Level of Cognitive Biases of Representativeness and Confirmation in Psychology Students of three Bío-Bío Universities
Descripción del Articulo
Cognitive biases are unreasonable ways of making decisions, often in a one-sided way. The objective of this research was to describe the level of representativeness and confirmation biases in Chilean psychology students, in order to know how this phenomenon occurs. The participants were 198 psycholo...
Autores: | , , , , , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2019 |
Institución: | Universidad San Ignacio de Loyola |
Repositorio: | Revista USIL - Propósitos y Representaciones |
Lenguaje: | español inglés |
OAI Identifier: | oai:ojs.revistas.usil.edu.pe:article/245 |
Enlace del recurso: | http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/245 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Biases; Cognition; Professional Training; Psychology Sesgos; Cognición; Formación profesional; Psicología |
id |
2310-4635_84414a52a11a8955de463d4428482a1e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.usil.edu.pe:article/245 |
network_acronym_str |
2310-4635 |
network_name_str |
Revista USIL - Propósitos y Representaciones |
spelling |
Level of Cognitive Biases of Representativeness and Confirmation in Psychology Students of three Bío-Bío UniversitiesNivel de sesgos cognitivos de representatividad y confirmación en estudiantes de Psicología de tres universidades del Bío-BíoCastro M., AlexandraHernández A., ZabrinaRiquelme M., ElisaOssa C., CarlosAedo S., JaimeDa Costa D., SilviaPáez R., DaríoBiases; Cognition; Professional Training; PsychologySesgos; Cognición; Formación profesional; PsicologíaCognitive biases are unreasonable ways of making decisions, often in a one-sided way. The objective of this research was to describe the level of representativeness and confirmation biases in Chilean psychology students, in order to know how this phenomenon occurs. The participants were 198 psychology students from three universities in southern Chile. The instrument was based on two cognitive tasks derived from Kanheman and Tversky. The data were analyzed through descriptive statistics and mean differences. The results indicate a high level of biases in the groups of students, in the two tasks evaluated; the representativeness bias presents differences among universities only in sub-task 1, as well as in task 2, related to confirmation bias. Likewise, there are differences in representation bias according to age and sex. The need to strengthen reasoning skills in the initial training of future psychologists, in order to improve skills related to decision making in the professional field is concluded.Los sesgos cognitivos son formas no razonadas de tomar decisiones, a menudo de manera parcializada. El objetivo de esta investigación fue describir el nivel de sesgos de representatividad y confirmación en estudiantes de psicología chilenos, para conocer cómo se presenta este fenómeno. Los participantes fueron 198 estudiantes de psicología, de tres universidades del sur de Chile. El instrumento se basó en dos tareas cognitivas derivadas de Kanheman y Tversky; se analizaron los datos con estadística descriptiva y diferencias de medias. Los resultados indican alto nivel de sesgos en los grupos de estudiantes, en las dos tareas evaluadas; el sesgo de representatividad presenta diferencias entre universidades, solo en la subtarea 1, así como en la tarea 2, relacionada con sesgo de confirmación; así mismo se observan diferencias en sesgo de representación según edad y sexo. Se concluye la necesidad de fortalecer habilidades de razonamiento en la formación inicial de los futuros psicólogos y psicólogas, con la finalidad de mejorar las habilidades relacionadas con la toma de decisiones en el campo profesional.Universidad San Ignacio de Loyola S.A.Grupo de investigación Desarrollo Emocional y Cognitivo en el Aprendizaje2019-03-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/htmltext/htmlhttp://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/24510.20511/pyr2019.v7n2.245Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 7, Núm. 2 (2019): Mayo - Agosto; 210-239Propósitos y Representaciones; Vol. 7, Núm. 2 (2019): Mayo - Agosto; 210-239Propósitos y Representaciones; Vol. 7, Núm. 2 (2019): Mayo - Agosto; 210-2392310-46352307-799910.20511/pyr2019.v7n2reponame:Revista USIL - Propósitos y Representacionesinstname:Universidad San Ignacio de Loyolainstacron:USILspaenghttp://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/245/569http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/245/673http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/245/827http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/245/828Copyright (c) 2019 Propósitos y Representacioneshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-08T18:35:37Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
Level of Cognitive Biases of Representativeness and Confirmation in Psychology Students of three Bío-Bío Universities Nivel de sesgos cognitivos de representatividad y confirmación en estudiantes de Psicología de tres universidades del Bío-Bío |
title |
Level of Cognitive Biases of Representativeness and Confirmation in Psychology Students of three Bío-Bío Universities |
spellingShingle |
Level of Cognitive Biases of Representativeness and Confirmation in Psychology Students of three Bío-Bío Universities Castro M., Alexandra Biases; Cognition; Professional Training; Psychology Sesgos; Cognición; Formación profesional; Psicología |
title_short |
Level of Cognitive Biases of Representativeness and Confirmation in Psychology Students of three Bío-Bío Universities |
title_full |
Level of Cognitive Biases of Representativeness and Confirmation in Psychology Students of three Bío-Bío Universities |
title_fullStr |
Level of Cognitive Biases of Representativeness and Confirmation in Psychology Students of three Bío-Bío Universities |
title_full_unstemmed |
Level of Cognitive Biases of Representativeness and Confirmation in Psychology Students of three Bío-Bío Universities |
title_sort |
Level of Cognitive Biases of Representativeness and Confirmation in Psychology Students of three Bío-Bío Universities |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Castro M., Alexandra Hernández A., Zabrina Riquelme M., Elisa Ossa C., Carlos Aedo S., Jaime Da Costa D., Silvia Páez R., Darío |
author |
Castro M., Alexandra |
author_facet |
Castro M., Alexandra Hernández A., Zabrina Riquelme M., Elisa Ossa C., Carlos Aedo S., Jaime Da Costa D., Silvia Páez R., Darío |
author_role |
author |
author2 |
Hernández A., Zabrina Riquelme M., Elisa Ossa C., Carlos Aedo S., Jaime Da Costa D., Silvia Páez R., Darío |
author2_role |
author author author author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Grupo de investigación Desarrollo Emocional y Cognitivo en el Aprendizaje |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Biases; Cognition; Professional Training; Psychology Sesgos; Cognición; Formación profesional; Psicología |
topic |
Biases; Cognition; Professional Training; Psychology Sesgos; Cognición; Formación profesional; Psicología |
dc.description.none.fl_txt_mv |
Cognitive biases are unreasonable ways of making decisions, often in a one-sided way. The objective of this research was to describe the level of representativeness and confirmation biases in Chilean psychology students, in order to know how this phenomenon occurs. The participants were 198 psychology students from three universities in southern Chile. The instrument was based on two cognitive tasks derived from Kanheman and Tversky. The data were analyzed through descriptive statistics and mean differences. The results indicate a high level of biases in the groups of students, in the two tasks evaluated; the representativeness bias presents differences among universities only in sub-task 1, as well as in task 2, related to confirmation bias. Likewise, there are differences in representation bias according to age and sex. The need to strengthen reasoning skills in the initial training of future psychologists, in order to improve skills related to decision making in the professional field is concluded. Los sesgos cognitivos son formas no razonadas de tomar decisiones, a menudo de manera parcializada. El objetivo de esta investigación fue describir el nivel de sesgos de representatividad y confirmación en estudiantes de psicología chilenos, para conocer cómo se presenta este fenómeno. Los participantes fueron 198 estudiantes de psicología, de tres universidades del sur de Chile. El instrumento se basó en dos tareas cognitivas derivadas de Kanheman y Tversky; se analizaron los datos con estadística descriptiva y diferencias de medias. Los resultados indican alto nivel de sesgos en los grupos de estudiantes, en las dos tareas evaluadas; el sesgo de representatividad presenta diferencias entre universidades, solo en la subtarea 1, así como en la tarea 2, relacionada con sesgo de confirmación; así mismo se observan diferencias en sesgo de representación según edad y sexo. Se concluye la necesidad de fortalecer habilidades de razonamiento en la formación inicial de los futuros psicólogos y psicólogas, con la finalidad de mejorar las habilidades relacionadas con la toma de decisiones en el campo profesional. |
description |
Cognitive biases are unreasonable ways of making decisions, often in a one-sided way. The objective of this research was to describe the level of representativeness and confirmation biases in Chilean psychology students, in order to know how this phenomenon occurs. The participants were 198 psychology students from three universities in southern Chile. The instrument was based on two cognitive tasks derived from Kanheman and Tversky. The data were analyzed through descriptive statistics and mean differences. The results indicate a high level of biases in the groups of students, in the two tasks evaluated; the representativeness bias presents differences among universities only in sub-task 1, as well as in task 2, related to confirmation bias. Likewise, there are differences in representation bias according to age and sex. The need to strengthen reasoning skills in the initial training of future psychologists, in order to improve skills related to decision making in the professional field is concluded. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-03-12 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/245 10.20511/pyr2019.v7n2.245 |
url |
http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/245 |
identifier_str_mv |
10.20511/pyr2019.v7n2.245 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa eng |
language |
spa eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/245/569 http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/245/673 http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/245/827 http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/245/828 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Propósitos y Representaciones http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Propósitos y Representaciones http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf text/html text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad San Ignacio de Loyola S.A. |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad San Ignacio de Loyola S.A. |
dc.source.none.fl_str_mv |
Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 7, Núm. 2 (2019): Mayo - Agosto; 210-239 Propósitos y Representaciones; Vol. 7, Núm. 2 (2019): Mayo - Agosto; 210-239 Propósitos y Representaciones; Vol. 7, Núm. 2 (2019): Mayo - Agosto; 210-239 2310-4635 2307-7999 10.20511/pyr2019.v7n2 reponame:Revista USIL - Propósitos y Representaciones instname:Universidad San Ignacio de Loyola instacron:USIL |
reponame_str |
Revista USIL - Propósitos y Representaciones |
collection |
Revista USIL - Propósitos y Representaciones |
instname_str |
Universidad San Ignacio de Loyola |
instacron_str |
USIL |
institution |
USIL |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1684465320405762048 |
score |
13.7211075 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).