The Harmonic Mind Map in the Comprehension of Narrative Texts in University Students

Descripción del Articulo

This article deals with the effect of the Harmonic Mind Maps (HMM) in the comprehension of narrative texts of university students. To achieve this purpose, a quasi-experimental research was carried out within the quantitative approach. From a population of 1500 students belonging to the I Semester o...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Novoa Castillo, Pedro Félix, Cancino Verde, Rosalinn Francisca, Flores Sotelo, Willian Sebastian, Nieto Gamboa, José
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2018
Institución:Universidad San Ignacio de Loyola
Repositorio:Revista USIL - Propósitos y Representaciones
Lenguaje:español
inglés
OAI Identifier:oai:ojs.revistas.usil.edu.pe:article/243
Enlace del recurso:http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/243
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Reading comprehension; narrative texts; mind maps; university students; harmonic mind mind maps
Comprensión lectora, textos narrativos; mapa mental; estudiantes universitarios; mapa mental armónico.
id 2310-4635_ab3ffd4f4ebb011abc598948fbf47328
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.usil.edu.pe:article/243
network_acronym_str 2310-4635
network_name_str Revista USIL - Propósitos y Representaciones
spelling The Harmonic Mind Map in the Comprehension of Narrative Texts in University StudentsEl Mapa Mental Armónico en la comprensión de textos narrativos en estudiantes universitariosNovoa Castillo, Pedro FélixCancino Verde, Rosalinn FranciscaFlores Sotelo, Willian SebastianNieto Gamboa, JoséReading comprehension; narrative texts; mind maps; university students; harmonic mind mind mapsComprensión lectora, textos narrativos; mapa mental; estudiantes universitarios; mapa mental armónico.This article deals with the effect of the Harmonic Mind Maps (HMM) in the comprehension of narrative texts of university students. To achieve this purpose, a quasi-experimental research was carried out within the quantitative approach. From a population of 1500 students belonging to the I Semester of university, a sample of 83 students was taken, and they were divided into two groups: one of control (43) and the other one experimental (40). For the collection of data, adaptations of the PISA Test, 2015 were used. After the application of the HMM, it is concluded that its use positively influences the comprehension of narrative texts.El presente artículo trata sobre el efecto de los Mapas Mentales Armónicos (MMA) en la comprensión de textos narrativos de estudiantes universitarios. Para lograr este propósito se realizó una investigación cuasi-experimental dentro del enfoque cuantitativo. De una población de 1500 alumnos pertenecientes al I Ciclo de una universidad, se tomó una muestra de 83 estudiantes distribuidos en dos grupos: uno de control (43) y otro experimental (40). Para la recolección de datos se utilizó adaptaciones de la Prueba PISA, 2015. Luego de la aplicación de los MMA, se concluye que su uso influencia de manera positiva la comprensión de textos narrativos.  Universidad San Ignacio de Loyola S.A.2018-09-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/htmltext/htmltext/htmlhttp://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/24310.20511/pyr2018.v6n2.243Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 6, Núm. 2 (2018): Julio - Diciembre; 541-606Propósitos y Representaciones; Vol. 6, Núm. 2 (2018): Julio - Diciembre; 541-606Propósitos y Representaciones; Vol. 6, Núm. 2 (2018): Julio - Diciembre; 541-6062310-46352307-799910.20511/pyr2018.v6n2reponame:Revista USIL - Propósitos y Representacionesinstname:Universidad San Ignacio de Loyolainstacron:USILspaenghttp://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/243/493http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/243/495http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/243/516http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/243/517http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/243/532Copyright (c) 2018 Propósitos y Representacioneshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-08T18:35:37Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv The Harmonic Mind Map in the Comprehension of Narrative Texts in University Students
El Mapa Mental Armónico en la comprensión de textos narrativos en estudiantes universitarios
title The Harmonic Mind Map in the Comprehension of Narrative Texts in University Students
spellingShingle The Harmonic Mind Map in the Comprehension of Narrative Texts in University Students
Novoa Castillo, Pedro Félix
Reading comprehension; narrative texts; mind maps; university students; harmonic mind mind maps
Comprensión lectora, textos narrativos; mapa mental; estudiantes universitarios; mapa mental armónico.
title_short The Harmonic Mind Map in the Comprehension of Narrative Texts in University Students
title_full The Harmonic Mind Map in the Comprehension of Narrative Texts in University Students
title_fullStr The Harmonic Mind Map in the Comprehension of Narrative Texts in University Students
title_full_unstemmed The Harmonic Mind Map in the Comprehension of Narrative Texts in University Students
title_sort The Harmonic Mind Map in the Comprehension of Narrative Texts in University Students
dc.creator.none.fl_str_mv Novoa Castillo, Pedro Félix
Cancino Verde, Rosalinn Francisca
Flores Sotelo, Willian Sebastian
Nieto Gamboa, José
author Novoa Castillo, Pedro Félix
author_facet Novoa Castillo, Pedro Félix
Cancino Verde, Rosalinn Francisca
Flores Sotelo, Willian Sebastian
Nieto Gamboa, José
author_role author
author2 Cancino Verde, Rosalinn Francisca
Flores Sotelo, Willian Sebastian
Nieto Gamboa, José
author2_role author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.subject.none.fl_str_mv Reading comprehension; narrative texts; mind maps; university students; harmonic mind mind maps
Comprensión lectora, textos narrativos; mapa mental; estudiantes universitarios; mapa mental armónico.
topic Reading comprehension; narrative texts; mind maps; university students; harmonic mind mind maps
Comprensión lectora, textos narrativos; mapa mental; estudiantes universitarios; mapa mental armónico.
dc.description.none.fl_txt_mv This article deals with the effect of the Harmonic Mind Maps (HMM) in the comprehension of narrative texts of university students. To achieve this purpose, a quasi-experimental research was carried out within the quantitative approach. From a population of 1500 students belonging to the I Semester of university, a sample of 83 students was taken, and they were divided into two groups: one of control (43) and the other one experimental (40). For the collection of data, adaptations of the PISA Test, 2015 were used. After the application of the HMM, it is concluded that its use positively influences the comprehension of narrative texts.
El presente artículo trata sobre el efecto de los Mapas Mentales Armónicos (MMA) en la comprensión de textos narrativos de estudiantes universitarios. Para lograr este propósito se realizó una investigación cuasi-experimental dentro del enfoque cuantitativo. De una población de 1500 alumnos pertenecientes al I Ciclo de una universidad, se tomó una muestra de 83 estudiantes distribuidos en dos grupos: uno de control (43) y otro experimental (40). Para la recolección de datos se utilizó adaptaciones de la Prueba PISA, 2015. Luego de la aplicación de los MMA, se concluye que su uso influencia de manera positiva la comprensión de textos narrativos.  
description This article deals with the effect of the Harmonic Mind Maps (HMM) in the comprehension of narrative texts of university students. To achieve this purpose, a quasi-experimental research was carried out within the quantitative approach. From a population of 1500 students belonging to the I Semester of university, a sample of 83 students was taken, and they were divided into two groups: one of control (43) and the other one experimental (40). For the collection of data, adaptations of the PISA Test, 2015 were used. After the application of the HMM, it is concluded that its use positively influences the comprehension of narrative texts.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-09-24
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion



format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/243
10.20511/pyr2018.v6n2.243
url http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/243
identifier_str_mv 10.20511/pyr2018.v6n2.243
dc.language.none.fl_str_mv spa
eng
language spa
eng
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/243/493
http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/243/495
http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/243/516
http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/243/517
http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/243/532
dc.rights.none.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Propósitos y Representaciones
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Propósitos y Representaciones
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/html
text/html
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad San Ignacio de Loyola S.A.
publisher.none.fl_str_mv Universidad San Ignacio de Loyola S.A.
dc.source.none.fl_str_mv Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 6, Núm. 2 (2018): Julio - Diciembre; 541-606
Propósitos y Representaciones; Vol. 6, Núm. 2 (2018): Julio - Diciembre; 541-606
Propósitos y Representaciones; Vol. 6, Núm. 2 (2018): Julio - Diciembre; 541-606
2310-4635
2307-7999
10.20511/pyr2018.v6n2
reponame:Revista USIL - Propósitos y Representaciones
instname:Universidad San Ignacio de Loyola
instacron:USIL
reponame_str Revista USIL - Propósitos y Representaciones
collection Revista USIL - Propósitos y Representaciones
instname_str Universidad San Ignacio de Loyola
instacron_str USIL
institution USIL
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1684465320417296384
score 13.936249
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).