PROFILE OF THE THESIS TO OBTAIN THE PROFESSIONAL DEGREE IN THE ESCUELA NACIONAL SUPERIOR DE FOLKLORE JOSÉ MARÍA ARGUEDAS

Descripción del Articulo

In the present paper, a bibliometric analysis of the theses presented to obtain the professional degree in the Escuela Nacional de Folklore José María Arguedas (La Escuela) which are available in the library of said institution was carried out. 77 theses of a total of 163 were analyzed, in order to...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Fuentes Avila, Xavier, Carreño Colchado, Miriam
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Universidad Ricardo Palma
Repositorio:Revista URP - Scientia
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/2788
Enlace del recurso:http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Scientia/article/view/2788
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Tesis, folklore, educación, música, danza.
id 2519-5743_5d4c43eea1189896daf787ba8b1e45ad
oai_identifier_str oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/2788
network_acronym_str 2519-5743
repository_id_str .
network_name_str Revista URP - Scientia
spelling PROFILE OF THE THESIS TO OBTAIN THE PROFESSIONAL DEGREE IN THE ESCUELA NACIONAL SUPERIOR DE FOLKLORE JOSÉ MARÍA ARGUEDASPERFIL DE LAS TESIS PARA LA OBTENCIÓN DEL TÍTULO PROFESIONAL EN LA ESCUELA NACIONAL SUPERIOR DE FOLKLORE JOSÉ MARÍA ARGUEDASFuentes Avila, XavierCarreño Colchado, MiriamTesis, folklore, educación, música, danza.In the present paper, a bibliometric analysis of the theses presented to obtain the professional degree in the Escuela Nacional de Folklore José María Arguedas (La Escuela) which are available in the library of said institution was carried out. 77 theses of a total of 163 were analyzed, in order to quantify the production of research papers at “La Escuela”, conducting a thematic characterization, analyzing the theoretical foundation, reviewing the methodology and conducting a survey on the thematic of the thesis. This study has allowed to observe the tendencies regarding the themes of the theses and the predilection that students show for working with folkloric facts of the coastal and mountain regions of our country. No thesis has been found that focuses on folkloric manifestations of the jungle natural region. It has also been found that the issues related to Regular Basic Education are those that have the most attention, that the themes dedicated to dances visibly exceed those of music and that the number of theses supported has had a remarkable variability which does not allow for the establishment of a trend in the production of theses per year.En el presente trabajo se realizó un análisis bibliométrico de las tesis presentadas para obtener el título profesional en la Escuela Nacional Superior de Folklore José María Arguedas (La Escuela) y que se encuentran a disposición en la biblioteca de dicha institución. Se analizaron 77 tesis de un total de 163, con los objetivos de cuantificar la producción de trabajos de investigación en La Escuela, realizar una caracterización temática, analizar la fundamentación teórica, revisar la metodología y realizar una prospección sobre la temática de las tesis. Este estudio ha permitido conocer las tendencias en cuanto a las temáticas de las tesis y la predilección que muestran los alumnos por trabajar con hechos folklóricos de la costa y sierra de nuestro país. No se ha encontrado ninguna tesis que trabaje manifestaciones folklóricas de la región natural selva. Se ha  encontrado, además, que los temas relacionados a la Educación Básica Regular son los que tienen una mayor atención; que los temas dedicados a las danzas superan visiblemente a los de música y que el número de tesis sustentadas ha tenido una notable variabilidad lo que no permite establecer una tendencia en la producción de las tesis por año.UNIVERSIDAD RICARDO PALMA2020-02-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticulo evaluado por pares.application/pdfhttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/Scientia/article/view/278810.31381/scientia.v21i21.2788Scientia; Vol. 21 Núm. 21 (2019): SCIENTIA; 201-2181993-422X2519-574310.31381/scientia.v21i21reponame:Revista URP - Scientiainstname:Universidad Ricardo Palmainstacron:URPspahttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/Scientia/article/view/2788/3004Derechos de autor 2020 Scientiainfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-02T15:40:11Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv PROFILE OF THE THESIS TO OBTAIN THE PROFESSIONAL DEGREE IN THE ESCUELA NACIONAL SUPERIOR DE FOLKLORE JOSÉ MARÍA ARGUEDAS
PERFIL DE LAS TESIS PARA LA OBTENCIÓN DEL TÍTULO PROFESIONAL EN LA ESCUELA NACIONAL SUPERIOR DE FOLKLORE JOSÉ MARÍA ARGUEDAS
title PROFILE OF THE THESIS TO OBTAIN THE PROFESSIONAL DEGREE IN THE ESCUELA NACIONAL SUPERIOR DE FOLKLORE JOSÉ MARÍA ARGUEDAS
spellingShingle PROFILE OF THE THESIS TO OBTAIN THE PROFESSIONAL DEGREE IN THE ESCUELA NACIONAL SUPERIOR DE FOLKLORE JOSÉ MARÍA ARGUEDAS
Fuentes Avila, Xavier
Tesis, folklore, educación, música, danza.
title_short PROFILE OF THE THESIS TO OBTAIN THE PROFESSIONAL DEGREE IN THE ESCUELA NACIONAL SUPERIOR DE FOLKLORE JOSÉ MARÍA ARGUEDAS
title_full PROFILE OF THE THESIS TO OBTAIN THE PROFESSIONAL DEGREE IN THE ESCUELA NACIONAL SUPERIOR DE FOLKLORE JOSÉ MARÍA ARGUEDAS
title_fullStr PROFILE OF THE THESIS TO OBTAIN THE PROFESSIONAL DEGREE IN THE ESCUELA NACIONAL SUPERIOR DE FOLKLORE JOSÉ MARÍA ARGUEDAS
title_full_unstemmed PROFILE OF THE THESIS TO OBTAIN THE PROFESSIONAL DEGREE IN THE ESCUELA NACIONAL SUPERIOR DE FOLKLORE JOSÉ MARÍA ARGUEDAS
title_sort PROFILE OF THE THESIS TO OBTAIN THE PROFESSIONAL DEGREE IN THE ESCUELA NACIONAL SUPERIOR DE FOLKLORE JOSÉ MARÍA ARGUEDAS
dc.creator.none.fl_str_mv Fuentes Avila, Xavier
Carreño Colchado, Miriam
author Fuentes Avila, Xavier
author_facet Fuentes Avila, Xavier
Carreño Colchado, Miriam
author_role author
author2 Carreño Colchado, Miriam
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Tesis, folklore, educación, música, danza.
topic Tesis, folklore, educación, música, danza.
dc.description.none.fl_txt_mv In the present paper, a bibliometric analysis of the theses presented to obtain the professional degree in the Escuela Nacional de Folklore José María Arguedas (La Escuela) which are available in the library of said institution was carried out. 77 theses of a total of 163 were analyzed, in order to quantify the production of research papers at “La Escuela”, conducting a thematic characterization, analyzing the theoretical foundation, reviewing the methodology and conducting a survey on the thematic of the thesis. This study has allowed to observe the tendencies regarding the themes of the theses and the predilection that students show for working with folkloric facts of the coastal and mountain regions of our country. No thesis has been found that focuses on folkloric manifestations of the jungle natural region. It has also been found that the issues related to Regular Basic Education are those that have the most attention, that the themes dedicated to dances visibly exceed those of music and that the number of theses supported has had a remarkable variability which does not allow for the establishment of a trend in the production of theses per year.
En el presente trabajo se realizó un análisis bibliométrico de las tesis presentadas para obtener el título profesional en la Escuela Nacional Superior de Folklore José María Arguedas (La Escuela) y que se encuentran a disposición en la biblioteca de dicha institución. Se analizaron 77 tesis de un total de 163, con los objetivos de cuantificar la producción de trabajos de investigación en La Escuela, realizar una caracterización temática, analizar la fundamentación teórica, revisar la metodología y realizar una prospección sobre la temática de las tesis. Este estudio ha permitido conocer las tendencias en cuanto a las temáticas de las tesis y la predilección que muestran los alumnos por trabajar con hechos folklóricos de la costa y sierra de nuestro país. No se ha encontrado ninguna tesis que trabaje manifestaciones folklóricas de la región natural selva. Se ha  encontrado, además, que los temas relacionados a la Educación Básica Regular son los que tienen una mayor atención; que los temas dedicados a las danzas superan visiblemente a los de música y que el número de tesis sustentadas ha tenido una notable variabilidad lo que no permite establecer una tendencia en la producción de las tesis por año.
description In the present paper, a bibliometric analysis of the theses presented to obtain the professional degree in the Escuela Nacional de Folklore José María Arguedas (La Escuela) which are available in the library of said institution was carried out. 77 theses of a total of 163 were analyzed, in order to quantify the production of research papers at “La Escuela”, conducting a thematic characterization, analyzing the theoretical foundation, reviewing the methodology and conducting a survey on the thematic of the thesis. This study has allowed to observe the tendencies regarding the themes of the theses and the predilection that students show for working with folkloric facts of the coastal and mountain regions of our country. No thesis has been found that focuses on folkloric manifestations of the jungle natural region. It has also been found that the issues related to Regular Basic Education are those that have the most attention, that the themes dedicated to dances visibly exceed those of music and that the number of theses supported has had a remarkable variability which does not allow for the establishment of a trend in the production of theses per year.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-02-01
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Articulo evaluado por pares.
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Scientia/article/view/2788
10.31381/scientia.v21i21.2788
url http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Scientia/article/view/2788
identifier_str_mv 10.31381/scientia.v21i21.2788
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Scientia/article/view/2788/3004
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2020 Scientia
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2020 Scientia
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNIVERSIDAD RICARDO PALMA
publisher.none.fl_str_mv UNIVERSIDAD RICARDO PALMA
dc.source.none.fl_str_mv Scientia; Vol. 21 Núm. 21 (2019): SCIENTIA; 201-218
1993-422X
2519-5743
10.31381/scientia.v21i21
reponame:Revista URP - Scientia
instname:Universidad Ricardo Palma
instacron:URP
reponame_str Revista URP - Scientia
collection Revista URP - Scientia
instname_str Universidad Ricardo Palma
instacron_str URP
institution URP
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1701470201149652992
score 13.947759
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).