Teaching resources for the improvement of learning in Environmental Culture

Descripción del Articulo

The main objective of this research was to demonstrate that teaching resources in education improve the learning in the environmental culture of the students of the VII cycle of the César Vallejo University of the Chiclayo subsidiary, focusing the theoretical basis on the "Dimensions of Learnin...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: OBLITAS DE LAS CASAS, Karla Mariela, PORTURAS QUIJANO, Raúl Teodoro
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2019
Institución:Universidad César Vallejo
Repositorio:Revista UCV-HACER
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2157
Enlace del recurso:http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/2157
Nivel de acceso:acceso abierto
id 2414-8695_d96c02dd90383e854af0c33828a1e3f1
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2157
network_acronym_str 2414-8695
repository_id_str
network_name_str Revista UCV-HACER
spelling Teaching resources for the improvement of learning in Environmental CultureRecursos Didácticos para la Mejora de los Aprendizajes en Cultura AmbientalOBLITAS DE LAS CASAS, Karla MarielaPORTURAS QUIJANO, Raúl TeodoroThe main objective of this research was to demonstrate that teaching resources in education improve the learning in the environmental culture of the students of the VII cycle of the César Vallejo University of the Chiclayo subsidiary, focusing the theoretical basis on the "Dimensions of Learning" de Marzano (2005), used an instrument of own elaboration and was applied to the students of the Environmental Culture subject of the VII Cycle of the César Vallejo University of Chiclayo. Regarding the research design, it was quasi-experimental and applied type. Through the verification of the results before and after the application of the program, the importance of the use of the didactic resources to improve the learning of the students of the curriculum experience was demonstrated; being that in the present work the "Mind Map" and "The Portfolio" were used as teaching tools. Keywords: learning, dimensions, mental map, portfolios, didactic resources.  El objetivo principal de la presente investigación  fue el de demostrar que los recursos didácticos en la enseñanza mejoran los aprendizajes en cultura ambiental de los estudiantes del VII ciclo de la Universidad César Vallejo de la filial Chiclayo, centrando la base teórica en las “Dimensiones del Aprendizaje” de Marzano (2005), se utilizó un instrumento de elaboración propia y se aplicó a los estudiantes de la materia Cultura Ambiental del VII Ciclo de la Universidad César Vallejo de Chiclayo. En cuanto al diseño de Investigación, fue cuasi experimental de tipo aplicada, El contraste de las variables permitió validar la hipótesis planteada, puesto que demostraron la importancia de la utilización de los recursos didácticos para lograr mejorar los aprendizajes de los estudiantes de la experiencia curricular; siendo que en el presente trabajo se utilizaron como herramientas de enseñanza, el “Mapa Mental” y “El Portafolio”. Palabras claves: aprendizaje, dimensiones, mapa mental, portafolios, recursos didácticos.  Universidad César Vallejo Campus Chiclayo2019-10-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/215710.18050/ucv-hacer.v8i2.2157UCV HACER; Vol. 8 Núm. 2 (2019): Abril-Junio; 43-50UCV-HACER; Vol. 8 Núm. 2 (2019): Abril-Junio; 43-502414-86952305-855210.18050/ucv-hacer.v8i2reponame:Revista UCV-HACERinstname:Universidad César Vallejoinstacron:UCVspahttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/2157/1834Derechos de autor 2019 Karla Mariela OBLITAS DE LAS CASAS, Raúl Teodoro PORTURAS QUIJANOhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-04T16:05:35Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv Teaching resources for the improvement of learning in Environmental Culture
Recursos Didácticos para la Mejora de los Aprendizajes en Cultura Ambiental
title Teaching resources for the improvement of learning in Environmental Culture
spellingShingle Teaching resources for the improvement of learning in Environmental Culture
OBLITAS DE LAS CASAS, Karla Mariela
title_short Teaching resources for the improvement of learning in Environmental Culture
title_full Teaching resources for the improvement of learning in Environmental Culture
title_fullStr Teaching resources for the improvement of learning in Environmental Culture
title_full_unstemmed Teaching resources for the improvement of learning in Environmental Culture
title_sort Teaching resources for the improvement of learning in Environmental Culture
dc.creator.none.fl_str_mv OBLITAS DE LAS CASAS, Karla Mariela
PORTURAS QUIJANO, Raúl Teodoro
author OBLITAS DE LAS CASAS, Karla Mariela
author_facet OBLITAS DE LAS CASAS, Karla Mariela
PORTURAS QUIJANO, Raúl Teodoro
author_role author
author2 PORTURAS QUIJANO, Raúl Teodoro
author2_role author
dc.description.none.fl_txt_mv The main objective of this research was to demonstrate that teaching resources in education improve the learning in the environmental culture of the students of the VII cycle of the César Vallejo University of the Chiclayo subsidiary, focusing the theoretical basis on the "Dimensions of Learning" de Marzano (2005), used an instrument of own elaboration and was applied to the students of the Environmental Culture subject of the VII Cycle of the César Vallejo University of Chiclayo. Regarding the research design, it was quasi-experimental and applied type. Through the verification of the results before and after the application of the program, the importance of the use of the didactic resources to improve the learning of the students of the curriculum experience was demonstrated; being that in the present work the "Mind Map" and "The Portfolio" were used as teaching tools. Keywords: learning, dimensions, mental map, portfolios, didactic resources.  
El objetivo principal de la presente investigación  fue el de demostrar que los recursos didácticos en la enseñanza mejoran los aprendizajes en cultura ambiental de los estudiantes del VII ciclo de la Universidad César Vallejo de la filial Chiclayo, centrando la base teórica en las “Dimensiones del Aprendizaje” de Marzano (2005), se utilizó un instrumento de elaboración propia y se aplicó a los estudiantes de la materia Cultura Ambiental del VII Ciclo de la Universidad César Vallejo de Chiclayo. En cuanto al diseño de Investigación, fue cuasi experimental de tipo aplicada, El contraste de las variables permitió validar la hipótesis planteada, puesto que demostraron la importancia de la utilización de los recursos didácticos para lograr mejorar los aprendizajes de los estudiantes de la experiencia curricular; siendo que en el presente trabajo se utilizaron como herramientas de enseñanza, el “Mapa Mental” y “El Portafolio”. Palabras claves: aprendizaje, dimensiones, mapa mental, portafolios, recursos didácticos.  
description The main objective of this research was to demonstrate that teaching resources in education improve the learning in the environmental culture of the students of the VII cycle of the César Vallejo University of the Chiclayo subsidiary, focusing the theoretical basis on the "Dimensions of Learning" de Marzano (2005), used an instrument of own elaboration and was applied to the students of the Environmental Culture subject of the VII Cycle of the César Vallejo University of Chiclayo. Regarding the research design, it was quasi-experimental and applied type. Through the verification of the results before and after the application of the program, the importance of the use of the didactic resources to improve the learning of the students of the curriculum experience was demonstrated; being that in the present work the "Mind Map" and "The Portfolio" were used as teaching tools. Keywords: learning, dimensions, mental map, portfolios, didactic resources.  
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-10-18
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/2157
10.18050/ucv-hacer.v8i2.2157
url http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/2157
identifier_str_mv 10.18050/ucv-hacer.v8i2.2157
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/2157/1834
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2019 Karla Mariela OBLITAS DE LAS CASAS, Raúl Teodoro PORTURAS QUIJANO
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2019 Karla Mariela OBLITAS DE LAS CASAS, Raúl Teodoro PORTURAS QUIJANO
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad César Vallejo Campus Chiclayo
publisher.none.fl_str_mv Universidad César Vallejo Campus Chiclayo
dc.source.none.fl_str_mv UCV HACER; Vol. 8 Núm. 2 (2019): Abril-Junio; 43-50
UCV-HACER; Vol. 8 Núm. 2 (2019): Abril-Junio; 43-50
2414-8695
2305-8552
10.18050/ucv-hacer.v8i2
reponame:Revista UCV-HACER
instname:Universidad César Vallejo
instacron:UCV
reponame_str Revista UCV-HACER
collection Revista UCV-HACER
instname_str Universidad César Vallejo
instacron_str UCV
institution UCV
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1701653000039170048
score 13.871978
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).