Transmedia storytelling and transmedial worlds: A methodological proposal for the analysis of a media ecosystem, case Civil War
Descripción del Articulo
Transmedia communication has achieved an important evolution and relevance in the last years, being considered by producers and organizations as a key strategy in the development of new projects, known through a diversity of media and platforms. At the same time, this process is influenced by a part...
| Autores: | , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2018 |
| Institución: | Universidad de Piura |
| Repositorio: | Revista UDEP - Revista de Comunicación |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:revistas.udep.edu.pe:article/30 |
| Enlace del recurso: | https://revistadecomunicacion.com/article/view/30 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| id |
2227-1465_d4b501240cdb206cc77f84c86dfb9f99 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:revistas.udep.edu.pe:article/30 |
| network_acronym_str |
2227-1465 |
| network_name_str |
Revista UDEP - Revista de Comunicación |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Transmedia storytelling and transmedial worlds: A methodological proposal for the analysis of a media ecosystem, case Civil War Narrativa transmedia y mundos transmediales: Una propuesta metodológica para el análisis de un ecosistema mediático, caso Civil War |
| title |
Transmedia storytelling and transmedial worlds: A methodological proposal for the analysis of a media ecosystem, case Civil War |
| spellingShingle |
Transmedia storytelling and transmedial worlds: A methodological proposal for the analysis of a media ecosystem, case Civil War Atarama-Rojas, Tomás |
| title_short |
Transmedia storytelling and transmedial worlds: A methodological proposal for the analysis of a media ecosystem, case Civil War |
| title_full |
Transmedia storytelling and transmedial worlds: A methodological proposal for the analysis of a media ecosystem, case Civil War |
| title_fullStr |
Transmedia storytelling and transmedial worlds: A methodological proposal for the analysis of a media ecosystem, case Civil War |
| title_full_unstemmed |
Transmedia storytelling and transmedial worlds: A methodological proposal for the analysis of a media ecosystem, case Civil War |
| title_sort |
Transmedia storytelling and transmedial worlds: A methodological proposal for the analysis of a media ecosystem, case Civil War |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Atarama-Rojas, Tomás Menacho-Girón, Natalie |
| author |
Atarama-Rojas, Tomás |
| author_facet |
Atarama-Rojas, Tomás Menacho-Girón, Natalie |
| author_role |
author |
| author2 |
Menacho-Girón, Natalie |
| author2_role |
author |
| dc.description.none.fl_txt_mv |
Transmedia communication has achieved an important evolution and relevance in the last years, being considered by producers and organizations as a key strategy in the development of new projects, known through a diversity of media and platforms. At the same time, this process is influenced by a participative culture made up the prosumers. In this paper, we want to know how and what contribution brings the variety of media in the construction of transmedia worlds. Therefor it is planted as object of study the media ecosystem of Marvel´s Civil War; the comic began as a crossover and now it can be considered one of the transmedia storytelling more complete and complex cases in relation with the multiplicity of media involved. La comunicación transmedia ha logrado un importante crecimiento y relevancia en los últimos años y ha sido considerada por productores y organizaciones como una estrategia fundamental en el desarrollo de sus nuevos proyectos, para darlos a conocer a través de una diversidad de medios y plataformas. Al mismo tiempo, este proceso se ha visto influenciado por una cultura participativa conformada por los prosumidores. En el presente trabajo, se busca conocer cómo y qué aporta tal variedad de medios en la construcción de los mundos transmediales. Para ello se plantea como objeto de estudio el ecosistema mediático de Civil War de Marvel; el cómic inició como un crossover y actualmente puede considerarse uno de los casos de narrativa transmedia más completos y complejos en relación a la multiplicidad de medios empleados. |
| description |
Transmedia communication has achieved an important evolution and relevance in the last years, being considered by producers and organizations as a key strategy in the development of new projects, known through a diversity of media and platforms. At the same time, this process is influenced by a participative culture made up the prosumers. In this paper, we want to know how and what contribution brings the variety of media in the construction of transmedia worlds. Therefor it is planted as object of study the media ecosystem of Marvel´s Civil War; the comic began as a crossover and now it can be considered one of the transmedia storytelling more complete and complex cases in relation with the multiplicity of media involved. |
| publishDate |
2018 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2018-03-01 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Article evaluated by pairs Artículo evaluado por pares |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/30 |
| url |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/30 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/30/20 /*ref*/Askwith, I. D. (2007). Television 2.0: Reconceptualizing TV as an engagement medium. Tesis de Master of Science in Comparative Media Studies. Cambridge: Massachusetts Institute of Technology. Recuperado de http://cmsw.mit.edu/television-2-0-tv-as-an-engagement-medium/ Bellón, T. (2012). Nuevos modelos narrativos. Ficción televisiva y transmediación. Comunicación: Revista Internacional de Comunicación Audiovisual, Publicidad y Estudios Culturales, (10), 17-31. Belsunces, A. (2011). Producción, consumo y prácticas culturales en torno a los nuevos media en la cultura de la convergencia: el caso de Fringe como narración transmedia y lúdica. Tesis de Máster en Sociedad de la Información y el Conocimiento. Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya. Carlón, M. (2015). La concepción evolutiva en el desarrollo de la ecología de los medios y en la teoría de la mediatización: ¿la hora de una teoría general? Palabra Clave, 18(4), 1111-1136. doi: 10.5294/pacla.2015.18.4.7 Corona Rodríguez, J. M. (2016). ¿Cuándo es transmedia?: discusiones sobre lo transmedia(l) de las narrativas. Revista ICONO14. Revista científica de Comunicación y Tecnologías emergentes, 14(1), 30-48. doi: 10.7195/ri14.v14i1.919 Dena, C. (2009). Transmedia Practice: Theorising the Practice of Expressing a Fictional World across Distinct Media and Environments. Tesis doctoral. Sydney: University of Sydney. Fernández Castrillo, C. (2013). Prácticas transmedia en la era del prosumidor: Hacia una definición del Contenido Generado por el Usuario (CGU). CIC Cuadernos de Información y Comunicación, 19, 53-67. Recuperado de http://revistas.ucm.es/index.php/CIYC/article/view/43903/41501 Jenkins, H. (2003). Transmedia storytelling: Moving characters from books to films to video games can make them stronger and more compelling. MIT Technology Review. Recuperado de: https://www.technologyreview.com/s/401760/transmedia-storytelling/ Jenkins, H. (2006). Convergence culture: Where old and new media collide. New York: NYU Press. Jenkins, H. (2007). Transmedia storytelling 101. Confessions of an Aca-Fan. Recuperado de http://henryjenkins.org/2007/03/transmedia_storytelling_101.html Jenkins, H. (2010). Transmedia storytelling and entertainment: An annotated syllabus. Continuum: Journal of Media & Cultural Studies, 24(6), 943–958. doi: 10.1080/10304312.2010.510599 Jenkins, H., Ford, S. & Green, J. (2015). Cultura Transmedia: la creación de contenido y valor en una cultura de red. Barcelona: GEDISA. Kinder, M. (1991). Playing with power in movies, television, and video games: From Muppet babies to teenage mutant Ninja Turtles. Berkeley. Los Angeles: University of California Press. Klastrup, L. & Tosca, S. (2004). Transmedial Worlds–rethinking cyberworld design. Proceedings International Conference on Cyberworlds, 409-416. Los Alamitos: IEEE Computer Society. Klastrup, L., & Tosca, S. (2014). Game of Thrones: Transmedial Worlds, Fandom, and Social Gaming. En Ryan, M. L. & Thon, J. N. (eds.). Storyworlds Across Media (pp. 295-314). Lincoln: University of Nebraska Press. Lastra, A. (2016). El poder del prosumidor. Identificación de sus necesidades y repercusión en la producción audiovisual transmedia. Revista ICONO14. Revista científica de Comunicación y Tecnologías emergentes, 14(1), 71-94. doi: 10.7195/ri14.v14i1.902 Orozco, G. (2006). Comunicación social y cambio tecnológico: un escenario de múltiples desordenamientos. En Comunicación, universidad y sociedad del conocimiento: actas del IV Congreso Internacional (pp. 149-164). Servicio de Publicaciones. Postman, N. (2000). The Humanism of Media Ecology. Proceedings of the Media Ecology Association, 1, 10-27. Recuperado de http://w.media-ecology.org/publications/MEA_proceedings/v1/postman01.pdf Renó, D., & Flores, J. (2012). Periodismo transmedia. Madrid: Fragua. Robledo, K., Atarama, T. & Palomino, H. (2017). De la comunicación multimedia a la comunicación transmedia: una revisión teórica sobre las actuales narrativas periodísticas. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 23(1), 223-240. doi:10.5209/ESMP.55593 Rodríguez, R. (2012). Sangre fresca publicitaria: True Blood y las transfusiones de la ficción. Anàlisi: quaderns de comunicació i cultura, 65-80. Rodríguez, R., Ortíz, F., & Sáez V. (2014). Contenidos transmedia de las teleseries españolas: clasificación, análisis y panorama en 2013. Comunication & Society, 27(4), 73-94. doi: 10.15581/003.27.4.sp.73-94 Rosendo, N. (2016). Mundos transmediales: revisión conceptual y perspectivas teóricas del arte de crear mundos. Revista ICONO14. Revista científica de Comunicación y Tecnologías emergentes, 14(1), 49-70. doi: 10.7195/ri14.v14i1.930 Ryan, M. L. (2014). Story/Worlds/Media. Tuning the Instruments of a MediaConscious Narratology. En M. L. Ryan & J. N. Thon (eds.). Storyworlds across Media. Toward a Media-Conscious Narratology (pp. 25-49). Lincoln: University of Nebraska Press. Scolari, C. A. (2009). Transmedia storytelling: Implicit consumers, narrative worlds and branding in contemporary media production. International Journal of Communication, 3, 586-606. Scolari, C. (2011). Narrativas transmediáticas y adaptaciones: el caso Tintin. Recuperado de https://hipermediaciones.com/2011/11/10/narrativa-transmediatica-y-adaptaciones-el-caso-tintin/ Scolari, C. (2013). Narrativa transmedia: cuando todos los medios cuentan. Barcelona: Deusto. Scolari, C. (2014). Don Quixote of La Mancha: Transmedia storytelling in the Grey Zone. International Journal of Communication, 8, 2382-2405. Scolari, C., Jiménez, M. & Guerrero, M. (2012). Narrativas transmediáticas en España: cuatro ficciones en busca de un destino cross-media. Comunicación y Sociedad, 25(1), 137-163. Scolari, C., Aguado, J. & Feijóo, C. (2013). Una ecología del medio móvil: contenidos y aplicaciones. En J. Aguado, C. Feijóo, & I. Martínez (coords.). La comunicación móvil: Hacia un nuevo ecosistema digital (pp. 79-106). Barcelona: Gedisa. Tur-Viñes, V., & Rodríguez Ferrándiz, R. (2014). Transmedialidad, Series de Ficción y Redes Sociales: El Caso de Pulseras Rojas en el Grupo Oficial de Facebook (Antena 3. España). Cuadernos.info, (34), 115-131. Wolf, M. J. (2012). Building Imaginary Worlds: The Theory and History of Subcreation. New York: Routledge. Zimmermann, A. (2015). Blurring the Line Between Fiction and Reality. Functional Transmedia Storytelling in the German TV Series About: Kate. Image, 22, 22-35. |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Piura. Facultad de Comunicación |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Piura. Facultad de Comunicación |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Comunicación; Vol 17 No 1 (2018); 34-56 Revista de Comunicación; Vol. 17 Núm. 1 (2018); 34-56 2227-1465 1684-0933 reponame:Revista UDEP - Revista de Comunicación instname:Universidad de Piura instacron:UDEP |
| reponame_str |
Revista UDEP - Revista de Comunicación |
| collection |
Revista UDEP - Revista de Comunicación |
| instname_str |
Universidad de Piura |
| instacron_str |
UDEP |
| institution |
UDEP |
| repository.name.fl_str_mv |
-
|
| repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
| _version_ |
1696862364796715008 |
| spelling |
Transmedia storytelling and transmedial worlds: A methodological proposal for the analysis of a media ecosystem, case Civil WarNarrativa transmedia y mundos transmediales: Una propuesta metodológica para el análisis de un ecosistema mediático, caso Civil WarAtarama-Rojas, TomásMenacho-Girón, NatalieTransmedia communication has achieved an important evolution and relevance in the last years, being considered by producers and organizations as a key strategy in the development of new projects, known through a diversity of media and platforms. At the same time, this process is influenced by a participative culture made up the prosumers. In this paper, we want to know how and what contribution brings the variety of media in the construction of transmedia worlds. Therefor it is planted as object of study the media ecosystem of Marvel´s Civil War; the comic began as a crossover and now it can be considered one of the transmedia storytelling more complete and complex cases in relation with the multiplicity of media involved. La comunicación transmedia ha logrado un importante crecimiento y relevancia en los últimos años y ha sido considerada por productores y organizaciones como una estrategia fundamental en el desarrollo de sus nuevos proyectos, para darlos a conocer a través de una diversidad de medios y plataformas. Al mismo tiempo, este proceso se ha visto influenciado por una cultura participativa conformada por los prosumidores. En el presente trabajo, se busca conocer cómo y qué aporta tal variedad de medios en la construcción de los mundos transmediales. Para ello se plantea como objeto de estudio el ecosistema mediático de Civil War de Marvel; el cómic inició como un crossover y actualmente puede considerarse uno de los casos de narrativa transmedia más completos y complejos en relación a la multiplicidad de medios empleados. Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2018-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairsArtículo evaluado por paresapplication/pdfhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/30Revista de Comunicación; Vol 17 No 1 (2018); 34-56Revista de Comunicación; Vol. 17 Núm. 1 (2018); 34-562227-14651684-0933reponame:Revista UDEP - Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/30/20/*ref*/Askwith, I. D. (2007). Television 2.0: Reconceptualizing TV as an engagement medium. Tesis de Master of Science in Comparative Media Studies. Cambridge: Massachusetts Institute of Technology. Recuperado de http://cmsw.mit.edu/television-2-0-tv-as-an-engagement-medium/ Bellón, T. (2012). Nuevos modelos narrativos. Ficción televisiva y transmediación. Comunicación: Revista Internacional de Comunicación Audiovisual, Publicidad y Estudios Culturales, (10), 17-31. Belsunces, A. (2011). Producción, consumo y prácticas culturales en torno a los nuevos media en la cultura de la convergencia: el caso de Fringe como narración transmedia y lúdica. Tesis de Máster en Sociedad de la Información y el Conocimiento. Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya. Carlón, M. (2015). La concepción evolutiva en el desarrollo de la ecología de los medios y en la teoría de la mediatización: ¿la hora de una teoría general? Palabra Clave, 18(4), 1111-1136. doi: 10.5294/pacla.2015.18.4.7 Corona Rodríguez, J. M. (2016). ¿Cuándo es transmedia?: discusiones sobre lo transmedia(l) de las narrativas. Revista ICONO14. Revista científica de Comunicación y Tecnologías emergentes, 14(1), 30-48. doi: 10.7195/ri14.v14i1.919 Dena, C. (2009). Transmedia Practice: Theorising the Practice of Expressing a Fictional World across Distinct Media and Environments. Tesis doctoral. Sydney: University of Sydney. Fernández Castrillo, C. (2013). Prácticas transmedia en la era del prosumidor: Hacia una definición del Contenido Generado por el Usuario (CGU). CIC Cuadernos de Información y Comunicación, 19, 53-67. Recuperado de http://revistas.ucm.es/index.php/CIYC/article/view/43903/41501 Jenkins, H. (2003). Transmedia storytelling: Moving characters from books to films to video games can make them stronger and more compelling. MIT Technology Review. Recuperado de: https://www.technologyreview.com/s/401760/transmedia-storytelling/ Jenkins, H. (2006). Convergence culture: Where old and new media collide. New York: NYU Press. Jenkins, H. (2007). Transmedia storytelling 101. Confessions of an Aca-Fan. Recuperado de http://henryjenkins.org/2007/03/transmedia_storytelling_101.html Jenkins, H. (2010). Transmedia storytelling and entertainment: An annotated syllabus. Continuum: Journal of Media & Cultural Studies, 24(6), 943–958. doi: 10.1080/10304312.2010.510599 Jenkins, H., Ford, S. & Green, J. (2015). Cultura Transmedia: la creación de contenido y valor en una cultura de red. Barcelona: GEDISA. Kinder, M. (1991). Playing with power in movies, television, and video games: From Muppet babies to teenage mutant Ninja Turtles. Berkeley. Los Angeles: University of California Press. Klastrup, L. & Tosca, S. (2004). Transmedial Worlds–rethinking cyberworld design. Proceedings International Conference on Cyberworlds, 409-416. Los Alamitos: IEEE Computer Society. Klastrup, L., & Tosca, S. (2014). Game of Thrones: Transmedial Worlds, Fandom, and Social Gaming. En Ryan, M. L. & Thon, J. N. (eds.). Storyworlds Across Media (pp. 295-314). Lincoln: University of Nebraska Press. Lastra, A. (2016). El poder del prosumidor. Identificación de sus necesidades y repercusión en la producción audiovisual transmedia. Revista ICONO14. Revista científica de Comunicación y Tecnologías emergentes, 14(1), 71-94. doi: 10.7195/ri14.v14i1.902 Orozco, G. (2006). Comunicación social y cambio tecnológico: un escenario de múltiples desordenamientos. En Comunicación, universidad y sociedad del conocimiento: actas del IV Congreso Internacional (pp. 149-164). Servicio de Publicaciones. Postman, N. (2000). The Humanism of Media Ecology. Proceedings of the Media Ecology Association, 1, 10-27. Recuperado de http://w.media-ecology.org/publications/MEA_proceedings/v1/postman01.pdf Renó, D., & Flores, J. (2012). Periodismo transmedia. Madrid: Fragua. Robledo, K., Atarama, T. & Palomino, H. (2017). De la comunicación multimedia a la comunicación transmedia: una revisión teórica sobre las actuales narrativas periodísticas. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 23(1), 223-240. doi:10.5209/ESMP.55593 Rodríguez, R. (2012). Sangre fresca publicitaria: True Blood y las transfusiones de la ficción. Anàlisi: quaderns de comunicació i cultura, 65-80. Rodríguez, R., Ortíz, F., & Sáez V. (2014). Contenidos transmedia de las teleseries españolas: clasificación, análisis y panorama en 2013. Comunication & Society, 27(4), 73-94. doi: 10.15581/003.27.4.sp.73-94 Rosendo, N. (2016). Mundos transmediales: revisión conceptual y perspectivas teóricas del arte de crear mundos. Revista ICONO14. Revista científica de Comunicación y Tecnologías emergentes, 14(1), 49-70. doi: 10.7195/ri14.v14i1.930 Ryan, M. L. (2014). Story/Worlds/Media. Tuning the Instruments of a MediaConscious Narratology. En M. L. Ryan & J. N. Thon (eds.). Storyworlds across Media. Toward a Media-Conscious Narratology (pp. 25-49). Lincoln: University of Nebraska Press. Scolari, C. A. (2009). Transmedia storytelling: Implicit consumers, narrative worlds and branding in contemporary media production. International Journal of Communication, 3, 586-606. Scolari, C. (2011). Narrativas transmediáticas y adaptaciones: el caso Tintin. Recuperado de https://hipermediaciones.com/2011/11/10/narrativa-transmediatica-y-adaptaciones-el-caso-tintin/ Scolari, C. (2013). Narrativa transmedia: cuando todos los medios cuentan. Barcelona: Deusto. Scolari, C. (2014). Don Quixote of La Mancha: Transmedia storytelling in the Grey Zone. International Journal of Communication, 8, 2382-2405. Scolari, C., Jiménez, M. & Guerrero, M. (2012). Narrativas transmediáticas en España: cuatro ficciones en busca de un destino cross-media. Comunicación y Sociedad, 25(1), 137-163. Scolari, C., Aguado, J. & Feijóo, C. (2013). Una ecología del medio móvil: contenidos y aplicaciones. En J. Aguado, C. Feijóo, & I. Martínez (coords.). La comunicación móvil: Hacia un nuevo ecosistema digital (pp. 79-106). Barcelona: Gedisa. Tur-Viñes, V., & Rodríguez Ferrándiz, R. (2014). Transmedialidad, Series de Ficción y Redes Sociales: El Caso de Pulseras Rojas en el Grupo Oficial de Facebook (Antena 3. España). Cuadernos.info, (34), 115-131. Wolf, M. J. (2012). Building Imaginary Worlds: The Theory and History of Subcreation. New York: Routledge. Zimmermann, A. (2015). Blurring the Line Between Fiction and Reality. Functional Transmedia Storytelling in the German TV Series About: Kate. Image, 22, 22-35.https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccess2021-04-12T17:00:33Zmail@mail.com - |
| score |
13.888049 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).