Systematization of a Training Experience for In-service Teachers through the Use of an Action Research Component
Descripción del Articulo
The systematization of a relevant experience such as the training of 21 in-service teachers with the use of an action-research component was aimed at documenting and writing what happened, as well as explaining the results achieved as a result of the intervention. The aim was to interpret the experi...
| Autores: | , , , , , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2019 |
| Institución: | Universidad San Ignacio de Loyola |
| Repositorio: | Revista USIL - Propósitos y Representaciones |
| Lenguaje: | español inglés |
| OAI Identifier: | oai:ojs.revistas.usil.edu.pe:article/275 |
| Enlace del recurso: | http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/275 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Conceptions of the Teacher; Teaching Practice; Action Research; Continuous Teacher Training; Peru; Basic Education Concepciones del profesor; práctica docente; investigación-acción; formación continua de profesores; Perú; educación básica |
| id |
2310-4635_78a738644b06fcca8658c124ed452ed4 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.usil.edu.pe:article/275 |
| network_acronym_str |
2310-4635 |
| network_name_str |
Revista USIL - Propósitos y Representaciones |
| spelling |
Systematization of a Training Experience for In-service Teachers through the Use of an Action Research ComponentSistematización de una experiencia de capacitación de docentes en servicio mediante el empleo de la investigación-acciónRodríguez-Sosa, JorgeZeballos-Manzur, MolvinaRodríguez Sabiote, ClementeBorja Villanueva, César AndrésBernuy Torres, Luis AlexisElias-Mesías, NuriConceptions of the Teacher; Teaching Practice; Action Research; Continuous Teacher Training; Peru; Basic EducationConcepciones del profesor; práctica docente; investigación-acción; formación continua de profesores; Perú; educación básicaThe systematization of a relevant experience such as the training of 21 in-service teachers with the use of an action-research component was aimed at documenting and writing what happened, as well as explaining the results achieved as a result of the intervention. The aim was to interpret the experience critically, to learn from it and improve future practice. The study used qualitative and quantitative analysis techniques. The results suggest that the component favored teachers to question their own beliefs about teaching and strengthen their abilities to make teaching problematic. They also suggest that these changes occur in training events that include spaces for reflection and discussion about beliefs and practices.La sistematización de una experiencia relevante como la capacitación de 21 docentes en servicio con el empleo de un componente de investigación-acción, tuvo como propósito documentar y escribir lo ocurrido, así como explicar los resultados alcanzados como producto de la intervención. Se buscó interpretar críticamente la experiencia, extraer aprendizajes de ella y mejorar la práctica futura. El estudio empleó técnicas de análisis cualitativo y cuantitativo. Los resultados sugieren que el componente favoreció que los docentes cuestionen sus propias creencias sobre la enseñanza y fortalezcan sus habilidades de problematizar la docencia. También sugieren que estos cambios ocurren en capacitaciones que incluyen espacios de reflexión y de discusión sobre creencias y prácticas.Universidad San Ignacio de Loyola S.A.2019-01-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/htmltext/htmlhttp://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/27510.20511/pyr2019.v7n1.275Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 7, Núm. 1 (2019): Enero - Abril: Avances en investigación cualitativa en educación; 107-145Propósitos y Representaciones; Vol. 7, Núm. 1 (2019): Enero - Abril: Avances en investigación cualitativa en educación; 107-145Propósitos y Representaciones; Vol. 7, Núm. 1 (2019): Enero - Abril: Avances en investigación cualitativa en educación; 107-1452310-46352307-799910.20511/pyr2019.v7n1reponame:Revista USIL - Propósitos y Representacionesinstname:Universidad San Ignacio de Loyolainstacron:USILspaenghttp://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/275/607http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/275/608http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/275/648http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/275/649Copyright (c) 2019 Propósitos y Representacioneshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-08T18:35:36Zmail@mail.com - |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Systematization of a Training Experience for In-service Teachers through the Use of an Action Research Component Sistematización de una experiencia de capacitación de docentes en servicio mediante el empleo de la investigación-acción |
| title |
Systematization of a Training Experience for In-service Teachers through the Use of an Action Research Component |
| spellingShingle |
Systematization of a Training Experience for In-service Teachers through the Use of an Action Research Component Rodríguez-Sosa, Jorge Conceptions of the Teacher; Teaching Practice; Action Research; Continuous Teacher Training; Peru; Basic Education Concepciones del profesor; práctica docente; investigación-acción; formación continua de profesores; Perú; educación básica |
| title_short |
Systematization of a Training Experience for In-service Teachers through the Use of an Action Research Component |
| title_full |
Systematization of a Training Experience for In-service Teachers through the Use of an Action Research Component |
| title_fullStr |
Systematization of a Training Experience for In-service Teachers through the Use of an Action Research Component |
| title_full_unstemmed |
Systematization of a Training Experience for In-service Teachers through the Use of an Action Research Component |
| title_sort |
Systematization of a Training Experience for In-service Teachers through the Use of an Action Research Component |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Rodríguez-Sosa, Jorge Zeballos-Manzur, Molvina Rodríguez Sabiote, Clemente Borja Villanueva, César Andrés Bernuy Torres, Luis Alexis Elias-Mesías, Nuri |
| author |
Rodríguez-Sosa, Jorge |
| author_facet |
Rodríguez-Sosa, Jorge Zeballos-Manzur, Molvina Rodríguez Sabiote, Clemente Borja Villanueva, César Andrés Bernuy Torres, Luis Alexis Elias-Mesías, Nuri |
| author_role |
author |
| author2 |
Zeballos-Manzur, Molvina Rodríguez Sabiote, Clemente Borja Villanueva, César Andrés Bernuy Torres, Luis Alexis Elias-Mesías, Nuri |
| author2_role |
author author author author author |
| dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
| dc.subject.none.fl_str_mv |
Conceptions of the Teacher; Teaching Practice; Action Research; Continuous Teacher Training; Peru; Basic Education Concepciones del profesor; práctica docente; investigación-acción; formación continua de profesores; Perú; educación básica |
| topic |
Conceptions of the Teacher; Teaching Practice; Action Research; Continuous Teacher Training; Peru; Basic Education Concepciones del profesor; práctica docente; investigación-acción; formación continua de profesores; Perú; educación básica |
| dc.description.none.fl_txt_mv |
The systematization of a relevant experience such as the training of 21 in-service teachers with the use of an action-research component was aimed at documenting and writing what happened, as well as explaining the results achieved as a result of the intervention. The aim was to interpret the experience critically, to learn from it and improve future practice. The study used qualitative and quantitative analysis techniques. The results suggest that the component favored teachers to question their own beliefs about teaching and strengthen their abilities to make teaching problematic. They also suggest that these changes occur in training events that include spaces for reflection and discussion about beliefs and practices. La sistematización de una experiencia relevante como la capacitación de 21 docentes en servicio con el empleo de un componente de investigación-acción, tuvo como propósito documentar y escribir lo ocurrido, así como explicar los resultados alcanzados como producto de la intervención. Se buscó interpretar críticamente la experiencia, extraer aprendizajes de ella y mejorar la práctica futura. El estudio empleó técnicas de análisis cualitativo y cuantitativo. Los resultados sugieren que el componente favoreció que los docentes cuestionen sus propias creencias sobre la enseñanza y fortalezcan sus habilidades de problematizar la docencia. También sugieren que estos cambios ocurren en capacitaciones que incluyen espacios de reflexión y de discusión sobre creencias y prácticas. |
| description |
The systematization of a relevant experience such as the training of 21 in-service teachers with the use of an action-research component was aimed at documenting and writing what happened, as well as explaining the results achieved as a result of the intervention. The aim was to interpret the experience critically, to learn from it and improve future practice. The study used qualitative and quantitative analysis techniques. The results suggest that the component favored teachers to question their own beliefs about teaching and strengthen their abilities to make teaching problematic. They also suggest that these changes occur in training events that include spaces for reflection and discussion about beliefs and practices. |
| publishDate |
2019 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2019-01-04 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/275 10.20511/pyr2019.v7n1.275 |
| url |
http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/275 |
| identifier_str_mv |
10.20511/pyr2019.v7n1.275 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa eng |
| language |
spa eng |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/275/607 http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/275/608 http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/275/648 http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/275/649 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Propósitos y Representaciones http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Propósitos y Representaciones http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf text/html text/html |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad San Ignacio de Loyola S.A. |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad San Ignacio de Loyola S.A. |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 7, Núm. 1 (2019): Enero - Abril: Avances en investigación cualitativa en educación; 107-145 Propósitos y Representaciones; Vol. 7, Núm. 1 (2019): Enero - Abril: Avances en investigación cualitativa en educación; 107-145 Propósitos y Representaciones; Vol. 7, Núm. 1 (2019): Enero - Abril: Avances en investigación cualitativa en educación; 107-145 2310-4635 2307-7999 10.20511/pyr2019.v7n1 reponame:Revista USIL - Propósitos y Representaciones instname:Universidad San Ignacio de Loyola instacron:USIL |
| reponame_str |
Revista USIL - Propósitos y Representaciones |
| collection |
Revista USIL - Propósitos y Representaciones |
| instname_str |
Universidad San Ignacio de Loyola |
| instacron_str |
USIL |
| institution |
USIL |
| repository.name.fl_str_mv |
-
|
| repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
| _version_ |
1684465320323973120 |
| score |
13.983407 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).