Level of Cognitive Biases of Representativeness and Confirmation in Psychology Students of three Bío-Bío Universities

Descripción del Articulo

Cognitive biases are unreasonable ways of making decisions, often in a one-sided way. The objective of this research was to describe the level of representativeness and confirmation biases in Chilean psychology students, in order to know how this phenomenon occurs. The participants were 198 psycholo...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Castro M., Alexandra, Hernández A., Zabrina, Riquelme M., Elisa, Ossa C., Carlos, Aedo S., Jaime, Da Costa D., Silvia, Páez R., Darío
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2019
Institución:Universidad San Ignacio de Loyola
Repositorio:Revista USIL - Propósitos y Representaciones
Lenguaje:español
inglés
OAI Identifier:oai:ojs.revistas.usil.edu.pe:article/245
Enlace del recurso:http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/245
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Biases; Cognition; Professional Training; Psychology
Sesgos; Cognición; Formación profesional; Psicología
id 2310-4635_84414a52a11a8955de463d4428482a1e
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.usil.edu.pe:article/245
network_acronym_str 2310-4635
network_name_str Revista USIL - Propósitos y Representaciones
spelling Level of Cognitive Biases of Representativeness and Confirmation in Psychology Students of three Bío-Bío UniversitiesNivel de sesgos cognitivos de representatividad y confirmación en estudiantes de Psicología de tres universidades del Bío-BíoCastro M., AlexandraHernández A., ZabrinaRiquelme M., ElisaOssa C., CarlosAedo S., JaimeDa Costa D., SilviaPáez R., DaríoBiases; Cognition; Professional Training; PsychologySesgos; Cognición; Formación profesional; PsicologíaCognitive biases are unreasonable ways of making decisions, often in a one-sided way. The objective of this research was to describe the level of representativeness and confirmation biases in Chilean psychology students, in order to know how this phenomenon occurs. The participants were 198 psychology students from three universities in southern Chile. The instrument was based on two cognitive tasks derived from Kanheman and Tversky. The data were analyzed through descriptive statistics and mean differences. The results indicate a high level of biases in the groups of students, in the two tasks evaluated; the representativeness bias presents differences among universities only in sub-task 1, as well as in task 2, related to confirmation bias. Likewise, there are differences in representation bias according to age and sex. The need to strengthen reasoning skills in the initial training of future psychologists, in order to improve skills related to decision making in the professional field is concluded.Los sesgos cognitivos son formas no razonadas de tomar decisiones, a menudo de manera parcializada. El objetivo de esta investigación fue describir el nivel de sesgos de representatividad y confirmación en estudiantes de psicología chilenos, para conocer cómo se presenta este fenómeno. Los participantes fueron 198 estudiantes de psicología, de tres universidades del sur de Chile. El instrumento se basó en dos tareas cognitivas derivadas de Kanheman y Tversky; se analizaron los datos con estadística descriptiva y diferencias de medias. Los resultados indican alto nivel de sesgos en los grupos de estudiantes, en las dos tareas evaluadas; el sesgo de representatividad presenta diferencias entre universidades, solo en la subtarea 1, así como en la tarea 2, relacionada con sesgo de confirmación; así mismo se observan diferencias en sesgo de representación según edad y sexo. Se concluye la necesidad de fortalecer habilidades de razonamiento en la formación inicial de los futuros psicólogos y psicólogas, con la finalidad de mejorar las habilidades relacionadas con la toma de decisiones en el campo profesional.Universidad San Ignacio de Loyola S.A.Grupo de investigación Desarrollo Emocional y Cognitivo en el Aprendizaje2019-03-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/htmltext/htmlhttp://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/24510.20511/pyr2019.v7n2.245Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 7, Núm. 2 (2019): Mayo - Agosto; 210-239Propósitos y Representaciones; Vol. 7, Núm. 2 (2019): Mayo - Agosto; 210-239Propósitos y Representaciones; Vol. 7, Núm. 2 (2019): Mayo - Agosto; 210-2392310-46352307-799910.20511/pyr2019.v7n2reponame:Revista USIL - Propósitos y Representacionesinstname:Universidad San Ignacio de Loyolainstacron:USILspaenghttp://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/245/569http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/245/673http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/245/827http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/245/828Copyright (c) 2019 Propósitos y Representacioneshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-08T18:35:37Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv Level of Cognitive Biases of Representativeness and Confirmation in Psychology Students of three Bío-Bío Universities
Nivel de sesgos cognitivos de representatividad y confirmación en estudiantes de Psicología de tres universidades del Bío-Bío
title Level of Cognitive Biases of Representativeness and Confirmation in Psychology Students of three Bío-Bío Universities
spellingShingle Level of Cognitive Biases of Representativeness and Confirmation in Psychology Students of three Bío-Bío Universities
Castro M., Alexandra
Biases; Cognition; Professional Training; Psychology
Sesgos; Cognición; Formación profesional; Psicología
title_short Level of Cognitive Biases of Representativeness and Confirmation in Psychology Students of three Bío-Bío Universities
title_full Level of Cognitive Biases of Representativeness and Confirmation in Psychology Students of three Bío-Bío Universities
title_fullStr Level of Cognitive Biases of Representativeness and Confirmation in Psychology Students of three Bío-Bío Universities
title_full_unstemmed Level of Cognitive Biases of Representativeness and Confirmation in Psychology Students of three Bío-Bío Universities
title_sort Level of Cognitive Biases of Representativeness and Confirmation in Psychology Students of three Bío-Bío Universities
dc.creator.none.fl_str_mv Castro M., Alexandra
Hernández A., Zabrina
Riquelme M., Elisa
Ossa C., Carlos
Aedo S., Jaime
Da Costa D., Silvia
Páez R., Darío
author Castro M., Alexandra
author_facet Castro M., Alexandra
Hernández A., Zabrina
Riquelme M., Elisa
Ossa C., Carlos
Aedo S., Jaime
Da Costa D., Silvia
Páez R., Darío
author_role author
author2 Hernández A., Zabrina
Riquelme M., Elisa
Ossa C., Carlos
Aedo S., Jaime
Da Costa D., Silvia
Páez R., Darío
author2_role author
author
author
author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv
Grupo de investigación Desarrollo Emocional y Cognitivo en el Aprendizaje
dc.subject.none.fl_str_mv Biases; Cognition; Professional Training; Psychology
Sesgos; Cognición; Formación profesional; Psicología
topic Biases; Cognition; Professional Training; Psychology
Sesgos; Cognición; Formación profesional; Psicología
dc.description.none.fl_txt_mv Cognitive biases are unreasonable ways of making decisions, often in a one-sided way. The objective of this research was to describe the level of representativeness and confirmation biases in Chilean psychology students, in order to know how this phenomenon occurs. The participants were 198 psychology students from three universities in southern Chile. The instrument was based on two cognitive tasks derived from Kanheman and Tversky. The data were analyzed through descriptive statistics and mean differences. The results indicate a high level of biases in the groups of students, in the two tasks evaluated; the representativeness bias presents differences among universities only in sub-task 1, as well as in task 2, related to confirmation bias. Likewise, there are differences in representation bias according to age and sex. The need to strengthen reasoning skills in the initial training of future psychologists, in order to improve skills related to decision making in the professional field is concluded.
Los sesgos cognitivos son formas no razonadas de tomar decisiones, a menudo de manera parcializada. El objetivo de esta investigación fue describir el nivel de sesgos de representatividad y confirmación en estudiantes de psicología chilenos, para conocer cómo se presenta este fenómeno. Los participantes fueron 198 estudiantes de psicología, de tres universidades del sur de Chile. El instrumento se basó en dos tareas cognitivas derivadas de Kanheman y Tversky; se analizaron los datos con estadística descriptiva y diferencias de medias. Los resultados indican alto nivel de sesgos en los grupos de estudiantes, en las dos tareas evaluadas; el sesgo de representatividad presenta diferencias entre universidades, solo en la subtarea 1, así como en la tarea 2, relacionada con sesgo de confirmación; así mismo se observan diferencias en sesgo de representación según edad y sexo. Se concluye la necesidad de fortalecer habilidades de razonamiento en la formación inicial de los futuros psicólogos y psicólogas, con la finalidad de mejorar las habilidades relacionadas con la toma de decisiones en el campo profesional.
description Cognitive biases are unreasonable ways of making decisions, often in a one-sided way. The objective of this research was to describe the level of representativeness and confirmation biases in Chilean psychology students, in order to know how this phenomenon occurs. The participants were 198 psychology students from three universities in southern Chile. The instrument was based on two cognitive tasks derived from Kanheman and Tversky. The data were analyzed through descriptive statistics and mean differences. The results indicate a high level of biases in the groups of students, in the two tasks evaluated; the representativeness bias presents differences among universities only in sub-task 1, as well as in task 2, related to confirmation bias. Likewise, there are differences in representation bias according to age and sex. The need to strengthen reasoning skills in the initial training of future psychologists, in order to improve skills related to decision making in the professional field is concluded.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-03-12
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion



format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/245
10.20511/pyr2019.v7n2.245
url http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/245
identifier_str_mv 10.20511/pyr2019.v7n2.245
dc.language.none.fl_str_mv spa
eng
language spa
eng
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/245/569
http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/245/673
http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/245/827
http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/245/828
dc.rights.none.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Propósitos y Representaciones
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Propósitos y Representaciones
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/html
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad San Ignacio de Loyola S.A.
publisher.none.fl_str_mv Universidad San Ignacio de Loyola S.A.
dc.source.none.fl_str_mv Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 7, Núm. 2 (2019): Mayo - Agosto; 210-239
Propósitos y Representaciones; Vol. 7, Núm. 2 (2019): Mayo - Agosto; 210-239
Propósitos y Representaciones; Vol. 7, Núm. 2 (2019): Mayo - Agosto; 210-239
2310-4635
2307-7999
10.20511/pyr2019.v7n2
reponame:Revista USIL - Propósitos y Representaciones
instname:Universidad San Ignacio de Loyola
instacron:USIL
reponame_str Revista USIL - Propósitos y Representaciones
collection Revista USIL - Propósitos y Representaciones
instname_str Universidad San Ignacio de Loyola
instacron_str USIL
institution USIL
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1684465320405762048
score 13.7211075
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).