CULTURE AND INTERCULTURALITY IN THE PERUVIAN REALITY PROCESS: A LOOK FROM THE LITERATURE
Descripción del Articulo
This research was developed to investigate how literary discourse rightly contributes to the knowledge of reality and allows the readers to develop their ideas about the context surrounding them or the production of artistic texts. It established the confi guration of culture and interculturality, t...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2020 |
Institución: | Universidad Ricardo Palma |
Repositorio: | Revista URP - Paideia XXI |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/3434 |
Enlace del recurso: | http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Paideia/article/view/3434 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
id |
2519-5700_91f152ca14ea9bbe73c6f354f212e0e8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/3434 |
network_acronym_str |
2519-5700 |
repository_id_str |
|
network_name_str |
Revista URP - Paideia XXI |
spelling |
CULTURE AND INTERCULTURALITY IN THE PERUVIAN REALITY PROCESS: A LOOK FROM THE LITERATURECULTURA E INTERCULTURALIDAD EN EL PROCESO DE LA REALIDAD PERUANA: UNA MIRADA DESDE LA LITERATURACampos-Pérez, RosalvinaEspinoza-Herrera, EdwardThis research was developed to investigate how literary discourse rightly contributes to the knowledge of reality and allows the readers to develop their ideas about the context surrounding them or the production of artistic texts. It established the confi guration of culture and interculturality, the artistic contributions of the poetry of the Generation of 50 in the process of Peruvian reality from the perspective of literature through a critical and refl exive reading of theoretical texts, critical texts (metatexts), and artistic texts (the poetry of the Generation of 50). In this way, we see that literature becomes a means of artistic expression to display the author's intercultural competence and the interpretative capacity of the reader. Keywords: artistic expression – context – poetry – literary discourseLa presente investigación se desarrolló con el objetivo de investigar cómo el discurso literario contribuye acertadamente en el conocimiento de la realidad y permite que el lector elabore sus propias ideas acerca del contexto que le rodea o del contexto de producción de los textos artísticos. Se estableció la configuración de la cultura e interculturalidad, los aportes artísticos de la poesía de la Generación del 50 en el proceso de la realidad peruana desde la perspectiva de la literatura a través de una lectura crítica y reflexiva de textos teóricos, textos críticos (metatextos) y textos artísticos (la poesía de la Generación del 50). De este modo, comprobamos que la literatura se convierte en un medio de expresión artística para desplegar la competencia intercultural del autor y la capacidad interpretativa del lector. Palabras clave: contexto – discurso literario – expresión artística – poesíaUniversidad Ricardo Palma2020-11-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticulo evaluado por paresapplication/pdfhttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/Paideia/article/view/343410.31381/paideia xxi.v10i2.3434Paideia XXI; Vol. 10 Núm. 2 (2020): PAIDEIA XXI; 339-3472519-57002221-7770reponame:Revista URP - Paideia XXIinstname:Universidad Ricardo Palmainstacron:URPspahttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/Paideia/article/view/3434/4227Derechos de autor 2020 Paideia XXIinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-05-29T16:30:13Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
CULTURE AND INTERCULTURALITY IN THE PERUVIAN REALITY PROCESS: A LOOK FROM THE LITERATURE CULTURA E INTERCULTURALIDAD EN EL PROCESO DE LA REALIDAD PERUANA: UNA MIRADA DESDE LA LITERATURA |
title |
CULTURE AND INTERCULTURALITY IN THE PERUVIAN REALITY PROCESS: A LOOK FROM THE LITERATURE |
spellingShingle |
CULTURE AND INTERCULTURALITY IN THE PERUVIAN REALITY PROCESS: A LOOK FROM THE LITERATURE Campos-Pérez, Rosalvina |
title_short |
CULTURE AND INTERCULTURALITY IN THE PERUVIAN REALITY PROCESS: A LOOK FROM THE LITERATURE |
title_full |
CULTURE AND INTERCULTURALITY IN THE PERUVIAN REALITY PROCESS: A LOOK FROM THE LITERATURE |
title_fullStr |
CULTURE AND INTERCULTURALITY IN THE PERUVIAN REALITY PROCESS: A LOOK FROM THE LITERATURE |
title_full_unstemmed |
CULTURE AND INTERCULTURALITY IN THE PERUVIAN REALITY PROCESS: A LOOK FROM THE LITERATURE |
title_sort |
CULTURE AND INTERCULTURALITY IN THE PERUVIAN REALITY PROCESS: A LOOK FROM THE LITERATURE |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Campos-Pérez, Rosalvina Espinoza-Herrera, Edward |
author |
Campos-Pérez, Rosalvina |
author_facet |
Campos-Pérez, Rosalvina Espinoza-Herrera, Edward |
author_role |
author |
author2 |
Espinoza-Herrera, Edward |
author2_role |
author |
dc.description.none.fl_txt_mv |
This research was developed to investigate how literary discourse rightly contributes to the knowledge of reality and allows the readers to develop their ideas about the context surrounding them or the production of artistic texts. It established the confi guration of culture and interculturality, the artistic contributions of the poetry of the Generation of 50 in the process of Peruvian reality from the perspective of literature through a critical and refl exive reading of theoretical texts, critical texts (metatexts), and artistic texts (the poetry of the Generation of 50). In this way, we see that literature becomes a means of artistic expression to display the author's intercultural competence and the interpretative capacity of the reader. Keywords: artistic expression – context – poetry – literary discourse La presente investigación se desarrolló con el objetivo de investigar cómo el discurso literario contribuye acertadamente en el conocimiento de la realidad y permite que el lector elabore sus propias ideas acerca del contexto que le rodea o del contexto de producción de los textos artísticos. Se estableció la configuración de la cultura e interculturalidad, los aportes artísticos de la poesía de la Generación del 50 en el proceso de la realidad peruana desde la perspectiva de la literatura a través de una lectura crítica y reflexiva de textos teóricos, textos críticos (metatextos) y textos artísticos (la poesía de la Generación del 50). De este modo, comprobamos que la literatura se convierte en un medio de expresión artística para desplegar la competencia intercultural del autor y la capacidad interpretativa del lector. Palabras clave: contexto – discurso literario – expresión artística – poesía |
description |
This research was developed to investigate how literary discourse rightly contributes to the knowledge of reality and allows the readers to develop their ideas about the context surrounding them or the production of artistic texts. It established the confi guration of culture and interculturality, the artistic contributions of the poetry of the Generation of 50 in the process of Peruvian reality from the perspective of literature through a critical and refl exive reading of theoretical texts, critical texts (metatexts), and artistic texts (the poetry of the Generation of 50). In this way, we see that literature becomes a means of artistic expression to display the author's intercultural competence and the interpretative capacity of the reader. Keywords: artistic expression – context – poetry – literary discourse |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-11-27 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Articulo evaluado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Paideia/article/view/3434 10.31381/paideia xxi.v10i2.3434 |
url |
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Paideia/article/view/3434 |
identifier_str_mv |
10.31381/paideia xxi.v10i2.3434 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Paideia/article/view/3434/4227 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2020 Paideia XXI info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2020 Paideia XXI |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Ricardo Palma |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Ricardo Palma |
dc.source.none.fl_str_mv |
Paideia XXI; Vol. 10 Núm. 2 (2020): PAIDEIA XXI; 339-347 2519-5700 2221-7770 reponame:Revista URP - Paideia XXI instname:Universidad Ricardo Palma instacron:URP |
reponame_str |
Revista URP - Paideia XXI |
collection |
Revista URP - Paideia XXI |
instname_str |
Universidad Ricardo Palma |
instacron_str |
URP |
institution |
URP |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1701110959347597312 |
score |
13.959468 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).