Structure, poetry, totality and fragment in Machu Picchu and La mano desasida (1954?-1980) by Martin Adam. Approaches to a new edition

Descripción del Articulo

Based on the affirmations of the poet Martín Adán in a journalistic article published in 1954, in one of his trips to Cusco, we will trace an opposition of the material and the structure that make up a change of verbal form and subject matter of the publication of the first fragment of La mano desas...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Cavagnaro Farfán, Franco
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Universidad Nacional de Ingeniería
Repositorio:Revista UNI - Devenir
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:oai:revistas.uni.edu.pe:article/928
Enlace del recurso:http://www.revistas.uni.edu.pe/index.php/devenir/article/view/928
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Machu Picchu
Martín Adán
patrimonio inmueble
id 2616-4949_0d8c4af3db1f3640dce033c2036cdf73
oai_identifier_str oai:oai:revistas.uni.edu.pe:article/928
network_acronym_str 2616-4949
network_name_str Revista UNI - Devenir
spelling Structure, poetry, totality and fragment in Machu Picchu and La mano desasida (1954?-1980) by Martin Adam. Approaches to a new editionEstructura, poesía, totalidad y fragmento en Machu Picchu y La mano desasida (¿1954?-1980) de Martín Adán. Aproximaciones hacia una nueva ediciónCavagnaro Farfán, FrancoMachu PicchuMartín Adánpatrimonio inmuebleBased on the affirmations of the poet Martín Adán in a journalistic article published in 1954, in one of his trips to Cusco, we will trace an opposition of the material and the structure that make up a change of verbal form and subject matter of the publication of the first fragment of La mano desasida in 1961, whose reference is the Machu Picchu Sanctuary. This allows us to reflect on the complexity between the limits of the Hispanic and the pre-Hispanic, and the processes of reuse of construction materials and reoccupation of space. Between knowledge and destruction that is a universal process in the evolution of time. We will thus assume the problematic of the totality and the fragment from its textual and archaeological correlates. This as a way of understanding the vastness of the file corresponding to the poet’s archive and the referent of the poem itself, Machu Picchu, its character as a complete or fragmentary real archaeological heritage.A partir de uno de sus viajes al Cusco, el poeta Martín Adán establece una oposición entre lo feble y la fortaleza, y traza una línea divisoria entre Lima y el Cusco. Es en este periodo que se da un cambio temático y de forma verbal en su obra con la publicación del primer fragmento de La mano desasida en 1961, cuyo referente es el Santuario de Machu Picchu. así la problemática de la totalidad y el fragmento desde sus correlatos textual y arqueológico. Esto como una forma de entender la vastedad del archivo que comprende al poema, el propio referente del canto, Machu Picchu, y otras estructuras prehispánicas: su carácter de patrimonio arqueológico inmueble, y considerando, al mismo tiempo, cómo son entendidas desde la poesía.Editorial de la Facultad de Arquitectura, Urbanismo y Artes de la Universidad Nacional de Ingeniería2020-04-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfaudio/mpegaudio/mpegtext/htmlhttp://www.revistas.uni.edu.pe/index.php/devenir/article/view/92810.21754/devenir.v7i13.928Devenir - Journal of studies on built heritage; Vol 7 No 13 (2020); 121-134Devenir - Revista de estudios sobre patrimonio edificado; Vol. 7 Núm. 13 (2020); 121-1342616-49492312-7562reponame:Revista UNI - Devenirinstname:Universidad Nacional de Ingenieríainstacron:UNIspahttp://www.revistas.uni.edu.pe/index.php/devenir/article/view/928/1233http://www.revistas.uni.edu.pe/index.php/devenir/article/view/928/1277http://www.revistas.uni.edu.pe/index.php/devenir/article/view/928/1279http://www.revistas.uni.edu.pe/index.php/devenir/article/view/928/1231Derechos de autor 2020 Devenir - Revista de estudios sobre patrimonio edificadohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.esinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-02-18T15:42:03Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv Structure, poetry, totality and fragment in Machu Picchu and La mano desasida (1954?-1980) by Martin Adam. Approaches to a new edition
Estructura, poesía, totalidad y fragmento en Machu Picchu y La mano desasida (¿1954?-1980) de Martín Adán. Aproximaciones hacia una nueva edición
title Structure, poetry, totality and fragment in Machu Picchu and La mano desasida (1954?-1980) by Martin Adam. Approaches to a new edition
spellingShingle Structure, poetry, totality and fragment in Machu Picchu and La mano desasida (1954?-1980) by Martin Adam. Approaches to a new edition
Cavagnaro Farfán, Franco
Machu Picchu
Martín Adán
patrimonio inmueble
title_short Structure, poetry, totality and fragment in Machu Picchu and La mano desasida (1954?-1980) by Martin Adam. Approaches to a new edition
title_full Structure, poetry, totality and fragment in Machu Picchu and La mano desasida (1954?-1980) by Martin Adam. Approaches to a new edition
title_fullStr Structure, poetry, totality and fragment in Machu Picchu and La mano desasida (1954?-1980) by Martin Adam. Approaches to a new edition
title_full_unstemmed Structure, poetry, totality and fragment in Machu Picchu and La mano desasida (1954?-1980) by Martin Adam. Approaches to a new edition
title_sort Structure, poetry, totality and fragment in Machu Picchu and La mano desasida (1954?-1980) by Martin Adam. Approaches to a new edition
dc.creator.none.fl_str_mv Cavagnaro Farfán, Franco
author Cavagnaro Farfán, Franco
author_facet Cavagnaro Farfán, Franco
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Machu Picchu
Martín Adán
patrimonio inmueble
topic Machu Picchu
Martín Adán
patrimonio inmueble
dc.description.none.fl_txt_mv Based on the affirmations of the poet Martín Adán in a journalistic article published in 1954, in one of his trips to Cusco, we will trace an opposition of the material and the structure that make up a change of verbal form and subject matter of the publication of the first fragment of La mano desasida in 1961, whose reference is the Machu Picchu Sanctuary. This allows us to reflect on the complexity between the limits of the Hispanic and the pre-Hispanic, and the processes of reuse of construction materials and reoccupation of space. Between knowledge and destruction that is a universal process in the evolution of time. We will thus assume the problematic of the totality and the fragment from its textual and archaeological correlates. This as a way of understanding the vastness of the file corresponding to the poet’s archive and the referent of the poem itself, Machu Picchu, its character as a complete or fragmentary real archaeological heritage.
A partir de uno de sus viajes al Cusco, el poeta Martín Adán establece una oposición entre lo feble y la fortaleza, y traza una línea divisoria entre Lima y el Cusco. Es en este periodo que se da un cambio temático y de forma verbal en su obra con la publicación del primer fragmento de La mano desasida en 1961, cuyo referente es el Santuario de Machu Picchu. así la problemática de la totalidad y el fragmento desde sus correlatos textual y arqueológico. Esto como una forma de entender la vastedad del archivo que comprende al poema, el propio referente del canto, Machu Picchu, y otras estructuras prehispánicas: su carácter de patrimonio arqueológico inmueble, y considerando, al mismo tiempo, cómo son entendidas desde la poesía.
description Based on the affirmations of the poet Martín Adán in a journalistic article published in 1954, in one of his trips to Cusco, we will trace an opposition of the material and the structure that make up a change of verbal form and subject matter of the publication of the first fragment of La mano desasida in 1961, whose reference is the Machu Picchu Sanctuary. This allows us to reflect on the complexity between the limits of the Hispanic and the pre-Hispanic, and the processes of reuse of construction materials and reoccupation of space. Between knowledge and destruction that is a universal process in the evolution of time. We will thus assume the problematic of the totality and the fragment from its textual and archaeological correlates. This as a way of understanding the vastness of the file corresponding to the poet’s archive and the referent of the poem itself, Machu Picchu, its character as a complete or fragmentary real archaeological heritage.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-04-25
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://www.revistas.uni.edu.pe/index.php/devenir/article/view/928
10.21754/devenir.v7i13.928
url http://www.revistas.uni.edu.pe/index.php/devenir/article/view/928
identifier_str_mv 10.21754/devenir.v7i13.928
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://www.revistas.uni.edu.pe/index.php/devenir/article/view/928/1233
http://www.revistas.uni.edu.pe/index.php/devenir/article/view/928/1277
http://www.revistas.uni.edu.pe/index.php/devenir/article/view/928/1279
http://www.revistas.uni.edu.pe/index.php/devenir/article/view/928/1231
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2020 Devenir - Revista de estudios sobre patrimonio edificado
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.es
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2020 Devenir - Revista de estudios sobre patrimonio edificado
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.es
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
audio/mpeg
audio/mpeg
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Editorial de la Facultad de Arquitectura, Urbanismo y Artes de la Universidad Nacional de Ingeniería
publisher.none.fl_str_mv Editorial de la Facultad de Arquitectura, Urbanismo y Artes de la Universidad Nacional de Ingeniería
dc.source.none.fl_str_mv Devenir - Journal of studies on built heritage; Vol 7 No 13 (2020); 121-134
Devenir - Revista de estudios sobre patrimonio edificado; Vol. 7 Núm. 13 (2020); 121-134
2616-4949
2312-7562
reponame:Revista UNI - Devenir
instname:Universidad Nacional de Ingeniería
instacron:UNI
reponame_str Revista UNI - Devenir
collection Revista UNI - Devenir
instname_str Universidad Nacional de Ingeniería
instacron_str UNI
institution UNI
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1692048268562792448
score 13.955691
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).