ENSEÑAR APRENDER LA CIENCIA COMO INVESTIGACIÓN

Descripción del Articulo

In the country it was thought that the scientific research it could make only certain people, presently is within reach of all. In the last years terminologies and definitions have been created that "assure" the validity the project and after the results; it caused that courses on investig...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Ishiyama Cervantes, Raúl
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2019
Institución:Centro de Preparación para la Ciencia y Tecnología
Repositorio:ECIPERÚ
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.eciperu.net:article/154
Enlace del recurso:https://revistas.eciperu.net/index.php/ECIPERU/article/view/154
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Investigación, metodología, escolar, universitario.
Investigation, methodology, student, and college student.
id REVCEPRE_a034732366aa0bd6269046599982c7a1
oai_identifier_str oai:revistas.eciperu.net:article/154
network_acronym_str REVCEPRE
network_name_str ECIPERÚ
repository_id_str
spelling ENSEÑAR APRENDER LA CIENCIA COMO INVESTIGACIÓNIshiyama Cervantes, RaúlInvestigación, metodología, escolar, universitario.Investigation, methodology, student, and college student.In the country it was thought that the scientific research it could make only certain people, presently is within reach of all. In the last years terminologies and definitions have been created that "assure" the validity the project and after the results; it caused that courses on investigation were created, each one with its own methodology. The Concytec established the Scholastic Fair of Science and Technology with the purpose of waking up vocations by the investigation from the school. This work was made on base to the scholastic fairs interviewing to students and professors of schools; in addition to professors to courses of investigation in the universities and professionals who graduated with thesis. One was that the students of schools have interest by the investigation, the university students see it more complicated and consider to investigate is difficult by the detailed courses on methodology of the investigation that impose to them, those that graduate with thesis delayed in average a year in culminating it. Teaching to make the investigation in natural form and practice is pleasant for the students.En el país se creía que la investigación científica la podían hacer solamente determinadas personas, ahora está al alcance de todos. En los últimos años se han creado terminologías y definiciones que “aseguran” la validez del proyecto y luego de los resultados; esto hizo que se crearan cursos sobre investigación, cada uno con su propia metodología. El Concytec estableció la Feria Escolar de Ciencia y Tecnología con el fin de despertar vocaciones por la investigación desde la escuela. Este trabajo se realizó con base a las ferias escolares entrevistando a alumnos y profesores de colegios; además a profesores de cursos de investigación en las universidades y profesionales que se graduaron con tesis. Se encontró que los alumnos de colegios tienen interés por la investigación, los estudiantes universitarios lo ven más complicado y consideran que investigar es difícil por los cursos detallistas sobre metodología de la investigación que les imponen, los que se gradúan con tesis demoraron en promedio un año en culminarla. Enseñar a realizar la investigación en forma natural y practica es amena para los estudiantes.Centro de Preparación para la Ciencia y Tecnología (Ceprecyt)2019-01-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.eciperu.net/index.php/ECIPERU/article/view/15410.33017/RevECIPeru2004.0021/Revista ECIPerú; Vol. 1 Núm. 2 (2004); 31813-0194reponame:ECIPERÚinstname:Centro de Preparación para la Ciencia y Tecnologíainstacron:CEPRECYTspahttps://revistas.eciperu.net/index.php/ECIPERU/article/view/154/147Derechos de autor 2004 Revista ECIPerúinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.eciperu.net:article/1542019-01-08T17:22:17Z
dc.title.none.fl_str_mv ENSEÑAR APRENDER LA CIENCIA COMO INVESTIGACIÓN
title ENSEÑAR APRENDER LA CIENCIA COMO INVESTIGACIÓN
spellingShingle ENSEÑAR APRENDER LA CIENCIA COMO INVESTIGACIÓN
Ishiyama Cervantes, Raúl
Investigación, metodología, escolar, universitario.
Investigation, methodology, student, and college student.
title_short ENSEÑAR APRENDER LA CIENCIA COMO INVESTIGACIÓN
title_full ENSEÑAR APRENDER LA CIENCIA COMO INVESTIGACIÓN
title_fullStr ENSEÑAR APRENDER LA CIENCIA COMO INVESTIGACIÓN
title_full_unstemmed ENSEÑAR APRENDER LA CIENCIA COMO INVESTIGACIÓN
title_sort ENSEÑAR APRENDER LA CIENCIA COMO INVESTIGACIÓN
dc.creator.none.fl_str_mv Ishiyama Cervantes, Raúl
author Ishiyama Cervantes, Raúl
author_facet Ishiyama Cervantes, Raúl
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Investigación, metodología, escolar, universitario.
Investigation, methodology, student, and college student.
topic Investigación, metodología, escolar, universitario.
Investigation, methodology, student, and college student.
description In the country it was thought that the scientific research it could make only certain people, presently is within reach of all. In the last years terminologies and definitions have been created that "assure" the validity the project and after the results; it caused that courses on investigation were created, each one with its own methodology. The Concytec established the Scholastic Fair of Science and Technology with the purpose of waking up vocations by the investigation from the school. This work was made on base to the scholastic fairs interviewing to students and professors of schools; in addition to professors to courses of investigation in the universities and professionals who graduated with thesis. One was that the students of schools have interest by the investigation, the university students see it more complicated and consider to investigate is difficult by the detailed courses on methodology of the investigation that impose to them, those that graduate with thesis delayed in average a year in culminating it. Teaching to make the investigation in natural form and practice is pleasant for the students.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-01-04
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.eciperu.net/index.php/ECIPERU/article/view/154
10.33017/RevECIPeru2004.0021/
url https://revistas.eciperu.net/index.php/ECIPERU/article/view/154
identifier_str_mv 10.33017/RevECIPeru2004.0021/
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.eciperu.net/index.php/ECIPERU/article/view/154/147
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2004 Revista ECIPerú
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2004 Revista ECIPerú
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Preparación para la Ciencia y Tecnología (Ceprecyt)
publisher.none.fl_str_mv Centro de Preparación para la Ciencia y Tecnología (Ceprecyt)
dc.source.none.fl_str_mv Revista ECIPerú; Vol. 1 Núm. 2 (2004); 3
1813-0194
reponame:ECIPERÚ
instname:Centro de Preparación para la Ciencia y Tecnología
instacron:CEPRECYT
instname_str Centro de Preparación para la Ciencia y Tecnología
instacron_str CEPRECYT
institution CEPRECYT
reponame_str ECIPERÚ
collection ECIPERÚ
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1845884610029813760
score 13.377112
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).