Differences in the values of the Burnout Dimensions on Teachers with and Without Symptoms or Health Problems
Descripción del Articulo
The aim of the present study was to observe if there are differences in the level of the burnout dimensions between teachers who have experienced symptoms or health problems in the last year and those who have not in a sample of 223 teachers working in educational institutions (elementary school le...
Autores: | , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2019 |
Institución: | Universidad San Ignacio de Loyola |
Repositorio: | Revista USIL - Propósitos y Representaciones |
Lenguaje: | español inglés |
OAI Identifier: | oai:ojs.revistas.usil.edu.pe:article/338 |
Enlace del recurso: | http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/338 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Primary School Teachers; Stress Related Diseases; Mental Health; Emotional Exhaustion; Depersonalization Docente de escuela primaria; Estrés laboral; Salud mental; Agotamiento emocional; Despersonalización |
id |
2310-4635_cd19e73e0eb99b17d356d57250f466a6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.usil.edu.pe:article/338 |
network_acronym_str |
2310-4635 |
network_name_str |
Revista USIL - Propósitos y Representaciones |
spelling |
Differences in the values of the Burnout Dimensions on Teachers with and Without Symptoms or Health ProblemsDiferencias en los valores de las dimensiones del burnout en educadores con y sin síntomas o problemas de saludMenghi, María SoledadRodriguez, Lucas M.Oñate, Maria E.Primary School Teachers; Stress Related Diseases; Mental Health; Emotional Exhaustion; DepersonalizationDocente de escuela primaria; Estrés laboral; Salud mental; Agotamiento emocional; DespersonalizaciónThe aim of the present study was to observe if there are differences in the level of the burnout dimensions between teachers who have experienced symptoms or health problems in the last year and those who have not in a sample of 223 teachers working in educational institutions (elementary school level). Participants completed the Maslach Burnout Inventory (MBI) in its teachers’ version, and a sociodemographic survey. A two –independent t test was carried out in order to see if both groups of teachers differed significantly in the values obtained for the MBI dimensions (emotional exhaustion, depersonalization, and lack of personal accomplishment). The results of the t test showed significant differences between the groups of teachers, specifically in the dimensions of emotional exhaustion and depersonalization, showing higher values in the group of teachers who reported suffering from symptoms or health problems in the last 12 months.El objetivo del presente estudio fue observar si existen diferencias en los valores de las dimensiones del burnout entre quienes han experimentado síntomas o problemas de salud en el último año y quienes no, en una muestra de 223 maestros que trabajan en instituciones educativas (nivel primario). Los participantes completaron el Maslach Burnout Inventory (MBI), en su versión para educadores y una encuesta ad hoc. Se realizó una prueba t para muestras independientes con la finalidad de observar si ambos grupos de docentes difieren significativamente en los valores obtenidos en las dimensiones del MBI (agotamiento emocional, despersonalización y falta de realización personal). La prueba t mostró diferencias significativas entre los grupos de educadores, precisamente en las dimensiones de agotamiento emocional y la despersonalización, con valores más altos en el grupo de maestros que manifestaron sufrir síntomas o problemas de salud en los últimos 12 meses.Universidad San Ignacio de Loyola S.A.2019-09-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttp://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/33810.20511/pyr2019.v7n3.338Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 7, Núm. 3 (2019): Setiembre - Diciembre: Estrés docente y factores psicosociales asociados; 179 - 197Propósitos y Representaciones; Vol. 7, Núm. 3 (2019): Setiembre - Diciembre: Estrés docente y factores psicosociales asociados; 179 - 197Propósitos y Representaciones; Vol. 7, Núm. 3 (2019): Setiembre - Diciembre: Estrés docente y factores psicosociales asociados; 179 - 1972310-46352307-799910.20511/pyr2019.v7n3reponame:Revista USIL - Propósitos y Representacionesinstname:Universidad San Ignacio de Loyolainstacron:USILspaenghttp://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/338/728http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/338/751Copyright (c) 2019 Propósitos y Representacioneshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-08T18:35:25Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
Differences in the values of the Burnout Dimensions on Teachers with and Without Symptoms or Health Problems Diferencias en los valores de las dimensiones del burnout en educadores con y sin síntomas o problemas de salud |
title |
Differences in the values of the Burnout Dimensions on Teachers with and Without Symptoms or Health Problems |
spellingShingle |
Differences in the values of the Burnout Dimensions on Teachers with and Without Symptoms or Health Problems Menghi, María Soledad Primary School Teachers; Stress Related Diseases; Mental Health; Emotional Exhaustion; Depersonalization Docente de escuela primaria; Estrés laboral; Salud mental; Agotamiento emocional; Despersonalización |
title_short |
Differences in the values of the Burnout Dimensions on Teachers with and Without Symptoms or Health Problems |
title_full |
Differences in the values of the Burnout Dimensions on Teachers with and Without Symptoms or Health Problems |
title_fullStr |
Differences in the values of the Burnout Dimensions on Teachers with and Without Symptoms or Health Problems |
title_full_unstemmed |
Differences in the values of the Burnout Dimensions on Teachers with and Without Symptoms or Health Problems |
title_sort |
Differences in the values of the Burnout Dimensions on Teachers with and Without Symptoms or Health Problems |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Menghi, María Soledad Rodriguez, Lucas M. Oñate, Maria E. |
author |
Menghi, María Soledad |
author_facet |
Menghi, María Soledad Rodriguez, Lucas M. Oñate, Maria E. |
author_role |
author |
author2 |
Rodriguez, Lucas M. Oñate, Maria E. |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.none.fl_str_mv |
Primary School Teachers; Stress Related Diseases; Mental Health; Emotional Exhaustion; Depersonalization Docente de escuela primaria; Estrés laboral; Salud mental; Agotamiento emocional; Despersonalización |
topic |
Primary School Teachers; Stress Related Diseases; Mental Health; Emotional Exhaustion; Depersonalization Docente de escuela primaria; Estrés laboral; Salud mental; Agotamiento emocional; Despersonalización |
dc.description.none.fl_txt_mv |
The aim of the present study was to observe if there are differences in the level of the burnout dimensions between teachers who have experienced symptoms or health problems in the last year and those who have not in a sample of 223 teachers working in educational institutions (elementary school level). Participants completed the Maslach Burnout Inventory (MBI) in its teachers’ version, and a sociodemographic survey. A two –independent t test was carried out in order to see if both groups of teachers differed significantly in the values obtained for the MBI dimensions (emotional exhaustion, depersonalization, and lack of personal accomplishment). The results of the t test showed significant differences between the groups of teachers, specifically in the dimensions of emotional exhaustion and depersonalization, showing higher values in the group of teachers who reported suffering from symptoms or health problems in the last 12 months. El objetivo del presente estudio fue observar si existen diferencias en los valores de las dimensiones del burnout entre quienes han experimentado síntomas o problemas de salud en el último año y quienes no, en una muestra de 223 maestros que trabajan en instituciones educativas (nivel primario). Los participantes completaron el Maslach Burnout Inventory (MBI), en su versión para educadores y una encuesta ad hoc. Se realizó una prueba t para muestras independientes con la finalidad de observar si ambos grupos de docentes difieren significativamente en los valores obtenidos en las dimensiones del MBI (agotamiento emocional, despersonalización y falta de realización personal). La prueba t mostró diferencias significativas entre los grupos de educadores, precisamente en las dimensiones de agotamiento emocional y la despersonalización, con valores más altos en el grupo de maestros que manifestaron sufrir síntomas o problemas de salud en los últimos 12 meses. |
description |
The aim of the present study was to observe if there are differences in the level of the burnout dimensions between teachers who have experienced symptoms or health problems in the last year and those who have not in a sample of 223 teachers working in educational institutions (elementary school level). Participants completed the Maslach Burnout Inventory (MBI) in its teachers’ version, and a sociodemographic survey. A two –independent t test was carried out in order to see if both groups of teachers differed significantly in the values obtained for the MBI dimensions (emotional exhaustion, depersonalization, and lack of personal accomplishment). The results of the t test showed significant differences between the groups of teachers, specifically in the dimensions of emotional exhaustion and depersonalization, showing higher values in the group of teachers who reported suffering from symptoms or health problems in the last 12 months. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-09-18 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/338 10.20511/pyr2019.v7n3.338 |
url |
http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/338 |
identifier_str_mv |
10.20511/pyr2019.v7n3.338 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa eng |
language |
spa eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/338/728 http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/338/751 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Propósitos y Representaciones http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Propósitos y Representaciones http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad San Ignacio de Loyola S.A. |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad San Ignacio de Loyola S.A. |
dc.source.none.fl_str_mv |
Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 7, Núm. 3 (2019): Setiembre - Diciembre: Estrés docente y factores psicosociales asociados; 179 - 197 Propósitos y Representaciones; Vol. 7, Núm. 3 (2019): Setiembre - Diciembre: Estrés docente y factores psicosociales asociados; 179 - 197 Propósitos y Representaciones; Vol. 7, Núm. 3 (2019): Setiembre - Diciembre: Estrés docente y factores psicosociales asociados; 179 - 197 2310-4635 2307-7999 10.20511/pyr2019.v7n3 reponame:Revista USIL - Propósitos y Representaciones instname:Universidad San Ignacio de Loyola instacron:USIL |
reponame_str |
Revista USIL - Propósitos y Representaciones |
collection |
Revista USIL - Propósitos y Representaciones |
instname_str |
Universidad San Ignacio de Loyola |
instacron_str |
USIL |
institution |
USIL |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1684465318395641856 |
score |
13.7211075 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).