Teaching resources for the improvement of learning in Environmental Culture
Descripción del Articulo
The main objective of this research was to demonstrate that teaching resources in education improve the learning in the environmental culture of the students of the VII cycle of the César Vallejo University of the Chiclayo subsidiary, focusing the theoretical basis on the "Dimensions of Learnin...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2019 |
Institución: | Universidad César Vallejo |
Repositorio: | Revista UCV-HACER |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2157 |
Enlace del recurso: | http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/2157 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
id |
2414-8695_d96c02dd90383e854af0c33828a1e3f1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2157 |
network_acronym_str |
2414-8695 |
repository_id_str |
|
network_name_str |
Revista UCV-HACER |
spelling |
Teaching resources for the improvement of learning in Environmental CultureRecursos Didácticos para la Mejora de los Aprendizajes en Cultura AmbientalOBLITAS DE LAS CASAS, Karla MarielaPORTURAS QUIJANO, Raúl TeodoroThe main objective of this research was to demonstrate that teaching resources in education improve the learning in the environmental culture of the students of the VII cycle of the César Vallejo University of the Chiclayo subsidiary, focusing the theoretical basis on the "Dimensions of Learning" de Marzano (2005), used an instrument of own elaboration and was applied to the students of the Environmental Culture subject of the VII Cycle of the César Vallejo University of Chiclayo. Regarding the research design, it was quasi-experimental and applied type. Through the verification of the results before and after the application of the program, the importance of the use of the didactic resources to improve the learning of the students of the curriculum experience was demonstrated; being that in the present work the "Mind Map" and "The Portfolio" were used as teaching tools. Keywords: learning, dimensions, mental map, portfolios, didactic resources. El objetivo principal de la presente investigación fue el de demostrar que los recursos didácticos en la enseñanza mejoran los aprendizajes en cultura ambiental de los estudiantes del VII ciclo de la Universidad César Vallejo de la filial Chiclayo, centrando la base teórica en las “Dimensiones del Aprendizaje” de Marzano (2005), se utilizó un instrumento de elaboración propia y se aplicó a los estudiantes de la materia Cultura Ambiental del VII Ciclo de la Universidad César Vallejo de Chiclayo. En cuanto al diseño de Investigación, fue cuasi experimental de tipo aplicada, El contraste de las variables permitió validar la hipótesis planteada, puesto que demostraron la importancia de la utilización de los recursos didácticos para lograr mejorar los aprendizajes de los estudiantes de la experiencia curricular; siendo que en el presente trabajo se utilizaron como herramientas de enseñanza, el “Mapa Mental” y “El Portafolio”. Palabras claves: aprendizaje, dimensiones, mapa mental, portafolios, recursos didácticos. Universidad César Vallejo Campus Chiclayo2019-10-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/215710.18050/ucv-hacer.v8i2.2157UCV HACER; Vol. 8 Núm. 2 (2019): Abril-Junio; 43-50UCV-HACER; Vol. 8 Núm. 2 (2019): Abril-Junio; 43-502414-86952305-855210.18050/ucv-hacer.v8i2reponame:Revista UCV-HACERinstname:Universidad César Vallejoinstacron:UCVspahttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/2157/1834Derechos de autor 2019 Karla Mariela OBLITAS DE LAS CASAS, Raúl Teodoro PORTURAS QUIJANOhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-04T16:05:35Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teaching resources for the improvement of learning in Environmental Culture Recursos Didácticos para la Mejora de los Aprendizajes en Cultura Ambiental |
title |
Teaching resources for the improvement of learning in Environmental Culture |
spellingShingle |
Teaching resources for the improvement of learning in Environmental Culture OBLITAS DE LAS CASAS, Karla Mariela |
title_short |
Teaching resources for the improvement of learning in Environmental Culture |
title_full |
Teaching resources for the improvement of learning in Environmental Culture |
title_fullStr |
Teaching resources for the improvement of learning in Environmental Culture |
title_full_unstemmed |
Teaching resources for the improvement of learning in Environmental Culture |
title_sort |
Teaching resources for the improvement of learning in Environmental Culture |
dc.creator.none.fl_str_mv |
OBLITAS DE LAS CASAS, Karla Mariela PORTURAS QUIJANO, Raúl Teodoro |
author |
OBLITAS DE LAS CASAS, Karla Mariela |
author_facet |
OBLITAS DE LAS CASAS, Karla Mariela PORTURAS QUIJANO, Raúl Teodoro |
author_role |
author |
author2 |
PORTURAS QUIJANO, Raúl Teodoro |
author2_role |
author |
dc.description.none.fl_txt_mv |
The main objective of this research was to demonstrate that teaching resources in education improve the learning in the environmental culture of the students of the VII cycle of the César Vallejo University of the Chiclayo subsidiary, focusing the theoretical basis on the "Dimensions of Learning" de Marzano (2005), used an instrument of own elaboration and was applied to the students of the Environmental Culture subject of the VII Cycle of the César Vallejo University of Chiclayo. Regarding the research design, it was quasi-experimental and applied type. Through the verification of the results before and after the application of the program, the importance of the use of the didactic resources to improve the learning of the students of the curriculum experience was demonstrated; being that in the present work the "Mind Map" and "The Portfolio" were used as teaching tools. Keywords: learning, dimensions, mental map, portfolios, didactic resources. El objetivo principal de la presente investigación fue el de demostrar que los recursos didácticos en la enseñanza mejoran los aprendizajes en cultura ambiental de los estudiantes del VII ciclo de la Universidad César Vallejo de la filial Chiclayo, centrando la base teórica en las “Dimensiones del Aprendizaje” de Marzano (2005), se utilizó un instrumento de elaboración propia y se aplicó a los estudiantes de la materia Cultura Ambiental del VII Ciclo de la Universidad César Vallejo de Chiclayo. En cuanto al diseño de Investigación, fue cuasi experimental de tipo aplicada, El contraste de las variables permitió validar la hipótesis planteada, puesto que demostraron la importancia de la utilización de los recursos didácticos para lograr mejorar los aprendizajes de los estudiantes de la experiencia curricular; siendo que en el presente trabajo se utilizaron como herramientas de enseñanza, el “Mapa Mental” y “El Portafolio”. Palabras claves: aprendizaje, dimensiones, mapa mental, portafolios, recursos didácticos. |
description |
The main objective of this research was to demonstrate that teaching resources in education improve the learning in the environmental culture of the students of the VII cycle of the César Vallejo University of the Chiclayo subsidiary, focusing the theoretical basis on the "Dimensions of Learning" de Marzano (2005), used an instrument of own elaboration and was applied to the students of the Environmental Culture subject of the VII Cycle of the César Vallejo University of Chiclayo. Regarding the research design, it was quasi-experimental and applied type. Through the verification of the results before and after the application of the program, the importance of the use of the didactic resources to improve the learning of the students of the curriculum experience was demonstrated; being that in the present work the "Mind Map" and "The Portfolio" were used as teaching tools. Keywords: learning, dimensions, mental map, portfolios, didactic resources. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-10-18 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/2157 10.18050/ucv-hacer.v8i2.2157 |
url |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/2157 |
identifier_str_mv |
10.18050/ucv-hacer.v8i2.2157 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/2157/1834 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2019 Karla Mariela OBLITAS DE LAS CASAS, Raúl Teodoro PORTURAS QUIJANO http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2019 Karla Mariela OBLITAS DE LAS CASAS, Raúl Teodoro PORTURAS QUIJANO http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad César Vallejo Campus Chiclayo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad César Vallejo Campus Chiclayo |
dc.source.none.fl_str_mv |
UCV HACER; Vol. 8 Núm. 2 (2019): Abril-Junio; 43-50 UCV-HACER; Vol. 8 Núm. 2 (2019): Abril-Junio; 43-50 2414-8695 2305-8552 10.18050/ucv-hacer.v8i2 reponame:Revista UCV-HACER instname:Universidad César Vallejo instacron:UCV |
reponame_str |
Revista UCV-HACER |
collection |
Revista UCV-HACER |
instname_str |
Universidad César Vallejo |
instacron_str |
UCV |
institution |
UCV |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1701653000039170048 |
score |
13.871978 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).