Program to increase tax awareness
Descripción del Articulo
The present research had as objective to increase the tax consciousness of the students of the Higher Technological Institute Public Enrique López Albujar de Ferreñafe; For which a training program consisting of 6 workshops was designed and implemented. The population was made up o...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2018 |
Institución: | Universidad César Vallejo |
Repositorio: | Revista UCV-HACER |
Lenguaje: | español inglés |
OAI Identifier: | oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1621 |
Enlace del recurso: | http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/1621 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
id |
2414-8695_e446d921f6091072d99228ad20457aee |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1621 |
network_acronym_str |
2414-8695 |
repository_id_str |
|
network_name_str |
Revista UCV-HACER |
spelling |
Program to increase tax awarenessPrograma para incrementar la conciencia tributariaRosas Prado, Carmen ElviraCastro Ascencio, Oscar FernandoThe present research had as objective to increase the tax consciousness of the students of the Higher Technological Institute Public Enrique López Albujar de Ferreñafe; For which a training program consisting of 6 workshops was designed and implemented. The population was made up of 214 students from the different specialties offered by the Enrique López Albújar Higher Institute of Technology in Ferreñafe. The sample size was 78 students of the sixth cycle of the nine professional careers in that educational institution. The research design was pre-experimental with a single group, which was assessed the tax awareness through a questionnaire, before and after the treatment (training program). The results obtained through descriptive statistical analysis (tables and figures) and inferential analysis (test of hypothesis testing) significantly evidences the effectiveness of the training program in increasing students' tax awareness. Key words: tax culture, tax awareness.La presente investigación tuvo como objetivo incrementar la conciencia tributaria de los estudiantes del Instituto Superior Tecnológico Público “ Enrique López Albújar” de Ferreñafe; para lo cual se diseñó y aplico un programa de capacitación consistente en 6 talleres. La población estuvo conformada por 214 estudiantes de las diferentes especialidades que brinda el Instituto Superior Tecnológico Enrique López Albújar de Ferreñafe. El tamaño muestral fue 78 estudiantes del sexto ciclo de las nueve carreras profesionales que hay en dicha institución educativa. El diseño de investigación fue pre experimental con un solo grupo, al que se le evaluó la conciencia tributaria mediante un cuestionario, antes y después de aplicado el tratamiento (programa de capacitación). Los resultados encontrados mediante el análisis estadístico descriptivo (tablas y figuras) y el análisis inferencial (prueba de contrastación de hipótesis) evidencian de manera significativa la eficacia del programa de capacitación en el incremento de la conciencia tributaria de los estudiantes. Palabras clave: cultura tributaria, conciencia tributaria.Universidad César Vallejo Campus Chiclayo2018-09-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/162110.18050/ucv-hacer.v5i2.1621UCV HACER; Vol. 5 Núm. 2 (2016): Julio - diciembre; 134 - 137UCV-HACER; Vol. 5 Núm. 2 (2016): Julio - diciembre; 134 - 1372414-86952305-855210.18050/ucv-hacer.v5i2reponame:Revista UCV-HACERinstname:Universidad César Vallejoinstacron:UCVspaenghttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/1621/1313http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/1621/1533Derechos de autor 2018 UCV-HACERhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-04T16:05:35Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
Program to increase tax awareness Programa para incrementar la conciencia tributaria |
title |
Program to increase tax awareness |
spellingShingle |
Program to increase tax awareness Rosas Prado, Carmen Elvira |
title_short |
Program to increase tax awareness |
title_full |
Program to increase tax awareness |
title_fullStr |
Program to increase tax awareness |
title_full_unstemmed |
Program to increase tax awareness |
title_sort |
Program to increase tax awareness |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Rosas Prado, Carmen Elvira Castro Ascencio, Oscar Fernando |
author |
Rosas Prado, Carmen Elvira |
author_facet |
Rosas Prado, Carmen Elvira Castro Ascencio, Oscar Fernando |
author_role |
author |
author2 |
Castro Ascencio, Oscar Fernando |
author2_role |
author |
dc.description.none.fl_txt_mv |
The present research had as objective to increase the tax consciousness of the students of the Higher Technological Institute Public Enrique López Albujar de Ferreñafe; For which a training program consisting of 6 workshops was designed and implemented. The population was made up of 214 students from the different specialties offered by the Enrique López Albújar Higher Institute of Technology in Ferreñafe. The sample size was 78 students of the sixth cycle of the nine professional careers in that educational institution. The research design was pre-experimental with a single group, which was assessed the tax awareness through a questionnaire, before and after the treatment (training program). The results obtained through descriptive statistical analysis (tables and figures) and inferential analysis (test of hypothesis testing) significantly evidences the effectiveness of the training program in increasing students' tax awareness. Key words: tax culture, tax awareness. La presente investigación tuvo como objetivo incrementar la conciencia tributaria de los estudiantes del Instituto Superior Tecnológico Público “ Enrique López Albújar” de Ferreñafe; para lo cual se diseñó y aplico un programa de capacitación consistente en 6 talleres. La población estuvo conformada por 214 estudiantes de las diferentes especialidades que brinda el Instituto Superior Tecnológico Enrique López Albújar de Ferreñafe. El tamaño muestral fue 78 estudiantes del sexto ciclo de las nueve carreras profesionales que hay en dicha institución educativa. El diseño de investigación fue pre experimental con un solo grupo, al que se le evaluó la conciencia tributaria mediante un cuestionario, antes y después de aplicado el tratamiento (programa de capacitación). Los resultados encontrados mediante el análisis estadístico descriptivo (tablas y figuras) y el análisis inferencial (prueba de contrastación de hipótesis) evidencian de manera significativa la eficacia del programa de capacitación en el incremento de la conciencia tributaria de los estudiantes. Palabras clave: cultura tributaria, conciencia tributaria. |
description |
The present research had as objective to increase the tax consciousness of the students of the Higher Technological Institute Public Enrique López Albujar de Ferreñafe; For which a training program consisting of 6 workshops was designed and implemented. The population was made up of 214 students from the different specialties offered by the Enrique López Albújar Higher Institute of Technology in Ferreñafe. The sample size was 78 students of the sixth cycle of the nine professional careers in that educational institution. The research design was pre-experimental with a single group, which was assessed the tax awareness through a questionnaire, before and after the treatment (training program). The results obtained through descriptive statistical analysis (tables and figures) and inferential analysis (test of hypothesis testing) significantly evidences the effectiveness of the training program in increasing students' tax awareness. Key words: tax culture, tax awareness. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-09-20 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/1621 10.18050/ucv-hacer.v5i2.1621 |
url |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/1621 |
identifier_str_mv |
10.18050/ucv-hacer.v5i2.1621 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa eng |
language |
spa eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/1621/1313 http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/1621/1533 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2018 UCV-HACER http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2018 UCV-HACER http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad César Vallejo Campus Chiclayo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad César Vallejo Campus Chiclayo |
dc.source.none.fl_str_mv |
UCV HACER; Vol. 5 Núm. 2 (2016): Julio - diciembre; 134 - 137 UCV-HACER; Vol. 5 Núm. 2 (2016): Julio - diciembre; 134 - 137 2414-8695 2305-8552 10.18050/ucv-hacer.v5i2 reponame:Revista UCV-HACER instname:Universidad César Vallejo instacron:UCV |
reponame_str |
Revista UCV-HACER |
collection |
Revista UCV-HACER |
instname_str |
Universidad César Vallejo |
instacron_str |
UCV |
institution |
UCV |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1701652999663779840 |
score |
13.754011 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).