CULTURE AND INTERCULTURALITY IN THE PERUVIAN REALITY PROCESS: A LOOK FROM THE LITERATURE

Descripción del Articulo

This research was developed to investigate how literary discourse rightly contributes to the knowledge of reality and allows the readers to develop their ideas about the context surrounding them or the production of artistic texts. It established the confi guration of culture and interculturality, t...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Campos-Pérez, Rosalvina, Espinoza-Herrera, Edward
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Universidad Ricardo Palma
Repositorio:Revista URP - Paideia XXI
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/3434
Enlace del recurso:http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Paideia/article/view/3434
Nivel de acceso:acceso abierto
id 2519-5700_91f152ca14ea9bbe73c6f354f212e0e8
oai_identifier_str oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/3434
network_acronym_str 2519-5700
repository_id_str
network_name_str Revista URP - Paideia XXI
spelling CULTURE AND INTERCULTURALITY IN THE PERUVIAN REALITY PROCESS: A LOOK FROM THE LITERATURECULTURA E INTERCULTURALIDAD EN EL PROCESO DE LA REALIDAD PERUANA: UNA MIRADA DESDE LA LITERATURACampos-Pérez, RosalvinaEspinoza-Herrera, EdwardThis research was developed to investigate how literary discourse rightly contributes to the knowledge of reality and allows the readers to develop their ideas about the context surrounding them or the production of artistic texts. It established the confi guration of culture and interculturality, the artistic contributions of the poetry of the Generation of 50 in the process of Peruvian reality from the perspective of literature through a critical and refl exive reading of theoretical texts, critical texts (metatexts), and artistic texts (the poetry of the Generation of 50). In this way, we see that literature becomes a means of artistic expression to display the author's intercultural competence and the interpretative capacity of the reader. Keywords: artistic expression – context – poetry – literary discourseLa presente investigación se desarrolló con el objetivo de investigar cómo el discurso literario contribuye acertadamente en el conocimiento de la realidad y permite que el lector elabore sus propias ideas acerca del contexto que le rodea o del contexto de producción de los textos artísticos. Se estableció la configuración de la cultura e interculturalidad, los aportes artísticos de la poesía de la Generación del 50 en el proceso de la realidad peruana desde la perspectiva de la literatura a través de una lectura crítica y reflexiva de textos teóricos, textos críticos (metatextos) y textos artísticos (la poesía de la Generación del 50). De este modo, comprobamos que la literatura se convierte en un medio de expresión artística para desplegar la competencia intercultural del autor y la capacidad interpretativa del lector. Palabras clave: contexto – discurso literario – expresión artística – poesíaUniversidad Ricardo Palma2020-11-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticulo evaluado por paresapplication/pdfhttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/Paideia/article/view/343410.31381/paideia xxi.v10i2.3434Paideia XXI; Vol. 10 Núm. 2 (2020): PAIDEIA XXI; 339-3472519-57002221-7770reponame:Revista URP - Paideia XXIinstname:Universidad Ricardo Palmainstacron:URPspahttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/Paideia/article/view/3434/4227Derechos de autor 2020 Paideia XXIinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-05-29T16:30:13Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv CULTURE AND INTERCULTURALITY IN THE PERUVIAN REALITY PROCESS: A LOOK FROM THE LITERATURE
CULTURA E INTERCULTURALIDAD EN EL PROCESO DE LA REALIDAD PERUANA: UNA MIRADA DESDE LA LITERATURA
title CULTURE AND INTERCULTURALITY IN THE PERUVIAN REALITY PROCESS: A LOOK FROM THE LITERATURE
spellingShingle CULTURE AND INTERCULTURALITY IN THE PERUVIAN REALITY PROCESS: A LOOK FROM THE LITERATURE
Campos-Pérez, Rosalvina
title_short CULTURE AND INTERCULTURALITY IN THE PERUVIAN REALITY PROCESS: A LOOK FROM THE LITERATURE
title_full CULTURE AND INTERCULTURALITY IN THE PERUVIAN REALITY PROCESS: A LOOK FROM THE LITERATURE
title_fullStr CULTURE AND INTERCULTURALITY IN THE PERUVIAN REALITY PROCESS: A LOOK FROM THE LITERATURE
title_full_unstemmed CULTURE AND INTERCULTURALITY IN THE PERUVIAN REALITY PROCESS: A LOOK FROM THE LITERATURE
title_sort CULTURE AND INTERCULTURALITY IN THE PERUVIAN REALITY PROCESS: A LOOK FROM THE LITERATURE
dc.creator.none.fl_str_mv Campos-Pérez, Rosalvina
Espinoza-Herrera, Edward
author Campos-Pérez, Rosalvina
author_facet Campos-Pérez, Rosalvina
Espinoza-Herrera, Edward
author_role author
author2 Espinoza-Herrera, Edward
author2_role author
dc.description.none.fl_txt_mv This research was developed to investigate how literary discourse rightly contributes to the knowledge of reality and allows the readers to develop their ideas about the context surrounding them or the production of artistic texts. It established the confi guration of culture and interculturality, the artistic contributions of the poetry of the Generation of 50 in the process of Peruvian reality from the perspective of literature through a critical and refl exive reading of theoretical texts, critical texts (metatexts), and artistic texts (the poetry of the Generation of 50). In this way, we see that literature becomes a means of artistic expression to display the author's intercultural competence and the interpretative capacity of the reader. Keywords: artistic expression – context – poetry – literary discourse
La presente investigación se desarrolló con el objetivo de investigar cómo el discurso literario contribuye acertadamente en el conocimiento de la realidad y permite que el lector elabore sus propias ideas acerca del contexto que le rodea o del contexto de producción de los textos artísticos. Se estableció la configuración de la cultura e interculturalidad, los aportes artísticos de la poesía de la Generación del 50 en el proceso de la realidad peruana desde la perspectiva de la literatura a través de una lectura crítica y reflexiva de textos teóricos, textos críticos (metatextos) y textos artísticos (la poesía de la Generación del 50). De este modo, comprobamos que la literatura se convierte en un medio de expresión artística para desplegar la competencia intercultural del autor y la capacidad interpretativa del lector. Palabras clave: contexto – discurso literario – expresión artística – poesía
description This research was developed to investigate how literary discourse rightly contributes to the knowledge of reality and allows the readers to develop their ideas about the context surrounding them or the production of artistic texts. It established the confi guration of culture and interculturality, the artistic contributions of the poetry of the Generation of 50 in the process of Peruvian reality from the perspective of literature through a critical and refl exive reading of theoretical texts, critical texts (metatexts), and artistic texts (the poetry of the Generation of 50). In this way, we see that literature becomes a means of artistic expression to display the author's intercultural competence and the interpretative capacity of the reader. Keywords: artistic expression – context – poetry – literary discourse
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-11-27
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Articulo evaluado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Paideia/article/view/3434
10.31381/paideia xxi.v10i2.3434
url http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Paideia/article/view/3434
identifier_str_mv 10.31381/paideia xxi.v10i2.3434
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Paideia/article/view/3434/4227
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2020 Paideia XXI
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2020 Paideia XXI
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Ricardo Palma
publisher.none.fl_str_mv Universidad Ricardo Palma
dc.source.none.fl_str_mv Paideia XXI; Vol. 10 Núm. 2 (2020): PAIDEIA XXI; 339-347
2519-5700
2221-7770
reponame:Revista URP - Paideia XXI
instname:Universidad Ricardo Palma
instacron:URP
reponame_str Revista URP - Paideia XXI
collection Revista URP - Paideia XXI
instname_str Universidad Ricardo Palma
instacron_str URP
institution URP
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1701110959347597312
score 13.959468
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).