Academic performance at Adventist University of Chile during COVID-19: a comparative analysis 2019-2020

Descripción del Articulo

The COVID-19 pandemic has forced public and private universities to adopt emergency instructional facilities. The impossibility of presence has forced distance learning and the adaptation of evaluation methods. It could be hypothesized that these changes could lead to a decrease in the academic perf...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Franco, Eduardo, Gonzalez, Cristian, Falconier, Marcelo
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2021
Institución:Universidad Peruana Unión
Repositorio:Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs2.apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe:article/689
Enlace del recurso:https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/689
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Academic achievement, Adventist universities, innovative strategies, university education, higher education
Rendimiento académico, universidades adventistas, estrategias innovadoras, educación universitaria, educación superior
id 2304-0335_970987dc0ed8d38dd7dbabd994b9f57d
oai_identifier_str oai:ojs2.apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe:article/689
network_acronym_str 2304-0335
repository_id_str .
network_name_str Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios
spelling Academic performance at Adventist University of Chile during COVID-19: a comparative analysis 2019-2020Desempeño académico en la Universidad Adventista de Chile durante COVID-19. Un análisis comparativo 2019-2020Franco, Eduardo Gonzalez, Cristian Falconier, Marcelo Academic achievement, Adventist universities, innovative strategies, university education, higher educationRendimiento académico, universidades adventistas, estrategias innovadoras, educación universitaria, educación superiorThe COVID-19 pandemic has forced public and private universities to adopt emergency instructional facilities. The impossibility of presence has forced distance learning and the adaptation of evaluation methods. It could be hypothesized that these changes could lead to a decrease in the academic performance of students. This work analyzes through a descriptive study the academic performance in the first semesters of 2019 and 2020 among the first-year students of the Adventist University of Chile with a sample of 641 students in specialty courses. Contrary to what was predicted by the researchers, the average academic performance improved in 2020 compared to 2019, this may be due to the innovative methodological strategies and flexibility policies adopted by the university.La pandemia por COVID-19 ha obligado a las universidades públicas y privadas a adoptar medios de instrucción de emergencia. La imposibilidad de presencialidad ha forzado la enseñanza remota y la adaptación de los métodos de evaluación. Se podría hipotetizar que estos cambios podrían producir un descenso en el rendimiento académico de los alumnos. Este trabajo analiza a través de un estudio descriptivo el rendimiento académico en los primeros semestres de 2019 y 2020 entre los estudiantes de primer año de la Universidad Adventista de Chile con una muestra de 641 alumnos en asignaturas de especialidad. Contrario a lo previsto por los investigadores, el rendimiento académico en promedio mejoró el 2020 en relación al 2019, esto puede deberse a las estrategias metodológicas innovadoras y políticas de flexibilidad adoptada por la universidad.Universidad Peruana Unión2021-04-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo revisado por paresapplication/pdfhttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/68910.17162/au.v11i3.689Apuntes Universitarios; Vol. 11 Núm. 3 (2021): Revista de Investigación Apuntes Universitarios; 1 - 122304-03352225-713610.17162/au.v11i3reponame:Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitariosinstname:Universidad Peruana Unióninstacron:UPEUspahttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/689/766Derechos de autor 2021 Eduardo Franco, Cristian Gonzalez, Marcelo Falconierhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-05-30T16:15:26Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv Academic performance at Adventist University of Chile during COVID-19: a comparative analysis 2019-2020
Desempeño académico en la Universidad Adventista de Chile durante COVID-19. Un análisis comparativo 2019-2020
title Academic performance at Adventist University of Chile during COVID-19: a comparative analysis 2019-2020
spellingShingle Academic performance at Adventist University of Chile during COVID-19: a comparative analysis 2019-2020
Franco, Eduardo
Academic achievement, Adventist universities, innovative strategies, university education, higher education
Rendimiento académico, universidades adventistas, estrategias innovadoras, educación universitaria, educación superior
title_short Academic performance at Adventist University of Chile during COVID-19: a comparative analysis 2019-2020
title_full Academic performance at Adventist University of Chile during COVID-19: a comparative analysis 2019-2020
title_fullStr Academic performance at Adventist University of Chile during COVID-19: a comparative analysis 2019-2020
title_full_unstemmed Academic performance at Adventist University of Chile during COVID-19: a comparative analysis 2019-2020
title_sort Academic performance at Adventist University of Chile during COVID-19: a comparative analysis 2019-2020
dc.creator.none.fl_str_mv Franco, Eduardo
Gonzalez, Cristian
Falconier, Marcelo
author Franco, Eduardo
author_facet Franco, Eduardo
Gonzalez, Cristian
Falconier, Marcelo
author_role author
author2 Gonzalez, Cristian
Falconier, Marcelo
author2_role author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Academic achievement, Adventist universities, innovative strategies, university education, higher education
Rendimiento académico, universidades adventistas, estrategias innovadoras, educación universitaria, educación superior
topic Academic achievement, Adventist universities, innovative strategies, university education, higher education
Rendimiento académico, universidades adventistas, estrategias innovadoras, educación universitaria, educación superior
dc.description.none.fl_txt_mv The COVID-19 pandemic has forced public and private universities to adopt emergency instructional facilities. The impossibility of presence has forced distance learning and the adaptation of evaluation methods. It could be hypothesized that these changes could lead to a decrease in the academic performance of students. This work analyzes through a descriptive study the academic performance in the first semesters of 2019 and 2020 among the first-year students of the Adventist University of Chile with a sample of 641 students in specialty courses. Contrary to what was predicted by the researchers, the average academic performance improved in 2020 compared to 2019, this may be due to the innovative methodological strategies and flexibility policies adopted by the university.
La pandemia por COVID-19 ha obligado a las universidades públicas y privadas a adoptar medios de instrucción de emergencia. La imposibilidad de presencialidad ha forzado la enseñanza remota y la adaptación de los métodos de evaluación. Se podría hipotetizar que estos cambios podrían producir un descenso en el rendimiento académico de los alumnos. Este trabajo analiza a través de un estudio descriptivo el rendimiento académico en los primeros semestres de 2019 y 2020 entre los estudiantes de primer año de la Universidad Adventista de Chile con una muestra de 641 alumnos en asignaturas de especialidad. Contrario a lo previsto por los investigadores, el rendimiento académico en promedio mejoró el 2020 en relación al 2019, esto puede deberse a las estrategias metodológicas innovadoras y políticas de flexibilidad adoptada por la universidad.
description The COVID-19 pandemic has forced public and private universities to adopt emergency instructional facilities. The impossibility of presence has forced distance learning and the adaptation of evaluation methods. It could be hypothesized that these changes could lead to a decrease in the academic performance of students. This work analyzes through a descriptive study the academic performance in the first semesters of 2019 and 2020 among the first-year students of the Adventist University of Chile with a sample of 641 students in specialty courses. Contrary to what was predicted by the researchers, the average academic performance improved in 2020 compared to 2019, this may be due to the innovative methodological strategies and flexibility policies adopted by the university.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-04-13
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artículo revisado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/689
10.17162/au.v11i3.689
url https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/689
identifier_str_mv 10.17162/au.v11i3.689
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/689/766
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2021 Eduardo Franco, Cristian Gonzalez, Marcelo Falconier
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2021 Eduardo Franco, Cristian Gonzalez, Marcelo Falconier
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Peruana Unión
publisher.none.fl_str_mv Universidad Peruana Unión
dc.source.none.fl_str_mv Apuntes Universitarios; Vol. 11 Núm. 3 (2021): Revista de Investigación Apuntes Universitarios; 1 - 12
2304-0335
2225-7136
10.17162/au.v11i3
reponame:Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios
instname:Universidad Peruana Unión
instacron:UPEU
reponame_str Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios
collection Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios
instname_str Universidad Peruana Unión
instacron_str UPEU
institution UPEU
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1701200634455261184
score 13.926056
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).