Systematization of a Training Experience for In-service Teachers through the Use of an Action Research Component

Descripción del Articulo

The systematization of a relevant experience such as the training of 21 in-service teachers with the use of an action-research component was aimed at documenting and writing what happened, as well as explaining the results achieved as a result of the intervention. The aim was to interpret the experi...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Rodríguez-Sosa, Jorge, Zeballos-Manzur, Molvina, Rodríguez Sabiote, Clemente, Borja Villanueva, César Andrés, Bernuy Torres, Luis Alexis, Elias-Mesías, Nuri
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2019
Institución:Universidad San Ignacio de Loyola
Repositorio:Revista USIL - Propósitos y Representaciones
Lenguaje:español
inglés
OAI Identifier:oai:ojs.revistas.usil.edu.pe:article/275
Enlace del recurso:http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/275
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Conceptions of the Teacher; Teaching Practice; Action Research; Continuous Teacher Training; Peru; Basic Education
Concepciones del profesor; práctica docente; investigación-acción; formación continua de profesores; Perú; educación básica
id 2310-4635_78a738644b06fcca8658c124ed452ed4
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.usil.edu.pe:article/275
network_acronym_str 2310-4635
network_name_str Revista USIL - Propósitos y Representaciones
spelling Systematization of a Training Experience for In-service Teachers through the Use of an Action Research ComponentSistematización de una experiencia de capacitación de docentes en servicio mediante el empleo de la investigación-acciónRodríguez-Sosa, JorgeZeballos-Manzur, MolvinaRodríguez Sabiote, ClementeBorja Villanueva, César AndrésBernuy Torres, Luis AlexisElias-Mesías, NuriConceptions of the Teacher; Teaching Practice; Action Research; Continuous Teacher Training; Peru; Basic EducationConcepciones del profesor; práctica docente; investigación-acción; formación continua de profesores; Perú; educación básicaThe systematization of a relevant experience such as the training of 21 in-service teachers with the use of an action-research component was aimed at documenting and writing what happened, as well as explaining the results achieved as a result of the intervention. The aim was to interpret the experience critically, to learn from it and improve future practice. The study used qualitative and quantitative analysis techniques. The results suggest that the component favored teachers to question their own beliefs about teaching and strengthen their abilities to make teaching problematic. They also suggest that these changes occur in training events that include spaces for reflection and discussion about beliefs and practices.La sistematización de una experiencia relevante como la capacitación de 21 docentes en servicio con el empleo de un componente de investigación-acción, tuvo como propósito documentar y escribir lo ocurrido, así como explicar los resultados alcanzados como producto de la intervención. Se buscó interpretar críticamente la experiencia, extraer aprendizajes de ella y mejorar la práctica futura. El estudio empleó técnicas de análisis cualitativo y cuantitativo. Los resultados sugieren que el componente favoreció que los docentes cuestionen sus propias creencias sobre la enseñanza y fortalezcan sus habilidades de problematizar la docencia. También sugieren que estos cambios ocurren en capacitaciones que incluyen espacios de reflexión y de discusión sobre creencias y prácticas.Universidad San Ignacio de Loyola S.A.2019-01-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/htmltext/htmlhttp://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/27510.20511/pyr2019.v7n1.275Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 7, Núm. 1 (2019): Enero - Abril: Avances en investigación cualitativa en educación; 107-145Propósitos y Representaciones; Vol. 7, Núm. 1 (2019): Enero - Abril: Avances en investigación cualitativa en educación; 107-145Propósitos y Representaciones; Vol. 7, Núm. 1 (2019): Enero - Abril: Avances en investigación cualitativa en educación; 107-1452310-46352307-799910.20511/pyr2019.v7n1reponame:Revista USIL - Propósitos y Representacionesinstname:Universidad San Ignacio de Loyolainstacron:USILspaenghttp://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/275/607http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/275/608http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/275/648http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/275/649Copyright (c) 2019 Propósitos y Representacioneshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-08T18:35:36Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv Systematization of a Training Experience for In-service Teachers through the Use of an Action Research Component
Sistematización de una experiencia de capacitación de docentes en servicio mediante el empleo de la investigación-acción
title Systematization of a Training Experience for In-service Teachers through the Use of an Action Research Component
spellingShingle Systematization of a Training Experience for In-service Teachers through the Use of an Action Research Component
Rodríguez-Sosa, Jorge
Conceptions of the Teacher; Teaching Practice; Action Research; Continuous Teacher Training; Peru; Basic Education
Concepciones del profesor; práctica docente; investigación-acción; formación continua de profesores; Perú; educación básica
title_short Systematization of a Training Experience for In-service Teachers through the Use of an Action Research Component
title_full Systematization of a Training Experience for In-service Teachers through the Use of an Action Research Component
title_fullStr Systematization of a Training Experience for In-service Teachers through the Use of an Action Research Component
title_full_unstemmed Systematization of a Training Experience for In-service Teachers through the Use of an Action Research Component
title_sort Systematization of a Training Experience for In-service Teachers through the Use of an Action Research Component
dc.creator.none.fl_str_mv Rodríguez-Sosa, Jorge
Zeballos-Manzur, Molvina
Rodríguez Sabiote, Clemente
Borja Villanueva, César Andrés
Bernuy Torres, Luis Alexis
Elias-Mesías, Nuri
author Rodríguez-Sosa, Jorge
author_facet Rodríguez-Sosa, Jorge
Zeballos-Manzur, Molvina
Rodríguez Sabiote, Clemente
Borja Villanueva, César Andrés
Bernuy Torres, Luis Alexis
Elias-Mesías, Nuri
author_role author
author2 Zeballos-Manzur, Molvina
Rodríguez Sabiote, Clemente
Borja Villanueva, César Andrés
Bernuy Torres, Luis Alexis
Elias-Mesías, Nuri
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.subject.none.fl_str_mv Conceptions of the Teacher; Teaching Practice; Action Research; Continuous Teacher Training; Peru; Basic Education
Concepciones del profesor; práctica docente; investigación-acción; formación continua de profesores; Perú; educación básica
topic Conceptions of the Teacher; Teaching Practice; Action Research; Continuous Teacher Training; Peru; Basic Education
Concepciones del profesor; práctica docente; investigación-acción; formación continua de profesores; Perú; educación básica
dc.description.none.fl_txt_mv The systematization of a relevant experience such as the training of 21 in-service teachers with the use of an action-research component was aimed at documenting and writing what happened, as well as explaining the results achieved as a result of the intervention. The aim was to interpret the experience critically, to learn from it and improve future practice. The study used qualitative and quantitative analysis techniques. The results suggest that the component favored teachers to question their own beliefs about teaching and strengthen their abilities to make teaching problematic. They also suggest that these changes occur in training events that include spaces for reflection and discussion about beliefs and practices.
La sistematización de una experiencia relevante como la capacitación de 21 docentes en servicio con el empleo de un componente de investigación-acción, tuvo como propósito documentar y escribir lo ocurrido, así como explicar los resultados alcanzados como producto de la intervención. Se buscó interpretar críticamente la experiencia, extraer aprendizajes de ella y mejorar la práctica futura. El estudio empleó técnicas de análisis cualitativo y cuantitativo. Los resultados sugieren que el componente favoreció que los docentes cuestionen sus propias creencias sobre la enseñanza y fortalezcan sus habilidades de problematizar la docencia. También sugieren que estos cambios ocurren en capacitaciones que incluyen espacios de reflexión y de discusión sobre creencias y prácticas.
description The systematization of a relevant experience such as the training of 21 in-service teachers with the use of an action-research component was aimed at documenting and writing what happened, as well as explaining the results achieved as a result of the intervention. The aim was to interpret the experience critically, to learn from it and improve future practice. The study used qualitative and quantitative analysis techniques. The results suggest that the component favored teachers to question their own beliefs about teaching and strengthen their abilities to make teaching problematic. They also suggest that these changes occur in training events that include spaces for reflection and discussion about beliefs and practices.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-01-04
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion



format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/275
10.20511/pyr2019.v7n1.275
url http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/275
identifier_str_mv 10.20511/pyr2019.v7n1.275
dc.language.none.fl_str_mv spa
eng
language spa
eng
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/275/607
http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/275/608
http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/275/648
http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/275/649
dc.rights.none.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Propósitos y Representaciones
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Propósitos y Representaciones
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/html
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad San Ignacio de Loyola S.A.
publisher.none.fl_str_mv Universidad San Ignacio de Loyola S.A.
dc.source.none.fl_str_mv Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 7, Núm. 1 (2019): Enero - Abril: Avances en investigación cualitativa en educación; 107-145
Propósitos y Representaciones; Vol. 7, Núm. 1 (2019): Enero - Abril: Avances en investigación cualitativa en educación; 107-145
Propósitos y Representaciones; Vol. 7, Núm. 1 (2019): Enero - Abril: Avances en investigación cualitativa en educación; 107-145
2310-4635
2307-7999
10.20511/pyr2019.v7n1
reponame:Revista USIL - Propósitos y Representaciones
instname:Universidad San Ignacio de Loyola
instacron:USIL
reponame_str Revista USIL - Propósitos y Representaciones
collection Revista USIL - Propósitos y Representaciones
instname_str Universidad San Ignacio de Loyola
instacron_str USIL
institution USIL
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1684465320323973120
score 13.983407
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).