Free play in sectors to promote autonomy in children of four years

Descripción del Articulo

The present research work called: Free play in sectors to promote Autonomy - children of four years - PrivateEducational Institution “Santa Ana School” - Chiclayo – 2018, is theoretically based on the development process ofAutonomy based on Piaget's theory, which considers that children acquire...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: FIGUEROA CHAMBERGO, Yrma Violeta, FIGUEROA CHAMBERGO, Maritza Cristina
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2019
Institución:Universidad César Vallejo
Repositorio:Revista UCV-HACER
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2194
Enlace del recurso:http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/2194
Nivel de acceso:acceso abierto
id 2414-8695_903c14fea194e7a209b52616e92aad14
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2194
network_acronym_str 2414-8695
repository_id_str
network_name_str Revista UCV-HACER
spelling Free play in sectors to promote autonomy in children of four yearsJuego libre en sectores para promover autonomía en niños de cuatro añosFIGUEROA CHAMBERGO, Yrma VioletaFIGUEROA CHAMBERGO, Maritza CristinaThe present research work called: Free play in sectors to promote Autonomy - children of four years - PrivateEducational Institution “Santa Ana School” - Chiclayo – 2018, is theoretically based on the development process ofAutonomy based on Piaget's theory, which considers that children acquire values through their socialization thusdeveloping their autonomy and the theory of Maria Montessori who sustains that the child so that he can learn in amore dynamic and essential way for his age needs the game, stimuli and strategies that lead him to new learnings. The research method used in the present study is pre-experimental, and as a type of research it is applied, the free playworkshop in sectors: "I can do it" was used to obtain results and give a precise conclusion to the problem. Thepopulation and sample consists of 12 boys and girls of 4 years. A list of Pedagogical Achievement Checks was usedas an instrument and workshop of 20 leisure activities based on free play in sectors was applied. Finally, whenapplying the post-test, the 100% level achieved was obtained; when discussion of results and the expected hypothesistest, it can be concluded that the "I can do it" workshop, based on free play in sectors such as strategies, significantlyinfluenced the development of Autonomy in children of 4 years of the Private Educational Institution "Santa AnaSchool" of Chiclayo - 2018. Key words: Free play in sectors, autonomy, strategy.El presente trabajo de investigación denominado: Juego libre en sectores para promover Autonomía - niños de cuatroaños - Institución Educativa Privada Santa Ana School – Chiclayo – 2018, está fundamentado teóricamente en elproceso de desarrollo de la Autonomía basándose en la teoría de Piaget, en la que considera que los niños y niñasadquieren los valores a través de su socialización desarrollando así su autonomía y la teoría de María Montessoriquien sustenta que el niño para que pueda aprender de una manera más dinámica y esencial para su edad necesita eljuego, estímulos y estrategias que le propicien nuevos aprendizajes. El método de investigación utilizado en elpresente estudio es pre-experimental, y como tipo de investigación es aplicada, el taller de juego libre en sectores:“Yo, lo puedo lograr” se empleó para obtener resultados y dar una conclusión precisa a la problemática. La poblacióny muestra estuvo conformada por 12 niños y niñas de 4 años. Se utilizó como instrumento una Lista de Chequeos deLogros Pedagógicos y se aplicó un taller de 20 actividades lúdicas basadas en el juego libre en sectores. Finalmente,al aplicar el post-test se obtuvo el nivel logrado en un 100%; al hacer la discusión de resultados y la prueba dehipótesis prevista, se puede concluir que el taller “Yo, lo puedo lograr”, basado en el juego libre en sectores comoestrategias, influyó significativamente en el desarrollo de la Autonomía en niños de 4 años de la I.E.P. “Santa AnaSchool” de Chiclayo– 2018. Palabras clave: Juego libre en sectores, autonomía, estrategia.Universidad César Vallejo Campus Chiclayo2019-11-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/219410.18050/ucv-hacer.v8i3.2194UCV HACER; Vol. 8 Núm. 3 (2019): Julio-Setiembre; 17-27UCV-HACER; Vol. 8 Núm. 3 (2019): Julio-Setiembre; 17-272414-86952305-855210.18050/ucv-hacer.v8i3reponame:Revista UCV-HACERinstname:Universidad César Vallejoinstacron:UCVspahttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/2194/1882Derechos de autor 2019 Yrma Violeta FIGUEROA CHAMBERGO, Maritza Cristina FIGUEROA CHAMBERGOhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-04T16:05:35Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv Free play in sectors to promote autonomy in children of four years
Juego libre en sectores para promover autonomía en niños de cuatro años
title Free play in sectors to promote autonomy in children of four years
spellingShingle Free play in sectors to promote autonomy in children of four years
FIGUEROA CHAMBERGO, Yrma Violeta
title_short Free play in sectors to promote autonomy in children of four years
title_full Free play in sectors to promote autonomy in children of four years
title_fullStr Free play in sectors to promote autonomy in children of four years
title_full_unstemmed Free play in sectors to promote autonomy in children of four years
title_sort Free play in sectors to promote autonomy in children of four years
dc.creator.none.fl_str_mv FIGUEROA CHAMBERGO, Yrma Violeta
FIGUEROA CHAMBERGO, Maritza Cristina
author FIGUEROA CHAMBERGO, Yrma Violeta
author_facet FIGUEROA CHAMBERGO, Yrma Violeta
FIGUEROA CHAMBERGO, Maritza Cristina
author_role author
author2 FIGUEROA CHAMBERGO, Maritza Cristina
author2_role author
dc.description.none.fl_txt_mv The present research work called: Free play in sectors to promote Autonomy - children of four years - PrivateEducational Institution “Santa Ana School” - Chiclayo – 2018, is theoretically based on the development process ofAutonomy based on Piaget's theory, which considers that children acquire values through their socialization thusdeveloping their autonomy and the theory of Maria Montessori who sustains that the child so that he can learn in amore dynamic and essential way for his age needs the game, stimuli and strategies that lead him to new learnings. The research method used in the present study is pre-experimental, and as a type of research it is applied, the free playworkshop in sectors: "I can do it" was used to obtain results and give a precise conclusion to the problem. Thepopulation and sample consists of 12 boys and girls of 4 years. A list of Pedagogical Achievement Checks was usedas an instrument and workshop of 20 leisure activities based on free play in sectors was applied. Finally, whenapplying the post-test, the 100% level achieved was obtained; when discussion of results and the expected hypothesistest, it can be concluded that the "I can do it" workshop, based on free play in sectors such as strategies, significantlyinfluenced the development of Autonomy in children of 4 years of the Private Educational Institution "Santa AnaSchool" of Chiclayo - 2018. Key words: Free play in sectors, autonomy, strategy.
El presente trabajo de investigación denominado: Juego libre en sectores para promover Autonomía - niños de cuatroaños - Institución Educativa Privada Santa Ana School – Chiclayo – 2018, está fundamentado teóricamente en elproceso de desarrollo de la Autonomía basándose en la teoría de Piaget, en la que considera que los niños y niñasadquieren los valores a través de su socialización desarrollando así su autonomía y la teoría de María Montessoriquien sustenta que el niño para que pueda aprender de una manera más dinámica y esencial para su edad necesita eljuego, estímulos y estrategias que le propicien nuevos aprendizajes. El método de investigación utilizado en elpresente estudio es pre-experimental, y como tipo de investigación es aplicada, el taller de juego libre en sectores:“Yo, lo puedo lograr” se empleó para obtener resultados y dar una conclusión precisa a la problemática. La poblacióny muestra estuvo conformada por 12 niños y niñas de 4 años. Se utilizó como instrumento una Lista de Chequeos deLogros Pedagógicos y se aplicó un taller de 20 actividades lúdicas basadas en el juego libre en sectores. Finalmente,al aplicar el post-test se obtuvo el nivel logrado en un 100%; al hacer la discusión de resultados y la prueba dehipótesis prevista, se puede concluir que el taller “Yo, lo puedo lograr”, basado en el juego libre en sectores comoestrategias, influyó significativamente en el desarrollo de la Autonomía en niños de 4 años de la I.E.P. “Santa AnaSchool” de Chiclayo– 2018. Palabras clave: Juego libre en sectores, autonomía, estrategia.
description The present research work called: Free play in sectors to promote Autonomy - children of four years - PrivateEducational Institution “Santa Ana School” - Chiclayo – 2018, is theoretically based on the development process ofAutonomy based on Piaget's theory, which considers that children acquire values through their socialization thusdeveloping their autonomy and the theory of Maria Montessori who sustains that the child so that he can learn in amore dynamic and essential way for his age needs the game, stimuli and strategies that lead him to new learnings. The research method used in the present study is pre-experimental, and as a type of research it is applied, the free playworkshop in sectors: "I can do it" was used to obtain results and give a precise conclusion to the problem. Thepopulation and sample consists of 12 boys and girls of 4 years. A list of Pedagogical Achievement Checks was usedas an instrument and workshop of 20 leisure activities based on free play in sectors was applied. Finally, whenapplying the post-test, the 100% level achieved was obtained; when discussion of results and the expected hypothesistest, it can be concluded that the "I can do it" workshop, based on free play in sectors such as strategies, significantlyinfluenced the development of Autonomy in children of 4 years of the Private Educational Institution "Santa AnaSchool" of Chiclayo - 2018. Key words: Free play in sectors, autonomy, strategy.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-11-25
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/2194
10.18050/ucv-hacer.v8i3.2194
url http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/2194
identifier_str_mv 10.18050/ucv-hacer.v8i3.2194
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/2194/1882
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2019 Yrma Violeta FIGUEROA CHAMBERGO, Maritza Cristina FIGUEROA CHAMBERGO
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2019 Yrma Violeta FIGUEROA CHAMBERGO, Maritza Cristina FIGUEROA CHAMBERGO
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad César Vallejo Campus Chiclayo
publisher.none.fl_str_mv Universidad César Vallejo Campus Chiclayo
dc.source.none.fl_str_mv UCV HACER; Vol. 8 Núm. 3 (2019): Julio-Setiembre; 17-27
UCV-HACER; Vol. 8 Núm. 3 (2019): Julio-Setiembre; 17-27
2414-8695
2305-8552
10.18050/ucv-hacer.v8i3
reponame:Revista UCV-HACER
instname:Universidad César Vallejo
instacron:UCV
reponame_str Revista UCV-HACER
collection Revista UCV-HACER
instname_str Universidad César Vallejo
instacron_str UCV
institution UCV
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1701653000042315776
score 13.919782
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).