Curriculum innovation model for systemic planning in primary education

Descripción del Articulo

The intention of the scientific article promotes the application of a model of curricular innovation in the systemic planning at the level of primary education; Which has been inspired by the observation of the curricular levels applied in the classroom, such as: annual programming, didactic units a...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Gonzáles Cubas, Humberto
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2018
Institución:Universidad César Vallejo
Repositorio:Revista UCV-HACER
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1786
Enlace del recurso:http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/1786
Nivel de acceso:acceso abierto
id 2414-8695_6aa59346e0ac2ea135480c0b60e6b49c
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1786
network_acronym_str 2414-8695
repository_id_str
network_name_str Revista UCV-HACER
dc.title.none.fl_str_mv Curriculum innovation model for systemic planning in primary education
Modelo de innovación curricular para la planificación sistémica en educación primaria
title Curriculum innovation model for systemic planning in primary education
spellingShingle Curriculum innovation model for systemic planning in primary education
Gonzáles Cubas, Humberto
title_short Curriculum innovation model for systemic planning in primary education
title_full Curriculum innovation model for systemic planning in primary education
title_fullStr Curriculum innovation model for systemic planning in primary education
title_full_unstemmed Curriculum innovation model for systemic planning in primary education
title_sort Curriculum innovation model for systemic planning in primary education
dc.creator.none.fl_str_mv Gonzáles Cubas, Humberto
author Gonzáles Cubas, Humberto
author_facet Gonzáles Cubas, Humberto
author_role author
dc.description.none.fl_txt_mv The intention of the scientific article promotes the application of a model of curricular innovation in the systemic planning at the level of primary education; Which has been inspired by the observation of the curricular levels applied in the classroom, such as: annual programming, didactic units and sessions proposed in the institutional educational project-PEI-; Teachers have difficulties in their planning to address the interests, problems and situations of their own context of: • The treatment of competencies, capacities and attitudes. • The selection of the thematics, related to the development of the competencies. • Curricular diversification. • The contextualisation of curricular contents and the demand for their experiential reality. Faced with which it brings that the students do not develop: the concrete logical thought own in the Primary education; the critique-valuation for coexistence and the development of the competences required in the current curricular framework. Given this situation, we worked with the following hypothesis: If a model matrix of competencies is designed, then, the teachers of Regular Basic Education of the Primary Level will be able to overcome their difficulties in the planning of the curricular levels, for which our systemic model will be will articulate with the curricular models DCN of the Ministry of Education, the regional curricular project and the institutional project, through a matrix of competences. Theoretically, the variables of our study have been analyzed from the contributions of the Curricular Theory of systems and the Curricular Plan of Regular Basic Education of the Primary Level. Methodologically we have worked with the teachers of the primary level, in the Educational Institution N ° 11517, Santa Ana in the district of Tumán, province of Chiclayo, Lambayeque region.   Keywords: Curriculum Theory, Planning, Primary Education, Curricular Plan, Learning Session.  
La intención del artículo científico promueve la aplicación de un Modelo de Innovación Curricular en la Planificación Sistémica en el nivel de educación Primaria; el cual se ha inspirado en la observación de  los niveles curriculares aplicados en el aula como son:  Programación anual, Unidades didácticas y Sesiones propuestos en el Proyecto Educativo Institucional-PEI-; los docentes tienen dificultades en su planificación para abordar los intereses, problemática y situaciones propio contexto de  los estudiantes. Estas dificultades son en relación a actividades de aprendizaje que tenga mucha coherencia en: •   El tratamiento de competencias, las capacidades y actitudes. •   La selección de las temáticas, relacionada al desarrollo de las competencias. •   La diversificación curricular. •   La contextualización de los contenidos curriculares y la demanda de su realidad vivencial. Situaciones éstas, en donde los estudiantes no desarrollan: el pensamiento lógico concreto propio en la educación Primaria; la crítica-valorativa para la convivencia y el desarrollo de las competencias exigidas en el marco curricular vigente. Ante tal situación se trabajó con la hipótesis siguiente: Si se diseña un Modelo de matriz de competencias, entonces, los docentes de Educación Básica Regular del Nivel Primaria podrán superar sus dificultades en la planificación de los niveles curriculares, para lo cual nuestro modelo sistémico se articulará con los modelos curriculares DCN del Ministerio de Educación, el proyecto curricular regional y el proyecto institucional, a través de una matriz de competencias. Teóricamente las variables de nuestro estudio las hemos analizado desde los aportes de la Teoría Curricular de sistemas y el Plan Curricular de Educación Básica Regular del Nivel Primaria. Metodológicamente hemos trabajado con los docentes del nivel primario, en la Institución Educativa N°11517, Santa Ana en el distrito de Tumán, provincia de Chiclayo, región Lambayeque.   Palabras clave: Teoría Curricular, Planificación, Educación Primaria, Plan curricular, Sesión de aprendizaje.  
description The intention of the scientific article promotes the application of a model of curricular innovation in the systemic planning at the level of primary education; Which has been inspired by the observation of the curricular levels applied in the classroom, such as: annual programming, didactic units and sessions proposed in the institutional educational project-PEI-; Teachers have difficulties in their planning to address the interests, problems and situations of their own context of: • The treatment of competencies, capacities and attitudes. • The selection of the thematics, related to the development of the competencies. • Curricular diversification. • The contextualisation of curricular contents and the demand for their experiential reality. Faced with which it brings that the students do not develop: the concrete logical thought own in the Primary education; the critique-valuation for coexistence and the development of the competences required in the current curricular framework. Given this situation, we worked with the following hypothesis: If a model matrix of competencies is designed, then, the teachers of Regular Basic Education of the Primary Level will be able to overcome their difficulties in the planning of the curricular levels, for which our systemic model will be will articulate with the curricular models DCN of the Ministry of Education, the regional curricular project and the institutional project, through a matrix of competences. Theoretically, the variables of our study have been analyzed from the contributions of the Curricular Theory of systems and the Curricular Plan of Regular Basic Education of the Primary Level. Methodologically we have worked with the teachers of the primary level, in the Educational Institution N ° 11517, Santa Ana in the district of Tumán, province of Chiclayo, Lambayeque region.   Keywords: Curriculum Theory, Planning, Primary Education, Curricular Plan, Learning Session.  
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-21
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/1786
10.18050/ucv-hacer.v7i3.1786
url http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/1786
identifier_str_mv 10.18050/ucv-hacer.v7i3.1786
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/1786/1470
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2018 Humberto Gonzáles Cubas
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2018 Humberto Gonzáles Cubas
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad César Vallejo Campus Chiclayo
publisher.none.fl_str_mv Universidad César Vallejo Campus Chiclayo
dc.source.none.fl_str_mv UCV HACER; Vol. 7 Núm. 3 (2018): Septiembre - Diciembre; 11 - 23
UCV-HACER; Vol. 7 Núm. 3 (2018): Septiembre - Diciembre; 11 - 23
2414-8695
2305-8552
10.18050/ucv-hacer.v7i3
reponame:Revista UCV-HACER
instname:Universidad César Vallejo
instacron:UCV
reponame_str Revista UCV-HACER
collection Revista UCV-HACER
instname_str Universidad César Vallejo
instacron_str UCV
institution UCV
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1701652999956332544
spelling Curriculum innovation model for systemic planning in primary educationModelo de innovación curricular para la planificación sistémica en educación primariaGonzáles Cubas, HumbertoThe intention of the scientific article promotes the application of a model of curricular innovation in the systemic planning at the level of primary education; Which has been inspired by the observation of the curricular levels applied in the classroom, such as: annual programming, didactic units and sessions proposed in the institutional educational project-PEI-; Teachers have difficulties in their planning to address the interests, problems and situations of their own context of: • The treatment of competencies, capacities and attitudes. • The selection of the thematics, related to the development of the competencies. • Curricular diversification. • The contextualisation of curricular contents and the demand for their experiential reality. Faced with which it brings that the students do not develop: the concrete logical thought own in the Primary education; the critique-valuation for coexistence and the development of the competences required in the current curricular framework. Given this situation, we worked with the following hypothesis: If a model matrix of competencies is designed, then, the teachers of Regular Basic Education of the Primary Level will be able to overcome their difficulties in the planning of the curricular levels, for which our systemic model will be will articulate with the curricular models DCN of the Ministry of Education, the regional curricular project and the institutional project, through a matrix of competences. Theoretically, the variables of our study have been analyzed from the contributions of the Curricular Theory of systems and the Curricular Plan of Regular Basic Education of the Primary Level. Methodologically we have worked with the teachers of the primary level, in the Educational Institution N ° 11517, Santa Ana in the district of Tumán, province of Chiclayo, Lambayeque region.   Keywords: Curriculum Theory, Planning, Primary Education, Curricular Plan, Learning Session.  La intención del artículo científico promueve la aplicación de un Modelo de Innovación Curricular en la Planificación Sistémica en el nivel de educación Primaria; el cual se ha inspirado en la observación de  los niveles curriculares aplicados en el aula como son:  Programación anual, Unidades didácticas y Sesiones propuestos en el Proyecto Educativo Institucional-PEI-; los docentes tienen dificultades en su planificación para abordar los intereses, problemática y situaciones propio contexto de  los estudiantes. Estas dificultades son en relación a actividades de aprendizaje que tenga mucha coherencia en: •   El tratamiento de competencias, las capacidades y actitudes. •   La selección de las temáticas, relacionada al desarrollo de las competencias. •   La diversificación curricular. •   La contextualización de los contenidos curriculares y la demanda de su realidad vivencial. Situaciones éstas, en donde los estudiantes no desarrollan: el pensamiento lógico concreto propio en la educación Primaria; la crítica-valorativa para la convivencia y el desarrollo de las competencias exigidas en el marco curricular vigente. Ante tal situación se trabajó con la hipótesis siguiente: Si se diseña un Modelo de matriz de competencias, entonces, los docentes de Educación Básica Regular del Nivel Primaria podrán superar sus dificultades en la planificación de los niveles curriculares, para lo cual nuestro modelo sistémico se articulará con los modelos curriculares DCN del Ministerio de Educación, el proyecto curricular regional y el proyecto institucional, a través de una matriz de competencias. Teóricamente las variables de nuestro estudio las hemos analizado desde los aportes de la Teoría Curricular de sistemas y el Plan Curricular de Educación Básica Regular del Nivel Primaria. Metodológicamente hemos trabajado con los docentes del nivel primario, en la Institución Educativa N°11517, Santa Ana en el distrito de Tumán, provincia de Chiclayo, región Lambayeque.   Palabras clave: Teoría Curricular, Planificación, Educación Primaria, Plan curricular, Sesión de aprendizaje.  Universidad César Vallejo Campus Chiclayo2018-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/178610.18050/ucv-hacer.v7i3.1786UCV HACER; Vol. 7 Núm. 3 (2018): Septiembre - Diciembre; 11 - 23UCV-HACER; Vol. 7 Núm. 3 (2018): Septiembre - Diciembre; 11 - 232414-86952305-855210.18050/ucv-hacer.v7i3reponame:Revista UCV-HACERinstname:Universidad César Vallejoinstacron:UCVspahttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/1786/1470Derechos de autor 2018 Humberto Gonzáles Cubashttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-04T16:05:35Zmail@mail.com -
score 13.968331
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).