Personality dimensions and academic procrastination in students of online courses at a Peruvian university

Descripción del Articulo

The present research aimed to determine the relationship between the dimensions of personality and academic procrastination, in addition to describing the levels of procrastination according to age and sex in students of online courses at a Peruvian university in the city of Tarapoto, 2020. The type...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Charaña Mamani, José, Vílchez Julon, Juanito
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2021
Institución:Universidad Peruana Unión
Repositorio:Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs2.apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe:article/693
Enlace del recurso:https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/693
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:ademic procrastination; self-regulation; University students; personality factors.
Procrastinación académica; autorregulación; estudiantes universitarios; dimensiones de personalidad.
id 2304-0335_92f55eaa1e5e9ce74d6eb18a02cfe48f
oai_identifier_str oai:ojs2.apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe:article/693
network_acronym_str 2304-0335
repository_id_str .
network_name_str Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios
spelling Personality dimensions and academic procrastination in students of online courses at a Peruvian universityDimensiones de la personalidad y procrastinación académica en estudiantes de cursos online de una universidad peruanaCharaña Mamani, José Vílchez Julon, Juanito ademic procrastination; self-regulation; University students; personality factors.Procrastinación académica; autorregulación; estudiantes universitarios; dimensiones de personalidad.The present research aimed to determine the relationship between the dimensions of personality and academic procrastination, in addition to describing the levels of procrastination according to age and sex in students of online courses at a Peruvian university in the city of Tarapoto, 2020. The type of investigation was of non-experimental transversal design of correlational type, of non-probability sampling for convenience, the sample was confirmed by 240 university students whose ages oscillated between 16 and 40 years (66.3% females and 33.7% males; mean age = 20.66). The instruments used were the academic procrastination scale (EPA) and the Big Five Inventory-15P (BFI-15P). The results revealed a significant inverse correlation between the dimensions of personality and academic procrastination; responsibility (rho= -0.590; p < .001), kindness (rho= -0.457; p < .000), extraversion (rho= -0.226; p< .000) and openness (rho= -355; p< .000); it means that the greater the responsibility, kindness, extraversion and openness the less academic procrastination will be or vice versa. The opposite happens with the neuroticism dimension, which presents a significant direct correlation (rho= 0.166; p < .000), so that the greater the neuroticism, the greater the academic procrastination.La presente investigación tuvo como objetivo determinar la relación entre las dimensiones de la personalidad y procrastinación académica, además de describir los niveles de procrastinación según edad y sexo en estudiantes de cursos online de una universidad peruana de la ciudad de Tarapoto, 2020. El tipo de investigación fue de diseño no experimental transversal de tipo correlacional, de muestreo no probabilístico por conveniencia, la muestra estuvo conformada por 240 estudiantes universitarios cuyas edades oscilaban entre 16 a 40 años (66.3% mujeres y 33.7% varones; edad media = 20.66). Los instrumentos utilizados fue la escala de procrastinación académica (EPA) y el Big Five Inventory-15P (BFI-15P). Los resultados revelaron una correlación inversa significativa entre las dimensiones de la personalidad y procrastinación académica; responsabilidad (rho= -0.590; p < .001), amabilidad (rho= -0.457; p < .000), extraversión (rho= -0.226; p<.000) y apertura (rho= -355; p<.000); quiere decir que a mayor responsabilidad, amabilidad, extraversión y apertura menor será la procrastinación académica o viceversa. Caso contrario sucede con la dimensión neuroticismo que presenta una significativa correlación directa (rho= 0.166; p < .000), de modo que a mayor neuroticismo, mayor procrastinación académica.Universidad Peruana Unión2021-04-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo revisado por paresapplication/pdfhttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/69310.17162/au.v11i3.693Apuntes Universitarios; Vol. 11 Núm. 3 (2021): Revista de Investigación Apuntes Universitarios; 50 - 652304-03352225-713610.17162/au.v11i3reponame:Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitariosinstname:Universidad Peruana Unióninstacron:UPEUspahttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/693/770Derechos de autor 2021 José Charaña Mamani, Juanito Vílchez Julonhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-05-30T16:15:26Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv Personality dimensions and academic procrastination in students of online courses at a Peruvian university
Dimensiones de la personalidad y procrastinación académica en estudiantes de cursos online de una universidad peruana
title Personality dimensions and academic procrastination in students of online courses at a Peruvian university
spellingShingle Personality dimensions and academic procrastination in students of online courses at a Peruvian university
Charaña Mamani, José
ademic procrastination; self-regulation; University students; personality factors.
Procrastinación académica; autorregulación; estudiantes universitarios; dimensiones de personalidad.
title_short Personality dimensions and academic procrastination in students of online courses at a Peruvian university
title_full Personality dimensions and academic procrastination in students of online courses at a Peruvian university
title_fullStr Personality dimensions and academic procrastination in students of online courses at a Peruvian university
title_full_unstemmed Personality dimensions and academic procrastination in students of online courses at a Peruvian university
title_sort Personality dimensions and academic procrastination in students of online courses at a Peruvian university
dc.creator.none.fl_str_mv Charaña Mamani, José
Vílchez Julon, Juanito
author Charaña Mamani, José
author_facet Charaña Mamani, José
Vílchez Julon, Juanito
author_role author
author2 Vílchez Julon, Juanito
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv ademic procrastination; self-regulation; University students; personality factors.
Procrastinación académica; autorregulación; estudiantes universitarios; dimensiones de personalidad.
topic ademic procrastination; self-regulation; University students; personality factors.
Procrastinación académica; autorregulación; estudiantes universitarios; dimensiones de personalidad.
dc.description.none.fl_txt_mv The present research aimed to determine the relationship between the dimensions of personality and academic procrastination, in addition to describing the levels of procrastination according to age and sex in students of online courses at a Peruvian university in the city of Tarapoto, 2020. The type of investigation was of non-experimental transversal design of correlational type, of non-probability sampling for convenience, the sample was confirmed by 240 university students whose ages oscillated between 16 and 40 years (66.3% females and 33.7% males; mean age = 20.66). The instruments used were the academic procrastination scale (EPA) and the Big Five Inventory-15P (BFI-15P). The results revealed a significant inverse correlation between the dimensions of personality and academic procrastination; responsibility (rho= -0.590; p < .001), kindness (rho= -0.457; p < .000), extraversion (rho= -0.226; p< .000) and openness (rho= -355; p< .000); it means that the greater the responsibility, kindness, extraversion and openness the less academic procrastination will be or vice versa. The opposite happens with the neuroticism dimension, which presents a significant direct correlation (rho= 0.166; p < .000), so that the greater the neuroticism, the greater the academic procrastination.
La presente investigación tuvo como objetivo determinar la relación entre las dimensiones de la personalidad y procrastinación académica, además de describir los niveles de procrastinación según edad y sexo en estudiantes de cursos online de una universidad peruana de la ciudad de Tarapoto, 2020. El tipo de investigación fue de diseño no experimental transversal de tipo correlacional, de muestreo no probabilístico por conveniencia, la muestra estuvo conformada por 240 estudiantes universitarios cuyas edades oscilaban entre 16 a 40 años (66.3% mujeres y 33.7% varones; edad media = 20.66). Los instrumentos utilizados fue la escala de procrastinación académica (EPA) y el Big Five Inventory-15P (BFI-15P). Los resultados revelaron una correlación inversa significativa entre las dimensiones de la personalidad y procrastinación académica; responsabilidad (rho= -0.590; p < .001), amabilidad (rho= -0.457; p < .000), extraversión (rho= -0.226; p<.000) y apertura (rho= -355; p<.000); quiere decir que a mayor responsabilidad, amabilidad, extraversión y apertura menor será la procrastinación académica o viceversa. Caso contrario sucede con la dimensión neuroticismo que presenta una significativa correlación directa (rho= 0.166; p < .000), de modo que a mayor neuroticismo, mayor procrastinación académica.
description The present research aimed to determine the relationship between the dimensions of personality and academic procrastination, in addition to describing the levels of procrastination according to age and sex in students of online courses at a Peruvian university in the city of Tarapoto, 2020. The type of investigation was of non-experimental transversal design of correlational type, of non-probability sampling for convenience, the sample was confirmed by 240 university students whose ages oscillated between 16 and 40 years (66.3% females and 33.7% males; mean age = 20.66). The instruments used were the academic procrastination scale (EPA) and the Big Five Inventory-15P (BFI-15P). The results revealed a significant inverse correlation between the dimensions of personality and academic procrastination; responsibility (rho= -0.590; p < .001), kindness (rho= -0.457; p < .000), extraversion (rho= -0.226; p< .000) and openness (rho= -355; p< .000); it means that the greater the responsibility, kindness, extraversion and openness the less academic procrastination will be or vice versa. The opposite happens with the neuroticism dimension, which presents a significant direct correlation (rho= 0.166; p < .000), so that the greater the neuroticism, the greater the academic procrastination.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-04-13
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artículo revisado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/693
10.17162/au.v11i3.693
url https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/693
identifier_str_mv 10.17162/au.v11i3.693
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/693/770
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2021 José Charaña Mamani, Juanito Vílchez Julon
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2021 José Charaña Mamani, Juanito Vílchez Julon
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Peruana Unión
publisher.none.fl_str_mv Universidad Peruana Unión
dc.source.none.fl_str_mv Apuntes Universitarios; Vol. 11 Núm. 3 (2021): Revista de Investigación Apuntes Universitarios; 50 - 65
2304-0335
2225-7136
10.17162/au.v11i3
reponame:Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios
instname:Universidad Peruana Unión
instacron:UPEU
reponame_str Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios
collection Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios
instname_str Universidad Peruana Unión
instacron_str UPEU
institution UPEU
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1701200634473086976
score 13.754011
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).