Impact of the Spanish Cooperation program on heritage revaluation in the Historic Center of Lima (1990-2013)

Descripción del Articulo

In the decade of 1990, Peru lived through a national crisis, a result of the violence in the country and the decrease in the growth of the economy. In this context, the program Heritage for Development of the Spanish Cooperation began its work in the Historic Center of Lima. In a situation in which...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Melgar Montes, Jarim
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2019
Institución:Universidad Nacional de Ingeniería
Repositorio:Revista UNI - Devenir
Lenguaje:español
inglés
OAI Identifier:oai:oai:revistas.uni.edu.pe:article/601
Enlace del recurso:http://www.revistas.uni.edu.pe/index.php/devenir/article/view/601
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Patrimonio
Centro Histórico de Lima
Cooperación Española
id 2616-4949_a2fff26bd904e07acf5989eaace94536
oai_identifier_str oai:oai:revistas.uni.edu.pe:article/601
network_acronym_str 2616-4949
network_name_str Revista UNI - Devenir
spelling Impact of the Spanish Cooperation program on heritage revaluation in the Historic Center of Lima (1990-2013)Impacto del programa de la Cooperación Española sobre puesta en valor del patrimonio en el Centro Histórico de Lima (1990-2013)Melgar Montes, JarimPatrimonioCentro Histórico de LimaCooperación EspañolaIn the decade of 1990, Peru lived through a national crisis, a result of the violence in the country and the decrease in the growth of the economy. In this context, the program Heritage for Development of the Spanish Cooperation began its work in the Historic Center of Lima. In a situation in which the priority is not the intervention in cultural assets, a project emerged that seeks to meet society’s different needs through the revaluation of the patrimony. Through this recovery process, there were attempts to instruct people in the craft of restoration, in order to later on include them in the project. The goal of the program at the time was the restoration of heritage and, with the creation of the Escuela Taller de Lima, the project expected to train the population in restoration and conservation work. When the Escuela Taller was introduced as part of the program, it included the social and economic dimension in a bilateral relationship between Peru and Spain, which was mostly cultural in the past.En la década de 1990, se vivió en Perú una crisis nacional producto de la violencia en el país y el decrecimiento de la economía. Es en este contexto que el programa Patrimonio para el Desarrollo de la Cooperación Española inició sus labores en el Centro Histórico de Lima. En un panorama en el que la prioridad no es la intervención en bienes culturales, surgió un proyecto que busca suplir diferentes necesidades en la sociedad a través de la puesta en valor del patrimonio. Por medio del proceso de recuperación se intentó instruir a las personas en el oficio del restauro, para que luego puedan integrar al proyecto. El programa entonces tenía como objetivo la recuperación del patrimonio, y con la creación de la Escuela Taller de Lima se esperaba capacitar a la población para realizar los trabajos de restauración y conservación. Al introducir la Escuela Taller como parte del programa se incluyeron la dimensión social y la económica en una relación bilateral entre Perú y España que antes fue mayoritariamente de carácter cultural.Editorial de la Facultad de Arquitectura, Urbanismo y Artes de la Universidad Nacional de Ingeniería2019-01-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfaudio/mpegaudio/mpegtext/htmlhttp://www.revistas.uni.edu.pe/index.php/devenir/article/view/60110.21754/devenir.v5i10.601Devenir - Journal of studies on built heritage; Vol 5 No 10 (2018); 109-134Devenir - Revista de estudios sobre patrimonio edificado; Vol. 5 Núm. 10 (2018); 109-1342616-49492312-7562reponame:Revista UNI - Devenirinstname:Universidad Nacional de Ingenieríainstacron:UNIspaenghttp://www.revistas.uni.edu.pe/index.php/devenir/article/view/601/744http://www.revistas.uni.edu.pe/index.php/devenir/article/view/601/745http://www.revistas.uni.edu.pe/index.php/devenir/article/view/601/746http://www.revistas.uni.edu.pe/index.php/devenir/article/view/601/893Derechos de autor 2019 Devenir - Revista de estudios sobre patrimonio edificadohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccess2021-02-18T15:42:03Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv Impact of the Spanish Cooperation program on heritage revaluation in the Historic Center of Lima (1990-2013)
Impacto del programa de la Cooperación Española sobre puesta en valor del patrimonio en el Centro Histórico de Lima (1990-2013)
title Impact of the Spanish Cooperation program on heritage revaluation in the Historic Center of Lima (1990-2013)
spellingShingle Impact of the Spanish Cooperation program on heritage revaluation in the Historic Center of Lima (1990-2013)
Melgar Montes, Jarim
Patrimonio
Centro Histórico de Lima
Cooperación Española
title_short Impact of the Spanish Cooperation program on heritage revaluation in the Historic Center of Lima (1990-2013)
title_full Impact of the Spanish Cooperation program on heritage revaluation in the Historic Center of Lima (1990-2013)
title_fullStr Impact of the Spanish Cooperation program on heritage revaluation in the Historic Center of Lima (1990-2013)
title_full_unstemmed Impact of the Spanish Cooperation program on heritage revaluation in the Historic Center of Lima (1990-2013)
title_sort Impact of the Spanish Cooperation program on heritage revaluation in the Historic Center of Lima (1990-2013)
dc.creator.none.fl_str_mv Melgar Montes, Jarim
author Melgar Montes, Jarim
author_facet Melgar Montes, Jarim
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Patrimonio
Centro Histórico de Lima
Cooperación Española
topic Patrimonio
Centro Histórico de Lima
Cooperación Española
dc.description.none.fl_txt_mv In the decade of 1990, Peru lived through a national crisis, a result of the violence in the country and the decrease in the growth of the economy. In this context, the program Heritage for Development of the Spanish Cooperation began its work in the Historic Center of Lima. In a situation in which the priority is not the intervention in cultural assets, a project emerged that seeks to meet society’s different needs through the revaluation of the patrimony. Through this recovery process, there were attempts to instruct people in the craft of restoration, in order to later on include them in the project. The goal of the program at the time was the restoration of heritage and, with the creation of the Escuela Taller de Lima, the project expected to train the population in restoration and conservation work. When the Escuela Taller was introduced as part of the program, it included the social and economic dimension in a bilateral relationship between Peru and Spain, which was mostly cultural in the past.
En la década de 1990, se vivió en Perú una crisis nacional producto de la violencia en el país y el decrecimiento de la economía. Es en este contexto que el programa Patrimonio para el Desarrollo de la Cooperación Española inició sus labores en el Centro Histórico de Lima. En un panorama en el que la prioridad no es la intervención en bienes culturales, surgió un proyecto que busca suplir diferentes necesidades en la sociedad a través de la puesta en valor del patrimonio. Por medio del proceso de recuperación se intentó instruir a las personas en el oficio del restauro, para que luego puedan integrar al proyecto. El programa entonces tenía como objetivo la recuperación del patrimonio, y con la creación de la Escuela Taller de Lima se esperaba capacitar a la población para realizar los trabajos de restauración y conservación. Al introducir la Escuela Taller como parte del programa se incluyeron la dimensión social y la económica en una relación bilateral entre Perú y España que antes fue mayoritariamente de carácter cultural.
description In the decade of 1990, Peru lived through a national crisis, a result of the violence in the country and the decrease in the growth of the economy. In this context, the program Heritage for Development of the Spanish Cooperation began its work in the Historic Center of Lima. In a situation in which the priority is not the intervention in cultural assets, a project emerged that seeks to meet society’s different needs through the revaluation of the patrimony. Through this recovery process, there were attempts to instruct people in the craft of restoration, in order to later on include them in the project. The goal of the program at the time was the restoration of heritage and, with the creation of the Escuela Taller de Lima, the project expected to train the population in restoration and conservation work. When the Escuela Taller was introduced as part of the program, it included the social and economic dimension in a bilateral relationship between Peru and Spain, which was mostly cultural in the past.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-01-29
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://www.revistas.uni.edu.pe/index.php/devenir/article/view/601
10.21754/devenir.v5i10.601
url http://www.revistas.uni.edu.pe/index.php/devenir/article/view/601
identifier_str_mv 10.21754/devenir.v5i10.601
dc.language.none.fl_str_mv spa
eng
language spa
eng
dc.relation.none.fl_str_mv http://www.revistas.uni.edu.pe/index.php/devenir/article/view/601/744
http://www.revistas.uni.edu.pe/index.php/devenir/article/view/601/745
http://www.revistas.uni.edu.pe/index.php/devenir/article/view/601/746
http://www.revistas.uni.edu.pe/index.php/devenir/article/view/601/893
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2019 Devenir - Revista de estudios sobre patrimonio edificado
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2019 Devenir - Revista de estudios sobre patrimonio edificado
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
audio/mpeg
audio/mpeg
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Editorial de la Facultad de Arquitectura, Urbanismo y Artes de la Universidad Nacional de Ingeniería
publisher.none.fl_str_mv Editorial de la Facultad de Arquitectura, Urbanismo y Artes de la Universidad Nacional de Ingeniería
dc.source.none.fl_str_mv Devenir - Journal of studies on built heritage; Vol 5 No 10 (2018); 109-134
Devenir - Revista de estudios sobre patrimonio edificado; Vol. 5 Núm. 10 (2018); 109-134
2616-4949
2312-7562
reponame:Revista UNI - Devenir
instname:Universidad Nacional de Ingeniería
instacron:UNI
reponame_str Revista UNI - Devenir
collection Revista UNI - Devenir
instname_str Universidad Nacional de Ingeniería
instacron_str UNI
institution UNI
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1692048268422283264
score 13.932913
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).