Learning of higher education students through the itinerary in archaeological sites of Lima, Peru
Descripción del Articulo
        The objective is to describe the level of learning of the students who participated through the itinerary in the reconstructed and consolidated archaeological site. The research approach is quantitative and the type descriptive. The non-experimental cross-sectional design has been chosen. The sample...
              
            
    
                        | Autores: | , | 
|---|---|
| Formato: | artículo | 
| Fecha de Publicación: | 2020 | 
| Institución: | Universidad Marcelino Champagnat | 
| Repositorio: | Revista UMCH - Educa | 
| Lenguaje: | español | 
| OAI Identifier: | oai:revistas.umch.edu.pe:article/158 | 
| Enlace del recurso: | http://revistas.umch.edu.pe/EducaUMCH/article/view/158 | 
| Nivel de acceso: | acceso abierto | 
| Materia: | aprendizaje educación no formal educación patrimonial sitio arqueológico Perú  | 
| id | 
                  2617-0337_414f659ac6c1992bc4fd5e71f873bc76 | 
    
|---|---|
| oai_identifier_str | 
                  oai:revistas.umch.edu.pe:article/158 | 
    
| network_acronym_str | 
                  2617-0337 | 
    
| repository_id_str | 
                  . | 
    
| network_name_str | 
                  Revista UMCH - Educa | 
    
| spelling | 
                  Learning of higher education students through the itinerary in archaeological sites of Lima, PeruAprendizaje de los estudiantes de educación superior a través del itinerario en sitios arqueológicos de Lima, PerúQuijano Aranibar, Ivan ErnestoJiménez Carmen, Ofelia Santosaprendizajeeducación no formaleducación patrimonialsitio arqueológicoPerúThe objective is to describe the level of learning of the students who participated through the itinerary in the reconstructed and consolidated archaeological site. The research approach is quantitative and the type descriptive. The non-experimental cross-sectional design has been chosen. The sample is non-probabilistic and consists of 20 students from the 3rd cycle of the Official Tourism Guide profession. The survey was applied through the PQ1 instrument. In addition, the IBM SPSS program was used for the analysis to obtain the central measures. The results show that students learn concepts in archeological sites through the itinerary, but these are based on static and dynamic levels 2 and 3 of learning.El objetivo de estudio fue describir el nivel de aprendizaje de los estudiantes que participaron a través del itinerario en dos yacimientos arqueológicos, uno reconstruido y otro consolidado. El enfoque de investigación es cuantitativo y el tipo descriptivo. Se ha elegido el diseño no experimental de corte transversal. La muestra fue de tipo no probabilística y está constituida por 20 educandos del 3° ciclo de la carrera de Guía Oficial de Turismo. Se aplicó la encuesta directa a través del instrumento PQ1. De igual manera, se utilizó para el análisis el programa IBM SPSS para obtener las medidas de tendencia. Los resultados demuestran que el estudiantado aprende contenidos conceptuales in situ en los yacimientos arqueológicos por medio del itinerario, pero estos se limitan a la estática y a la dinámica en los niveles 2 y 3 del aprendizaje.Universidad Marcelino Champagnat2020-12-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.umch.edu.pe/EducaUMCH/article/view/15810.35756/educaumch.202016.158EDUCA UMCH Journal; No 16 (2020): Revista Educa - UMCH N°15 2020 (july - december); 14Revista EDUCA UMCH; Núm. 16 (2020): Revista Educa - UMCH N°16 2020 (julio - diciembre); 142617-03372617-808710.35756/educaumch.202016reponame:Revista UMCH - Educainstname:Universidad Marcelino Champagnatinstacron:UMCHspahttp://revistas.umch.edu.pe/EducaUMCH/article/view/158/11810.35756/educaumch.202016.158.118Copyright (c) 2020 Ivan Ernesto Quijano Aranibar, Ofelia Santos Jiménez Carmenhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-03T15:45:33Zmail@mail.com - | 
    
| dc.title.none.fl_str_mv | 
                  Learning of higher education students through the itinerary in archaeological sites of Lima, Peru Aprendizaje de los estudiantes de educación superior a través del itinerario en sitios arqueológicos de Lima, Perú  | 
    
| title | 
                  Learning of higher education students through the itinerary in archaeological sites of Lima, Peru | 
    
| spellingShingle | 
                  Learning of higher education students through the itinerary in archaeological sites of Lima, Peru Quijano Aranibar, Ivan Ernesto aprendizaje educación no formal educación patrimonial sitio arqueológico Perú  | 
    
| title_short | 
                  Learning of higher education students through the itinerary in archaeological sites of Lima, Peru | 
    
| title_full | 
                  Learning of higher education students through the itinerary in archaeological sites of Lima, Peru | 
    
| title_fullStr | 
                  Learning of higher education students through the itinerary in archaeological sites of Lima, Peru | 
    
| title_full_unstemmed | 
                  Learning of higher education students through the itinerary in archaeological sites of Lima, Peru | 
    
| title_sort | 
                  Learning of higher education students through the itinerary in archaeological sites of Lima, Peru | 
    
| dc.creator.none.fl_str_mv | 
                  Quijano Aranibar, Ivan Ernesto Jiménez Carmen, Ofelia Santos  | 
    
| author | 
                  Quijano Aranibar, Ivan Ernesto | 
    
| author_facet | 
                  Quijano Aranibar, Ivan Ernesto Jiménez Carmen, Ofelia Santos  | 
    
| author_role | 
                  author | 
    
| author2 | 
                  Jiménez Carmen, Ofelia Santos | 
    
| author2_role | 
                  author | 
    
| dc.subject.none.fl_str_mv | 
                  aprendizaje educación no formal educación patrimonial sitio arqueológico Perú  | 
    
| topic | 
                  aprendizaje educación no formal educación patrimonial sitio arqueológico Perú  | 
    
| dc.description.none.fl_txt_mv | 
                  The objective is to describe the level of learning of the students who participated through the itinerary in the reconstructed and consolidated archaeological site. The research approach is quantitative and the type descriptive. The non-experimental cross-sectional design has been chosen. The sample is non-probabilistic and consists of 20 students from the 3rd cycle of the Official Tourism Guide profession. The survey was applied through the PQ1 instrument. In addition, the IBM SPSS program was used for the analysis to obtain the central measures. The results show that students learn concepts in archeological sites through the itinerary, but these are based on static and dynamic levels 2 and 3 of learning. El objetivo de estudio fue describir el nivel de aprendizaje de los estudiantes que participaron a través del itinerario en dos yacimientos arqueológicos, uno reconstruido y otro consolidado. El enfoque de investigación es cuantitativo y el tipo descriptivo. Se ha elegido el diseño no experimental de corte transversal. La muestra fue de tipo no probabilística y está constituida por 20 educandos del 3° ciclo de la carrera de Guía Oficial de Turismo. Se aplicó la encuesta directa a través del instrumento PQ1. De igual manera, se utilizó para el análisis el programa IBM SPSS para obtener las medidas de tendencia. Los resultados demuestran que el estudiantado aprende contenidos conceptuales in situ en los yacimientos arqueológicos por medio del itinerario, pero estos se limitan a la estática y a la dinámica en los niveles 2 y 3 del aprendizaje.  | 
    
| description | 
                  The objective is to describe the level of learning of the students who participated through the itinerary in the reconstructed and consolidated archaeological site. The research approach is quantitative and the type descriptive. The non-experimental cross-sectional design has been chosen. The sample is non-probabilistic and consists of 20 students from the 3rd cycle of the Official Tourism Guide profession. The survey was applied through the PQ1 instrument. In addition, the IBM SPSS program was used for the analysis to obtain the central measures. The results show that students learn concepts in archeological sites through the itinerary, but these are based on static and dynamic levels 2 and 3 of learning. | 
    
| publishDate | 
                  2020 | 
    
| dc.date.none.fl_str_mv | 
                  2020-12-11 | 
    
| dc.type.none.fl_str_mv | 
                  info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion  | 
    
| format | 
                  article | 
    
| status_str | 
                  publishedVersion | 
    
| dc.identifier.none.fl_str_mv | 
                  http://revistas.umch.edu.pe/EducaUMCH/article/view/158 10.35756/educaumch.202016.158  | 
    
| url | 
                  http://revistas.umch.edu.pe/EducaUMCH/article/view/158 | 
    
| identifier_str_mv | 
                  10.35756/educaumch.202016.158 | 
    
| dc.language.none.fl_str_mv | 
                  spa | 
    
| language | 
                  spa | 
    
| dc.relation.none.fl_str_mv | 
                  http://revistas.umch.edu.pe/EducaUMCH/article/view/158/118 10.35756/educaumch.202016.158.118  | 
    
| dc.rights.none.fl_str_mv | 
                  Copyright (c) 2020 Ivan Ernesto Quijano Aranibar, Ofelia Santos Jiménez Carmen http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess  | 
    
| rights_invalid_str_mv | 
                  Copyright (c) 2020 Ivan Ernesto Quijano Aranibar, Ofelia Santos Jiménez Carmen http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0  | 
    
| eu_rights_str_mv | 
                  openAccess | 
    
| dc.format.none.fl_str_mv | 
                  application/pdf | 
    
| dc.publisher.none.fl_str_mv | 
                  Universidad Marcelino Champagnat | 
    
| publisher.none.fl_str_mv | 
                  Universidad Marcelino Champagnat | 
    
| dc.source.none.fl_str_mv | 
                  EDUCA UMCH Journal; No 16 (2020): Revista Educa - UMCH N°15 2020 (july - december); 14 Revista EDUCA UMCH; Núm. 16 (2020): Revista Educa - UMCH N°16 2020 (julio - diciembre); 14 2617-0337 2617-8087 10.35756/educaumch.202016 reponame:Revista UMCH - Educa instname:Universidad Marcelino Champagnat instacron:UMCH  | 
    
| reponame_str | 
                  Revista UMCH - Educa | 
    
| collection | 
                  Revista UMCH - Educa | 
    
| instname_str | 
                  Universidad Marcelino Champagnat | 
    
| instacron_str | 
                  UMCH | 
    
| institution | 
                  UMCH | 
    
| repository.name.fl_str_mv | 
                  
			-
			 | 
    
| repository.mail.fl_str_mv | 
                  mail@mail.com | 
    
| _version_ | 
                  1701561133375160320 | 
    
| score | 
                  13.977305 | 
    
 Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
    La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).