PROFILE OF THE THESIS TO OBTAIN THE PROFESSIONAL DEGREE IN THE ESCUELA NACIONAL SUPERIOR DE FOLKLORE JOSÉ MARÍA ARGUEDAS
Descripción del Articulo
In the present paper, a bibliometric analysis of the theses presented to obtain the professional degree in the Escuela Nacional de Folklore José María Arguedas (La Escuela) which are available in the library of said institution was carried out. 77 theses of a total of 163 were analyzed, in order to...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2020 |
Institución: | Universidad Ricardo Palma |
Repositorio: | Revista URP - Scientia |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/2788 |
Enlace del recurso: | http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Scientia/article/view/2788 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Tesis, folklore, educación, música, danza. |
id |
2519-5743_5d4c43eea1189896daf787ba8b1e45ad |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/2788 |
network_acronym_str |
2519-5743 |
repository_id_str |
. |
network_name_str |
Revista URP - Scientia |
spelling |
PROFILE OF THE THESIS TO OBTAIN THE PROFESSIONAL DEGREE IN THE ESCUELA NACIONAL SUPERIOR DE FOLKLORE JOSÉ MARÍA ARGUEDASPERFIL DE LAS TESIS PARA LA OBTENCIÓN DEL TÍTULO PROFESIONAL EN LA ESCUELA NACIONAL SUPERIOR DE FOLKLORE JOSÉ MARÍA ARGUEDASFuentes Avila, XavierCarreño Colchado, MiriamTesis, folklore, educación, música, danza.In the present paper, a bibliometric analysis of the theses presented to obtain the professional degree in the Escuela Nacional de Folklore José María Arguedas (La Escuela) which are available in the library of said institution was carried out. 77 theses of a total of 163 were analyzed, in order to quantify the production of research papers at “La Escuela”, conducting a thematic characterization, analyzing the theoretical foundation, reviewing the methodology and conducting a survey on the thematic of the thesis. This study has allowed to observe the tendencies regarding the themes of the theses and the predilection that students show for working with folkloric facts of the coastal and mountain regions of our country. No thesis has been found that focuses on folkloric manifestations of the jungle natural region. It has also been found that the issues related to Regular Basic Education are those that have the most attention, that the themes dedicated to dances visibly exceed those of music and that the number of theses supported has had a remarkable variability which does not allow for the establishment of a trend in the production of theses per year.En el presente trabajo se realizó un análisis bibliométrico de las tesis presentadas para obtener el título profesional en la Escuela Nacional Superior de Folklore José María Arguedas (La Escuela) y que se encuentran a disposición en la biblioteca de dicha institución. Se analizaron 77 tesis de un total de 163, con los objetivos de cuantificar la producción de trabajos de investigación en La Escuela, realizar una caracterización temática, analizar la fundamentación teórica, revisar la metodología y realizar una prospección sobre la temática de las tesis. Este estudio ha permitido conocer las tendencias en cuanto a las temáticas de las tesis y la predilección que muestran los alumnos por trabajar con hechos folklóricos de la costa y sierra de nuestro país. No se ha encontrado ninguna tesis que trabaje manifestaciones folklóricas de la región natural selva. Se ha encontrado, además, que los temas relacionados a la Educación Básica Regular son los que tienen una mayor atención; que los temas dedicados a las danzas superan visiblemente a los de música y que el número de tesis sustentadas ha tenido una notable variabilidad lo que no permite establecer una tendencia en la producción de las tesis por año.UNIVERSIDAD RICARDO PALMA2020-02-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticulo evaluado por pares.application/pdfhttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/Scientia/article/view/278810.31381/scientia.v21i21.2788Scientia; Vol. 21 Núm. 21 (2019): SCIENTIA; 201-2181993-422X2519-574310.31381/scientia.v21i21reponame:Revista URP - Scientiainstname:Universidad Ricardo Palmainstacron:URPspahttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/Scientia/article/view/2788/3004Derechos de autor 2020 Scientiainfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-02T15:40:11Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
PROFILE OF THE THESIS TO OBTAIN THE PROFESSIONAL DEGREE IN THE ESCUELA NACIONAL SUPERIOR DE FOLKLORE JOSÉ MARÍA ARGUEDAS PERFIL DE LAS TESIS PARA LA OBTENCIÓN DEL TÍTULO PROFESIONAL EN LA ESCUELA NACIONAL SUPERIOR DE FOLKLORE JOSÉ MARÍA ARGUEDAS |
title |
PROFILE OF THE THESIS TO OBTAIN THE PROFESSIONAL DEGREE IN THE ESCUELA NACIONAL SUPERIOR DE FOLKLORE JOSÉ MARÍA ARGUEDAS |
spellingShingle |
PROFILE OF THE THESIS TO OBTAIN THE PROFESSIONAL DEGREE IN THE ESCUELA NACIONAL SUPERIOR DE FOLKLORE JOSÉ MARÍA ARGUEDAS Fuentes Avila, Xavier Tesis, folklore, educación, música, danza. |
title_short |
PROFILE OF THE THESIS TO OBTAIN THE PROFESSIONAL DEGREE IN THE ESCUELA NACIONAL SUPERIOR DE FOLKLORE JOSÉ MARÍA ARGUEDAS |
title_full |
PROFILE OF THE THESIS TO OBTAIN THE PROFESSIONAL DEGREE IN THE ESCUELA NACIONAL SUPERIOR DE FOLKLORE JOSÉ MARÍA ARGUEDAS |
title_fullStr |
PROFILE OF THE THESIS TO OBTAIN THE PROFESSIONAL DEGREE IN THE ESCUELA NACIONAL SUPERIOR DE FOLKLORE JOSÉ MARÍA ARGUEDAS |
title_full_unstemmed |
PROFILE OF THE THESIS TO OBTAIN THE PROFESSIONAL DEGREE IN THE ESCUELA NACIONAL SUPERIOR DE FOLKLORE JOSÉ MARÍA ARGUEDAS |
title_sort |
PROFILE OF THE THESIS TO OBTAIN THE PROFESSIONAL DEGREE IN THE ESCUELA NACIONAL SUPERIOR DE FOLKLORE JOSÉ MARÍA ARGUEDAS |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Fuentes Avila, Xavier Carreño Colchado, Miriam |
author |
Fuentes Avila, Xavier |
author_facet |
Fuentes Avila, Xavier Carreño Colchado, Miriam |
author_role |
author |
author2 |
Carreño Colchado, Miriam |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Tesis, folklore, educación, música, danza. |
topic |
Tesis, folklore, educación, música, danza. |
dc.description.none.fl_txt_mv |
In the present paper, a bibliometric analysis of the theses presented to obtain the professional degree in the Escuela Nacional de Folklore José María Arguedas (La Escuela) which are available in the library of said institution was carried out. 77 theses of a total of 163 were analyzed, in order to quantify the production of research papers at “La Escuela”, conducting a thematic characterization, analyzing the theoretical foundation, reviewing the methodology and conducting a survey on the thematic of the thesis. This study has allowed to observe the tendencies regarding the themes of the theses and the predilection that students show for working with folkloric facts of the coastal and mountain regions of our country. No thesis has been found that focuses on folkloric manifestations of the jungle natural region. It has also been found that the issues related to Regular Basic Education are those that have the most attention, that the themes dedicated to dances visibly exceed those of music and that the number of theses supported has had a remarkable variability which does not allow for the establishment of a trend in the production of theses per year. En el presente trabajo se realizó un análisis bibliométrico de las tesis presentadas para obtener el título profesional en la Escuela Nacional Superior de Folklore José María Arguedas (La Escuela) y que se encuentran a disposición en la biblioteca de dicha institución. Se analizaron 77 tesis de un total de 163, con los objetivos de cuantificar la producción de trabajos de investigación en La Escuela, realizar una caracterización temática, analizar la fundamentación teórica, revisar la metodología y realizar una prospección sobre la temática de las tesis. Este estudio ha permitido conocer las tendencias en cuanto a las temáticas de las tesis y la predilección que muestran los alumnos por trabajar con hechos folklóricos de la costa y sierra de nuestro país. No se ha encontrado ninguna tesis que trabaje manifestaciones folklóricas de la región natural selva. Se ha encontrado, además, que los temas relacionados a la Educación Básica Regular son los que tienen una mayor atención; que los temas dedicados a las danzas superan visiblemente a los de música y que el número de tesis sustentadas ha tenido una notable variabilidad lo que no permite establecer una tendencia en la producción de las tesis por año. |
description |
In the present paper, a bibliometric analysis of the theses presented to obtain the professional degree in the Escuela Nacional de Folklore José María Arguedas (La Escuela) which are available in the library of said institution was carried out. 77 theses of a total of 163 were analyzed, in order to quantify the production of research papers at “La Escuela”, conducting a thematic characterization, analyzing the theoretical foundation, reviewing the methodology and conducting a survey on the thematic of the thesis. This study has allowed to observe the tendencies regarding the themes of the theses and the predilection that students show for working with folkloric facts of the coastal and mountain regions of our country. No thesis has been found that focuses on folkloric manifestations of the jungle natural region. It has also been found that the issues related to Regular Basic Education are those that have the most attention, that the themes dedicated to dances visibly exceed those of music and that the number of theses supported has had a remarkable variability which does not allow for the establishment of a trend in the production of theses per year. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-02-01 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Articulo evaluado por pares. |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Scientia/article/view/2788 10.31381/scientia.v21i21.2788 |
url |
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Scientia/article/view/2788 |
identifier_str_mv |
10.31381/scientia.v21i21.2788 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Scientia/article/view/2788/3004 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2020 Scientia info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2020 Scientia |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UNIVERSIDAD RICARDO PALMA |
publisher.none.fl_str_mv |
UNIVERSIDAD RICARDO PALMA |
dc.source.none.fl_str_mv |
Scientia; Vol. 21 Núm. 21 (2019): SCIENTIA; 201-218 1993-422X 2519-5743 10.31381/scientia.v21i21 reponame:Revista URP - Scientia instname:Universidad Ricardo Palma instacron:URP |
reponame_str |
Revista URP - Scientia |
collection |
Revista URP - Scientia |
instname_str |
Universidad Ricardo Palma |
instacron_str |
URP |
institution |
URP |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1701470201149652992 |
score |
13.947759 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).