Argumentative structures and techniques in the school Discourse
Descripción del Articulo
This study suggests an interdisciplinary model for the analysis of school argumentation that applies the Theory of Argumentation to the educational field. For the reconstruction of the school argumentative discourse, two theoretical tools have been used: Lo Cascio’s (1998) textual linguistics —usefu...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2021 |
Institución: | Academia Peruana de la Lengua |
Repositorio: | Boletín de la Academia Peruana de la Lengua |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.revistas.apl.org.pe:article/800 |
Enlace del recurso: | https://revistas.apl.org.pe/index.php/boletinapl/article/view/800 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | text linguistics argumentative techniques reservation argumentative Structure lingüística textual técnicas argumentativas reserva estructura argumentativa linguistique textuelle techniques argumentatives réserve structure argumentative |
Sumario: | This study suggests an interdisciplinary model for the analysis of school argumentation that applies the Theory of Argumentation to the educational field. For the reconstruction of the school argumentative discourse, two theoretical tools have been used: Lo Cascio’s (1998) textual linguistics —useful in order to discover the argumentative framework— and the new rhetoric of Perelman and Olbrechts-Tyteca (1958/1989), which will serve to recognize the argumentative techniques used. The method of this work is a qualitative research with descriptive orientation; the latter aspect can be seen in the systematic observation of the elements that make up the argumentation, the graphic representation of the arguments and the identification of the argumentative techniques used by the students in their dissertation. The evaluation of these data provides an understanding of the relationship between the arguments exposed and demonstrates the presence of reservations and reiterations of the point of view throughout their discourse; in addition, the use of connectors, reformulators and argumentative operators to point out the route taken by the propositions and finally, the argumentative techniques used are interpreted. |
---|
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).