The university, problematic reality

Descripción del Articulo

The University of San Marcos de Lima asks me for a few words about “The University in the 20th century”. The occasion, its fourth centenary. The reason, the awareness that all the clear heads that move around the University have, that this is nothing simple and obvious today, that it can march witho...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Marías, Julian
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2016
Institución:Universidad Marcelino Champagnat
Repositorio:Revista UMCH - Educa
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.umch.edu.pe:article/59
Enlace del recurso:http://revistas.umch.edu.pe/EducaUMCH/article/view/59
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Universidad
Siglo XX
id 2617-0337_dbb08390ec265f02e09f33f85ce7d11c
oai_identifier_str oai:revistas.umch.edu.pe:article/59
network_acronym_str 2617-0337
repository_id_str .
network_name_str Revista UMCH - Educa
spelling The university, problematic realityLa universidad, realidad problemáticaMarías, JulianUniversidadSiglo XXThe University of San Marcos de Lima asks me for a few words about “The University in the 20th century”. The occasion, its fourth centenary. The reason, the awareness that all the clear heads that move around the University have, that this is nothing simple and obvious today, that it can march without more and do the same as until now. The University of San Marcos de Lima is the oldest of the two Americas: Fifty-nine years after the discovery, a University was already rising along the edges of the Pacific. I am little friend of the emphasis, and I do not usually take pride in past Spanish or Latin American glories; I fear, rather, all those great gestures that people of our lineage usually make; but I also don't think that the shock that in our historical sensibility produces that date should be overlooked: 1551. And that long tradition of four centuries of authority to the University of Lima to ask today what happens to the University. Will I have any authority to try to give an answer? This is more than problematic.La Universidad de San Marcos de Lima me pide unas palabras sobre “La Universidad en el siglo XX”. La ocasión, su cuarto centenario. El motivo, la conciencia que tienen todas las cabezas claras que se mueven en torno a la Universidad, de que ésta no es hoy nada sencillo y obvio, que pueda marchar sin más y hacer lo mismo que hasta ahora. La Universidad de San Marcos de Lima es la más antigua de las dos Américas: a los cincuenta y nueve años del descubrimiento, una Universidad se levantaba ya junto a los bordes del Pacífico. Soy poco amigo del énfasis, y no suelo envanecerme con glorias pretéritas españolas ni hispanoamericanas; temo, más bien, todos esos grandes gestos que suelen hacer las gentes de nuestro linaje; pero tampoco creo que se deba pasar por alto el shock que en nuestra sensibilidad histórica produce esa fecha: 1551. Y esa ya larga tradición de cuatro siglos de autoridad a la Universidad de Lima para preguntarse hoy qué pasa con la Universidad. ¿Tendré yo alguna autoridad para intentar dar una respuesta? Esto es más que problemático.Universidad Marcelino Champagnat2016-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.umch.edu.pe/EducaUMCH/article/view/5910.35756/educaumch.201607.59EDUCA UMCH Journal; No 07 (2016): Journal Educa - UMCH N°7 2016 (january - june); 131-142Revista EDUCA UMCH; Núm. 07 (2016): Revista Educa - UMCH N°7 2016 (enero - junio); 131-1422617-03372617-808710.35756/educaumch.201607reponame:Revista UMCH - Educainstname:Universidad Marcelino Champagnatinstacron:UMCHspahttp://revistas.umch.edu.pe/EducaUMCH/article/view/59/5510.35756/educaumch.201607.59.55Copyright (c) 2016 Revista EDUCA UMCHhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-03T15:45:22Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv The university, problematic reality
La universidad, realidad problemática
title The university, problematic reality
spellingShingle The university, problematic reality
Marías, Julian
Universidad
Siglo XX
title_short The university, problematic reality
title_full The university, problematic reality
title_fullStr The university, problematic reality
title_full_unstemmed The university, problematic reality
title_sort The university, problematic reality
dc.creator.none.fl_str_mv Marías, Julian
author Marías, Julian
author_facet Marías, Julian
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Universidad
Siglo XX
topic Universidad
Siglo XX
dc.description.none.fl_txt_mv The University of San Marcos de Lima asks me for a few words about “The University in the 20th century”. The occasion, its fourth centenary. The reason, the awareness that all the clear heads that move around the University have, that this is nothing simple and obvious today, that it can march without more and do the same as until now. The University of San Marcos de Lima is the oldest of the two Americas: Fifty-nine years after the discovery, a University was already rising along the edges of the Pacific. I am little friend of the emphasis, and I do not usually take pride in past Spanish or Latin American glories; I fear, rather, all those great gestures that people of our lineage usually make; but I also don't think that the shock that in our historical sensibility produces that date should be overlooked: 1551. And that long tradition of four centuries of authority to the University of Lima to ask today what happens to the University. Will I have any authority to try to give an answer? This is more than problematic.
La Universidad de San Marcos de Lima me pide unas palabras sobre “La Universidad en el siglo XX”. La ocasión, su cuarto centenario. El motivo, la conciencia que tienen todas las cabezas claras que se mueven en torno a la Universidad, de que ésta no es hoy nada sencillo y obvio, que pueda marchar sin más y hacer lo mismo que hasta ahora. La Universidad de San Marcos de Lima es la más antigua de las dos Américas: a los cincuenta y nueve años del descubrimiento, una Universidad se levantaba ya junto a los bordes del Pacífico. Soy poco amigo del énfasis, y no suelo envanecerme con glorias pretéritas españolas ni hispanoamericanas; temo, más bien, todos esos grandes gestos que suelen hacer las gentes de nuestro linaje; pero tampoco creo que se deba pasar por alto el shock que en nuestra sensibilidad histórica produce esa fecha: 1551. Y esa ya larga tradición de cuatro siglos de autoridad a la Universidad de Lima para preguntarse hoy qué pasa con la Universidad. ¿Tendré yo alguna autoridad para intentar dar una respuesta? Esto es más que problemático.
description The University of San Marcos de Lima asks me for a few words about “The University in the 20th century”. The occasion, its fourth centenary. The reason, the awareness that all the clear heads that move around the University have, that this is nothing simple and obvious today, that it can march without more and do the same as until now. The University of San Marcos de Lima is the oldest of the two Americas: Fifty-nine years after the discovery, a University was already rising along the edges of the Pacific. I am little friend of the emphasis, and I do not usually take pride in past Spanish or Latin American glories; I fear, rather, all those great gestures that people of our lineage usually make; but I also don't think that the shock that in our historical sensibility produces that date should be overlooked: 1551. And that long tradition of four centuries of authority to the University of Lima to ask today what happens to the University. Will I have any authority to try to give an answer? This is more than problematic.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-08-01
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.umch.edu.pe/EducaUMCH/article/view/59
10.35756/educaumch.201607.59
url http://revistas.umch.edu.pe/EducaUMCH/article/view/59
identifier_str_mv 10.35756/educaumch.201607.59
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.umch.edu.pe/EducaUMCH/article/view/59/55
10.35756/educaumch.201607.59.55
dc.rights.none.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Revista EDUCA UMCH
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Revista EDUCA UMCH
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Marcelino Champagnat
publisher.none.fl_str_mv Universidad Marcelino Champagnat
dc.source.none.fl_str_mv EDUCA UMCH Journal; No 07 (2016): Journal Educa - UMCH N°7 2016 (january - june); 131-142
Revista EDUCA UMCH; Núm. 07 (2016): Revista Educa - UMCH N°7 2016 (enero - junio); 131-142
2617-0337
2617-8087
10.35756/educaumch.201607
reponame:Revista UMCH - Educa
instname:Universidad Marcelino Champagnat
instacron:UMCH
reponame_str Revista UMCH - Educa
collection Revista UMCH - Educa
instname_str Universidad Marcelino Champagnat
instacron_str UMCH
institution UMCH
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1701561133266108416
score 13.95948
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).