Critical thinking, university, history, knowledge, South Andean

Descripción del Articulo

This editorial presentation refers to the National University of the Altiplano (Puno), knowing that it is not easy to analyze new or innovative social, political and cultural processes, in this case of the university system, because we live periods of cultural homogenization where diversity has been...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Alanoca Arocutipa, Vicente
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2017
Institución:Universidad Nacional del Altiplano
Repositorio:Revista de Investigaciones Altoandinas
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:huajsapata.unap.edu.pe:article/129
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Critical thinking
university
history
knowledge
South Andean
pensamiento crítico
universidad
historia
conocimiento
Sur Andino
id REVALT_1f5702ff777635b2b5caf9e270eb4bbe
oai_identifier_str oai:huajsapata.unap.edu.pe:article/129
network_acronym_str REVALT
network_name_str Revista de Investigaciones Altoandinas
repository_id_str
spelling Critical thinking, university, history, knowledge, South AndeanLa universidad en el proceso de la reconstrucción del pensamiento críticoAlanoca Arocutipa, Vicente Alanoca Arocutipa, Vicente Critical thinkinguniversityhistoryknowledgeSouth Andeanpensamiento críticouniversidadhistoriaconocimientoSur AndinoThis editorial presentation refers to the National University of the Altiplano (Puno), knowing that it is not easy to analyze new or innovative social, political and cultural processes, in this case of the university system, because we live periods of cultural homogenization where diversity has been denied of languages and cultures. In this context, the development of critical thinking has become relegated with a sense of pertinence. It is known that the history of the UNA, passes through three relevant moments, such as the creation under an anchorage of positivism, then the reopening that was a tenacious struggle of the Puno region, and now embarked on the licensing process and with a great progress in the accreditation of vocational schools. There are challenges that must be met, especially considering research and intellectual production. The  Journal of Research Altoandinas, constitutes one of the doors of entry in the process of the reconstruction of critical thinking, where it develops themes framed within a plurality and freedom of thought that requires normative frameworks for the improvement of basic conditions quality and in the context of multicultural and linguistic diversity.Esta presentación editorial está referida a la Universidad Nacional del Altiplano – Puno (UNAP), sabiendo que no es fácil analizar procesos sociales, políticos y culturales nuevos o innovadores, en este caso del sistema universitario, porque vivimos periodos de homogenización cultural donde se ha denegado la diversidad de las lenguas y culturas. En ese contexto se ha vuelto relegado el desarrollo del pensamiento crítico con sentido de pertinencia. Es sabido que la historia de la UNAP, pasa por tres momentos relevantes, como es la creación bajo un anclaje del positivismo, luego la reapertura que fue una lucha tenaz de la región Puno, y ahora embarcada en el proceso de licenciamiento y con un gran avance en la acreditación de escuelas profesionales. Existen retos que toca cumplir, sobre todo considerando la investigación y la producción intelectual. La Revista de Investigaciones Altoandinas, viene a constituir en una de las puertas de entrada desde el cualquier lugar del mundo en el proceso de la reconstrucción del pensamiento crítico, donde se desarrolla temáticas enmarcadas dentro una pluralidad y libertad de pensamiento que exige los marcos normativos de la mejora de las condiciones básicas de calidad y según el contexto de la diversidad pluricultural y lingüístico.  Universidad Nacional del Altiplano2017-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdf//huajsapata.unap.edu.pe/index.php/ria/article/view/12910.18271/ria.2017.270Revista de Investigaciones Altoandinas - Journal of High Andean Research; Vol. 19 No. 2 (2017); 119-124Revista de Investigaciones Altoandinas - Journal of High Andean Research; Vol. 19 Núm. 2 (2017); 119-1242306-85822313-2957reponame:Revista de Investigaciones Altoandinasinstname:Universidad Nacional del Altiplanoinstacron:UNAPspa//huajsapata.unap.edu.pe/index.php/ria/article/view/129/116Derechos de autor 2020 Revista de Investigaciones Altoandinasinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:huajsapata.unap.edu.pe:article/1292020-09-29T10:33:36Z
dc.title.none.fl_str_mv Critical thinking, university, history, knowledge, South Andean
La universidad en el proceso de la reconstrucción del pensamiento crítico
title Critical thinking, university, history, knowledge, South Andean
spellingShingle Critical thinking, university, history, knowledge, South Andean
Alanoca Arocutipa, Vicente
Critical thinking
university
history
knowledge
South Andean
pensamiento crítico
universidad
historia
conocimiento
Sur Andino
title_short Critical thinking, university, history, knowledge, South Andean
title_full Critical thinking, university, history, knowledge, South Andean
title_fullStr Critical thinking, university, history, knowledge, South Andean
title_full_unstemmed Critical thinking, university, history, knowledge, South Andean
title_sort Critical thinking, university, history, knowledge, South Andean
dc.creator.none.fl_str_mv Alanoca Arocutipa, Vicente
Alanoca Arocutipa, Vicente
author Alanoca Arocutipa, Vicente
author_facet Alanoca Arocutipa, Vicente
Alanoca Arocutipa, Vicente
author_role author
author2 Alanoca Arocutipa, Vicente
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Critical thinking
university
history
knowledge
South Andean
pensamiento crítico
universidad
historia
conocimiento
Sur Andino
topic Critical thinking
university
history
knowledge
South Andean
pensamiento crítico
universidad
historia
conocimiento
Sur Andino
description This editorial presentation refers to the National University of the Altiplano (Puno), knowing that it is not easy to analyze new or innovative social, political and cultural processes, in this case of the university system, because we live periods of cultural homogenization where diversity has been denied of languages and cultures. In this context, the development of critical thinking has become relegated with a sense of pertinence. It is known that the history of the UNA, passes through three relevant moments, such as the creation under an anchorage of positivism, then the reopening that was a tenacious struggle of the Puno region, and now embarked on the licensing process and with a great progress in the accreditation of vocational schools. There are challenges that must be met, especially considering research and intellectual production. The  Journal of Research Altoandinas, constitutes one of the doors of entry in the process of the reconstruction of critical thinking, where it develops themes framed within a plurality and freedom of thought that requires normative frameworks for the improvement of basic conditions quality and in the context of multicultural and linguistic diversity.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-06-29
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv //huajsapata.unap.edu.pe/index.php/ria/article/view/129
10.18271/ria.2017.270
identifier_str_mv //huajsapata.unap.edu.pe/index.php/ria/article/view/129
10.18271/ria.2017.270
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv //huajsapata.unap.edu.pe/index.php/ria/article/view/129/116
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2020 Revista de Investigaciones Altoandinas
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2020 Revista de Investigaciones Altoandinas
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional del Altiplano
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional del Altiplano
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Investigaciones Altoandinas - Journal of High Andean Research; Vol. 19 No. 2 (2017); 119-124
Revista de Investigaciones Altoandinas - Journal of High Andean Research; Vol. 19 Núm. 2 (2017); 119-124
2306-8582
2313-2957
reponame:Revista de Investigaciones Altoandinas
instname:Universidad Nacional del Altiplano
instacron:UNAP
instname_str Universidad Nacional del Altiplano
instacron_str UNAP
institution UNAP
reponame_str Revista de Investigaciones Altoandinas
collection Revista de Investigaciones Altoandinas
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1833562490469875712
score 13.949868
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).