Tana Ikuaka iyamuki: la corporización kukama entre geoontologías en la Amazonía peruana

Descripción del Articulo

The anthropological study reveals epistemology of the kukama narratives, showing a nation with great sensitivity to transmit the functioning of its ways of life. In this intertwining, humans, no-humans and extra humans configure everyday life, in such a way that each people configures an ontology, b...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Moreira, Daniel Fernandes
Formato: tesis doctoral
Fecha de Publicación:2024
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:PUCP-Tesis
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:tesis.pucp.edu.pe:20.500.12404/29948
Enlace del recurso:http://hdl.handle.net/20.500.12404/29948
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Pueblos indígenas--Aspectos antropológicos--Perú--Amazonía, Región
Mitología indígena--Perú--Amazonía, Región
Pueblos indígenas--Perú--Amazonía, Región--Vida social y costumbres
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description The anthropological study reveals epistemology of the kukama narratives, showing a nation with great sensitivity to transmit the functioning of its ways of life. In this intertwining, humans, no-humans and extra humans configure everyday life, in such a way that each people configures an ontology, because they have the kakura position. So we have lives that originate and position, circulate, familiarize and transform in the worlds. Consequently, the kukama, tuyuca, land is already turned over. This is the implications of the kukama’s daily lifestyle. The kukama narratives tell us that they think, eat and make life decisions with their hearts. For a clearer meaning of their actions, they also believe in dreams. From dreams it is possible to talk to drowned people who live in underwater worlds. So in this enchanted word, the lakes represent human ears, the trees the human eardrum and the cassava (Manihot esculenta) the human arms and legs. All of this forms the kukama corporatization. Archaeological ceramics are brought by the karuaras, the people who live below the water´s surface. The ceramics are placed in terrestrial spaces. Then we perceive a double human and no-human archeology that allows us to think that entities exist between geoontologies. The arrival of the colonizers has consequences in the social configuration because the initial kakura position is changed we have new forms of life that were not presented before such as: The bull, the ghost boat, the cell phone towers and the motorcycles that kill people in the city. Finally, there is a symbolic ecology composed of complex systems that are governed by entities that are between geoontologies in the Peruvian Amazon
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So in this enchanted word, the lakes represent human ears, the trees the human eardrum and the cassava (Manihot esculenta) the human arms and legs. All of this forms the kukama corporatization. Archaeological ceramics are brought by the karuaras, the people who live below the water´s surface. The ceramics are placed in terrestrial spaces. Then we perceive a double human and no-human archeology that allows us to think that entities exist between geoontologies. The arrival of the colonizers has consequences in the social configuration because the initial kakura position is changed we have new forms of life that were not presented before such as: The bull, the ghost boat, the cell phone towers and the motorcycles that kill people in the city. Finally, there is a symbolic ecology composed of complex systems that are governed by entities that are between geoontologies in the Peruvian AmazonEl estudio antropológico presenta la epistemología de las narrativas kukama, una nación con gran sensibilidad para transmitir el funcionamiento de sus formas de vida y modelos mentales. En ese entrelazamiento, humanos y no humanos configuran lo cotidiano kukama pues tienen, la posición kakura. Así, tenemos vidas que se originan, posicionan, circulan, predan, familiarizan y se transforman. En consecuencia, la tierra, tuyuca, ya está volteada y eso se relaciona nuevamente con la vida cotidiana. En su cosmovisión el río tiene alma, parana tsawa, las piedras tienen encantos, las cochas, +patsu y renacos hablan entre sí. Es decir, existe un espacio socializado kukama; mientras que la gente vive, sueña, come y duerme con el corazón, iya. Los espacios son encantadores tejiendo una corporización espacial y humana, pues la cocha, +patsu, representa las orejas humanas, los árboles renacos, el tímpano humano y la planta de la yuca-ÿawiri, (Manihot esculenta) los brazos y las piernas humanas. Las cerámicas arqueológicas son transportadas por los karuaras, gentes del río, desde el mundo subacuático hacia a la tierra, revelando así una manera y forma de servise la arqueología, humana y no humana en el área de planicie de inundación. La llegada de los blancos trajo como consecuencia la reconfiguración las categorías y sus seres vivientes surgiendo: el toro, la mula, el barco fantasma, pelacara, las torres de celulares, el petróleo y el motocarro matador. Finalmente, existe una geografía afectiva dotada de sistemas complejos kukama que son regidos por gentes entre geoontologías en la Amazonía PeruanaspaPontificia Universidad Católica del PerúPEinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.5/pe/Pueblos indígenas--Aspectos antropológicos--Perú--Amazonía, RegiónMitología indígena--Perú--Amazonía, RegiónPueblos indígenas--Perú--Amazonía, Región--Vida social y costumbreshttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.04.03Tana Ikuaka iyamuki: la corporización kukama entre geoontologías en la Amazonía peruanainfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisreponame:PUCP-Tesisinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPSUNEDUDoctor en AntropologíaDoctoradoPontificia Universidad Católica del Perú. Escuela de PosgradoAntropología06104457https://orcid.org/0000-0001-6605-013XYC807263315018Roca Alcazar, Fernando HectorEspinosa de Rivero, Oscar AlbertoPortocarrero Gutierrez, Julio CesarJaimes Betancourt, Carla ViriniaFabiano , Emanuelehttps://purl.org/pe-repo/renati/level#doctorhttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesisORIGINALDaniel Fernandes Moreira.pdfTexto completoapplication/pdf4653197https://tesis.pucp.edu.pe/bitstreams/ad9871ba-9501-4a4d-802d-7900b572149e/download2d5baf164a7240d3b09bdea6294089e8MD55trueAnonymousREADMOREIRA_DANIEL_FERNANDES_T.pdfMOREIRA_DANIEL_FERNANDES_T.pdfReporte de originalidadapplication/pdf31376260https://tesis.pucp.edu.pe/bitstreams/060985a5-3f2f-439b-9473-8aaeb83d1ff1/downloadf6a7318793f9b2a6cf37779344b31d2eMD52falseAdministratorREADCC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-81160https://tesis.pucp.edu.pe/bitstreams/8cbbb6d6-7f22-4b7e-a305-420d89cda48e/download85e50b88013d0c13f136d8bfc3dd4616MD53falseAnonymousREADLICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-81748https://tesis.pucp.edu.pe/bitstreams/2b2dee35-53fd-4099-b5df-4e96e37e8190/downloadbb9bdc0b3349e4284e09149f943790b4MD54falseAnonymousREADTEXTDaniel Fernandes Moreira.pdf.txtDaniel Fernandes Moreira.pdf.txtExtracted texttext/plain520882https://tesis.pucp.edu.pe/bitstreams/b51c2b00-fd41-44c7-84a9-8d65ff844cad/download22d476560612f3ccab948db5aaba5dffMD56falseAnonymousREADMOREIRA_DANIEL_FERNANDES_T.pdf.txtMOREIRA_DANIEL_FERNANDES_T.pdf.txtExtracted texttext/plain6437https://tesis.pucp.edu.pe/bitstreams/c2f399de-8f50-4a04-803d-414034beb5c5/downloadc22ae77aca81c7e235073e1d2fa196e0MD58falseAdministratorREADTHUMBNAILDaniel Fernandes Moreira.pdf.jpgDaniel Fernandes Moreira.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg10446https://tesis.pucp.edu.pe/bitstreams/d80229b0-69da-421a-b600-9a20aa374909/download1cb36cd767818d12f9972b34a4aab9e1MD57falseAnonymousREADMOREIRA_DANIEL_FERNANDES_T.pdf.jpgMOREIRA_DANIEL_FERNANDES_T.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg9484https://tesis.pucp.edu.pe/bitstreams/ca6d54d7-e2b1-45be-ba46-b3c48fa6d41e/downloadd7e06b4278abe992cdd6a029a7b481efMD59falseAdministratorREAD20.500.12404/29948oai:tesis.pucp.edu.pe:20.500.12404/299482025-06-05 14:04:43.663http://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.5/pe/info:eu-repo/semantics/openAccessopen.accesshttps://tesis.pucp.edu.peRepositorio de Tesis PUCPraul.sifuentes@pucp.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