Society, paradigms & intellectuals
Descripción del Articulo
The objectives of this paper are to explore and describe how social relations sustain the creation of particular paradigms and those of their own intellectuals. In this sense, it is relevant to show situations in which the economic and political interests of the state powers demanded the cultural do...
Autor: | |
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Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2019 |
Institución: | Universidad Ricardo Palma |
Repositorio: | Revista URP - Pluriversidad |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/2235 |
Enlace del recurso: | http://revistas.urp.edu.pe/index.php/pluriversidad/article/view/2235 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Sociedad, paradigma intelectual, cultura, dogma. |
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Society, paradigms & intellectualsSociedad, paradigmas e intelectualesCarranza Elguera, VíctorSociedad, paradigma intelectual, cultura, dogma.The objectives of this paper are to explore and describe how social relations sustain the creation of particular paradigms and those of their own intellectuals. In this sense, it is relevant to show situations in which the economic and political interests of the state powers demanded the cultural domain to strengthen social cohesion. For this reason, historical cases, that explain the causal relationship between religion and morality, are presented. These causal relations, formalized at the level of dogma, inhibited the creative development of knowledge and, therefore, the economy and politics. We warn that the dogmatic culture, which dominated and continues to dominate the global social panorama, could not avoid dissidence. In the historical route of this dissidence, in favour of the reason and the truth, heretics will be pointed out, also free thinkers and intellectuals. A key question: what is the margin of autonomy of Peruvian intellectuals to recreate the «regimes of truth» that become hegemonic governments in our society?Los objetivos de este trabajo son explorar y describir cómo las relaciones sociales sostienen la creación de particulares paradigmas y de sus propios intelectuales. En este sentido, es relevante mostrar situaciones en las que los intereses económicos y políticos de los poderes estatales requirieron del dominio cultural para afianzar la cohesión social. Por tal motivo, se presentan casos históricos que dan cuenta de la relación causal entre religión y moral que, formalizadas a nivel de dogma, inhibieron el desenvolvimiento creativo del conocimiento y, por ende, de la economía y la política. Advertimos que la cultura dogmática, que dominó y sigue dominando el panorama social a nivel global, no pudo evitar las disidencias. En la ruta histórica de esta disidencia, a favor de la razón y la verdad, destacarán herejes, libre pensadores e intelectuales. Una pregunta clave: ¿cuál es el margen de autonomía de los intelectuales peruanos para recrear los “regímenes de verdad” que devienen hegemónicos en nuestra sociedad?Universidad Ricardo Palma2019-09-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionRevisión por pares externosExternal peer reviewapplication/pdftext/htmlhttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/pluriversidad/article/view/223510.31381/pluriversidad.v3i3.2235PLURIVERSIDAD; Núm. 3 (2019): PLURIVERSIDAD; 65-752617-62622617-625410.31381/pluriversidad.v3i3reponame:Revista URP - Pluriversidadinstname:Universidad Ricardo Palmainstacron:URPspahttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/pluriversidad/article/view/2235/2268http://revistas.urp.edu.pe/index.php/pluriversidad/article/view/2235/2973Derechos de autor 2019 Pluriversidadinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-03-15T17:20:31Zmail@mail.com - |
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The objectives of this paper are to explore and describe how social relations sustain the creation of particular paradigms and those of their own intellectuals. In this sense, it is relevant to show situations in which the economic and political interests of the state powers demanded the cultural domain to strengthen social cohesion. For this reason, historical cases, that explain the causal relationship between religion and morality, are presented. These causal relations, formalized at the level of dogma, inhibited the creative development of knowledge and, therefore, the economy and politics. We warn that the dogmatic culture, which dominated and continues to dominate the global social panorama, could not avoid dissidence. In the historical route of this dissidence, in favour of the reason and the truth, heretics will be pointed out, also free thinkers and intellectuals. A key question: what is the margin of autonomy of Peruvian intellectuals to recreate the «regimes of truth» that become hegemonic governments in our society? |
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