Structure, poetry, totality and fragment in Machu Picchu and La mano desasida (1954?-1980) by Martin Adam. Approaches to a new edition
Descripción del Articulo
Based on the affirmations of the poet Martín Adán in a journalistic article published in 1954, in one of his trips to Cusco, we will trace an opposition of the material and the structure that make up a change of verbal form and subject matter of the publication of the first fragment of La mano desas...
| Autor: | |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2020 |
| Institución: | Universidad Nacional de Ingeniería |
| Repositorio: | Revista UNI - Devenir |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:oai:revistas.uni.edu.pe:article/928 |
| Enlace del recurso: | http://www.revistas.uni.edu.pe/index.php/devenir/article/view/928 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Machu Picchu Martín Adán patrimonio inmueble |
| id |
2616-4949_0d8c4af3db1f3640dce033c2036cdf73 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:oai:revistas.uni.edu.pe:article/928 |
| network_acronym_str |
2616-4949 |
| network_name_str |
Revista UNI - Devenir |
| spelling |
Structure, poetry, totality and fragment in Machu Picchu and La mano desasida (1954?-1980) by Martin Adam. Approaches to a new editionEstructura, poesía, totalidad y fragmento en Machu Picchu y La mano desasida (¿1954?-1980) de Martín Adán. Aproximaciones hacia una nueva ediciónCavagnaro Farfán, FrancoMachu PicchuMartín Adánpatrimonio inmuebleBased on the affirmations of the poet Martín Adán in a journalistic article published in 1954, in one of his trips to Cusco, we will trace an opposition of the material and the structure that make up a change of verbal form and subject matter of the publication of the first fragment of La mano desasida in 1961, whose reference is the Machu Picchu Sanctuary. This allows us to reflect on the complexity between the limits of the Hispanic and the pre-Hispanic, and the processes of reuse of construction materials and reoccupation of space. Between knowledge and destruction that is a universal process in the evolution of time. We will thus assume the problematic of the totality and the fragment from its textual and archaeological correlates. This as a way of understanding the vastness of the file corresponding to the poet’s archive and the referent of the poem itself, Machu Picchu, its character as a complete or fragmentary real archaeological heritage.A partir de uno de sus viajes al Cusco, el poeta Martín Adán establece una oposición entre lo feble y la fortaleza, y traza una línea divisoria entre Lima y el Cusco. Es en este periodo que se da un cambio temático y de forma verbal en su obra con la publicación del primer fragmento de La mano desasida en 1961, cuyo referente es el Santuario de Machu Picchu. así la problemática de la totalidad y el fragmento desde sus correlatos textual y arqueológico. Esto como una forma de entender la vastedad del archivo que comprende al poema, el propio referente del canto, Machu Picchu, y otras estructuras prehispánicas: su carácter de patrimonio arqueológico inmueble, y considerando, al mismo tiempo, cómo son entendidas desde la poesía.Editorial de la Facultad de Arquitectura, Urbanismo y Artes de la Universidad Nacional de Ingeniería2020-04-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfaudio/mpegaudio/mpegtext/htmlhttp://www.revistas.uni.edu.pe/index.php/devenir/article/view/92810.21754/devenir.v7i13.928Devenir - Journal of studies on built heritage; Vol 7 No 13 (2020); 121-134Devenir - Revista de estudios sobre patrimonio edificado; Vol. 7 Núm. 13 (2020); 121-1342616-49492312-7562reponame:Revista UNI - Devenirinstname:Universidad Nacional de Ingenieríainstacron:UNIspahttp://www.revistas.uni.edu.pe/index.php/devenir/article/view/928/1233http://www.revistas.uni.edu.pe/index.php/devenir/article/view/928/1277http://www.revistas.uni.edu.pe/index.php/devenir/article/view/928/1279http://www.revistas.uni.edu.pe/index.php/devenir/article/view/928/1231Derechos de autor 2020 Devenir - Revista de estudios sobre patrimonio edificadohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.esinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-02-18T15:42:03Zmail@mail.com - |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Structure, poetry, totality and fragment in Machu Picchu and La mano desasida (1954?-1980) by Martin Adam. Approaches to a new edition Estructura, poesía, totalidad y fragmento en Machu Picchu y La mano desasida (¿1954?-1980) de Martín Adán. Aproximaciones hacia una nueva edición |
| title |
Structure, poetry, totality and fragment in Machu Picchu and La mano desasida (1954?-1980) by Martin Adam. Approaches to a new edition |
| spellingShingle |
Structure, poetry, totality and fragment in Machu Picchu and La mano desasida (1954?-1980) by Martin Adam. Approaches to a new edition Cavagnaro Farfán, Franco Machu Picchu Martín Adán patrimonio inmueble |
| title_short |
Structure, poetry, totality and fragment in Machu Picchu and La mano desasida (1954?-1980) by Martin Adam. Approaches to a new edition |
| title_full |
Structure, poetry, totality and fragment in Machu Picchu and La mano desasida (1954?-1980) by Martin Adam. Approaches to a new edition |
| title_fullStr |
Structure, poetry, totality and fragment in Machu Picchu and La mano desasida (1954?-1980) by Martin Adam. Approaches to a new edition |
| title_full_unstemmed |
Structure, poetry, totality and fragment in Machu Picchu and La mano desasida (1954?-1980) by Martin Adam. Approaches to a new edition |
| title_sort |
Structure, poetry, totality and fragment in Machu Picchu and La mano desasida (1954?-1980) by Martin Adam. Approaches to a new edition |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Cavagnaro Farfán, Franco |
| author |
Cavagnaro Farfán, Franco |
| author_facet |
Cavagnaro Farfán, Franco |
| author_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
Machu Picchu Martín Adán patrimonio inmueble |
| topic |
Machu Picchu Martín Adán patrimonio inmueble |
| dc.description.none.fl_txt_mv |
Based on the affirmations of the poet Martín Adán in a journalistic article published in 1954, in one of his trips to Cusco, we will trace an opposition of the material and the structure that make up a change of verbal form and subject matter of the publication of the first fragment of La mano desasida in 1961, whose reference is the Machu Picchu Sanctuary. This allows us to reflect on the complexity between the limits of the Hispanic and the pre-Hispanic, and the processes of reuse of construction materials and reoccupation of space. Between knowledge and destruction that is a universal process in the evolution of time. We will thus assume the problematic of the totality and the fragment from its textual and archaeological correlates. This as a way of understanding the vastness of the file corresponding to the poet’s archive and the referent of the poem itself, Machu Picchu, its character as a complete or fragmentary real archaeological heritage. A partir de uno de sus viajes al Cusco, el poeta Martín Adán establece una oposición entre lo feble y la fortaleza, y traza una línea divisoria entre Lima y el Cusco. Es en este periodo que se da un cambio temático y de forma verbal en su obra con la publicación del primer fragmento de La mano desasida en 1961, cuyo referente es el Santuario de Machu Picchu. así la problemática de la totalidad y el fragmento desde sus correlatos textual y arqueológico. Esto como una forma de entender la vastedad del archivo que comprende al poema, el propio referente del canto, Machu Picchu, y otras estructuras prehispánicas: su carácter de patrimonio arqueológico inmueble, y considerando, al mismo tiempo, cómo son entendidas desde la poesía. |
| description |
Based on the affirmations of the poet Martín Adán in a journalistic article published in 1954, in one of his trips to Cusco, we will trace an opposition of the material and the structure that make up a change of verbal form and subject matter of the publication of the first fragment of La mano desasida in 1961, whose reference is the Machu Picchu Sanctuary. This allows us to reflect on the complexity between the limits of the Hispanic and the pre-Hispanic, and the processes of reuse of construction materials and reoccupation of space. Between knowledge and destruction that is a universal process in the evolution of time. We will thus assume the problematic of the totality and the fragment from its textual and archaeological correlates. This as a way of understanding the vastness of the file corresponding to the poet’s archive and the referent of the poem itself, Machu Picchu, its character as a complete or fragmentary real archaeological heritage. |
| publishDate |
2020 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2020-04-25 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://www.revistas.uni.edu.pe/index.php/devenir/article/view/928 10.21754/devenir.v7i13.928 |
| url |
http://www.revistas.uni.edu.pe/index.php/devenir/article/view/928 |
| identifier_str_mv |
10.21754/devenir.v7i13.928 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
http://www.revistas.uni.edu.pe/index.php/devenir/article/view/928/1233 http://www.revistas.uni.edu.pe/index.php/devenir/article/view/928/1277 http://www.revistas.uni.edu.pe/index.php/devenir/article/view/928/1279 http://www.revistas.uni.edu.pe/index.php/devenir/article/view/928/1231 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2020 Devenir - Revista de estudios sobre patrimonio edificado https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.es info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2020 Devenir - Revista de estudios sobre patrimonio edificado https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.es |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf audio/mpeg audio/mpeg text/html |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editorial de la Facultad de Arquitectura, Urbanismo y Artes de la Universidad Nacional de Ingeniería |
| publisher.none.fl_str_mv |
Editorial de la Facultad de Arquitectura, Urbanismo y Artes de la Universidad Nacional de Ingeniería |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Devenir - Journal of studies on built heritage; Vol 7 No 13 (2020); 121-134 Devenir - Revista de estudios sobre patrimonio edificado; Vol. 7 Núm. 13 (2020); 121-134 2616-4949 2312-7562 reponame:Revista UNI - Devenir instname:Universidad Nacional de Ingeniería instacron:UNI |
| reponame_str |
Revista UNI - Devenir |
| collection |
Revista UNI - Devenir |
| instname_str |
Universidad Nacional de Ingeniería |
| instacron_str |
UNI |
| institution |
UNI |
| repository.name.fl_str_mv |
-
|
| repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
| _version_ |
1692048268562792448 |
| score |
13.955691 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).