Review of the Influence of Teacher Motivation on the Use of Interactive Whiteboards

Descripción del Articulo

The present article is a topic´s revision and it pretends to give a general vision of the recollected data about the use of interactive digital boards in the sessions of teaching-learning process´ development that takes as a determinant factor the teacher´s motivation. It has been made an examinatio...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Rojas Segovia, Miriam M., Romero-Varela, Douglas Y.
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2019
Institución:Universidad San Ignacio de Loyola
Repositorio:Revista USIL - Propósitos y Representaciones
Lenguaje:español
inglés
OAI Identifier:oai:ojs.revistas.usil.edu.pe:article/228
Enlace del recurso:http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/228
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Education and Technology; Teacher´s Influence; Motivation; TIC; Technological Resources
Educación y tecnología; Influencia del profesor; Motivación; TIC, Recursos tecnológicos
id 2310-4635_2ac4fae988094be1d507e6177e41127b
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.usil.edu.pe:article/228
network_acronym_str 2310-4635
network_name_str Revista USIL - Propósitos y Representaciones
spelling Review of the Influence of Teacher Motivation on the Use of Interactive WhiteboardsRevisión de la influencia de la motivación docente en el empleo de las pizarras digitales interactivasRojas Segovia, Miriam M.Romero-Varela, Douglas Y.Education and Technology; Teacher´s Influence; Motivation; TIC; Technological ResourcesEducación y tecnología; Influencia del profesor; Motivación; TIC, Recursos tecnológicosThe present article is a topic´s revision and it pretends to give a general vision of the recollected data about the use of interactive digital boards in the sessions of teaching-learning process´ development that takes as a determinant factor the teacher´s motivation. It has been made an examination of the available literature online to elaborate an analysis of the actual situation of this innovating didactic tool and its relation with the teacher´s predisposition, as part of the final project for the Academic Investigation subject in the Technological University of Peru. After the investigation, it concluded, until the edition’s date, there are no enough researches that center their attention in the teacher´s attitude, especially in Peru, so it can´t be determined if there is a direct relation between these aspects and it´s recommended to develop projects that gives relevance to the educator in the efficient use of the technology with the purpose of achieve a qualified education that is adapted to the emergent information society´s standards.El presente artículo corresponde a la revisión de un tema que pretende otorgar una visión general acerca de los datos recabados sobre el uso de las pizarras digitales interactivas en el desarrollo de las sesiones de enseñanza-aprendizaje que toman como factor determinante la motivación de los docentes. Se realizó una examinación de la literatura disponible en línea para elaborar un análisis de la situación actual de esta innovadora herramienta didáctica y su relación con la predisposición del pedagogo que la emplea, como parte del proyecto final para la asignatura de Investigación Académica en la Universidad Tecnológica del Perú. Luego de la investigación, se llegó a la conclusión de que, a la fecha de edición, no existen suficientes investigaciones que centren su atención en la actitud del profesor, sobre todo en el Perú, por lo que no se puede determinar a cabalidad que exista una relación directa entre ambos aspectos y se incentiva a desarrollar proyectos que consideren la relevancia del educador en el empleo eficiente de la tecnología con el fin de lograr una educación de calidad y adaptada a los estándares de la sociedad de la información emergente.Universidad San Ignacio de Loyola S.A.2019-03-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/htmltext/htmlhttp://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/22810.20511/pyr2019.v7n2.228Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 7, Núm. 2 (2019): Mayo - Agosto; 516-535Propósitos y Representaciones; Vol. 7, Núm. 2 (2019): Mayo - Agosto; 516-535Propósitos y Representaciones; Vol. 7, Núm. 2 (2019): Mayo - Agosto; 516-5352310-46352307-799910.20511/pyr2019.v7n2reponame:Revista USIL - Propósitos y Representacionesinstname:Universidad San Ignacio de Loyolainstacron:USILspaenghttp://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/228/566http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/228/684http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/228/851http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/228/853Copyright (c) 2019 Propósitos y Representacioneshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-08T18:35:31Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv Review of the Influence of Teacher Motivation on the Use of Interactive Whiteboards
Revisión de la influencia de la motivación docente en el empleo de las pizarras digitales interactivas
title Review of the Influence of Teacher Motivation on the Use of Interactive Whiteboards
spellingShingle Review of the Influence of Teacher Motivation on the Use of Interactive Whiteboards
Rojas Segovia, Miriam M.
Education and Technology; Teacher´s Influence; Motivation; TIC; Technological Resources
Educación y tecnología; Influencia del profesor; Motivación; TIC, Recursos tecnológicos
title_short Review of the Influence of Teacher Motivation on the Use of Interactive Whiteboards
title_full Review of the Influence of Teacher Motivation on the Use of Interactive Whiteboards
title_fullStr Review of the Influence of Teacher Motivation on the Use of Interactive Whiteboards
title_full_unstemmed Review of the Influence of Teacher Motivation on the Use of Interactive Whiteboards
title_sort Review of the Influence of Teacher Motivation on the Use of Interactive Whiteboards
dc.creator.none.fl_str_mv Rojas Segovia, Miriam M.
Romero-Varela, Douglas Y.
author Rojas Segovia, Miriam M.
author_facet Rojas Segovia, Miriam M.
Romero-Varela, Douglas Y.
author_role author
author2 Romero-Varela, Douglas Y.
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.subject.none.fl_str_mv Education and Technology; Teacher´s Influence; Motivation; TIC; Technological Resources
Educación y tecnología; Influencia del profesor; Motivación; TIC, Recursos tecnológicos
topic Education and Technology; Teacher´s Influence; Motivation; TIC; Technological Resources
Educación y tecnología; Influencia del profesor; Motivación; TIC, Recursos tecnológicos
dc.description.none.fl_txt_mv The present article is a topic´s revision and it pretends to give a general vision of the recollected data about the use of interactive digital boards in the sessions of teaching-learning process´ development that takes as a determinant factor the teacher´s motivation. It has been made an examination of the available literature online to elaborate an analysis of the actual situation of this innovating didactic tool and its relation with the teacher´s predisposition, as part of the final project for the Academic Investigation subject in the Technological University of Peru. After the investigation, it concluded, until the edition’s date, there are no enough researches that center their attention in the teacher´s attitude, especially in Peru, so it can´t be determined if there is a direct relation between these aspects and it´s recommended to develop projects that gives relevance to the educator in the efficient use of the technology with the purpose of achieve a qualified education that is adapted to the emergent information society´s standards.
El presente artículo corresponde a la revisión de un tema que pretende otorgar una visión general acerca de los datos recabados sobre el uso de las pizarras digitales interactivas en el desarrollo de las sesiones de enseñanza-aprendizaje que toman como factor determinante la motivación de los docentes. Se realizó una examinación de la literatura disponible en línea para elaborar un análisis de la situación actual de esta innovadora herramienta didáctica y su relación con la predisposición del pedagogo que la emplea, como parte del proyecto final para la asignatura de Investigación Académica en la Universidad Tecnológica del Perú. Luego de la investigación, se llegó a la conclusión de que, a la fecha de edición, no existen suficientes investigaciones que centren su atención en la actitud del profesor, sobre todo en el Perú, por lo que no se puede determinar a cabalidad que exista una relación directa entre ambos aspectos y se incentiva a desarrollar proyectos que consideren la relevancia del educador en el empleo eficiente de la tecnología con el fin de lograr una educación de calidad y adaptada a los estándares de la sociedad de la información emergente.
description The present article is a topic´s revision and it pretends to give a general vision of the recollected data about the use of interactive digital boards in the sessions of teaching-learning process´ development that takes as a determinant factor the teacher´s motivation. It has been made an examination of the available literature online to elaborate an analysis of the actual situation of this innovating didactic tool and its relation with the teacher´s predisposition, as part of the final project for the Academic Investigation subject in the Technological University of Peru. After the investigation, it concluded, until the edition’s date, there are no enough researches that center their attention in the teacher´s attitude, especially in Peru, so it can´t be determined if there is a direct relation between these aspects and it´s recommended to develop projects that gives relevance to the educator in the efficient use of the technology with the purpose of achieve a qualified education that is adapted to the emergent information society´s standards.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-03-12
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion



format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/228
10.20511/pyr2019.v7n2.228
url http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/228
identifier_str_mv 10.20511/pyr2019.v7n2.228
dc.language.none.fl_str_mv spa
eng
language spa
eng
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/228/566
http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/228/684
http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/228/851
http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/228/853
dc.rights.none.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Propósitos y Representaciones
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Propósitos y Representaciones
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/html
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad San Ignacio de Loyola S.A.
publisher.none.fl_str_mv Universidad San Ignacio de Loyola S.A.
dc.source.none.fl_str_mv Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 7, Núm. 2 (2019): Mayo - Agosto; 516-535
Propósitos y Representaciones; Vol. 7, Núm. 2 (2019): Mayo - Agosto; 516-535
Propósitos y Representaciones; Vol. 7, Núm. 2 (2019): Mayo - Agosto; 516-535
2310-4635
2307-7999
10.20511/pyr2019.v7n2
reponame:Revista USIL - Propósitos y Representaciones
instname:Universidad San Ignacio de Loyola
instacron:USIL
reponame_str Revista USIL - Propósitos y Representaciones
collection Revista USIL - Propósitos y Representaciones
instname_str Universidad San Ignacio de Loyola
instacron_str USIL
institution USIL
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1684465319376060416
score 13.937372
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).