THE JUXTAPOSITION OF IMAGES AND THE PERSPECTIVE OF THE MIGRANT SUBJECT IN 5 METROS DE POEMAS (1927) BY CARLOS OQUENDO DE AMAT
Descripción del Articulo
The Peruvian vanguard was a period characterized by linguistic experimentation and the development of visual poetry that invites the reader to actively participate in the interpretation of the poem. Carlos Oquendo de Amat (1905-1936) is one of the greatest representatives of the new sensibility that...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2022 |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs2.www.metaforarevista.com:article/217 |
Enlace del recurso: | https://www.metaforarevista.com/index.php/meta/article/view/217 |
id |
REVAPR_1d889184e8c7bb0b07d1efd2d9f2d499 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.www.metaforarevista.com:article/217 |
network_acronym_str |
REVAPR |
network_name_str |
Metáfora |
repository_id_str |
|
spelling |
THE JUXTAPOSITION OF IMAGES AND THE PERSPECTIVE OF THE MIGRANT SUBJECT IN 5 METROS DE POEMAS (1927) BY CARLOS OQUENDO DE AMATLA YUXTAPOSICIÓN DE IMÁGENES Y LA PERSPECTIVA DEL SUJETO MIGRANTE EN 5 METROS DE POEMAS (1927) DE CARLOS OQUENDO DE AMATDurand Luna, Sandra MelinaThe Peruvian vanguard was a period characterized by linguistic experimentation and the development of visual poetry that invites the reader to actively participate in the interpretation of the poem. Carlos Oquendo de Amat (1905-1936) is one of the greatest representatives of the new sensibility that is expressed through language and sets a trend in twentieth-century Peruvian poetry. For this reason, this article proposes to examine, based on the theory of modern versology by Isabel Paraíso and Francisco López Estrada, the juxtaposition of images in the collection of poems 5 meters of poems (1927) to explore the relationship between the visual aspect and semantic from the perspective of the migrant subject to the modernization of the city, technological advances and the media.La vanguardia peruana fue un periodo que se caracterizó por la experimentación lingüística y el desarrollo de una poesía visual que invita al lector a participar de manera activa en la interpretación del poema. Carlos Oquendo de Amat (1905-1936) es uno de los mayores representantes de la nueva sensibilidad que se expresa a través del lenguaje y marca una tendencia en la poesía peruana del siglo xx. Por ello, el presente artículo propone examinar, a partir de la teoría de la versología moderna de Isabel Paraíso y Francisco López Estrada, la yuxtaposición de imágenes en el poemario 5 metros de poemas (1927) con la finalidad de explorar la relación entre el aspecto visual y semántico desde la perspectiva del sujeto migrante ante la modernización de la ciudad, los avances tecnológicos y los medios de comunicación.Asociación Peruana de Retórica2022-02-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.metaforarevista.com/index.php/meta/article/view/21710.36286/mrlad.v3i6.116METÁFORA REVISTA DE LITERATURA Y ANÁLISIS DEL DISCURSO; Vol. 4 Núm. 8 (2022)2617-4839spahttps://www.metaforarevista.com/index.php/meta/article/view/217/175Derechos de autor 2022 Sandra Melina Durand Lunahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0oai:ojs2.www.metaforarevista.com:article/2172022-03-25T00:30:35Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE JUXTAPOSITION OF IMAGES AND THE PERSPECTIVE OF THE MIGRANT SUBJECT IN 5 METROS DE POEMAS (1927) BY CARLOS OQUENDO DE AMAT LA YUXTAPOSICIÓN DE IMÁGENES Y LA PERSPECTIVA DEL SUJETO MIGRANTE EN 5 METROS DE POEMAS (1927) DE CARLOS OQUENDO DE AMAT |
title |
THE JUXTAPOSITION OF IMAGES AND THE PERSPECTIVE OF THE MIGRANT SUBJECT IN 5 METROS DE POEMAS (1927) BY CARLOS OQUENDO DE AMAT |
spellingShingle |
THE JUXTAPOSITION OF IMAGES AND THE PERSPECTIVE OF THE MIGRANT SUBJECT IN 5 METROS DE POEMAS (1927) BY CARLOS OQUENDO DE AMAT Durand Luna, Sandra Melina |
title_short |
THE JUXTAPOSITION OF IMAGES AND THE PERSPECTIVE OF THE MIGRANT SUBJECT IN 5 METROS DE POEMAS (1927) BY CARLOS OQUENDO DE AMAT |
title_full |
THE JUXTAPOSITION OF IMAGES AND THE PERSPECTIVE OF THE MIGRANT SUBJECT IN 5 METROS DE POEMAS (1927) BY CARLOS OQUENDO DE AMAT |
title_fullStr |
THE JUXTAPOSITION OF IMAGES AND THE PERSPECTIVE OF THE MIGRANT SUBJECT IN 5 METROS DE POEMAS (1927) BY CARLOS OQUENDO DE AMAT |
title_full_unstemmed |
THE JUXTAPOSITION OF IMAGES AND THE PERSPECTIVE OF THE MIGRANT SUBJECT IN 5 METROS DE POEMAS (1927) BY CARLOS OQUENDO DE AMAT |
title_sort |
THE JUXTAPOSITION OF IMAGES AND THE PERSPECTIVE OF THE MIGRANT SUBJECT IN 5 METROS DE POEMAS (1927) BY CARLOS OQUENDO DE AMAT |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Durand Luna, Sandra Melina |
author |
Durand Luna, Sandra Melina |
author_facet |
Durand Luna, Sandra Melina |
author_role |
author |
description |
The Peruvian vanguard was a period characterized by linguistic experimentation and the development of visual poetry that invites the reader to actively participate in the interpretation of the poem. Carlos Oquendo de Amat (1905-1936) is one of the greatest representatives of the new sensibility that is expressed through language and sets a trend in twentieth-century Peruvian poetry. For this reason, this article proposes to examine, based on the theory of modern versology by Isabel Paraíso and Francisco López Estrada, the juxtaposition of images in the collection of poems 5 meters of poems (1927) to explore the relationship between the visual aspect and semantic from the perspective of the migrant subject to the modernization of the city, technological advances and the media. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-02-15 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://www.metaforarevista.com/index.php/meta/article/view/217 10.36286/mrlad.v3i6.116 |
url |
https://www.metaforarevista.com/index.php/meta/article/view/217 |
identifier_str_mv |
10.36286/mrlad.v3i6.116 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.metaforarevista.com/index.php/meta/article/view/217/175 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2022 Sandra Melina Durand Luna http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2022 Sandra Melina Durand Luna http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Asociación Peruana de Retórica |
publisher.none.fl_str_mv |
Asociación Peruana de Retórica |
dc.source.none.fl_str_mv |
METÁFORA REVISTA DE LITERATURA Y ANÁLISIS DEL DISCURSO; Vol. 4 Núm. 8 (2022) 2617-4839 |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1741978178046394368 |
score |
13.83948 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).