Differences in the values of the Burnout Dimensions on Teachers with and Without Symptoms or Health Problems

Descripción del Articulo

The aim of the present study was to observe if there are differences in the level of the burnout dimensions between teachers who have experienced symptoms or health problems in the last year and those who have not  in a sample of 223 teachers working in educational institutions (elementary school le...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Menghi, María Soledad, Rodriguez, Lucas M., Oñate, Maria E.
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2019
Institución:Universidad San Ignacio de Loyola
Repositorio:Revista USIL - Propósitos y Representaciones
Lenguaje:español
inglés
OAI Identifier:oai:ojs.revistas.usil.edu.pe:article/338
Enlace del recurso:http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/338
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Primary School Teachers; Stress Related Diseases; Mental Health; Emotional Exhaustion; Depersonalization
Docente de escuela primaria; Estrés laboral; Salud mental; Agotamiento emocional; Despersonalización
id 2310-4635_cd19e73e0eb99b17d356d57250f466a6
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.usil.edu.pe:article/338
network_acronym_str 2310-4635
network_name_str Revista USIL - Propósitos y Representaciones
spelling Differences in the values of the Burnout Dimensions on Teachers with and Without Symptoms or Health ProblemsDiferencias en los valores de las dimensiones del burnout en educadores con y sin síntomas o problemas de saludMenghi, María SoledadRodriguez, Lucas M.Oñate, Maria E.Primary School Teachers; Stress Related Diseases; Mental Health; Emotional Exhaustion; DepersonalizationDocente de escuela primaria; Estrés laboral; Salud mental; Agotamiento emocional; DespersonalizaciónThe aim of the present study was to observe if there are differences in the level of the burnout dimensions between teachers who have experienced symptoms or health problems in the last year and those who have not  in a sample of 223 teachers working in educational institutions (elementary school level). Participants completed the Maslach Burnout Inventory (MBI) in its teachers’ version, and a sociodemographic survey. A two –independent t test was carried out in order to see if both groups of teachers differed significantly in the values obtained for the MBI dimensions (emotional exhaustion, depersonalization, and lack of personal accomplishment). The results of the t test showed significant differences between the groups of teachers, specifically in the dimensions of emotional exhaustion and depersonalization, showing higher values in the group of teachers who reported suffering from symptoms or health problems in the last 12 months.El objetivo del presente estudio fue observar si existen diferencias en los valores de las dimensiones del burnout entre quienes han experimentado síntomas o problemas de salud en el último año y quienes no, en una muestra de 223 maestros que trabajan en instituciones educativas (nivel primario). Los participantes completaron el Maslach Burnout Inventory (MBI), en su versión para educadores y una encuesta ad hoc. Se realizó una prueba t para muestras independientes con la finalidad de observar si ambos grupos de docentes difieren significativamente en los valores obtenidos en las dimensiones del MBI (agotamiento emocional, despersonalización y falta de realización personal). La prueba t mostró diferencias significativas entre los grupos de educadores, precisamente en las dimensiones de agotamiento emocional y la despersonalización, con valores más altos en el grupo de maestros que manifestaron sufrir síntomas o problemas de salud en los últimos 12 meses.Universidad San Ignacio de Loyola S.A.2019-09-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttp://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/33810.20511/pyr2019.v7n3.338Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 7, Núm. 3 (2019): Setiembre - Diciembre: Estrés docente y factores psicosociales asociados; 179 - 197Propósitos y Representaciones; Vol. 7, Núm. 3 (2019): Setiembre - Diciembre: Estrés docente y factores psicosociales asociados; 179 - 197Propósitos y Representaciones; Vol. 7, Núm. 3 (2019): Setiembre - Diciembre: Estrés docente y factores psicosociales asociados; 179 - 1972310-46352307-799910.20511/pyr2019.v7n3reponame:Revista USIL - Propósitos y Representacionesinstname:Universidad San Ignacio de Loyolainstacron:USILspaenghttp://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/338/728http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/338/751Copyright (c) 2019 Propósitos y Representacioneshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-08T18:35:25Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv Differences in the values of the Burnout Dimensions on Teachers with and Without Symptoms or Health Problems
Diferencias en los valores de las dimensiones del burnout en educadores con y sin síntomas o problemas de salud
title Differences in the values of the Burnout Dimensions on Teachers with and Without Symptoms or Health Problems
spellingShingle Differences in the values of the Burnout Dimensions on Teachers with and Without Symptoms or Health Problems
Menghi, María Soledad
Primary School Teachers; Stress Related Diseases; Mental Health; Emotional Exhaustion; Depersonalization
Docente de escuela primaria; Estrés laboral; Salud mental; Agotamiento emocional; Despersonalización
title_short Differences in the values of the Burnout Dimensions on Teachers with and Without Symptoms or Health Problems
title_full Differences in the values of the Burnout Dimensions on Teachers with and Without Symptoms or Health Problems
title_fullStr Differences in the values of the Burnout Dimensions on Teachers with and Without Symptoms or Health Problems
title_full_unstemmed Differences in the values of the Burnout Dimensions on Teachers with and Without Symptoms or Health Problems
title_sort Differences in the values of the Burnout Dimensions on Teachers with and Without Symptoms or Health Problems
dc.creator.none.fl_str_mv Menghi, María Soledad
Rodriguez, Lucas M.
Oñate, Maria E.
author Menghi, María Soledad
author_facet Menghi, María Soledad
Rodriguez, Lucas M.
Oñate, Maria E.
author_role author
author2 Rodriguez, Lucas M.
Oñate, Maria E.
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.subject.none.fl_str_mv Primary School Teachers; Stress Related Diseases; Mental Health; Emotional Exhaustion; Depersonalization
Docente de escuela primaria; Estrés laboral; Salud mental; Agotamiento emocional; Despersonalización
topic Primary School Teachers; Stress Related Diseases; Mental Health; Emotional Exhaustion; Depersonalization
Docente de escuela primaria; Estrés laboral; Salud mental; Agotamiento emocional; Despersonalización
dc.description.none.fl_txt_mv The aim of the present study was to observe if there are differences in the level of the burnout dimensions between teachers who have experienced symptoms or health problems in the last year and those who have not  in a sample of 223 teachers working in educational institutions (elementary school level). Participants completed the Maslach Burnout Inventory (MBI) in its teachers’ version, and a sociodemographic survey. A two –independent t test was carried out in order to see if both groups of teachers differed significantly in the values obtained for the MBI dimensions (emotional exhaustion, depersonalization, and lack of personal accomplishment). The results of the t test showed significant differences between the groups of teachers, specifically in the dimensions of emotional exhaustion and depersonalization, showing higher values in the group of teachers who reported suffering from symptoms or health problems in the last 12 months.
El objetivo del presente estudio fue observar si existen diferencias en los valores de las dimensiones del burnout entre quienes han experimentado síntomas o problemas de salud en el último año y quienes no, en una muestra de 223 maestros que trabajan en instituciones educativas (nivel primario). Los participantes completaron el Maslach Burnout Inventory (MBI), en su versión para educadores y una encuesta ad hoc. Se realizó una prueba t para muestras independientes con la finalidad de observar si ambos grupos de docentes difieren significativamente en los valores obtenidos en las dimensiones del MBI (agotamiento emocional, despersonalización y falta de realización personal). La prueba t mostró diferencias significativas entre los grupos de educadores, precisamente en las dimensiones de agotamiento emocional y la despersonalización, con valores más altos en el grupo de maestros que manifestaron sufrir síntomas o problemas de salud en los últimos 12 meses.
description The aim of the present study was to observe if there are differences in the level of the burnout dimensions between teachers who have experienced symptoms or health problems in the last year and those who have not  in a sample of 223 teachers working in educational institutions (elementary school level). Participants completed the Maslach Burnout Inventory (MBI) in its teachers’ version, and a sociodemographic survey. A two –independent t test was carried out in order to see if both groups of teachers differed significantly in the values obtained for the MBI dimensions (emotional exhaustion, depersonalization, and lack of personal accomplishment). The results of the t test showed significant differences between the groups of teachers, specifically in the dimensions of emotional exhaustion and depersonalization, showing higher values in the group of teachers who reported suffering from symptoms or health problems in the last 12 months.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-09-18
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion



format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/338
10.20511/pyr2019.v7n3.338
url http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/338
identifier_str_mv 10.20511/pyr2019.v7n3.338
dc.language.none.fl_str_mv spa
eng
language spa
eng
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/338/728
http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/338/751
dc.rights.none.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Propósitos y Representaciones
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Propósitos y Representaciones
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad San Ignacio de Loyola S.A.
publisher.none.fl_str_mv Universidad San Ignacio de Loyola S.A.
dc.source.none.fl_str_mv Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 7, Núm. 3 (2019): Setiembre - Diciembre: Estrés docente y factores psicosociales asociados; 179 - 197
Propósitos y Representaciones; Vol. 7, Núm. 3 (2019): Setiembre - Diciembre: Estrés docente y factores psicosociales asociados; 179 - 197
Propósitos y Representaciones; Vol. 7, Núm. 3 (2019): Setiembre - Diciembre: Estrés docente y factores psicosociales asociados; 179 - 197
2310-4635
2307-7999
10.20511/pyr2019.v7n3
reponame:Revista USIL - Propósitos y Representaciones
instname:Universidad San Ignacio de Loyola
instacron:USIL
reponame_str Revista USIL - Propósitos y Representaciones
collection Revista USIL - Propósitos y Representaciones
instname_str Universidad San Ignacio de Loyola
instacron_str USIL
institution USIL
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1684465318395641856
score 13.7211075
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).