Mentoring as a motivational tool in scientific research

Descripción del Articulo

Addressing the topic of scientific research today is of great relevance since it is part of the backbone of professional training, to carry it out, we can use mentoring as a tool to motivate and drive to strengthen scientific research. This research set out the following objectives...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: LOZANO LOZANO, Marilé, OLIVERA ARTOLA, Maggaly Lizet, ANGELES OBLITAS, Miriam Yahaira, ARISPE ALBURQUEQUE, Claudia Milagros, NAULA FLORES, Hilder Doris
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Universidad César Vallejo
Repositorio:Revista UCV-HACER
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2624
Enlace del recurso:http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/2624
Nivel de acceso:acceso abierto
id 2414-8695_1bd3dbd66722fe4bdf0ee2209d87c08c
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2624
network_acronym_str 2414-8695
repository_id_str
network_name_str Revista UCV-HACER
dc.title.none.fl_str_mv Mentoring as a motivational tool in scientific research
Mentoring como herramienta de motivación en la investigación científica
title Mentoring as a motivational tool in scientific research
spellingShingle Mentoring as a motivational tool in scientific research
LOZANO LOZANO, Marilé
title_short Mentoring as a motivational tool in scientific research
title_full Mentoring as a motivational tool in scientific research
title_fullStr Mentoring as a motivational tool in scientific research
title_full_unstemmed Mentoring as a motivational tool in scientific research
title_sort Mentoring as a motivational tool in scientific research
dc.creator.none.fl_str_mv LOZANO LOZANO, Marilé
OLIVERA ARTOLA, Maggaly Lizet
ANGELES OBLITAS, Miriam Yahaira
ARISPE ALBURQUEQUE, Claudia Milagros
NAULA FLORES, Hilder Doris
author LOZANO LOZANO, Marilé
author_facet LOZANO LOZANO, Marilé
OLIVERA ARTOLA, Maggaly Lizet
ANGELES OBLITAS, Miriam Yahaira
ARISPE ALBURQUEQUE, Claudia Milagros
NAULA FLORES, Hilder Doris
author_role author
author2 OLIVERA ARTOLA, Maggaly Lizet
ANGELES OBLITAS, Miriam Yahaira
ARISPE ALBURQUEQUE, Claudia Milagros
NAULA FLORES, Hilder Doris
author2_role author
author
author
author
dc.description.none.fl_txt_mv Addressing the topic of scientific research today is of great relevance since it is part of the backbone of professional training, to carry it out, we can use mentoring as a tool to motivate and drive to strengthen scientific research. This research set out the following objectives: to determine the relationship  between mentoring as a motivational tool and scientific research and to understand the experiences of Norbert Wiener University teachers in the mentoring process to develop as researchers, a mixed approach, Descriptive correlational concurrent design. The sample was made up of teachers from the aforementioned institution, for data collection two questionnaires and a semi-structured interview were used, for data treatment the SPSS version 23 and Atlas ti version 7 software were used. between mentoring as a motivational tool and scientific research at the Norbert Wiener Private University. In relation to the experiences of the teachers interviewed, three main categories were obtained: The limitations to apply the Mentoring, from which the subcategories were btained: Time, Investigative Policies, Economic Resources and infrastructure; the second category was Work teams as a strategy to develop research from which the subcategories emerged: multidisciplinary and Research networks at national and international level and finally the category The mentor profile, from which emerged: Research competencies, soft skills and commitment.Keywords: mentoring, research, scientific, motivation, mentor.
Abordar el tema de investigación científica en la actualidad es de gran relevancia dado que es parte de la columna vertebral de la formación de profesionales, para llevarla a cabo, podemos recurrir al mentoring como herramienta para motivar e impulsar a fortalecer la investigación científica. La presente investigación se planteó los siguientes objetivos: determinar la relación que existe entre el mentoring como herramienta de motivación y la investigación científica y comprender las experiencias de los docentes de la Universidad Norbert Wiener en el proceso de mentoring para desarrollarse como investigadores, enfoque mixto, diseño concurrente descriptivo correlacional. La muestra la constituyeron los docentes de la mencionada institución, para la recolección de datos se utilizaron dos cuestionarios y una entrevista semiestructurada, para el tratamiento de datos se utilizaron los softwares SPSS versión 23 y Atlas ti versión 7. Se obtuvo como resultado que existe relación entre el mentoring como herramienta de motivación y la investigación científica en la Universidad Privada Norbert Wiener. Con relación a las experiencias de los docentes entrevistados se obtuvieron tres grandes categorías: Las limitaciones para aplicar el Mentoring de la cual se obtuvieron las subcategorías: Tiempo, Polìticas Investigativas, Recursos Económicos e infraestructura; la segunda categoría fue Equipos de trabajo como estrategia para desarrollar investigación de la cual surgieron las subcategorías: multidisciplinarios y redes de Investigación a nivel nacional e internacional y por último la categoría El perfil del mentor, del cual emergieron: competencias en Investigación, habilidades blandas y compromiso.Palabras clave: mentoring, investigación, científica, motivación, mentor.
description Addressing the topic of scientific research today is of great relevance since it is part of the backbone of professional training, to carry it out, we can use mentoring as a tool to motivate and drive to strengthen scientific research. This research set out the following objectives: to determine the relationship  between mentoring as a motivational tool and scientific research and to understand the experiences of Norbert Wiener University teachers in the mentoring process to develop as researchers, a mixed approach, Descriptive correlational concurrent design. The sample was made up of teachers from the aforementioned institution, for data collection two questionnaires and a semi-structured interview were used, for data treatment the SPSS version 23 and Atlas ti version 7 software were used. between mentoring as a motivational tool and scientific research at the Norbert Wiener Private University. In relation to the experiences of the teachers interviewed, three main categories were obtained: The limitations to apply the Mentoring, from which the subcategories were btained: Time, Investigative Policies, Economic Resources and infrastructure; the second category was Work teams as a strategy to develop research from which the subcategories emerged: multidisciplinary and Research networks at national and international level and finally the category The mentor profile, from which emerged: Research competencies, soft skills and commitment.Keywords: mentoring, research, scientific, motivation, mentor.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-02
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/2624
10.18050/ucv-hacer.v10i4.2624
url http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/2624
identifier_str_mv 10.18050/ucv-hacer.v10i4.2624
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/2624/2135
/*ref*/Aravena, F. (2018). Mentoring novice school principals in Chile: what do mentors learn? International Journal of Mentoring and Coaching in Education, 7(3), 219-230.doi: https://doi.org/10.1108/IJMCE-01-2018-0002 Cuéllar, C., González, M., Espinosa, M., y Cheung, R. (2019). Buen mentor y buena mentoría según actores de programas de inducción a directores novatos chilenos. Psicoperspectivas, 18(2), 33-46.doi:https://dx.doi.org/10.5027/perspectivas-vol18-issue2-fulltext-1543 Cuéllar, C., y González, P. (2018). Cuadernos para el desarrollo del liderazgo educativo: El acompañamiento a los directores novatos. Santiago, Chile: CEDLE. Detsky, A., y Baerlocher , M .(2007). Academic Mentoring—How to Give It and How to Get It. JAMA, 297(19), 2134–2136. doi:10.1001/jama.297.19.2134 DuBois y M. J. Karcher (Eds.), Handbook of youth mentoring (pp. 2-12). Thousand Oaks, CA: Sage. Eby, L. T., Rhodes, J. E., y Allen, T. D. (2010). Definition and evolution of mentoring. En T. D. Allen y T. L. Eby (Eds.), The blackwell handbook of mentoring: a multiple perspectives approach (pp. 7-20). Nueva York: John Wiley & Sons. El Comercio (2019). Las universidades peruanas con mayor número de investigaciones a nivel mundial. Recuperado de: https://elcomercio.pe/tecnologia/ciencias/universidades-peruanas-mayor-numero-investigaciones-nivel-mundial-noticia-625735 Kameny, R., DeRosier, M., Taylor, L., McMillen, J., Knowles, M., y Pifer, K. (2014). Barriers to career success for minority researchers in the behavioral sciences. Journal of Career Development, 41(1), 43-61. Ley N.° 30220, Ley Universitaria. (9 de julio del 2014). Recuperado del sitio de internet de Ley Universitaria Minedu:http://www.minedu.gob.pe/reforma-universitaria/pdf/ley_universitaria.pdf Marticorena, B. (2016) Los desafíos de la investigación en el Perú. Edu-PUCP. Recuperado de: www/puntoedu.pucp.edu.pe Mena, J., García, M., Clarke, A., y Barkatsas, A. (2016). An analysis of three different approaches to student teacher mentoring and their impact on knowledge generation in practicum settings. European Journal of Teacher Education, 39(1), 53-76.doi:https://dx.doi.org/10.5027/perspectivas-vol18-issue2-fulltext-1543 Orland-Barak, L., y Yinon, H. (2005). Sometimes a novice and sometimes an expert: Mentors’ professional expertise as revealed through their stories of critical incidents. Oxford Review of Education, 31, 557-578. doi: http://dx.doi.org/10.4236/ijcm.2016.75034 Rodríguez, W., y Alom, A. (2009). El enfoque sociocultural en el diseño y construcción de una comunidad de aprendizaje. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 9,1-21. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44713052004 Santiago, N., Rivera, T., y Ortiz, N. (2013). Mirada a la mentoría en investigación desde la perspectiva sociocultural de Vygotsky. Ambito de encuentros, 6(2), 129–139. Sánchez, H. (2015). “Desafíos para la Investigación en la Universidad Peruana” (Un punto de vista pragmático). Universidad Ricardo Palma. Visto el 21 de agosto del 2019. Disponible en: http://v-beta.urp.edu.pe/pdf/id/4282/n/sanchez-h.-desafios-para-la-investigacion-en-la-universidad-peruana.pdf Tillema, H., Smith, K., y Leshem, S. (2011). Dual roles-conflicting purposes: A comparative study on perceptions on assessment in mentoring relations during practicum. European Journal of Teacher Education, 34(2), 139-159. doi: http://dx.doi.org/10.1080/02619768.2010.543672 Mentoring como herramienta de motivación en la investigación científica
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2020 Marilé LOZANO LOZANO, Maggaly Lizet OLIVERA ARTOLA, Miriam Yahaira ANGELES OBLITAS, Claudia Milagros ARISPE ALBURQUEQUE, Hilder Doris NAULA FLORES
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2020 Marilé LOZANO LOZANO, Maggaly Lizet OLIVERA ARTOLA, Miriam Yahaira ANGELES OBLITAS, Claudia Milagros ARISPE ALBURQUEQUE, Hilder Doris NAULA FLORES
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad César Vallejo Campus Chiclayo
publisher.none.fl_str_mv Universidad César Vallejo Campus Chiclayo
dc.source.none.fl_str_mv UCV HACER; Vol. 9 Núm. 4 (2020): Octubre-Diciembre; 11-19
UCV-HACER; Vol. 9 Núm. 4 (2020): Octubre-Diciembre; 11-19
2414-8695
2305-8552
10.18050/ucv-hacer.v9i4
reponame:Revista UCV-HACER
instname:Universidad César Vallejo
instacron:UCV
reponame_str Revista UCV-HACER
collection Revista UCV-HACER
instname_str Universidad César Vallejo
instacron_str UCV
institution UCV
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1701653000194359296
spelling Mentoring as a motivational tool in scientific researchMentoring como herramienta de motivación en la investigación científicaLOZANO LOZANO, MariléOLIVERA ARTOLA, Maggaly LizetANGELES OBLITAS, Miriam YahairaARISPE ALBURQUEQUE, Claudia MilagrosNAULA FLORES, Hilder DorisAddressing the topic of scientific research today is of great relevance since it is part of the backbone of professional training, to carry it out, we can use mentoring as a tool to motivate and drive to strengthen scientific research. This research set out the following objectives: to determine the relationship  between mentoring as a motivational tool and scientific research and to understand the experiences of Norbert Wiener University teachers in the mentoring process to develop as researchers, a mixed approach, Descriptive correlational concurrent design. The sample was made up of teachers from the aforementioned institution, for data collection two questionnaires and a semi-structured interview were used, for data treatment the SPSS version 23 and Atlas ti version 7 software were used. between mentoring as a motivational tool and scientific research at the Norbert Wiener Private University. In relation to the experiences of the teachers interviewed, three main categories were obtained: The limitations to apply the Mentoring, from which the subcategories were btained: Time, Investigative Policies, Economic Resources and infrastructure; the second category was Work teams as a strategy to develop research from which the subcategories emerged: multidisciplinary and Research networks at national and international level and finally the category The mentor profile, from which emerged: Research competencies, soft skills and commitment.Keywords: mentoring, research, scientific, motivation, mentor.Abordar el tema de investigación científica en la actualidad es de gran relevancia dado que es parte de la columna vertebral de la formación de profesionales, para llevarla a cabo, podemos recurrir al mentoring como herramienta para motivar e impulsar a fortalecer la investigación científica. La presente investigación se planteó los siguientes objetivos: determinar la relación que existe entre el mentoring como herramienta de motivación y la investigación científica y comprender las experiencias de los docentes de la Universidad Norbert Wiener en el proceso de mentoring para desarrollarse como investigadores, enfoque mixto, diseño concurrente descriptivo correlacional. La muestra la constituyeron los docentes de la mencionada institución, para la recolección de datos se utilizaron dos cuestionarios y una entrevista semiestructurada, para el tratamiento de datos se utilizaron los softwares SPSS versión 23 y Atlas ti versión 7. Se obtuvo como resultado que existe relación entre el mentoring como herramienta de motivación y la investigación científica en la Universidad Privada Norbert Wiener. Con relación a las experiencias de los docentes entrevistados se obtuvieron tres grandes categorías: Las limitaciones para aplicar el Mentoring de la cual se obtuvieron las subcategorías: Tiempo, Polìticas Investigativas, Recursos Económicos e infraestructura; la segunda categoría fue Equipos de trabajo como estrategia para desarrollar investigación de la cual surgieron las subcategorías: multidisciplinarios y redes de Investigación a nivel nacional e internacional y por último la categoría El perfil del mentor, del cual emergieron: competencias en Investigación, habilidades blandas y compromiso.Palabras clave: mentoring, investigación, científica, motivación, mentor.Universidad César Vallejo Campus Chiclayo2020-10-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/262410.18050/ucv-hacer.v10i4.2624UCV HACER; Vol. 9 Núm. 4 (2020): Octubre-Diciembre; 11-19UCV-HACER; Vol. 9 Núm. 4 (2020): Octubre-Diciembre; 11-192414-86952305-855210.18050/ucv-hacer.v9i4reponame:Revista UCV-HACERinstname:Universidad César Vallejoinstacron:UCVspahttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/2624/2135/*ref*/Aravena, F. (2018). Mentoring novice school principals in Chile: what do mentors learn? International Journal of Mentoring and Coaching in Education, 7(3), 219-230.doi: https://doi.org/10.1108/IJMCE-01-2018-0002 Cuéllar, C., González, M., Espinosa, M., y Cheung, R. (2019). Buen mentor y buena mentoría según actores de programas de inducción a directores novatos chilenos. Psicoperspectivas, 18(2), 33-46.doi:https://dx.doi.org/10.5027/perspectivas-vol18-issue2-fulltext-1543 Cuéllar, C., y González, P. (2018). Cuadernos para el desarrollo del liderazgo educativo: El acompañamiento a los directores novatos. Santiago, Chile: CEDLE. Detsky, A., y Baerlocher , M .(2007). Academic Mentoring—How to Give It and How to Get It. JAMA, 297(19), 2134–2136. doi:10.1001/jama.297.19.2134 DuBois y M. J. Karcher (Eds.), Handbook of youth mentoring (pp. 2-12). Thousand Oaks, CA: Sage. Eby, L. T., Rhodes, J. E., y Allen, T. D. (2010). Definition and evolution of mentoring. En T. D. Allen y T. L. Eby (Eds.), The blackwell handbook of mentoring: a multiple perspectives approach (pp. 7-20). Nueva York: John Wiley & Sons. El Comercio (2019). Las universidades peruanas con mayor número de investigaciones a nivel mundial. Recuperado de: https://elcomercio.pe/tecnologia/ciencias/universidades-peruanas-mayor-numero-investigaciones-nivel-mundial-noticia-625735 Kameny, R., DeRosier, M., Taylor, L., McMillen, J., Knowles, M., y Pifer, K. (2014). Barriers to career success for minority researchers in the behavioral sciences. Journal of Career Development, 41(1), 43-61. Ley N.° 30220, Ley Universitaria. (9 de julio del 2014). Recuperado del sitio de internet de Ley Universitaria Minedu:http://www.minedu.gob.pe/reforma-universitaria/pdf/ley_universitaria.pdf Marticorena, B. (2016) Los desafíos de la investigación en el Perú. Edu-PUCP. Recuperado de: www/puntoedu.pucp.edu.pe Mena, J., García, M., Clarke, A., y Barkatsas, A. (2016). An analysis of three different approaches to student teacher mentoring and their impact on knowledge generation in practicum settings. European Journal of Teacher Education, 39(1), 53-76.doi:https://dx.doi.org/10.5027/perspectivas-vol18-issue2-fulltext-1543 Orland-Barak, L., y Yinon, H. (2005). Sometimes a novice and sometimes an expert: Mentors’ professional expertise as revealed through their stories of critical incidents. Oxford Review of Education, 31, 557-578. doi: http://dx.doi.org/10.4236/ijcm.2016.75034 Rodríguez, W., y Alom, A. (2009). El enfoque sociocultural en el diseño y construcción de una comunidad de aprendizaje. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 9,1-21. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44713052004 Santiago, N., Rivera, T., y Ortiz, N. (2013). Mirada a la mentoría en investigación desde la perspectiva sociocultural de Vygotsky. Ambito de encuentros, 6(2), 129–139. Sánchez, H. (2015). “Desafíos para la Investigación en la Universidad Peruana” (Un punto de vista pragmático). Universidad Ricardo Palma. Visto el 21 de agosto del 2019. Disponible en: http://v-beta.urp.edu.pe/pdf/id/4282/n/sanchez-h.-desafios-para-la-investigacion-en-la-universidad-peruana.pdf Tillema, H., Smith, K., y Leshem, S. (2011). Dual roles-conflicting purposes: A comparative study on perceptions on assessment in mentoring relations during practicum. European Journal of Teacher Education, 34(2), 139-159. doi: http://dx.doi.org/10.1080/02619768.2010.543672 Mentoring como herramienta de motivación en la investigación científicaDerechos de autor 2020 Marilé LOZANO LOZANO, Maggaly Lizet OLIVERA ARTOLA, Miriam Yahaira ANGELES OBLITAS, Claudia Milagros ARISPE ALBURQUEQUE, Hilder Doris NAULA FLOREShttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-04T16:05:42Zmail@mail.com -
score 13.894945
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).