Teacher Stress and Psychosocial Factors in Teachers from Latin America, North America and Europe
Descripción del Articulo
In an fast-paced world like that of these days, in which information and knowledge change in thousandths of seconds, and therefore education at all levels must adapt to this. Teachers, who are at the center, must carry out all their activities urgently due to media pressure in their environment, the...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2019 |
Institución: | Universidad San Ignacio de Loyola |
Repositorio: | Revista USIL - Propósitos y Representaciones |
Lenguaje: | español inglés |
OAI Identifier: | oai:ojs.revistas.usil.edu.pe:article/393 |
Enlace del recurso: | http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/393 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Depression; Teacher Stress; Anxiety; Psychosocial Factors; Education Depresión; Estrés docente; Ansiedad; Factores psicosociales; Educación |
id |
2310-4635_b4a65d541ecaba5039ac922e0c156788 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.usil.edu.pe:article/393 |
network_acronym_str |
2310-4635 |
network_name_str |
Revista USIL - Propósitos y Representaciones |
spelling |
Teacher Stress and Psychosocial Factors in Teachers from Latin America, North America and EuropeEstrés docente y factores psicosociales en docentes de Latinoamérica, Norteamérica y EuropaAlvites-Huamaní, Cleofé GenovevaDepression; Teacher Stress; Anxiety; Psychosocial Factors; EducationDepresión; Estrés docente; Ansiedad; Factores psicosociales; EducaciónIn an fast-paced world like that of these days, in which information and knowledge change in thousandths of seconds, and therefore education at all levels must adapt to this. Teachers, who are at the center, must carry out all their activities urgently due to media pressure in their environment, the pressure from authorities, coworkers and even their students. This can lead to stress over time, that is why this research focused on relating stress and psychosocial factors in teachers from Latin America, North America and Europe, involving in a non-probabilistic sample n = 81 teachers from different countries, at basic education and university levels. The Teaching Scale (ED-6 α = 0.932) and the Questionnaire of Psychosocial Factors at Academic Work (FPSIS α = 0.916) were used for the data collection, with a non-experimental, correlational, cross-sectional to quantitative approach design. The results obtained indicate that there is a significant correlation between teacher stress and psychosocial factors, (p = .000), prevailing mostly the level of stress due to anxiety, depression, and non-adaptive beliefs that correlate with the psychosocial factors.En un mundo acelerado como el de estos tiempos, en el que la información y el conocimiento cambia en milésimas de segundos y por ende la educación a todo nivel debe adaptarse a ella, esta como centro el docente, quien debe realizar todas sus actividades con urgencia por presión mediática que tiene de su entorno, autoridades, pares y hasta de sus estudiantes, lo cual en el transcurso del tiempo le puede generar estrés, por tanto esta investigación se centró en relacionar el estrés y los factores psicosociales en docentes de Latinoamérica, Norteamérica y Europa, en una muestra no probabilística n= 81 docentes de diferentes países, del nivel de educación básica y universitaria, para la recolección de datos se utilizaron la Escala Docente (ED-6 α=0.932) y Cuestionario de Factores Psicosociales en el Trabajo Académico (FPSIS α=0.916), con un diseño no experimental, correlacional, transversal de enfoque cuantitativo. Los resultados obtenidos indican que existe correlación significativa entre el estrés docente y los factores psicosociales, (p=.000), prevaleciendo en su mayoría el nivel de estrés por ansiedad, depresión, creencias desadaptativas que se correlacionan con los factores psicosociales.Universidad San Ignacio de Loyola S.A.2019-10-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttp://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/39310.20511/pyr2019.v7n3.393Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 7, Núm. 3 (2019): Setiembre - Diciembre: Estrés docente y factores psicosociales asociados; 141 - 178Propósitos y Representaciones; Vol. 7, Núm. 3 (2019): Setiembre - Diciembre: Estrés docente y factores psicosociales asociados; 141 - 178Propósitos y Representaciones; Vol. 7, Núm. 3 (2019): Setiembre - Diciembre: Estrés docente y factores psicosociales asociados; 141 - 1782310-46352307-799910.20511/pyr2019.v7n3reponame:Revista USIL - Propósitos y Representacionesinstname:Universidad San Ignacio de Loyolainstacron:USILspaenghttp://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/393/727http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/393/750Copyright (c) 2019 Propósitos y Representacioneshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-08T18:35:36Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teacher Stress and Psychosocial Factors in Teachers from Latin America, North America and Europe Estrés docente y factores psicosociales en docentes de Latinoamérica, Norteamérica y Europa |
title |
Teacher Stress and Psychosocial Factors in Teachers from Latin America, North America and Europe |
spellingShingle |
Teacher Stress and Psychosocial Factors in Teachers from Latin America, North America and Europe Alvites-Huamaní, Cleofé Genoveva Depression; Teacher Stress; Anxiety; Psychosocial Factors; Education Depresión; Estrés docente; Ansiedad; Factores psicosociales; Educación |
title_short |
Teacher Stress and Psychosocial Factors in Teachers from Latin America, North America and Europe |
title_full |
Teacher Stress and Psychosocial Factors in Teachers from Latin America, North America and Europe |
title_fullStr |
Teacher Stress and Psychosocial Factors in Teachers from Latin America, North America and Europe |
title_full_unstemmed |
Teacher Stress and Psychosocial Factors in Teachers from Latin America, North America and Europe |
title_sort |
Teacher Stress and Psychosocial Factors in Teachers from Latin America, North America and Europe |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Alvites-Huamaní, Cleofé Genoveva |
author |
Alvites-Huamaní, Cleofé Genoveva |
author_facet |
Alvites-Huamaní, Cleofé Genoveva |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.none.fl_str_mv |
Depression; Teacher Stress; Anxiety; Psychosocial Factors; Education Depresión; Estrés docente; Ansiedad; Factores psicosociales; Educación |
topic |
Depression; Teacher Stress; Anxiety; Psychosocial Factors; Education Depresión; Estrés docente; Ansiedad; Factores psicosociales; Educación |
dc.description.none.fl_txt_mv |
In an fast-paced world like that of these days, in which information and knowledge change in thousandths of seconds, and therefore education at all levels must adapt to this. Teachers, who are at the center, must carry out all their activities urgently due to media pressure in their environment, the pressure from authorities, coworkers and even their students. This can lead to stress over time, that is why this research focused on relating stress and psychosocial factors in teachers from Latin America, North America and Europe, involving in a non-probabilistic sample n = 81 teachers from different countries, at basic education and university levels. The Teaching Scale (ED-6 α = 0.932) and the Questionnaire of Psychosocial Factors at Academic Work (FPSIS α = 0.916) were used for the data collection, with a non-experimental, correlational, cross-sectional to quantitative approach design. The results obtained indicate that there is a significant correlation between teacher stress and psychosocial factors, (p = .000), prevailing mostly the level of stress due to anxiety, depression, and non-adaptive beliefs that correlate with the psychosocial factors. En un mundo acelerado como el de estos tiempos, en el que la información y el conocimiento cambia en milésimas de segundos y por ende la educación a todo nivel debe adaptarse a ella, esta como centro el docente, quien debe realizar todas sus actividades con urgencia por presión mediática que tiene de su entorno, autoridades, pares y hasta de sus estudiantes, lo cual en el transcurso del tiempo le puede generar estrés, por tanto esta investigación se centró en relacionar el estrés y los factores psicosociales en docentes de Latinoamérica, Norteamérica y Europa, en una muestra no probabilística n= 81 docentes de diferentes países, del nivel de educación básica y universitaria, para la recolección de datos se utilizaron la Escala Docente (ED-6 α=0.932) y Cuestionario de Factores Psicosociales en el Trabajo Académico (FPSIS α=0.916), con un diseño no experimental, correlacional, transversal de enfoque cuantitativo. Los resultados obtenidos indican que existe correlación significativa entre el estrés docente y los factores psicosociales, (p=.000), prevaleciendo en su mayoría el nivel de estrés por ansiedad, depresión, creencias desadaptativas que se correlacionan con los factores psicosociales. |
description |
In an fast-paced world like that of these days, in which information and knowledge change in thousandths of seconds, and therefore education at all levels must adapt to this. Teachers, who are at the center, must carry out all their activities urgently due to media pressure in their environment, the pressure from authorities, coworkers and even their students. This can lead to stress over time, that is why this research focused on relating stress and psychosocial factors in teachers from Latin America, North America and Europe, involving in a non-probabilistic sample n = 81 teachers from different countries, at basic education and university levels. The Teaching Scale (ED-6 α = 0.932) and the Questionnaire of Psychosocial Factors at Academic Work (FPSIS α = 0.916) were used for the data collection, with a non-experimental, correlational, cross-sectional to quantitative approach design. The results obtained indicate that there is a significant correlation between teacher stress and psychosocial factors, (p = .000), prevailing mostly the level of stress due to anxiety, depression, and non-adaptive beliefs that correlate with the psychosocial factors. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-10-03 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/393 10.20511/pyr2019.v7n3.393 |
url |
http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/393 |
identifier_str_mv |
10.20511/pyr2019.v7n3.393 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa eng |
language |
spa eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/393/727 http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/393/750 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Propósitos y Representaciones http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Propósitos y Representaciones http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad San Ignacio de Loyola S.A. |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad San Ignacio de Loyola S.A. |
dc.source.none.fl_str_mv |
Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 7, Núm. 3 (2019): Setiembre - Diciembre: Estrés docente y factores psicosociales asociados; 141 - 178 Propósitos y Representaciones; Vol. 7, Núm. 3 (2019): Setiembre - Diciembre: Estrés docente y factores psicosociales asociados; 141 - 178 Propósitos y Representaciones; Vol. 7, Núm. 3 (2019): Setiembre - Diciembre: Estrés docente y factores psicosociales asociados; 141 - 178 2310-4635 2307-7999 10.20511/pyr2019.v7n3 reponame:Revista USIL - Propósitos y Representaciones instname:Universidad San Ignacio de Loyola instacron:USIL |
reponame_str |
Revista USIL - Propósitos y Representaciones |
collection |
Revista USIL - Propósitos y Representaciones |
instname_str |
Universidad San Ignacio de Loyola |
instacron_str |
USIL |
institution |
USIL |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1684465320272592896 |
score |
13.889614 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).