Mentoring as a motivational tool in scientific research
Descripción del Articulo
Addressing the topic of scientific research today is of great relevance since it is part of the backbone of professional training, to carry it out, we can use mentoring as a tool to motivate and drive to strengthen scientific research. This research set out the following objectives...
Autores: | , , , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2020 |
Institución: | Universidad César Vallejo |
Repositorio: | Revista UCV-HACER |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2624 |
Enlace del recurso: | http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/2624 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
id |
2414-8695_1bd3dbd66722fe4bdf0ee2209d87c08c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2624 |
network_acronym_str |
2414-8695 |
repository_id_str |
|
network_name_str |
Revista UCV-HACER |
dc.title.none.fl_str_mv |
Mentoring as a motivational tool in scientific research Mentoring como herramienta de motivación en la investigación científica |
title |
Mentoring as a motivational tool in scientific research |
spellingShingle |
Mentoring as a motivational tool in scientific research LOZANO LOZANO, Marilé |
title_short |
Mentoring as a motivational tool in scientific research |
title_full |
Mentoring as a motivational tool in scientific research |
title_fullStr |
Mentoring as a motivational tool in scientific research |
title_full_unstemmed |
Mentoring as a motivational tool in scientific research |
title_sort |
Mentoring as a motivational tool in scientific research |
dc.creator.none.fl_str_mv |
LOZANO LOZANO, Marilé OLIVERA ARTOLA, Maggaly Lizet ANGELES OBLITAS, Miriam Yahaira ARISPE ALBURQUEQUE, Claudia Milagros NAULA FLORES, Hilder Doris |
author |
LOZANO LOZANO, Marilé |
author_facet |
LOZANO LOZANO, Marilé OLIVERA ARTOLA, Maggaly Lizet ANGELES OBLITAS, Miriam Yahaira ARISPE ALBURQUEQUE, Claudia Milagros NAULA FLORES, Hilder Doris |
author_role |
author |
author2 |
OLIVERA ARTOLA, Maggaly Lizet ANGELES OBLITAS, Miriam Yahaira ARISPE ALBURQUEQUE, Claudia Milagros NAULA FLORES, Hilder Doris |
author2_role |
author author author author |
dc.description.none.fl_txt_mv |
Addressing the topic of scientific research today is of great relevance since it is part of the backbone of professional training, to carry it out, we can use mentoring as a tool to motivate and drive to strengthen scientific research. This research set out the following objectives: to determine the relationship between mentoring as a motivational tool and scientific research and to understand the experiences of Norbert Wiener University teachers in the mentoring process to develop as researchers, a mixed approach, Descriptive correlational concurrent design. The sample was made up of teachers from the aforementioned institution, for data collection two questionnaires and a semi-structured interview were used, for data treatment the SPSS version 23 and Atlas ti version 7 software were used. between mentoring as a motivational tool and scientific research at the Norbert Wiener Private University. In relation to the experiences of the teachers interviewed, three main categories were obtained: The limitations to apply the Mentoring, from which the subcategories were btained: Time, Investigative Policies, Economic Resources and infrastructure; the second category was Work teams as a strategy to develop research from which the subcategories emerged: multidisciplinary and Research networks at national and international level and finally the category The mentor profile, from which emerged: Research competencies, soft skills and commitment.Keywords: mentoring, research, scientific, motivation, mentor. Abordar el tema de investigación científica en la actualidad es de gran relevancia dado que es parte de la columna vertebral de la formación de profesionales, para llevarla a cabo, podemos recurrir al mentoring como herramienta para motivar e impulsar a fortalecer la investigación científica. La presente investigación se planteó los siguientes objetivos: determinar la relación que existe entre el mentoring como herramienta de motivación y la investigación científica y comprender las experiencias de los docentes de la Universidad Norbert Wiener en el proceso de mentoring para desarrollarse como investigadores, enfoque mixto, diseño concurrente descriptivo correlacional. La muestra la constituyeron los docentes de la mencionada institución, para la recolección de datos se utilizaron dos cuestionarios y una entrevista semiestructurada, para el tratamiento de datos se utilizaron los softwares SPSS versión 23 y Atlas ti versión 7. Se obtuvo como resultado que existe relación entre el mentoring como herramienta de motivación y la investigación científica en la Universidad Privada Norbert Wiener. Con relación a las experiencias de los docentes entrevistados se obtuvieron tres grandes categorías: Las limitaciones para aplicar el Mentoring de la cual se obtuvieron las subcategorías: Tiempo, Polìticas Investigativas, Recursos Económicos e infraestructura; la segunda categoría fue Equipos de trabajo como estrategia para desarrollar investigación de la cual surgieron las subcategorías: multidisciplinarios y redes de Investigación a nivel nacional e internacional y por último la categoría El perfil del mentor, del cual emergieron: competencias en Investigación, habilidades blandas y compromiso.Palabras clave: mentoring, investigación, científica, motivación, mentor. |
description |
Addressing the topic of scientific research today is of great relevance since it is part of the backbone of professional training, to carry it out, we can use mentoring as a tool to motivate and drive to strengthen scientific research. This research set out the following objectives: to determine the relationship between mentoring as a motivational tool and scientific research and to understand the experiences of Norbert Wiener University teachers in the mentoring process to develop as researchers, a mixed approach, Descriptive correlational concurrent design. The sample was made up of teachers from the aforementioned institution, for data collection two questionnaires and a semi-structured interview were used, for data treatment the SPSS version 23 and Atlas ti version 7 software were used. between mentoring as a motivational tool and scientific research at the Norbert Wiener Private University. In relation to the experiences of the teachers interviewed, three main categories were obtained: The limitations to apply the Mentoring, from which the subcategories were btained: Time, Investigative Policies, Economic Resources and infrastructure; the second category was Work teams as a strategy to develop research from which the subcategories emerged: multidisciplinary and Research networks at national and international level and finally the category The mentor profile, from which emerged: Research competencies, soft skills and commitment.Keywords: mentoring, research, scientific, motivation, mentor. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-10-02 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/2624 10.18050/ucv-hacer.v10i4.2624 |
url |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/2624 |
identifier_str_mv |
10.18050/ucv-hacer.v10i4.2624 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/2624/2135 /*ref*/Aravena, F. (2018). Mentoring novice school principals in Chile: what do mentors learn? International Journal of Mentoring and Coaching in Education, 7(3), 219-230.doi: https://doi.org/10.1108/IJMCE-01-2018-0002 Cuéllar, C., González, M., Espinosa, M., y Cheung, R. (2019). Buen mentor y buena mentoría según actores de programas de inducción a directores novatos chilenos. Psicoperspectivas, 18(2), 33-46.doi:https://dx.doi.org/10.5027/perspectivas-vol18-issue2-fulltext-1543 Cuéllar, C., y González, P. (2018). Cuadernos para el desarrollo del liderazgo educativo: El acompañamiento a los directores novatos. Santiago, Chile: CEDLE. Detsky, A., y Baerlocher , M .(2007). Academic Mentoring—How to Give It and How to Get It. JAMA, 297(19), 2134–2136. doi:10.1001/jama.297.19.2134 DuBois y M. J. Karcher (Eds.), Handbook of youth mentoring (pp. 2-12). Thousand Oaks, CA: Sage. Eby, L. T., Rhodes, J. E., y Allen, T. D. (2010). Definition and evolution of mentoring. En T. D. Allen y T. L. Eby (Eds.), The blackwell handbook of mentoring: a multiple perspectives approach (pp. 7-20). Nueva York: John Wiley & Sons. El Comercio (2019). Las universidades peruanas con mayor número de investigaciones a nivel mundial. Recuperado de: https://elcomercio.pe/tecnologia/ciencias/universidades-peruanas-mayor-numero-investigaciones-nivel-mundial-noticia-625735 Kameny, R., DeRosier, M., Taylor, L., McMillen, J., Knowles, M., y Pifer, K. (2014). Barriers to career success for minority researchers in the behavioral sciences. Journal of Career Development, 41(1), 43-61. Ley N.° 30220, Ley Universitaria. (9 de julio del 2014). Recuperado del sitio de internet de Ley Universitaria Minedu:http://www.minedu.gob.pe/reforma-universitaria/pdf/ley_universitaria.pdf Marticorena, B. (2016) Los desafíos de la investigación en el Perú. Edu-PUCP. Recuperado de: www/puntoedu.pucp.edu.pe Mena, J., García, M., Clarke, A., y Barkatsas, A. (2016). An analysis of three different approaches to student teacher mentoring and their impact on knowledge generation in practicum settings. European Journal of Teacher Education, 39(1), 53-76.doi:https://dx.doi.org/10.5027/perspectivas-vol18-issue2-fulltext-1543 Orland-Barak, L., y Yinon, H. (2005). Sometimes a novice and sometimes an expert: Mentors’ professional expertise as revealed through their stories of critical incidents. Oxford Review of Education, 31, 557-578. doi: http://dx.doi.org/10.4236/ijcm.2016.75034 Rodríguez, W., y Alom, A. (2009). El enfoque sociocultural en el diseño y construcción de una comunidad de aprendizaje. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 9,1-21. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44713052004 Santiago, N., Rivera, T., y Ortiz, N. (2013). Mirada a la mentoría en investigación desde la perspectiva sociocultural de Vygotsky. Ambito de encuentros, 6(2), 129–139. Sánchez, H. (2015). “Desafíos para la Investigación en la Universidad Peruana” (Un punto de vista pragmático). Universidad Ricardo Palma. Visto el 21 de agosto del 2019. Disponible en: http://v-beta.urp.edu.pe/pdf/id/4282/n/sanchez-h.-desafios-para-la-investigacion-en-la-universidad-peruana.pdf Tillema, H., Smith, K., y Leshem, S. (2011). Dual roles-conflicting purposes: A comparative study on perceptions on assessment in mentoring relations during practicum. European Journal of Teacher Education, 34(2), 139-159. doi: http://dx.doi.org/10.1080/02619768.2010.543672 Mentoring como herramienta de motivación en la investigación científica |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2020 Marilé LOZANO LOZANO, Maggaly Lizet OLIVERA ARTOLA, Miriam Yahaira ANGELES OBLITAS, Claudia Milagros ARISPE ALBURQUEQUE, Hilder Doris NAULA FLORES http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2020 Marilé LOZANO LOZANO, Maggaly Lizet OLIVERA ARTOLA, Miriam Yahaira ANGELES OBLITAS, Claudia Milagros ARISPE ALBURQUEQUE, Hilder Doris NAULA FLORES http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad César Vallejo Campus Chiclayo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad César Vallejo Campus Chiclayo |
dc.source.none.fl_str_mv |
UCV HACER; Vol. 9 Núm. 4 (2020): Octubre-Diciembre; 11-19 UCV-HACER; Vol. 9 Núm. 4 (2020): Octubre-Diciembre; 11-19 2414-8695 2305-8552 10.18050/ucv-hacer.v9i4 reponame:Revista UCV-HACER instname:Universidad César Vallejo instacron:UCV |
reponame_str |
Revista UCV-HACER |
collection |
Revista UCV-HACER |
instname_str |
Universidad César Vallejo |
instacron_str |
UCV |
institution |
UCV |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1701653000194359296 |
spelling |
Mentoring as a motivational tool in scientific researchMentoring como herramienta de motivación en la investigación científicaLOZANO LOZANO, MariléOLIVERA ARTOLA, Maggaly LizetANGELES OBLITAS, Miriam YahairaARISPE ALBURQUEQUE, Claudia MilagrosNAULA FLORES, Hilder DorisAddressing the topic of scientific research today is of great relevance since it is part of the backbone of professional training, to carry it out, we can use mentoring as a tool to motivate and drive to strengthen scientific research. This research set out the following objectives: to determine the relationship between mentoring as a motivational tool and scientific research and to understand the experiences of Norbert Wiener University teachers in the mentoring process to develop as researchers, a mixed approach, Descriptive correlational concurrent design. The sample was made up of teachers from the aforementioned institution, for data collection two questionnaires and a semi-structured interview were used, for data treatment the SPSS version 23 and Atlas ti version 7 software were used. between mentoring as a motivational tool and scientific research at the Norbert Wiener Private University. In relation to the experiences of the teachers interviewed, three main categories were obtained: The limitations to apply the Mentoring, from which the subcategories were btained: Time, Investigative Policies, Economic Resources and infrastructure; the second category was Work teams as a strategy to develop research from which the subcategories emerged: multidisciplinary and Research networks at national and international level and finally the category The mentor profile, from which emerged: Research competencies, soft skills and commitment.Keywords: mentoring, research, scientific, motivation, mentor.Abordar el tema de investigación científica en la actualidad es de gran relevancia dado que es parte de la columna vertebral de la formación de profesionales, para llevarla a cabo, podemos recurrir al mentoring como herramienta para motivar e impulsar a fortalecer la investigación científica. La presente investigación se planteó los siguientes objetivos: determinar la relación que existe entre el mentoring como herramienta de motivación y la investigación científica y comprender las experiencias de los docentes de la Universidad Norbert Wiener en el proceso de mentoring para desarrollarse como investigadores, enfoque mixto, diseño concurrente descriptivo correlacional. La muestra la constituyeron los docentes de la mencionada institución, para la recolección de datos se utilizaron dos cuestionarios y una entrevista semiestructurada, para el tratamiento de datos se utilizaron los softwares SPSS versión 23 y Atlas ti versión 7. Se obtuvo como resultado que existe relación entre el mentoring como herramienta de motivación y la investigación científica en la Universidad Privada Norbert Wiener. Con relación a las experiencias de los docentes entrevistados se obtuvieron tres grandes categorías: Las limitaciones para aplicar el Mentoring de la cual se obtuvieron las subcategorías: Tiempo, Polìticas Investigativas, Recursos Económicos e infraestructura; la segunda categoría fue Equipos de trabajo como estrategia para desarrollar investigación de la cual surgieron las subcategorías: multidisciplinarios y redes de Investigación a nivel nacional e internacional y por último la categoría El perfil del mentor, del cual emergieron: competencias en Investigación, habilidades blandas y compromiso.Palabras clave: mentoring, investigación, científica, motivación, mentor.Universidad César Vallejo Campus Chiclayo2020-10-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/262410.18050/ucv-hacer.v10i4.2624UCV HACER; Vol. 9 Núm. 4 (2020): Octubre-Diciembre; 11-19UCV-HACER; Vol. 9 Núm. 4 (2020): Octubre-Diciembre; 11-192414-86952305-855210.18050/ucv-hacer.v9i4reponame:Revista UCV-HACERinstname:Universidad César Vallejoinstacron:UCVspahttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/2624/2135/*ref*/Aravena, F. (2018). Mentoring novice school principals in Chile: what do mentors learn? International Journal of Mentoring and Coaching in Education, 7(3), 219-230.doi: https://doi.org/10.1108/IJMCE-01-2018-0002 Cuéllar, C., González, M., Espinosa, M., y Cheung, R. (2019). Buen mentor y buena mentoría según actores de programas de inducción a directores novatos chilenos. Psicoperspectivas, 18(2), 33-46.doi:https://dx.doi.org/10.5027/perspectivas-vol18-issue2-fulltext-1543 Cuéllar, C., y González, P. (2018). Cuadernos para el desarrollo del liderazgo educativo: El acompañamiento a los directores novatos. Santiago, Chile: CEDLE. Detsky, A., y Baerlocher , M .(2007). Academic Mentoring—How to Give It and How to Get It. JAMA, 297(19), 2134–2136. doi:10.1001/jama.297.19.2134 DuBois y M. J. Karcher (Eds.), Handbook of youth mentoring (pp. 2-12). Thousand Oaks, CA: Sage. Eby, L. T., Rhodes, J. E., y Allen, T. D. (2010). Definition and evolution of mentoring. En T. D. Allen y T. L. Eby (Eds.), The blackwell handbook of mentoring: a multiple perspectives approach (pp. 7-20). Nueva York: John Wiley & Sons. El Comercio (2019). Las universidades peruanas con mayor número de investigaciones a nivel mundial. Recuperado de: https://elcomercio.pe/tecnologia/ciencias/universidades-peruanas-mayor-numero-investigaciones-nivel-mundial-noticia-625735 Kameny, R., DeRosier, M., Taylor, L., McMillen, J., Knowles, M., y Pifer, K. (2014). Barriers to career success for minority researchers in the behavioral sciences. Journal of Career Development, 41(1), 43-61. Ley N.° 30220, Ley Universitaria. (9 de julio del 2014). Recuperado del sitio de internet de Ley Universitaria Minedu:http://www.minedu.gob.pe/reforma-universitaria/pdf/ley_universitaria.pdf Marticorena, B. (2016) Los desafíos de la investigación en el Perú. Edu-PUCP. Recuperado de: www/puntoedu.pucp.edu.pe Mena, J., García, M., Clarke, A., y Barkatsas, A. (2016). An analysis of three different approaches to student teacher mentoring and their impact on knowledge generation in practicum settings. European Journal of Teacher Education, 39(1), 53-76.doi:https://dx.doi.org/10.5027/perspectivas-vol18-issue2-fulltext-1543 Orland-Barak, L., y Yinon, H. (2005). Sometimes a novice and sometimes an expert: Mentors’ professional expertise as revealed through their stories of critical incidents. Oxford Review of Education, 31, 557-578. doi: http://dx.doi.org/10.4236/ijcm.2016.75034 Rodríguez, W., y Alom, A. (2009). El enfoque sociocultural en el diseño y construcción de una comunidad de aprendizaje. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 9,1-21. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44713052004 Santiago, N., Rivera, T., y Ortiz, N. (2013). Mirada a la mentoría en investigación desde la perspectiva sociocultural de Vygotsky. Ambito de encuentros, 6(2), 129–139. Sánchez, H. (2015). “Desafíos para la Investigación en la Universidad Peruana” (Un punto de vista pragmático). Universidad Ricardo Palma. Visto el 21 de agosto del 2019. Disponible en: http://v-beta.urp.edu.pe/pdf/id/4282/n/sanchez-h.-desafios-para-la-investigacion-en-la-universidad-peruana.pdf Tillema, H., Smith, K., y Leshem, S. (2011). Dual roles-conflicting purposes: A comparative study on perceptions on assessment in mentoring relations during practicum. European Journal of Teacher Education, 34(2), 139-159. doi: http://dx.doi.org/10.1080/02619768.2010.543672 Mentoring como herramienta de motivación en la investigación científicaDerechos de autor 2020 Marilé LOZANO LOZANO, Maggaly Lizet OLIVERA ARTOLA, Miriam Yahaira ANGELES OBLITAS, Claudia Milagros ARISPE ALBURQUEQUE, Hilder Doris NAULA FLOREShttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-04T16:05:42Zmail@mail.com - |
score |
13.894945 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).