Generational ties and emotional experiences in the setting of a rural hostel school
Descripción del Articulo
This article analyzes the emotional experiences that emerge from the narratives of indigenous students attending a rural secondary school, a privately run hostel in the province of Salta, Argentina. The empirical data is framed in a socio-educational investigation whose purpose is to understand the...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2020 |
Institución: | Universidad Marcelino Champagnat |
Repositorio: | Revista UMCH - Educa |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.umch.edu.pe:article/156 |
Enlace del recurso: | http://revistas.umch.edu.pe/EducaUMCH/article/view/156 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | experiencias emocionales vínculos generacionales escuela rural albergue |
id |
2617-0337_d2d44e6c5adfe7b2122316a8c19375be |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.umch.edu.pe:article/156 |
network_acronym_str |
2617-0337 |
repository_id_str |
. |
network_name_str |
Revista UMCH - Educa |
spelling |
Generational ties and emotional experiences in the setting of a rural hostel schoolVínculos generacionales y experiencias emocionales en el ámbito de una escuela rural alberguede los Ángeles Sulca, Elisa Martinaexperiencias emocionalesvínculos generacionalesescuela rural albergueThis article analyzes the emotional experiences that emerge from the narratives of indigenous students attending a rural secondary school, a privately run hostel in the province of Salta, Argentina. The empirical data is framed in a socio-educational investigation whose purpose is to understand the plot of the school experiences of young people that they self-recognition to the Tastil town. From questionnaires and in-depth interviews, the different points of view of the students are interpreted in relation to the emotions and feelings that emerge from the generational links in the school space. Student testimonies show that the feeling of trust, inferiority and shame are part of the emotional structure that the school contributes to producing and influences the manufacture of subjectivities.Este artículo analiza las experiencias emocionales que surge de las narrativas de estudiantes indígenas que asisten a una escuela secundaria rural albergue de gestión privada en la provincia de Salta, Argentina. Los datos empíricos se enmarcan en una investigación socioeducativa cuyo propósito es comprender la trama de las experiencias escolares de jóvenes que se autorreconocen al pueblo Tastil. A partir de cuestionarios y entrevistas en profundidad se interpreta los distintos puntos de vista de los(as) estudiantes en relación con las emociones y sentimientos que emergen de los vínculos generacionales en espacio escolar. Los testimonios estudiantiles dan cuenta de que el sentimiento de confianza, inferioridad y vergüenza forman parte de la estructura emotiva que la escuela contribuye a producir e incide en la fabricación de las subjetividades.Universidad Marcelino Champagnat2020-12-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.umch.edu.pe/EducaUMCH/article/view/15610.35756/educaumch.202016.156EDUCA UMCH Journal; No 16 (2020): Revista Educa - UMCH N°15 2020 (july - december); 18Revista EDUCA UMCH; Núm. 16 (2020): Revista Educa - UMCH N°16 2020 (julio - diciembre); 182617-03372617-808710.35756/educaumch.202016reponame:Revista UMCH - Educainstname:Universidad Marcelino Champagnatinstacron:UMCHspahttp://revistas.umch.edu.pe/EducaUMCH/article/view/156/11110.35756/educaumch.202016.156.111Copyright (c) 2020 Elisa Martina de los Ángeles Sulcahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-03T15:45:33Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
Generational ties and emotional experiences in the setting of a rural hostel school Vínculos generacionales y experiencias emocionales en el ámbito de una escuela rural albergue |
title |
Generational ties and emotional experiences in the setting of a rural hostel school |
spellingShingle |
Generational ties and emotional experiences in the setting of a rural hostel school de los Ángeles Sulca, Elisa Martina experiencias emocionales vínculos generacionales escuela rural albergue |
title_short |
Generational ties and emotional experiences in the setting of a rural hostel school |
title_full |
Generational ties and emotional experiences in the setting of a rural hostel school |
title_fullStr |
Generational ties and emotional experiences in the setting of a rural hostel school |
title_full_unstemmed |
Generational ties and emotional experiences in the setting of a rural hostel school |
title_sort |
Generational ties and emotional experiences in the setting of a rural hostel school |
dc.creator.none.fl_str_mv |
de los Ángeles Sulca, Elisa Martina |
author |
de los Ángeles Sulca, Elisa Martina |
author_facet |
de los Ángeles Sulca, Elisa Martina |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
experiencias emocionales vínculos generacionales escuela rural albergue |
topic |
experiencias emocionales vínculos generacionales escuela rural albergue |
dc.description.none.fl_txt_mv |
This article analyzes the emotional experiences that emerge from the narratives of indigenous students attending a rural secondary school, a privately run hostel in the province of Salta, Argentina. The empirical data is framed in a socio-educational investigation whose purpose is to understand the plot of the school experiences of young people that they self-recognition to the Tastil town. From questionnaires and in-depth interviews, the different points of view of the students are interpreted in relation to the emotions and feelings that emerge from the generational links in the school space. Student testimonies show that the feeling of trust, inferiority and shame are part of the emotional structure that the school contributes to producing and influences the manufacture of subjectivities. Este artículo analiza las experiencias emocionales que surge de las narrativas de estudiantes indígenas que asisten a una escuela secundaria rural albergue de gestión privada en la provincia de Salta, Argentina. Los datos empíricos se enmarcan en una investigación socioeducativa cuyo propósito es comprender la trama de las experiencias escolares de jóvenes que se autorreconocen al pueblo Tastil. A partir de cuestionarios y entrevistas en profundidad se interpreta los distintos puntos de vista de los(as) estudiantes en relación con las emociones y sentimientos que emergen de los vínculos generacionales en espacio escolar. Los testimonios estudiantiles dan cuenta de que el sentimiento de confianza, inferioridad y vergüenza forman parte de la estructura emotiva que la escuela contribuye a producir e incide en la fabricación de las subjetividades. |
description |
This article analyzes the emotional experiences that emerge from the narratives of indigenous students attending a rural secondary school, a privately run hostel in the province of Salta, Argentina. The empirical data is framed in a socio-educational investigation whose purpose is to understand the plot of the school experiences of young people that they self-recognition to the Tastil town. From questionnaires and in-depth interviews, the different points of view of the students are interpreted in relation to the emotions and feelings that emerge from the generational links in the school space. Student testimonies show that the feeling of trust, inferiority and shame are part of the emotional structure that the school contributes to producing and influences the manufacture of subjectivities. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-11 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.umch.edu.pe/EducaUMCH/article/view/156 10.35756/educaumch.202016.156 |
url |
http://revistas.umch.edu.pe/EducaUMCH/article/view/156 |
identifier_str_mv |
10.35756/educaumch.202016.156 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.umch.edu.pe/EducaUMCH/article/view/156/111 10.35756/educaumch.202016.156.111 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Elisa Martina de los Ángeles Sulca http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Elisa Martina de los Ángeles Sulca http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Marcelino Champagnat |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Marcelino Champagnat |
dc.source.none.fl_str_mv |
EDUCA UMCH Journal; No 16 (2020): Revista Educa - UMCH N°15 2020 (july - december); 18 Revista EDUCA UMCH; Núm. 16 (2020): Revista Educa - UMCH N°16 2020 (julio - diciembre); 18 2617-0337 2617-8087 10.35756/educaumch.202016 reponame:Revista UMCH - Educa instname:Universidad Marcelino Champagnat instacron:UMCH |
reponame_str |
Revista UMCH - Educa |
collection |
Revista UMCH - Educa |
instname_str |
Universidad Marcelino Champagnat |
instacron_str |
UMCH |
institution |
UMCH |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1701561133368868864 |
score |
13.957959 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).