantes de México con las que refieren otros trabajos sobre jóvenes de América Latina. La automedicación en los jóvenes se encuentra en crecimiento, la accesibilidad a los fármacos es muy sencilla principalmente en los países en vías de desarrollo y las plataformas sociodigitales aportan nuevos canales para la adquisición de medicamentos de diferente índole. La automedicación en la población    Universidad San Martín de Porres. Escuela Profesional de Ciencias de la Comunicación. Instituto de Investigación2024-11-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttp://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/50510.24265/cian.2024.n20.03Correspondences & analysis; No. 20 (2024): Correspondences & analysis N°20 2024 (july - december); 92-116Correspondencias & análisis; Núm. 20 (2024): Correspondencias & análisis N°20 2024 (julio - diciembre); 92-1162304-22652224-235Xreponame:Correspondencias & Análisisinstname:Universidad de San Martín de Porresinstacron:USMPspahttp://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/505/1039http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/505/1065Derechos de autor 2024 Alberto Farías Ochoahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5052025-05-09T20:16:16Z
dc.title.none.fl_str_mv Mediations and sociodigital interactions related with self-medication among young university students in Mexico
Mediaciones e interacciones sociodigitales relacionadas con la automedicación en jóvenes universitarios de México
title Mediations and sociodigital interactions related with self-medication among young university students in Mexico
spellingShingle Mediations and sociodigital interactions related with self-medication among young university students in Mexico
Farías Ochoa, Alberto
estudiantes universitarios de México
plataformas sociales y fármacos
automedicación
salud mental
Mexican university students
social media and pharmacy
selfmedication
mental health
title_short Mediations and sociodigital interactions related with self-medication among young university students in Mexico
title_full Mediations and sociodigital interactions related with self-medication among young university students in Mexico
title_fullStr Mediations and sociodigital interactions related with self-medication among young university students in Mexico
title_full_unstemmed Mediations and sociodigital interactions related with self-medication among young university students in Mexico
title_sort Mediations and sociodigital interactions related with self-medication among young university students in Mexico
dc.creator.none.fl_str_mv Farías Ochoa, Alberto
Farías Ochoa, Alberto
author Farías Ochoa, Alberto
author_facet Farías Ochoa, Alberto
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv estudiantes universitarios de México
plataformas sociales y fármacos
automedicación
salud mental
Mexican university students
social media and pharmacy
selfmedication
mental health
topic estudiantes universitarios de México
plataformas sociales y fármacos
automedicación
salud mental
Mexican university students
social media and pharmacy
selfmedication
mental health
description This paper reports the results of a concluded research investigating the selfmedication practice among university students in México. The study suggests that young university students who practice self-medication reinforce this behaviour through social media among their peers. This exploratory research had a qualitative approach and incorporated etnography and interviews (in-depth and semi-structured) as methods for collecting data for further analysis. During the study, several coincidences were found about the practice of self-medication among university students in Mexico, and other investigations reported the same practice among other university students in Latin America. Medication in young people without physician supervision is increasing every day, and accessibility to pharmaceutical products is very common, especially in developing countries. Furthermore, social networks give university students new channels for acquiring medicines. Self-medication in university students requires special attention from multidisciplinary approaches to study the phenomenon through different dimensions and prevent several risk possibilities among this population.      
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-11-05
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/505
10.24265/cian.2024.n20.03
url http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/505
identifier_str_mv 10.24265/cian.2024.n20.03
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/505/1039
http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/505/1065
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2024 Alberto Farías Ochoa
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2024 Alberto Farías Ochoa
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad San Martín de Porres. Escuela Profesional de Ciencias de la Comunicación. Instituto de Investigación
publisher.none.fl_str_mv Universidad San Martín de Porres. Escuela Profesional de Ciencias de la Comunicación. Instituto de Investigación
dc.source.none.fl_str_mv Correspondences & analysis; No. 20 (2024): Correspondences & analysis N°20 2024 (july - december); 92-116
Correspondencias & análisis; Núm. 20 (2024): Correspondencias & análisis N°20 2024 (julio - diciembre); 92-116
2304-2265
2224-235X
reponame:Correspondencias & Análisis
instname:Universidad de San Martín de Porres
instacron:USMP
instname_str Universidad de San Martín de Porres
instacron_str USMP
institution USMP
reponame_str Correspondencias & Análisis
collection Correspondencias & Análisis
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1847438292158513152
score 12.678005
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).