The university, problematic reality
Descripción del Articulo
The University of San Marcos de Lima asks me for a few words about “The University in the 20th century”. The occasion, its fourth centenary. The reason, the awareness that all the clear heads that move around the University have, that this is nothing simple and obvious today, that it can march witho...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2016 |
Institución: | Universidad Marcelino Champagnat |
Repositorio: | Revista UMCH - Educa |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.umch.edu.pe:article/59 |
Enlace del recurso: | http://revistas.umch.edu.pe/EducaUMCH/article/view/59 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Universidad Siglo XX |
id |
2617-0337_dbb08390ec265f02e09f33f85ce7d11c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.umch.edu.pe:article/59 |
network_acronym_str |
2617-0337 |
repository_id_str |
. |
network_name_str |
Revista UMCH - Educa |
spelling |
The university, problematic realityLa universidad, realidad problemáticaMarías, JulianUniversidadSiglo XXThe University of San Marcos de Lima asks me for a few words about “The University in the 20th century”. The occasion, its fourth centenary. The reason, the awareness that all the clear heads that move around the University have, that this is nothing simple and obvious today, that it can march without more and do the same as until now. The University of San Marcos de Lima is the oldest of the two Americas: Fifty-nine years after the discovery, a University was already rising along the edges of the Pacific. I am little friend of the emphasis, and I do not usually take pride in past Spanish or Latin American glories; I fear, rather, all those great gestures that people of our lineage usually make; but I also don't think that the shock that in our historical sensibility produces that date should be overlooked: 1551. And that long tradition of four centuries of authority to the University of Lima to ask today what happens to the University. Will I have any authority to try to give an answer? This is more than problematic.La Universidad de San Marcos de Lima me pide unas palabras sobre “La Universidad en el siglo XX”. La ocasión, su cuarto centenario. El motivo, la conciencia que tienen todas las cabezas claras que se mueven en torno a la Universidad, de que ésta no es hoy nada sencillo y obvio, que pueda marchar sin más y hacer lo mismo que hasta ahora. La Universidad de San Marcos de Lima es la más antigua de las dos Américas: a los cincuenta y nueve años del descubrimiento, una Universidad se levantaba ya junto a los bordes del Pacífico. Soy poco amigo del énfasis, y no suelo envanecerme con glorias pretéritas españolas ni hispanoamericanas; temo, más bien, todos esos grandes gestos que suelen hacer las gentes de nuestro linaje; pero tampoco creo que se deba pasar por alto el shock que en nuestra sensibilidad histórica produce esa fecha: 1551. Y esa ya larga tradición de cuatro siglos de autoridad a la Universidad de Lima para preguntarse hoy qué pasa con la Universidad. ¿Tendré yo alguna autoridad para intentar dar una respuesta? Esto es más que problemático.Universidad Marcelino Champagnat2016-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.umch.edu.pe/EducaUMCH/article/view/5910.35756/educaumch.201607.59EDUCA UMCH Journal; No 07 (2016): Journal Educa - UMCH N°7 2016 (january - june); 131-142Revista EDUCA UMCH; Núm. 07 (2016): Revista Educa - UMCH N°7 2016 (enero - junio); 131-1422617-03372617-808710.35756/educaumch.201607reponame:Revista UMCH - Educainstname:Universidad Marcelino Champagnatinstacron:UMCHspahttp://revistas.umch.edu.pe/EducaUMCH/article/view/59/5510.35756/educaumch.201607.59.55Copyright (c) 2016 Revista EDUCA UMCHhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-03T15:45:22Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
The university, problematic reality La universidad, realidad problemática |
title |
The university, problematic reality |
spellingShingle |
The university, problematic reality Marías, Julian Universidad Siglo XX |
title_short |
The university, problematic reality |
title_full |
The university, problematic reality |
title_fullStr |
The university, problematic reality |
title_full_unstemmed |
The university, problematic reality |
title_sort |
The university, problematic reality |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Marías, Julian |
author |
Marías, Julian |
author_facet |
Marías, Julian |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Universidad Siglo XX |
topic |
Universidad Siglo XX |
dc.description.none.fl_txt_mv |
The University of San Marcos de Lima asks me for a few words about “The University in the 20th century”. The occasion, its fourth centenary. The reason, the awareness that all the clear heads that move around the University have, that this is nothing simple and obvious today, that it can march without more and do the same as until now. The University of San Marcos de Lima is the oldest of the two Americas: Fifty-nine years after the discovery, a University was already rising along the edges of the Pacific. I am little friend of the emphasis, and I do not usually take pride in past Spanish or Latin American glories; I fear, rather, all those great gestures that people of our lineage usually make; but I also don't think that the shock that in our historical sensibility produces that date should be overlooked: 1551. And that long tradition of four centuries of authority to the University of Lima to ask today what happens to the University. Will I have any authority to try to give an answer? This is more than problematic. La Universidad de San Marcos de Lima me pide unas palabras sobre “La Universidad en el siglo XX”. La ocasión, su cuarto centenario. El motivo, la conciencia que tienen todas las cabezas claras que se mueven en torno a la Universidad, de que ésta no es hoy nada sencillo y obvio, que pueda marchar sin más y hacer lo mismo que hasta ahora. La Universidad de San Marcos de Lima es la más antigua de las dos Américas: a los cincuenta y nueve años del descubrimiento, una Universidad se levantaba ya junto a los bordes del Pacífico. Soy poco amigo del énfasis, y no suelo envanecerme con glorias pretéritas españolas ni hispanoamericanas; temo, más bien, todos esos grandes gestos que suelen hacer las gentes de nuestro linaje; pero tampoco creo que se deba pasar por alto el shock que en nuestra sensibilidad histórica produce esa fecha: 1551. Y esa ya larga tradición de cuatro siglos de autoridad a la Universidad de Lima para preguntarse hoy qué pasa con la Universidad. ¿Tendré yo alguna autoridad para intentar dar una respuesta? Esto es más que problemático. |
description |
The University of San Marcos de Lima asks me for a few words about “The University in the 20th century”. The occasion, its fourth centenary. The reason, the awareness that all the clear heads that move around the University have, that this is nothing simple and obvious today, that it can march without more and do the same as until now. The University of San Marcos de Lima is the oldest of the two Americas: Fifty-nine years after the discovery, a University was already rising along the edges of the Pacific. I am little friend of the emphasis, and I do not usually take pride in past Spanish or Latin American glories; I fear, rather, all those great gestures that people of our lineage usually make; but I also don't think that the shock that in our historical sensibility produces that date should be overlooked: 1551. And that long tradition of four centuries of authority to the University of Lima to ask today what happens to the University. Will I have any authority to try to give an answer? This is more than problematic. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-08-01 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.umch.edu.pe/EducaUMCH/article/view/59 10.35756/educaumch.201607.59 |
url |
http://revistas.umch.edu.pe/EducaUMCH/article/view/59 |
identifier_str_mv |
10.35756/educaumch.201607.59 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.umch.edu.pe/EducaUMCH/article/view/59/55 10.35756/educaumch.201607.59.55 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista EDUCA UMCH http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista EDUCA UMCH http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Marcelino Champagnat |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Marcelino Champagnat |
dc.source.none.fl_str_mv |
EDUCA UMCH Journal; No 07 (2016): Journal Educa - UMCH N°7 2016 (january - june); 131-142 Revista EDUCA UMCH; Núm. 07 (2016): Revista Educa - UMCH N°7 2016 (enero - junio); 131-142 2617-0337 2617-8087 10.35756/educaumch.201607 reponame:Revista UMCH - Educa instname:Universidad Marcelino Champagnat instacron:UMCH |
reponame_str |
Revista UMCH - Educa |
collection |
Revista UMCH - Educa |
instname_str |
Universidad Marcelino Champagnat |
instacron_str |
UMCH |
institution |
UMCH |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1701561133266108416 |
score |
13.95948 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).